Internet

• Laatste activiteit 02-09-2014
  • 275 Nu online
  • 82358 Berichten
  • 33710 Leden
Geaccepteerde oplossing

Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en IPDECT telefooncentrale

• 02-08-2014 14:27
  • 22820

Ik heb momenteel een ISDN/ADSL aansluiting en daarop aangesloten een Gigaset 4170ISDN telefooncentrale met 4 DECT telefoontoestellen. Daarop heb ik 2 actieve telefoonnummers en twee parallele in- en uitgaande lijnen. Eén nummer rinkelt op alle 4 telefoons en één nummer ook op een telefoon op mijn werkkamer. Als ik vanaf dat toestel bel, dan zien anderen dat ene (mijn zakelijke) nummer ook. Van alle andere toestellen ziet men het andere (ons privé) telefoonnummer. Wij kunnen externe telefoontjes intern doorschakelen en met elke combinatie van 2 toestellen 2 lijnen 'bezet' houden.

Nu gaan wij binnenkort over naar Glasvezel met alles in één en dan wil ik graag dezelfde situatie als bij ISDN houden. Ik heb daarom ook de bovenstaande twee telefoonnummers overgenomen naar glasvezel.

Ik heb begrepen dat standaard de 2 lijnen op een Experiabox V8 op 2 analoge poorten worden aangesloten, maar dat dat eigenlijk 2 onafhankelijke fysieke telefoonlijnen zijn. Omdat alles via IP binnenkomt op de Experiabox en telefonie op vlan 7, zou het mij normaal lijken dat dit ook inderdaad is door de schakelen via een LAN - aansluiting naar bijvoorbeeld de Gigaset N300A IP (die ik heb aangeschaft), wat een IP-DECT telefooncentrale is met dezelfde functionaliteiten over IP als de 4170ISDN over ISDN heeft (en nog wat meer).

Ik heb al flink rondgezocht op internet en vragen gesteld aan de telefoon, maar niemand kan mij vertellen of de Experiabox V8 zo is in te stellen dat dit kan.

Op http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/8143 wordt mijn vraag enigszins beantwoord (maar ook dat het een unsupported antwoord is waar je eigenlijk binnen KPN geen navraag naar mag doen) en in combinatie met andere antwoorden lijkt het dat de nummers ook toe te wijzen zijn aan nummers *104 t/m *107 die dan over IP lopen (???). Dit antwoord betreft echter een andere experia box.

Ik zou dus graag willen weten óf en indien ja, hoe dit te configureren is met een Experiabox V8. Natuurlijk is de verwachting dat als je meegaat in de vaart der volkeren van het digitale karrepad naar de digitale snelweg, dat je niet aan functionaliteit hoeft in te leveren.

Voor de goede orde, ik heb veel posts gelezen over VOIP via andere providers - daar ben ik niet naar op zoek. Ik wil gewoon de 2 telefoonlijnen die ik van KPN afneem afhandelen op een IP-DECT centrale en dus de mogelijkheden houden die ik nu met mijn ISDN centrale heb. Op die N300A IP kan ik 1 analoge lijn aansluiten (maar niet 2) en een LAN aansluiting voor VOIP.

Bericht 1 van 37 (22.820 Weergaven)
Ervaren Forum Lid
  • Eerste post
  • Het begin is er
  • Handige Harry

Re: Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en IPDECT telefooncentrale

Wij proberen ook om met de Experiabox onze kantoor en prive aansluitingen te laten functioneren. Wij hadden een uitstekende ISDN oplossing en ons werd verteld dat bellen met glasvezel prima zou functioneren. Nou, vergeet dat maar. Blijf met ISDN bellen en je hebt veel meer mogelijkheden dan met glasvezel. Om gescheiden te bellen moet je twee N300AP centrales aanschaffen, want je moet beide poorten gescheiden gebruiken.

VOIP lukt helemaal niet. KPN schermt kennelijk alles af. En dat terwijl gedaan wordt alsof VOIP een alternatief is voor het gemis van de telefoonlijnen die je niet meer hebt na overstap van ISDN.

