Beantwoorden
Frequente forum gast
Kast
Geaccepteerde oplossing

1 zender kijken en opnemen sinds tweede ontvanger

Een aantal weken geleden heb ik een tweede ontvanger besteld en inmiddels ontvangen en in gebruik genomen.

Onze eerste ontvanger is een Motorola 1960 met interne harde schijf. De tweede ontvanger is een Motorola 1963.

Sinds ik de tweede ontvanger in gebruik heb genomen kunnen we op onze eerste ontvanger niet één zender kijken en een andere opnemen op hetzelfde moment. Iets wat eerder, voordat we de tweede ontvanger hadden aangesloten, wel mogelijk was. Ook op de tweede ontvanger is het niet mogelijk om één zender te kijken en een op te nemen.

Wanneer je dit probeert, krijg je een melding in beeld met een waarschuwing. Je wordt er op gewezen dat wanneer je naar een andere zender overschakelt, de opname gestaakt zal worden.

Deze beperking bestaat op alle momenten en is niet afhankelijk van of de tweede (of eerste) ontvanger aan of uit staat.

Is dit een probleem met instellingen of bandbreedte? Of is het bij het aansluiten van 2 ontvangers van digitale televisie gewoon niet mogelijk om tijdens een opname op dezelfde ontvanger nog een andere zender te bekijken?

Bij het plaatsen van de bestelling heb ik ook de internetsnelheid verhoogd van 8 naar 30 MB (downstream). Mogelijk dat dit er iets mee te maken heeft?

Allround expert
dit0rz

Re: 1 zender kijken en opnemen sinds tweede ontvanger

Beste Kast,

Dit heeft te maken met het aantal streams dat beschikbaar is.

Eerst had je een extra stream om wat anders op te nemen, nu is hij gereserveerd voor de 2e ontvanger.

Dit kan op 2 manieren worden opgelost.

1. Als er voldoende bandbreedte beschikbaar is, kan de klantenservice het aantal streams updaten.

2. Of je neemt het Opnemen Pakket erbij, dit kost 5 euro per maand, maar als je nu extra huur betaald voor de 1e ontvanger om te mogen opnemen komt dat te vervallen. Dan kost het maar 1 euro meer. Maar heb je als voordeel dat je 6 opnames tegelijk mag doen, ze op beide ontvangers kunt terugkijken, en ook de opnames via Internet of een app op je telefoon kunt inplannen.

Als je het Opnemen Pakket erbij neemt kun je nog steeds de opgenomen programma's terugzien.

Frequente forum gast
Kast

Re: 1 zender kijken en opnemen sinds tweede ontvanger

@dit0rz: Bedankt voor je bericht. Ik heb contact opgenomen met de klantenservice en dit heeft na heel wat telefoontjes en een bezoek van een storingsmonteur duidelijk gemaakt dat wij betalen voor een pakket wat me lang niet optimaal kunnen benutten.

Het klopt inderdaad dat dit te maken heeft met het aantal beschikbare streams. Door contact op te nemen met de klantenservice zijn we er achter gekomen dat er op ons adres bij lange na niet de beloofde snelheid wordt gehaald en dat het ook niet mogelijk is om meer streams beschikbaar te stellen.

Ook nadat er een monteur is langsgeweest die zowel de hardware op ons adres als in de wijkkast en ook de centrale heeft geoptimaliseerd wordt nog niet eens 1/3 van de beloofde snelheid behaald. En dat heb ik niet zelf gemeten maar dat is de conclusie van de storingsdienst van KPN.

Helaas voor ons is het dan ook niet mogelijk om van meedere streams gebruik te maken.

De opname optie die geboden wordt zou in ons geval extra kosten met zich meebrengen, terwijl we juist ons pakket hebben aangepast om de kosten te drukken. Daarbij komt nog eens dat het niet mogelijk is om na het overstappen op de opname optie, nog gebruik te maken van de opnamefunctie op de hard disk. Ook niet nadat de opname optie geannuleerd zou worden. Het schijnt niet mogelijk te zijn om dit terug te draaien.

Het is nu dus maar afwachten of en wanneer er een upgrade komt voor de centrale, de wijkkast en de bekabeling daartussen, zodat uiteindelijk wel de beloofde bandbreedte op ons adres beschikbaar komt.