Contract met IMEI-nummer

  • 29 oktober 2013
  • 14 reacties
  • 5929 keer bekeken

Beste lezers,

Via een tweejarig KPN-abonnement dat ik zo'n anderhalf jaar geleden heb afgesloten, heb ik een HTC Sensation gekregen. Dit toestel staat bekend om problemen met spontaan afsluiten en niet meer opstarten, en helaas ontstond bij mij enkele maanden geleden hetzelfde probleem. Gezien het toestel ouder was dan één jaar, ging ik ervan uit dat reparatie onder de garantie er niet inzat.

Nu kwam ik er enige tijd geleden achter dat HTC twee jaar garantie biedt op hun toestellen. Nadat ik navraag had gedaan bij zowel KPN als HTC, bleek dat beide partijen mijn toestel ter reparatie kunnen aanbieden, mits ik een contract kon overhandigen met daarop het IMEI-nummer van het toestel. Nu blijkt dit contract met IMEI-nummer éénmalig te zijn verstrekt bij levering van het toestel, en blijkt dit contract niet opnieuw verstrekbaar. Ik heb dit nagevraagd bij een medewerker van de telefonische klantenservice en een medewerker van een KPN-winkel.

Ik ben mij er absoluut van bewust dat bonnetjes en contracten altijd bewaard moeten worden. Helaas ben ik wat slordig en ga ik er meestal van uit dat facturen en garantiebewijzen altijd opnieuw afgedrukt kunnen worden, met name wanneer het product digitaal (!) is aangeschaft. En hoewel ik meteen toegeef dat de eerste fout bij mij is gemaakt bij het verliezen van de leveringsbon, vind ik het toch erg jammer dat mijn telefoon (binnen de garantie) buiten werking is.

Mijn vraag is dus: hoe bemachtig ik alsnog een contract met IMEI-nummer waarmee ik mijn telefoon via HTC of KPN ter reparatie kan aanbieden? Ik kan alleen maar aannemen dat het IMEI-nummer ook geregistreerd is bij KPN.

Medewerkers van KPN en andere reageerders alvast bedankt voor hun aandacht en reacties.


14 reacties

Goedemorgen Cindy,

Fijn om te weten dat garantie hetzelfde gaat als bij alle bedrijven. Het is zo dat als je aan kan tonen met datum dat je een product bij dat bedrijf hebt gekocht, dit als garantiebewijs geldt. In dit geval zit mijn vriend goed. Hij heeft de overeenkomt mobiele aansluiting bewaard en hierop staat de product (middels IMEI), de datum en KPN erop 🙂. Ook heeft hij de bestellingsbevestiging bewaard.

Bedankt voor deze duidelijke informatie.

Groetjes,

Sulaine

Reputatie 7
Badge +24
Goedemorgen Sulaine, 

Wat jammer om te lezen dat dit onduidelijk is geweest, dat het de garantiebon betreft en je deze dient te bewaren. Bij ons geldt hetzelfde als bij andere bedrijven, om aanspraak te maken op garantie, dien je een bon te hebben. Een garantiebewijs wordt eenmalig afgegeven. Het is dus aan te raden om overeenkomsten goed door te nemen, om misverstanden te voorkomen.

Met hartelijke groet, 

Cindy

Hij heeft de contract/overeenkomst mobiele telefoonaansluiting wel netjes bewaard ervanuitgaand dat dat de garantiebewijs is. Daar staat alle gegevens op. Ook heeft hij de email nog van de bestelling, alleen hier zie je de IMEI niet (wel in bovenstaand overeenkomst), die heel veel lijkt op de KPN garantiebon (denk dat hij dacht dat het hetzelfde is en daardoor de overeenkomst bewaard omdat de andere toch dubbel is).

Reputatie 7
Sulaine schreef:
Ik kreeg trouwens ook een voorbeeld garantiebon te zien in de winkel en ik vind het juist heel onduidelijk dat het een garantiebon is. Bovenin staat leverbon, vetgedrukt en groot. Je ziet pas nadat je alles hebt gelezen ergens midden onderin in dezelfde kleine tekstgrootte als alles, wel vetgedrukt, dat je dit moet bewaren omdat het een garantiebon is.


Veel (de meeste) winkels leveren tegenwoordig geen garantiebewijs meer, maar werken nog uitsluitend met een kassa- en/of leveringsbon (rekening). Vroeger werden garantiebewijzen door de leveranciers ingevuld en vaak voorzien van een firmastempel, tegenwoordig wordt dat vrijwel altijd gedaan door middel van een een kassabon of rekening. Een garantiecertificaat (of boekje) geeft meestal alleen nog een overzicht van de garantievoorwaarden en bevat vaak allang niet meer gegevens over aankoopdatum of serienummer. Daarom is het ook zo belangrijk dat je je bonnetjes goed bewaart. Omdat kassabonnen vaak in de loop der tijd vervagen is het bovendien belangrijk dat je er direct een kopie van maakt en dat samen met de originele kassabon bewaart.

