Beantwoord

Automatische aanpassing tijdzone Microsoft Lumia

Reputatie 7
Net weer terug van een 11-daagse vakantie naar Schotland. Via Duinkerken naar Dover en vandaar naar Schotland. Bij het passeren van zowel de Nederlands/Belgische grens, als de Belgisch/Franse grens én bij aankomst in Dover kregen we een Sms'je over de tarieven in de EU (dat was nog voor het Brexit referendum 😉 ). Bij aankomst in Dover werd de tijdzone op onze toestellen (Lumia 950 XL en 640 XL, beiden Windows 10 Mobile) netjes automatisch aangepast.
Bij de terugreis (via Dover-Calais deze keer) kregen we de Sms'jes wel maar werd de tijdzone bij aankomst in Calais niet meer aangepast, ook bij het passeren van de Frans/Belgische en de Belgisch/Nederlandse grens gebeurde dat niet (dus ook niet toen we weer in het "eigen" netwerk van KPN zelf kwamen); dat moesten we zelf doen.
Vorig jaar zijn we via een vliegveld in Duitsland naar Roemenië geweest. Zowel bij aankomst in Roemenië als bij terugkeer in Duitsland (dus beide keren niet in het "eigen" netwerk van KPN) werden toen de tijdzones wel aangepast (bij mij toen nog een Lumia 1020 en alles met Windows Phone 8.1).
In een nog verder verleden werd na vliegreizen bij terugkomst in Nederland evenmin de tijdzone teruggezet (ook niet op oudere Nokia feature phones). Ik heb dit destijds ook gemeld.

Ik vraag me nog steeds af wat er aan de hand kan zijn.
icon

Beste antwoord door Henk2304 28 maart 2017, 10:02

Belofte maak schuld. Bij m'n recente wintersportreis naar Fins Lapland is de tijd keurig aangepast, zowel bij aankomst in Lapland als bij terugkeer in Nederland.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hey Henk, hopelijk heb je een leuke vakantie gehad! 🙂 Ik heb het topic teruggevonden.

De tijdzone kan aangepast worden door NITZ, wat KPN -volgens Wikipedia- ondersteunt. Ik moet bekennen dat ik hier intern geen informatie over kan vinden, waardoor het me aannemelijk lijkt dat we dit niet ondersteunen. Ik schakel wat hulplijnen in om een definitief antwoord te krijgen, ik kom er op terug.
Reputatie 7
Badge +30
Zal het kunnen dat het 4G netwerk dit niet kan (maar de rest wel) waardoor de tijd bij terugkomst niet werd teruggezet naar Nederlandse tijd?

EDIT: Een heel simpele test zegt dat KPN wel NITZ ondersteund. Gewoon WiFi en Data uit, dan de tijd verkeerd zetten en automatische tijd aanzetten. (Tenzij hij GPS tijd als een backup heeft)
Reputatie 7
Zal het kunnen dat het 4G netwerk dit niet kan (maar de rest wel) waardoor de tijd bij terugkomst niet werd teruggezet naar Nederlandse tijd?

EDIT: Een heel simpele test zegt dat KPN wel NITZ ondersteund. Gewoon WiFi en Data uit, dan de tijd verkeerd zetten en automatische tijd aanzetten. (Tenzij hij GPS tijd als een backup heeft)

4G? Nee, want ook in Engeland had ik direct 4G.

Test: daarmee wordt de tijd wel automatisch gecorrigeerd.

Maar waarom dan wel bij aankomst in Engeland en niet bij terugkeer op het vaste land (ook niet na een herstart van de telefoon)?
Reputatie 7
Badge +27
Het antwoord gaat nog iets langer duren, sorry daarvoor. De contactpersoon die me ideaal leek voor deze vraag blijkt langere tijd ziek te zijn. To be continued 🙂
Reputatie 7
Badge +27
Duidelijke mail ontvangen, maar niet direct een oplossing voor dit probleem.

KPN heeft NITZ in februari 2015 aangezet in het netwerk. Getest met een Nokia windows phone en dat werkte goed. Als je in het buitenland bent is de ondersteuning van NITZ afhankelijk van het netwerk waar je op dat moment roamt en of NITZ in dat netwerk aan staat.

De klachten hieronder zijn niet direct te verklaren. Die klachten zouden na de introductie van NITZ bij KPN vrijwel nul moeten zijn vanaf het moment dat het toestel zich registreert op het KPN-netwerk.

[..]

NITZ is een 2G/3G functie; zou het kunnen dat het hier om 4G toestellen gaat?

Wat Robin zegt klopt dus inderdaad, dit werkt niet op 4G. Omdat deze functionaliteit vanaf februari 2015 bestaat kan de ervaring van 'een nog verder verleden' wel verklaard worden.

Aangezien bovenstaande test wel werkt lijkt dit niet een KPN issue te zijn. Ik hoop dat andere gebruikers nog suggesties hebben 🙂
Reputatie 7
Dat ik in het verleden (voor 2015) afwijkende ervaringen heb gehad in het netwerk van KPN is dus verklaarbaar, ook al werd dat destijds ontkend.

Ik heb net de test nog eens herhaald, maar nu niet de tijd maar de tijdzone aangepast. Eerst had ik het toestel (Lumia 950XL) ingesteld op maximaal 3G. Na een afwijkende instelling voor tijdzone die weer ingesteld op automatisch en werd direct gecorrigeerd. Daarna het toestel weer op 4G ingesteld en de test herhaald, met hetzelfde - goede - resultaat.
Het blijft dus vreemd dat dat niet gebeurde bij terugkomt van Engeland op het vaste land. Het kan dat Frankrijk en België NITZ niet ondersteunen, maar ook bij terugkomt in Nederland en in het netwerk van KPN gebeurde niets. Nu in een testomgeving dus wel.
Het zal wel ff duren voordat ik weer in het buitenland kom en tegen die tijd zal ik dit weer in de gaten houden en eventueel melden (als ik dit topic dan nog terug kan vinden 😉 ).
Reputatie 7
Belofte maak schuld. Bij m'n recente wintersportreis naar Fins Lapland is de tijd keurig aangepast, zowel bij aankomst in Lapland als bij terugkeer in Nederland.
Reputatie 7
Badge +27
Ha, top dat je het topic nog terug vond! Kunnen we na al deze tijd toch nog een oplossing markeren 🙂

Reageer