op 24-07-2012 09:45
In veel huizen in Amsterdam en elders zit de meterkast en dus de Experia op de begane grond, maar woon je op de 1e en hogere etages. Gevolg: prima wifi beneden, maar weinig tot niets waar je t juist nodig hebt.
Inmiddels in hele huis en tuin opgelost met 1 Ubiquiti access point, wellicht als geheel Experia compatible oplossing bruikbaar voor meer mensen. In Duitsland te koop voor ca. 80 euro
Bedrading: Cat5e van meterkast naar 1e etage, daar in switch, vandaar naar 1) Motorola TV setop en 2) Uiquiti AP. Gebruikte eerst de HP 100 Mbits switch die KPN verstrekt, maar de nieuwe HD streams maakten dat ding dol (30 a 50 Mbits wifi zonder TV, 15 a 17 met SD TV en 2 a 3 met HD TV...). Er zit nu een simpele Netgear 1Gbits switch tussen, die trekt het prima.
De kabel naar het AP eindigt in een kleine adapter, daarin gaat ook de draad vanaf het stopcontact. Vervolgens een Cat5E kabeltje voor data en energie naar het AP dat er uit ziet als een rookmelder.
Ubiquiti is in NL onbekend, kreeg een tip van een vriend die in de VS mensen kent in de wireless industrie. Aldaar zijn ze vooral leverancier van kleine wireless ISP's, vaak zijn daty 'pop & mom' bedrijven in kleine stadjes. Daarom is alles aan die dingen gericht op lage operating kosten: simpele installatie, makkelijke bediening op afstand. Je installeert een service (Win of Mac) en vervolgens bestuur je t AP via een browser window. Tot en met de led-verlichting, die kan je ook uitzetten.
Eerste installatie is vooral het copy/pasten van de gegevens uit je Experia browser window.
Snelheden varieren naar gelang aantal te passeren muren/vloeren, maar zo tussen de 25 en 50. Ping van glas zelf is 8 a 12 hier (met dank aan Cfos), via wifi vrijwel overal tussen de 14 en 30, in verste uithoeken tot 60.
Reviews: simpele 2,4 versie hier, long range 2,4 hier.
op 24-07-2012 10:05
Let wel op als je voor een dergelijke access point kiest je een zendvermogen pakt niet hoger dan 100mW (20 dBm). Dit mag niet hoger zijn voor de Nederlandse wetgeving en is bovendien op een gegeven moment niet meer gezond voor ons (straling). Ubiquiti is wat dat betreft inderdaad een goed merk, maar vaak bedoeld voor enterprise oplossingen.
24-07-2012 10:14 - bewerkt 24-07-2012 10:17
Als de access point aan de WIFI standaard voldoet, is door middel van landinstellingen het zendvermogen correct in te stellen. Hiervoor is de eindgebruiker zelf verantwoordelijk.
Indien het apparaat gebruikt wordt met een ingesteld vermogen van meer dan 100mW e.i.r.p. (uitgestraald vermogen), dan dien je zelf een vergunning aan te vragen bij Agentschap Telecom in het kader van de Telecommunicatiewet.
op 24-07-2012 10:59
Ubiquiti is trouwens ook in NL te koop. Ik zou dit apparaat dan aanraden http://goo.gl/WH9p1. Maximaal uitzendvermogen is 100mW. Binnen de norm en een uitstekende AP voor thuis.
op 24-07-2012 12:43
Wordt je voor gewaarschuwd. Overigens hanteren ze in de VS 36 dBm als grens.
op 24-07-2012 13:24
Beste dirkadam,
Ik waardeer je verhaal ten zeerste en ben het natuurlijk helemaal met je eens dat je met je eigen apparatuur veel meer uit de snelle glasverbinding kunt halen, maar wil mensen wel voor de wetgeving en gezond waarschuwen ;-)
Verder alleen met hulde en lof voor je verhaal!
24-07-2012 13:43 - bewerkt 24-07-2012 13:44
Graag gedaan.
Nog even over die gezondheid - ik zie het ook in relatie wat mensen zonder bezwaar (me to) tegen hun oor houden, ook bij een slechte verbinding. En dat is dan, zie op deze pagina tabel 1.3, wel even 'ietsjes' meer dan die 20 dBm aan het plafond...
op 24-07-2012 13:45
Helemaal mee eens! Daarom gebruik ik oordopjes als ik bel en zet ik mijn telefoon 's-nachts in vliegtuigmodus.