Beantwoorden
Ervaren raadgever
edwin1904

Internet in het buitengebied: hoofdaansluiting verlengen

[ Bewerkt ]

Dag mensen,

Vast een veelvoorkomend probleem, maar ik zit toch een beetje met een andere situatie waar ik wel wat advies bij kan gebruiken. Ik ga over enkele weken verhuizen van het centrum naar het buitengebied. Ik heb momenteel een KPN Experia Box voor internet, bellen en televisie. Volgens KPN kan ik deze niet blijven gebruiken voor Televisie in het gebied waar ik ga wonen (ze zeggen ook dat ik ook geen Digitenne aan kan in dit gebied, maar dat kan ik wel??). Ik wil deze Experia Box wel gebruiken voor mijn internet en telefonie.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Het gebied waar ik ga wonen is groot en de huidige hoofdaansluiting zit zo'n 50 meter van mijn woonruimte. Deze woonruimte is tevens in een loods, bedekt met damwand. Ik ben dus bang dat mijn wifi-signaal niet optimaal te gebruiken is.

Daarom mijn vraag: Is het mogelijk om de hoofdaansluiting te verlengen? Zodat mijn router op een centraler punt staat en tevens dichterbij mijn leefruimte. En welke kabels heb ik dan nodig?

Of zijn er andere mogelijkheden (sterkere WiFi-signaal oid?)

Dit is mijn situatie, snel geschetst:

Raadgever
gropweg

Re: Internet in het buitengebied: hoofdaansluiting verlengen

Omdat bij ons de router van KPN ver van de keuken zit, hebben wij een FON aangeschaft. Kost ongeveer 40 euro. Wifi deed het bij ons helemaal niet in woonkamer en keuken en nu doet Wifi het prima, zelfs buiten op het terras hebben wij prima ontvangst.

http://fon.oeioei.nl/

Allround expert
bommy84

Het verplaatsen van een hoofdaansluiting kan. Dat gaat via www.huisaansluiting.nl

Echter, dit is erg kostbaar dus misschien niet de beste optie.

De enige manier waarop je het modem verder van het ISRA aan mag sluiten is via een UTP kabel.

Echter , is 50 m misschien wel veel te veel. Ik weet niet zeker hoe goed het signaal binnen gaat komen. Volgens mij is de "officiele afstand" 10 m voor UTP tussen modem en ISRA.

Er wordt dan wel wat knuteslwerk van je verwacht. Je moet namelijk de RJ45 stekkers eraf halen, kabel strippen en RJ11 stekkers op 2 aders knijpen. Dit moet ook aan de andere kant op exact dezelfde aders.

Just spreadin' the knowledge.
Ervaren raadgever
edwin1904

Ja een UTP kabel werd me al eerdere aangeraden. Zijn er misschien andere mogelijkheden? Via de verbindingsset van KPN waar er gebruik word gemaakt van het stroomnetwerk bijvoorbeeld?

Misschien hele andere opties voor mijn probleem?

Ervaren raadgever
edwin1904

Ik denk dat een Fon bij mij niet van toepassing is.

Allround expert
bommy84

Je zou inderdaad ook een verbindingsset kunnen gebruiken.

Echter kun je die niet gebruiken om het ADSL signaal van ISRA naar modem te brengen.

Wel van modem naar computer. Dit is dan wel een vaste aansluiting, dus als je een laptop gebruikt, en perse wifi moet, dan is dit denk ik niet de oplossing.

Just spreadin' the knowledge.
Ervaren raadgever
edwin1904

In dat geval zou ik de Modem bij de hoofdaansluiting kunnen laten staan toch?

Maar inderdaad, dan heb ik een vaste aansluiting. Ik wil WiFi hebben, zodat ik bijvoorbeeld ook op mijn telefoon of laptop gebruik kan maken van mijn internet. Het liefst in een wijdere omgeving.

Allround expert
ArjanEHV1983

Beste Edwin1904,

Hoe korter de lengte van de kabel tussen de ISRA en het modem, hoe beter. De verbindingsets vind ik persoonlijk ook geen ideaal alternatief. Deze homeplugs (officiële benaming hiervoor) zorgen absoluut niet voor de meest stabiele verbinding tussen punt A en B en laten aardig wat pakket verlies zien. Dit hoeft niet direct problemen op te leveren maar de perfecte verbinding is het zeker niet. Daarnaast vermoed ik dat je, gezien het feit dat je over een loods spreekt, een drie fase aansluiting zal hebben en een homeplug is strikt fase afhankelijk. Je moet dus maar net met de faseverdeling uit kunnen komen. 

