Beantwoord

Apps voor Windows

Nu ik een nieuw Microsoft Lumia-toestel aan het configureren ben, zie ik tot mijn teleurstelling dat KPN geen apps meer heeft voor Windows. Op mijn oude Nokia Lumia draaien nog wel KPN Windows apps die dus kennelijk wel worden onderhouden.

Vraag 1: Is dit tijdelijk of is men definitief gestopt met apps voor Windows. Als dat laatste het geval is, snap ik dat niet: in een kantooromgeving zijn Windows-toestellen een uitkomst. En HP heeft recent voor de zakelijke markt een Windows-telefoon uitgebracht (wel erg prijzig, dat wel...). In dit marktsegment zit dus een opgaande beweging.

Vraag 2: De KPN-apps voor Windows kunnen dus niet meer gedownload worden, maar kan ik de werkende apps op mijn oude Windows-telefoon overzetten naar mijn nieuwe toestel? Weet iemand hoe dat moet?
icon

Beste antwoord door PeterG 24 augustus 2017, 15:09

1. KPN is gestopt met het maken van apps voor Windows. Is gewoonweg te duur. Nog geen 1 % gebruikt Windows mobiel. Overige ruim 99 % Android en iOS. Het maken van een Windows app kost hetzelfde als een Android of iOS app.
  2. Je kunt alleen apps uit de store downloaden. Apps overzetten is niet mogelijk. Dat is ook bij Android en iOS het geval.
Voor welke doeleinden mis je nu de apps?

Windows phone: het is je eigen keuze. Voor zover ik zie in de shop biedt KPN zelf ook geen Windows phones aan. Zelfs ik, als groot Windows liefhebber, kies voor Android voor mijn Phone. Een nieuwe Nokia (nu wel Android, want Nokia is niet meer in bezit van Microsoft) of een Huawei. In verband met mijn Apple-allergie zéker niet voor iOS.

Misschien kan @Henk2304 nog wat toelichten? Ook een 'verstokt' windowsgebruiker.

Bekijk origineel

6 reacties

Op mijn Lumia 650 komt, nadat aangekondigd werd dat de WinPhone versie er uit ging, steeds een beeld met de keuze "Bezoek MijnKPN" in beeld. Vervolgens kom ik op de inlogpagina en kan daarna de gebruiksgegevens als vanouds bekijken. Waarschijnlijk gewoon een WWW pagina binnen Edge. Ik heb niet de moeite genomen om uit te zoeken hoe dat zonder tussenstap van de oude app te doen is, maar het moet kunnen! Veel plezier met de vele overgebleven voordelen van W10m.🙂
Reputatie 7
Bernard J. schreef:

Blijft wonderlijk dat de oude KPN Windows apps, die immers nog zonder problemen functioneren op mijn oude telefoon, niet gewoon leverbaar zijn - ze hoeven immers niet apart te worden ontwikkeld doch slecht te worden onderhouden. Maar misschien is dat ook wel te veel gedoe. Gelukkig hebben veel grote bedrijven, w.o. de banken, wel Windows apps. Dat troost..

Schrale troost; een aantal van die banken heeft recent de app voor Windows (PC én mobiel) teruggetrokken. Van de groten is volgens mij nu alleen Rabobank nog over, maar ook die app is al erg gedateerd, dus ik vrees dat dat ook niet lang meer duurt, en dan valt voor mij ook het doek voor Windows 10 Mobile. Helaas, het is niet anders.
Bernard J. schreef:

Op mijn kantoor(tje) draait alles op Windows 10 (PC, tablets, phones,). Wel zo handig als je druk met Office in de weer bent. Mijn nieuwe Microsoft Lumia 950 XL, gekoppeld aan een draadloos toetsenbordje, fungeert onderweg succesvol als PC. Of dat allemaal ook zo probleemloos gaat met Android, weet ik niet. Ik waag het er niet op.