Ik vind het een zeer bittere pil en heb hierover een klacht lopen. De informatie over telefoneren via glasvezel is dramatisch slecht (ik kreeg zelfs te horen dat ik een ISDN centrale kon aansluiten).

Als ik dit had geweten had ik alleen internet en televisie via glasvezel gedaan en gewoon blijven bellen via ISDN. Als er geen bruikbare oplossing komt, gaat dat alsnog gebeuren en ga ik KPN direct na afloop van het eerste jaar na 35 jaar de rug toekeren. Alleen maar omdat ik zoveel onjuiste informatie heb gekregen en nu zit met een glasvezel aansluiting die niet geschikt is.

Als VOIP geen alternatief mag zijn, waarom kan ik dan niet gewoon 4 telefoonlijnen via mijn experiabox activeren? Dat is toch een veel logischer oplossing dan het stiekem blokkeren van VOIP? 

Mijn advies. Blijf bij ISDN. Dat scheelt heel veel frustratie.

Bericht 2 van 37 (22.811 Weergaven)
door fjk
Frequente forum gast
  • Eerste post

Hallo fjk,

Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat hier niet een goed alternatief voor is. Volgens mij is het gewoon een kwestie van de juiste mensen binnen KPN deze use case voor te leggen. Daarom heb ik mijn vraag ook gepost op een forum met KPN als moderator. Voor mij is het blijven gebruiken van ISDN geen optie meer, de monteur komt het volgende week alles aansluiten en ik heb als back-up een extra analoge DECT centrale voor het tweede nummer, mocht het allemaal (nog) niet lukken. Dan zet ik wel even twee telefoons neer op m’n werkkamer.

Ik werk zelf ook binnen de IT en weet dat het lastig is om soms de juiste mensen te bereiken met de juiste kennis. Dit is ook wel een lastig probleem, maar volgens mij is het wel een situatie die vaker voorkomt en vaak ook bij die KPN klanten die best wel een goede klant zijn qua omzet. Dus hopelijk trigger dit een KPN medewerker die wel van de hoed en de rand weet.

Ik heb ook een dame van KPN aan de deur gehad, die als gevolg van de nabije oplevering van glasvezel de hele straat doorging. Deze wist mij ook te vertellen dat het grote voordeel van KPN als aanbieder was, dat je je bestaande apparatuur kon blijven gebruiken, inclusief ISDN apparatuur. Dit zonder ook maar een blik te hebben geworpen op onze bestaande situatie. Ik wist ondertussen al beter, maar had ook kunnen vragen of ze dat even op papier wilde zetten met een handtekening eronder.

Bij de helpdesk werd ik stukken beter geholpen en schakelde de betreffende persoon allerlei andere collega's en afdelingen in, maar het eindresultaat was dat dit nog redelijk onontgonnen terrein was en er zo geen oplossing bekend was, maar dat ze wel inzagen dat dit vaker voor zou gaan komen en eigenlijk ook opgelost moest worden. Deze meneer kwam nog wel met het advies om KPN zakelijk te bellen, want hij dacht dat die vaker met dit bijltje zou moeten hakken, want de hele configuratie ligt natuurlijk dicht tegen een zakelijke aan. Dit is natuurlijk ook iets wat aansluit bij ‘het nieuwe werken’. Genoeg redenen voor KPN om met een goede oplossing te komen. Indien niet nu, dan toch wel op korte termijn. Want (zie verder) hun concollega’s denken daar in elk geval al wel over na.

In elk geval willen we allebei het volgende (neem ik aan): twee onafhankelijke lijnen die in- en uitgaand op een prive en zakelijk nummer gebeld kunnen worden of waarmee je als dusdanig kunt uitbellen en dat deze beide binnenkomen via een IP – aansluiting op een IP-DECT telefooncentrale conform onze ISDN – opstelling. In elk geval zonder omzetting naar analoge signalen. Ik weet niet hoe dit in de KPN centrale gaat, of beide nummers aan elkaar zijn gekoppeld en als nummer 1 bezet is en iemand anders belt op nummer 1, dat hij dan automatisch naar nummer 2 schakelt (dit kan anders eventueel bij “doorschakelen indien bezet” gerealiseerd worden).

