op 24-03-2012 12:37
In de nieuwe factuur is de bundelprijs zonder voorafgaande mededeling verhoogd. Bovendien wordt een extra bedrag in rekening gebracht voor het wijzigen van de bundelnaam, daar heb ik niet om gevraagd. Bijzonder klantonvriendelijk.
op 11-04-2012 09:33
Ik ben tegen hetzelfde probleem aangelopen en ben er na enig zoek- en belwerk achtergekomen dat het volgende aan de hand is: KPN heeft omdat dat makkelijker voor de klant is (?) besloten dat de afrekening van de internetaansluiting niet meer via de reguliere telefonienota (2 maanden vooruitbetalen) verloopt, maar via de aparte internetfactuur (1 maand vooruit betalen). Persoonlijk had ik het handig gevonden als daar gewoon één factuur van was gemaakt, maar daar ligt het uiteindelijke probleem niet. Dat is namelijk een behoorlijk bizar verhaal....
Het begint allemaal met een mail dat ik mijn internet gewijzigd heb. Dat had ik niet zelf gedaan, maar dat heeft te maken met een naamswijziging van de internetdienst van ADSL Snel Surfen naar Internet Instap, dus nadat ik op de website gekeken had wat de bundel inhield, was ik er al snel achter dat er niet veel veranderd was ten opzichte van het ADSL dat ik eerder afnam. De mail dus maar genegeerd. Dan wordt mijn internetfactuur (periode 23/3 t/m 25/4) automatisch afgeschreven voor een bedrag van € 26,85, terwijl dat eerder eerder ongeveer € 6 was. Omdat ik echter niet dagelijks mijn bank controleer en de gemailde internetfactuur niet goed bekeken had, was mij dit niet opgevallen.
Enkele dagen later betaal ik de factuur voor mijn aansluitingen en de telefonie. Hierop stond de gebruikelijke periode van 2 maanden (april en mei) voor mijn ADSL-aansluiting. Vervolgens kom ik er een dag later achter dat ik de maand april (minus een aantal dagen) dus twee keer betaald heb.
Dus bellen met het 0900-nummer (à € 0,10 per min.). De vriendelijke callcentermedewerkster was het al snel met mij eens dat er iets fout ging, maar kon het niet direct oplossen. De te veel berekende kosten zouden met op de volgende factuur gecrediteerd worden. Die komt echter pas over 2 maanden. Ik heb vervolgens een klacht ingediend over het dubbel berekenen van deze periode. Zij heeft deze keurig geregistreerd en het klachtnummer aan mij doorgegeven. Zij gaf daarbij wel aan dat het wel even kon duren voordat ik iets zou horen over de klacht omdat de klachtenafdeling te maken had met onderbezetting (gratis tip: zorg dan voor minder klachten!).
Omdat ik niet van plan ben om dubbel te gaan betalen in de hoop dat over twee maanden de factuur gecorrigeerd wordt, heb ik besloten om de automatische incasso van de internetfactuur terug te storten. Gevolg: 4 april een mail over de terugboeking met de opmerking dat ik KPN een bedrag van € 26,85 verschuldigd ben. Weer bellen dus! Na een telefoongesprek van bijna 18 minuten had ik weer een callcentermedewerkster overtuigd van mijn gelijk, maar had ik nog steeds geen oplossing.
Vanochtend heb ik een tweede mail ontvangen met daarin de volgende tekst: Als wij voor 24 april 2012 geen volledige betaling van u hebben ontvangen, behouden we ons het recht voor om uw diensten bij KPN te blokkeren. Uw diensten worden weer geactiveerd na betaling van het verschuldigde bedrag. Houdt u er rekening mee dat voor het heractiveren € 25,00 heraansluitkosten in rekening worden gebracht."
Mijn verzoeken aan KPN:
Voordat ik het vergeet: Als ik eind april een te hoge internetfactuur krijg over de volgende periode, dan zal ik deze gewoon weer terugboeken. En mocht KPN mij onverhoopt toch afsluiten omdat ik weiger dubbel te betalen, dan zal ik alle schade die ik daarvan heb, op KPN verhalen.
op 11-04-2012 13:54
Beste martin_66
wat je het beste kan doen is wel gewoon de rekening betalen en vervolgens je gelijk halen via de klachtenafdeling. het kost meer tijd, maar uiteindelijk heb je er minder ongemak (en werk+onkosten) van. 't is maar een gedachte van mijn kant, maar soms denk ik heel simpel.
groeten en succes,
fiberman
PS: laat je weten hoe het afliep?