Samsung levert voor de S8(+) Dex, waarmee je 't zelfde kunt als met Continuum. Microsoft is één van de eerste die (al) z'n apps voor Dex geschikt gemaakt heeft. Ook niet geschikte apps werken samen met Dex, maar dan is de schermindeling niet optimaal. Ik heb ook z'n docking station voor m'n (bijna) 2 jaar oude 950XL (destijds gratis), maar gebruik het niet veel. Microsoft (Office) apps worden nu allereerst ontwikkeld voor Android; iOS en (soms) Windows volgen later.
RobinFlikkema schreef:

Maar die nieuwe en oude Lumia toestellen hebben ook een totaal andere software toch? Dan kan je die apps namelijk niet over zetten

Nou totaal andere, Windows Phone 8.1, versus Windows 10 Mobile; de meeste apps zijn nog gemaakt voor de eerste en werken prima op de tweede. Slechts een handvol apps is alleen geschik voor Mobile. Die van KPN waren allemaal gemaakt voor Phone. Hetzelfde geldt overigens voor de apps van Windows 8.1: die zijn ook nog steeds te gebruiken voor Windows 10. Met Windows (Phone) 8.1 probeerde Microsoft al het UWP erdoor te drukken: ook mislukt.

De huidge CEO van Microsoft was destijds een verklaard tegenstander van de overname van Nokia door Microsoft en dat heeft hij dan ook zo ongeveer als eerste weer teruggedraaid. Nog voordat die overname in de steigers stond was Nokia al bezig met Android, maar heeft dat toen niet kunnen doorzetten. Nu de Nokia slimfoon afdeling weer zelfstandig is (HMD Global Oy) hebben ze de draad weer opgepakt (zelfde fabrieken, ontwerpers, medewerkers als voor de overname, en nu allemaal afgedankt door Microsoft).
Reputatie 7
Badge +29
Maar die nieuwe en oude Lumia toestellen hebben ook een totaal andere software toch? Dan kan je die apps namelijk niet over zetten
Reputatie 7
Je oude phone kan je i.i.g. via wifi nog gewoon gebruiken voor internet als er geen sim meer in zit. Of een verlopen sim. Via wifi kan je die apps dan ook nog benaderen.

Ik heb op mijn laptop nog de oude app voor tv staan. Die wordt echt al ruim 3 jaar niet meer geupdate. Het is al die jaren al dezelfde versie: 4.2.1
Dank, Peter, Helder verhaal.

Blijft wonderlijk dat de oude KPN Windows apps, die immers nog zonder problemen functioneren op mijn oude telefoon, niet gewoon leverbaar zijn - ze hoeven immers niet apart te worden ontwikkeld doch slecht te worden onderhouden. Maar misschien is dat ook wel te veel gedoe. Gelukkig hebben veel grote bedrijven, w.o. de banken, wel Windows apps. Dat troost.

Op mijn kantoor(tje) draait alles op Windows 10 (PC, tablets, phones,). Wel zo handig als je druk met Office in de weer bent. Mijn nieuwe Microsoft Lumia 950 XL, gekoppeld aan een draadloos toetsenbordje, fungeert onderweg succesvol als PC. Of dat allemaal ook zo probleemloos gaat met Android, weet ik niet. Ik waag het er niet op.

De KPN-app die ik nu mis is die waarin je even snel je verbruik kunt zien van je mobiele telefoon- en data-abonnent. Om daarvoor steeds naar de site te gaan is te omslachtig. Welaan, het is niet anders. Ik hou voor dat doel mijn oude Windows Phone nog maar even in leven.

Met vriendelijke groet,
Bernard J.
Reputatie 7
  1. KPN is gestopt met het maken van apps voor Windows. Is gewoonweg te duur. Nog geen 1 % gebruikt Windows mobiel. Overige ruim 99 % Android en iOS. Het maken van een Windows app kost hetzelfde als een Android of iOS app.
  2. Je kunt alleen apps uit de store downloaden. Apps overzetten is niet mogelijk. Dat is ook bij Android en iOS het geval.
Voor welke doeleinden mis je nu de apps?

Windows phone: het is je eigen keuze. Voor zover ik zie in de shop biedt KPN zelf ook geen Windows phones aan. Zelfs ik, als groot Windows liefhebber, kies voor Android voor mijn Phone. Een nieuwe Nokia (nu wel Android, want Nokia is niet meer in bezit van Microsoft) of een Huawei. In verband met mijn Apple-allergie zéker niet voor iOS.

Misschien kan @Henk2304 nog wat toelichten? Ook een 'verstokt' windowsgebruiker.

Reageer