Er zijn wel wat gekunstelde oplossingen denkbaar en eentje is misschien een oplossing voor jou. Zie hier: http://www.internl.net/index.php?option=com_content&view=article&id=318&Itemid=368 . Dit is een gateway waar je de twee analoge lijnen (die zojuist door de experiabox van digitaal zijn omgezet) weer omzet naar ISDN digital.

Een andere oplossing – maar dan ben je wellicht je bestaande telefoonnummers kwijt en moet je wachten tot je kunt switchen naar een andere provider die wat minder is gefocust op het verkopen van wat ze de afgelopen eeuw hebben gedaan: telefoontikken. Neem een provider met alleen internet (en TV) en die zelf afblijft van het VOIP – protocol en dat niet dichttimmert via een experiabox, dan neem je gewoon VOIP af via een van de VOIP providers. Maar dat was je al van plan als KPN niet met een oplossing komt. Zelfs dan kun je via deze oplossing: http://www.voipbel.nl/index.php/isdnoverip of google even op “van isdn naar glasvezel gateway” en je ziet de wereld aan oplossingen. Een andere interessante oplossing is te vinden op http://www.vughtopglasvezel.nl/faq/de-meest-gestelde-vragen Daar hebben ze het over een FRITZ!Box Fon WLAN 7390, het alles in een apparaat die lijkt te kunnen wat wij willen.

Bericht 3 van 37 (22.791 Weergaven)
Ervaren Forum Lid
  • Eerste post
  • Het begin is er
  • Handige Harry

Dank voor je reactie. Ik kan het mij ook niet voorstellen, maar tot nu toe heb ik geen alternatief kunnen vinden dat werkt.

Wij hebben een Fritzbox en daarmee konden we werkelijk alles wat je maar voor kunt stellen voordat de glasvezel werd aangesloten. Fantastisch apparaat. Om dat ding nu op de Experia aan te kunnen sluiten heb je echter een halve technische opleiding nodig en uiteraard ontbreken de echte aanwijzingen in de handleidingen. 

Ik ben het met je eens dat wij ongeveer hetzelfde zoeken. Ik ga dan ook een tweede N300 kopen en op de tweede lijn zetten, zodat prive en zakelijk gescheiden is. Twee nummers op een lijn laten binnen komen werkt wel, maar je kunt niet de uitgaande lijn kiezen en ook niet gelijkertijd telefoneren met twee toestellen.

Dit is gewoon nog niet geschikt voor zakelijk gebruik.

Je ervaringen met de 'adviezen'van de medewerkers herken ik helemaal. Overigens is dat niet veel beter bij 'zakelijk'.

De helpdesk mensen zijn alleraardigst evenals de monteurs, maar een opolossing voor het probleem aandragen mogen/ kunnen ze toch niet.

Ik ga je oplossingen uitproberen. Liever echter zou ik zien dat KPN voor klein zakelijk gebruik een oplossing met 4 lijnen aanbiedt, zodat we niet hoeven te hobbyen.

Misschien leest een slimme KPN-er dit en komt met een zinvolle oplossing.

Bericht 4 van 37 (22.777 Weergaven)
door fjk
Frequente forum gast
  • Eerste post

Ik zat een beetje met hetzelfde probleem, maar heb maar 1 telefoonnummer. Ik wilde alleen perse niet bij de kpn vanwege de tarieven naar het buitenland. (bepaalde specifieke landen zijn vrij duur bij kpn en daar bellen wij vaak naar toe)

Omdat KPN de nummers in de modem zet, en de wachtwoorden niet vrijgeeft heb ik besloten gewoon een ander nummer te nemen bij een andere VOIP provider. Het nummer van KPN is niet in gebruik, ik heb niet eens een telefoon er op aangesloten. Mijn fritzbox heb ik aan het kpn modem gehangen via een internet poortje. Die krijgt dus gewoon een IP van het KPN modem en via de fritzbox kan ik prima bellen en eventueel meerdere nummers in de fritzbox zetten. Voip via de internetlijn wordt niet geblokkeerd door kpn. Ik gebruik de Fritzbox dus als Dect basis station.