Persoonlijk zal ik het modem zo dicht mogelijk bij de ISRA te laten staan en vanaf daar een Cat 5e of Cat 6 netwerkkabel aan leggen. Als je deze dan uit laat komen in de leefruimte kan je aldaar een router met WiFi of WiFi accespoint aan deze kabel verbinden. Zo heb je zeker te weten een goed WiFi signaal en hoeft er van je snelheid niets verloren te gaan. Je kan, met behoud van de volledige snelheid, met een Cat 5e of Cat 6 netwerkkabel zoon 100 meter overbruggen zonder dit tussentijds te moeten versterken.

Zowel de kosten voor de kabel als een router met WiFi of een WiFi accespoint kosten vandaag de dag de hoofdprijs niet meer en met deze oplossing ben je vaak nog voordeliger uit dan met het gebruik van homepluggen. 

Ervaren raadgever
edwin1904

[ Bewerkt ]

Dankjewel voor je reactie, erg nuttige informatie!

Ik ben nu van plan om mijn Experia box bij de hoofdaansluiting te plaatsen en vanuit daar een UTP kabel (Cat 5e of Cat 6) te leggen naar mijn leefruimte. Daar kan ik dan een WiFi accespoint aan de UTP kabel verbinden toch?

Nu had ik toch nog enkele kleine vragen. WiFi acces point is voor mij nieuw.Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten? En kan ik ook een router als deze aan het einde van de UTP kabel in mijn leefruimte plaatsen om WiFi te verspreiden?

Is het mogelijk dat ik vanuit de Experia box (dus bij de hoofdaansluiting) meerdere UTP kabels kan leggen naar verschillende kanten en daar aan het uiteinde een WiFi Acces point aan verbinden? Dus een extra leefruimte, maar dan 50 meter een andere kant op bijvoorbeeld. Of gaat dat ten koste van bijv. de snelheid?

Verder vraag ik me af hoe ik het het beste met de telefonie kan oplossen. 50 meter is nogal ver voor een dec-telefoon dacht ik. Of kan ik daar ook gewoon een kabel voor aanleggen? Ik hiervoor toch al een pvc buis liggen waar kabels doorheen kunnen.

Allround expert
ArjanEHV1983

Beste Edwin1904,

Ja hoor, je kan zowel een WiFi accespoint als een WiFi router aan de UTP kabel verbinden. Verschil tussen een router en een accespoint is dat een router softwarematig tot van alles in staat is en een accespoint in principe gewoon een dom apparaat is wat enkel een WiFi verbinding met je netwerk tot stand kan brengen. Daarnaast heeft een router vaak ook nog een paar netwerkpoorten waarop je netwerk apparatuur ook nog bedraad kan aansluiten. 

Uiteraard is het ook mogelijk om meerdere UTP kabels (in verschillende richtingen) aan te leggen en daar ook weer andere routers of accespoints aan te verbinden. Dit gaat niet ten koste van je snelheid. 

Ik weet niet wat voor type Experiabox je exact krijgt en/of ook je telefonie hierover gaat verlopen. Indien dit bijvoorbeeld een Experiabox v8 betreft kan je eventueel ook ervoor kiezen (een deel van) je telefonie over een VoIP verbinding richting je Experiabox te laten verlopen. Gigaset kent hier uitmuntende oplossingen voor waarbij je bijvoorbeeld een DECT centrale (of bureau toestel met ingebouwde DECT functionaliteit) aansluiten op de extra WiFi router. Heb hier, als zakelijk partner van Gigaset, de nodige test situaties mee opgezet en dat werkt ernorm goed! 

De Giaset DECT centrales hebben doorgaans een uitmuntend bereik van ongeveer 250 meter rondom. Even zo belangrijk is dat het geluid hiervan overigens zeer goed is en je met een dergelijke oplossing er zelfs voor kan kiezen om (een deel van) je gesprekken via een VoIP provider te laten verlopen waardoor je meestal nog kosten kan besparen ook. 

Mocht je verdere vragen hebben of wil je nader advies ontvangen, verneem ik dit uiteraard graag van je.

Overigens hoop ik dat de 1904 achter je naam niet voor je geboorte jaar staat ;-).