Beantwoorden
Adviseur
Digitimes
Geaccepteerde oplossing

nummer behouden van kabelprovider naar pstn

Goedenavond,

ik heb een vraag mbt de vaste telefoniediensten van KPN:

We hebben nu een telefonie-abonnement bij onze kabelprovider.

Hier zijn we ontevreden over en we willen dan ook graag over naar KPN.

Ik zou graag willen weten of we ons huidige nummer (dus het nummer dat van KPN kwam naar onze kabelprovider en nu weer terug moet) kunnen meenemen.

Ook heb ik nog een vraag over ISDN: We hadden namelijk vroeger een ISDNsysteem met Quattrovox 1 uit het PTT-tijdperk. Bij de overgang naar andere provider zijn alle kastjes(ISDN1, QUATTROVOX 1, 4 4pins-aansluitingen) van de muur afgehaald. Kan ik nu zomaar een nieuw aansluitpunt(4 pins telefoonstekker) aan de draden schroeven? Er zitten 4 gekleurde draden(rood, blauw, oranje en wit), 1 open koperdraad en een stuk gevlochten naaidraad in de kabel naar het ISRA-punt. Voor alle duidelijkheid: waarschijnlijk nemen we nu een gewone pstn-aansluiting ipv ISDN.

Vriendelijk bedankt voor het beantwoorden.

Allround expert
ArjanEHV1983

Re: nummer behouden van kabelprovider naar pstn

Beste Digitimes,

Wanneer je een nieuwe aansluiting bij KPN aanvraagd kan je jou huidige telefoonnummer gewoon naar deze lijn laten porteren. Dit dien je bij de bestelling uiteraard wel kenbaar te maken.

KPN zal doorgaans het signaal op het aderpaar rood/blauw plaatsen. Mocht je hier na aansluiting geen signaal op hebben, kan je het oranje/wit paar proberen. Let goed op dat je hierbij geen sluiting tussen de aderparen maakt! Hierbij kan een veiligheidsmechanisme in werking treden wat ervoor zorgt dat je (tijdelijk) geen gebruik van de lijn kan maken. Beveiliging dient dan eerst gereset te worden.

Overigens niet onverstandig om bij je kabel aanbieder re informeren wat de opzegtermijn voor de telefoniediensten is zodat je dadelijk niet voor de verassing komt dat hun nog een x aantal maanden aan je door factureren. Mocht je nog een maanden van een overeenkomst "moeten uitzingen", stel ze rustig in gebreken om in een afzienbare tijd de kwaliteit te verbeteren. Geef hierbij aan dat als ze dit niet doen je genoodzaakt bent over te stappen en de overeenkomst tussentijds op te zeggen.