Bericht 5 van 37 (22.553 Weergaven)
door Roger1234
Forum gast
  • Eerste post

Hoi isdn2glasvezel,

Indien je nog geen goede oplossing op je vraag hebt gevonden; ja de situatie welke je schetst is gewoon mogelijk. Sterker; je kan met de apparatuur welke je hebt er zelfs nog voor kiezen om via een andere (goedkopere) partij uit te bellen, terwijl de inkomende gesprekken gewoon via je Experia Box V8 > IP Gigaset DECT binnen komen. 

Na aanleiding van je bericht ben ik hier zelf mee aan het testen geweest en in mijn demo situatie werkt dit perfect. Ik heb hiervoor echter wel een Gigaset N510IP Pro gebruikt, welke iets uitgebreider is maar nagenoeg dezelfde software kent.  

KPN heeft de wens de instellingen waarmee je dit mogelijk kan maken echter niet bloot te geven. Wat hier de exacte reden van is weet ik niet, wel weet ik dat het protocol waarmee de connectie word gemaakt op grote schaal misbruikt word en zei je mogelijk tegen een dergelijk misbruik willen beschermen. Als direct (zakelijk) partner van Gigaset wil ik deze wens respecteren waardoor ik je de exacte informatie hiervoor niet vrij kan geven. 

Daar het prijsverschil tussen de Gigaset N300A IP en de N510IP Pro niet zo heel groot meer is, verkoop ik deze niet zo heel vaak meer en dus ook niet meer standaart op voorraad. Verkoop deze in principe enkel nog maar op bestelling. In elk ander geval had ik een configuratie voor je kunnen maken welke je vervolgens in jou DECT basis had kunnen laden. Indien ik weer een dergelijke basis binnen krijg wil ik je hier uiteraard wel van voorzien, helaas durf ik niet te zeggen wanneer dit weer voorkomt.

Eventueel kan ik je ook op enige andere wijze ondersteunen zodat je, als je tenminste de situatie nog niet werkend hebt, snel aan de slag kan. Daarvoor is het denk ik echter verstandiger om even per PM/E-Mail verder te communiceren. 

Bericht 6 van 37 (22.329 Weergaven)
Allround expert
  • Eerste post
  • Eerste kudo
  • Zilveren griffel

Beste fjk,

Indien gewenst wil ik jou uiteraard ook graag helpen bij het opzetten van de gewenste situatie. Je heb hiervoor in ieder geval maar slechts 1 Gigaset N300A IP nodig en je kan zelf bepalen welke lijn op welke toestellen uitkomt. 

Bericht 7 van 37 (22.328 Weergaven)
Allround expert
  • Eerste post
  • Eerste kudo
  • Zilveren griffel

Hallo,

Ondertussen heb ik de glasvezel verbinding opgeleverd gekregen en alles werkend gekregen zoals ik het wilde hebben.

Ik heb op de Experiabox mijn prive lijn toegewezen aan *104 en mijn zakelijke lijn aan *103. Verder heb ik *101 en *102 gedisabled. Dat is alles wat ik heb veranderd op de Experiabox.