11-04-2012 21:49 - bewerkt 11-04-2012 21:50
Fiberman,
Dat is op basis van de bovenstaande informatie misschien realistisch, maar je moet het geld maar kunnen missen. Het is gewoon heel erg triest dat een commercieel bedrijf zijn machtspositie zo misbruikt. Zelfs overheidsinstellingen zijn tegenwoordig klantgerichter dan dit voormalig Staatsbedrijf der Telefonie. Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, geef ik dat door.
Groeten,
Martin
op 12-04-2012 10:46
martin_66,
het spijt mij dat ik je beledigd heb over die betaling. ik wist niet dat jij het geld niet kon missen en dat vind ik vervelend voor je. mijn intentie was meer om grotere soris te voorkomen. maar je hebt gelijk, je moet dat geld wel kunnen missen... nadeel alleen is als je het niet kan "voorschieten" je waarschijnlijk in nog grotere ongemakken terecht komt... vandaar het advies, maar nogmaals als het geld op is, dan houdt het op.
succes met je situatie,
fiberman.
op 12-04-2012 13:44
Hallo Fiberman,
Met jou heb ik geen probleem hoor. Je eerdere bericht was bij mij zeker niet als belediging binnengekomen. Eerder als een goed bedoeld advies om extra kosten te voorkomen. En het is niet zo dat ik door een dubbele betaling helemaal niet meer rond kan komen. Maar ik moet deze maanden dus geen rare dingen gaan doen (en mijn auto, wasmachine e.d. ook niet) . Er zijn echter steeds meer mensen in Nederland waarbij op het eind van het inkomen nog een stuk maand over is en waarbij dubbele incasso's er dus enorm inhakken. Ook deze mensen krijgen dreigmails met extra kosten. Dan heb je een lekkere keuze: nu dubbel betalen of straks extra betalen terwijl je in geen van beide gevallen het geld kunt missen.
Het zou KPN alleen daarom al sieren als zij hun administratieve probleem niet over de rug van mij en al hun andere klanten zouden oplossen. Het zegt alles over de mentaliteit van de KPN-mensen die hierover beslissingen nemen (b.v. de directeur klantcontact) dat zij automatische aanmaningsprocessen door laten lopen terwijl zij weten dat de fout bij hun eigen organisatie ligt. Even telefonisch contact opnemen met een klant die een terugboeking gedaan heeft is er niet bij. Dit zijn praktijken die je verwacht bij malafide advertentieverkopers.
Ik wacht dus rustig af. Ben wel benieuwd of de reactie op mijn klacht eerder of later is dan de volgende automatische mail....
Groeten,
Martin
op 17-04-2012 16:26
Hallo Martin,
KPN heeft ook bij mij geprobeerd om 2x abonnementsgeld te vangen over de periode april/mei 2012. Ik heb de tweede betaling (automatische incasso) terug laten storten. Prompt kreeg ik een electronische dreigbrief van de KPN Directeur Klantcontact, waarin hij dreigt om binnenkort mijn internetverbinding af te sluiten.
Ik heb vervolgens met de klantenservice gesproken. De medewerker gaf mij helemaal gelijk, maar was niet geautoriseerd om iets aan de dubbele betaling te doen. Het advies van de klantenservice: gewoon dubbel betalen en dan afwachten tot je het teveel betaalde teruggestort krijgt. Dit is toch geen professionele organisatie.
Ik ben dus niet van plan om eind april opnieuw voor internet te betalen. Dat heb ik immers al gedaan via de telefoonrekening. Wel zal ik eventuele boetes, heraansluitingskosten en door afsluiting geleden schade via mijn rechtsbijstandsverzekering verhalen op KPN. Gelukkig zijn er ook nog andere internetaanbieders.
op 18-04-2012 23:08
Hallo Erik,
Je hebt blijkbaar dezelfde conclusie getrokken als ik: morgenochtend komt bij mij een monteur om een Alles-in-één pakket van een andere provider aan te sluiten. Daar zal ik misschien ook wel problemen mee krijgen, maar voorlopig ben ik van KPN af.
Met betrekking tot mijn klacht van 31 maart heb ik overigens nog niets vernomen van KPN. Ik merk het wel als ze met incassomaatregelen komen. Mijn rechtsbijstandverzekering staat in ieder geval klaar....
Groet,
Martin
op 18-04-2012 23:27
Ik heb nu ook via Consuwijzer een klacht bij de OPTA neergelegd. Het zal wel niet helpen, maar het lucht in ieder geval een beetje op.
Groet,
Erik
op 19-04-2012 00:01
Goed voorbeeld doet goed volgen. Ik heb nu ook via Consuwijzer een klacht ingediend. Vroeg of laat moet KPN toch inzien dat zij wel heel erg fout bezig zijn.
Groet,
Martin