op 20-03-2012 14:15
Van de week een LCD HD TV gekocht. In eerste instantie met de scartkabel geïnstalleerd.
Zowel teletekst via afstandbediening interactieve TV als via tv-afstandbediening werkt.
Alleen werkt teletekst via afstandbediening tv handiger en sneller dan ITV.
Later een HDMI-kabel gekocht en aangesloten. Ik heb beeld, teletekst via ITV-afstandbediening, maar geen teletekst via TV-afstandbediening.
Kan iemand mij zeggen hoe dit komt en wat daar aan te doen is?
20-03-2012 18:06 - bewerkt 24-03-2012 00:55
welkom in de wereld van digitale tv ![]()
scart is analoog en zal dus het analoge teletekst signaal meesturen, HDMI is echter digitaal. het hangt er dus van af of een tv kanaal deze signalen ook mee gestuurd in digitale vorm. vele zenders kiezen er voor om dit niet te doen. de settopbox heeft daarom een ingebouwde teletext.
als je een tv toestel hebt gekocht met internet zou je ook allerei handige apps kunnen installeren, teletekst heeft zijn langste tijd gehad.
op 20-03-2012 22:01
Ok, er zit een teletekstfunctie op deze Sony TV waar flink wat bladzijden in het geheugen kunnen, maar daar heb je eigenlijk dus als ik het goed begrijp in het huidige digitale tijdperk niets aan?
Het is een Sony internet TV alleen heb je daar wel een WLan adapter van Sony voor nodig.
Kost €59,95 alleen was er nu tijdelijk een actie van Sony dat je deze adapter gratis kan krijgen.
Wordt als het goed is opgestuurd, dus duurt nog even voordat ik dan met de tv het internet op kan.
Ik gebruik nu dus nog gewoon teletekst.
op 21-03-2012 14:03
IPAD dr bij. www.nos.nl/teletekst. Tadaah..
Teletekst. Net zo belachelijk als faxen..
(srry MOEST gewoon effe ranten. Verder heerlijk offtopic)
Ontopic. Zoals ik het lees gebruik je inderdaad de teletekst van je TV en die haalt t niet uit de STB.
Gave functie in je TV waar je helaas niets aan hebt.
Ff wachten op dat adaptertje en dan heb je veel betere alternatieven. (Zie hierboven
)
op 22-03-2012 08:09
Ik ken hetzelfde ook: prachtige tv met 1000 pagina opslag maar niet te gebruiken i.c.m. interactieve tv.
Mijn oplossing: ik gebruik de NOS teletekst van Digitenne: antenne in de tv, even Nederland 1, 2 en 3 instellen en je kan gebruik maken van de teletekst van je tv.
Misschien een idee voor de programmeurs om de teletekst functies wat uit te breiden, dus alle pagina's inlezen in het geheugen en mogelijkheid om in subpagina's te zappen.
Voor de rest dik tevreden over de teletekst functie en is voor mij lang niet versleten: ziet er jaren '80 uit maar wel lekker snel om even met de afstandsbediening te raadplegen (en vergeet ook niet de ondertitels voor doven en slechthorenden) en daar gaat het om.
op 24-03-2012 01:10
toekomst zit ook HbbTV en dan moet je meer denken aan meerdere apps die je transparant op de achtergrond kan zetten of naar je zijkant kan wegklikken als een tabblad terwijl je tv kijkt, zelf rss ticker tapes instellen zoals cnn dat nu voor je doet, dan hoef je niet meer speciaal naar een kanaal toe te gaan, maar open je gewoon een widget.
maar zoals zoals zo vaak worden een heel hoop van dit soort ideeen vaak in een proeftuin gegooid en tegen de tijd dat alle bazen het er over eens zijn of begrijpen wat en hoe ze het willen is de techniek al weer verouderd. zo zijn met ondertiteling, live vertalingsdiensten en dubbing ook al heel wat ideeen gesneuveld want er moet ook nog winst gemaakt worden en dure bonussen betaald worden, zo blijven er vaak weinig over van alle goede bedoelingen.
http://hbbtv.distributie.publiekeomroep.nl/nuop1