Op de IP300A heb ik IP1 geconfigureerd als Prive met de volgende gegevens:

1. IP-lijn 
 Wijs een lijnnaam of een bestaand telefoonnummer toe ter identificatie.
Naam of nummer: Zakelijk
VoIP-configuratie / Profiel-download 
 Start configuratie-wizard
Provider:
Andere provider 
Profielversie   
Persoonlijke providergegevens 
Login-naam:  *103
Login-wachtwoord: kpn
Gebruikersnaam: *103
Displaynaam: Zakelijk
Algemene gegevens van uw serviceprovider 
Domein: 192.168.2.254 
Proxy-server-adres: 
Proxy-server-poort: 5060
Registratieserver: 192.168.2.254 
Poort registratieserver: 5060
Ververstijd registratie:180 sec
Netwerkgegevens van uw serviceprovider. 
STUN gebruiken:Ja    Nee (X)
Adres STUN-server: 
Poort STUN-server: 3478
STUN-ververstijd: 240 sec
NAT-verversing: 20 sec
Uitgaande proxy-mode:Altijd    Automatisch    Nooit (x)
Adres uitgaande server: 
Uitgaande proxy-poort: 5060

Vervolgens kun je aan de diverse telefoons toewijzen welke in- en uitgaande lijnen daar worden verbonden. Door de naamgeving prive en zakelijk is dat makkelijk te onthouden ;-).

Ik heb ook getest wat er gebeurt als je al in gesprek bent op prive en er komt nog een lijntje binnen via het prive - nummer: net als bij ISDN, gaat de lijn gewoon over.

Kortom, ik heb precies hetzelfde qua telefonie als bij ISDN.

Verder werkte alles prima: omzetten mailboxen, interactieve televisie. Alleen is het wireless netwerk nog een drama (en ik heb al als enige in de beurt kanaal 3). Door de nieuwe setup staat de experiabox in de kelder, dus ik ga toch maar ergens anders (bedraad) een eigen wireless router neerzetten.

Bedankt voor de reacties en hulp en hopelijk kan dit ook voor anderen (en fjk) een oplossing zijn.

Bericht 8 van 37 (22.156 Weergaven)
Ervaren Forum Lid
  • Eerste post
  • Het begin is er
  • Handige Harry

Beste isd2glasvezel en anderen,

Dat is goed nieuws!

Ik zit met bijna dezelfde case. Wij hebben een ISDN2-aansluiting van KPN en willen ok graag over naar glasvezel. We maken nu gebruik van een Gigaset DX800A-centrale van Siemens. Deze kan zowel ISDN-verkeer als IP-telefonie aan (volgens mij vergelijkbaar met de N510IP Pro van Arjan). Ons zakelijk nummer en privénummer worden naar alle toestellen gestuurd en we horen aan de beltoon en in het display van elk toestel welk nummer gebeld wordt. Erg handig! Die functionaliteit willen we graag behouden bij bellen over glasvezel. De oplossing van isdn2gebruiker ziet er veelbelovend uit. 

Mijn vraag is of dit gaat werken met de Gigaset DX800A achter de KPN Experia Box die gebruikt wordt voor glasvezel. Wie kan mij helpen of heeft tips?

Bericht 9 van 37 (22.073 Weergaven)
door lth
Frequente forum gast
  • Eerste post

Beste lth,

De Gigaset DX800A is in principe een bureautoestel met daarin een N510IP Pro verwerkt. Je kan de DX800A zonder al te veel problemen op dezelfde weg laten verbinden met een ExperiaBox v8 en daarin aangeven welk nummer op welk toestel dient uit te komen.

Siemens heeft Gigaset overigens in 2008 al verkocht aan Arques :smileywink:.

Bericht 10 van 37 (22.008 Weergaven)
Allround expert
  • Eerste post
  • Eerste kudo
  • Zilveren griffel
Beantwoorden

Welkom

Bij de KPN Community

Log in om je profiel te bekijken en te beheren, vragen te stellen en te beantwoorden, ideën te delen en veel meer!

Inloggen met Facebook
Heb je nog geen account?
  • Praat mee over de blogs.
  • Help mee op het forum.
  • Denk mee in 'OnsKPN'.
Registreer nu
Auteurs met de meeste kudos
Gebruiker Aantal kudos
317
117
72
42