Bedankt voor je bericht 🙂.

Helaas geen happy ending inderdaad.

Die vriend van me is al bij Apple langsgeweest in december direct nadat de iPhone stuk ging. Die werd doorgestuurd naar KPN omdat de toestel net 13 maanden oud was. KPN stuurde hem weg omdat hij geen garantiebon meehad.

Hij wilt helemaal niks te maken hebben met KPN meer, wat ik helemaal snap na te zien hoe het gaat en hoe KPN het de klanten zo moeilijk mogelijk probeert te maken.

Het idee al: Verleng je abonnement vroegtijdig maar met nieuwe toestel (want het is "maar" een toestel van €800) je kan dan gewoon weer wat bijbetalen voor een nieuwe toestel terwijl je nog in de garantieperiode zit en garantie hoort te hebben als je bewijs hebt dat het toestel (IMEI) via KPN gekocht is.

Gisteren zei de meneer van KPN winkel aan de telefoon dat er geen kosten verbonden zijn als het niet gerepareerd wordt en ik het gewoon zou kunnen ophalen. Dit vroeg ik specifiek naar toen hij zei dat hij het wel wilt opsturen.

Hij is dus al ter reparatie aangeboden.

Ik kreeg trouwens ook een voorbeeld garantiebon te zien in de winkel en ik vind het juist heel onduidelijk dat het een garantiebon is. Bovenin staat leverbon, vetgedrukt en groot. Je ziet pas nadat je alles hebt gelezen ergens midden onderin in dezelfde kleine tekstgrootte als alles, wel vetgedrukt, dat je dit moet bewaren omdat het een garantiebon is.

Terwijl de overeenkomst wel heel groot en vetgedrukt en helemaal bovenin geschreven is.

Het is algemeen bekend dat niet iedereen alles gaat lezen. En dan vind ik het heel onduidelijk hoe KPN het regelt. Ook kan er na 1 jaar geen kopie van gemaakt worden, terwijl men wel 2 jaar garantie aanbiedt.

Reputatie 7
Badge +24
Beste Sulaine, 

Welkom op het KPN Forum! Zonder de garantiebon is reparatie erg lastig, vervelend dat het toestel van een vriend kapot is. Ik attendeer je er wel graag op dat als het toestel ter reparatie wordt aangeboden via KPN en er een prijsopgave wordt opgemaakt, omdat het niet onder de garantie valt, en je deze niet accepteert er € 35,00 onderzoekskosten in rekening gebracht worden. Het toestel ontvangt je vriend dan ongerepareerd terug. In bepaalde gevallen wil een vroegtijdige verlenging, net zoals bij MeMB2, uitkomst bieden. Mogelijk dat je vriend hieraan toe is. Dit kan hij onder andere weer vinden in MijnKPN. 

Met hartelijke groet, 

Cindy

Hallo Sulaine,

Ik reageer onder een andere gebruikersnaam, maar ben wel de starter van het topic.

Vervelend dat die vriend van jouw tegen hetzelfde probleem aanloopt. Trouwens ook vreemd dat dit nog steeds niet is aangepast. KPN wilde destijds mijn toestel alleen repareren als ik de pakbon kon overhandigen, de fabrikant (HTC) wilde hem alleen wijzigen met een bon met IMEI-nummer. Helaas had ik geen van beide meer (ergens stom, aan de andere kant niet vreemd als je de bestelling nota bene via internet plaatst). Als jouw vriend wel een bon met IMEI-nummer heeft, is het zeker de moeite waard om te informeren bij de fabrikant. HTC maakte er geen probleem van om een koerier langs te sturen als ik de bon met IMEI had gehad.

Misschien dat ik nog wel een bon met IMEI-nummer boven water had kunnen krijgen, maar ik kwam erachter dat ik via KPN mijn abonnement vroegtijdig kon verlengen om zo een nieuw toestel te ontvangen. Daarna heb ik er niet de moeite meer ingestoken om mijn telefoon te laten repareren (alle data stond toch op een SD-kaart).

Al met al niet bepaald een happy end, maar het is wel goed zo. Ik zou je vriend in ieder geval aanraden met de fabrikant te overleggen, niet geschoten is altijd mis!

Veel succes!

Is het goed afgelopen?

Bij een vriend van mij is het juist andersom. Hij heeft wel de overeenkomst met zijn gegevens inclusief IMEI, orderdata en leverdata erop, maar geen pakbon/garantiebon. Volgens 2 KPN winkels, helaas geen garantie. Bij de laatste kan ik het toch proberen, maar ze denken dat Apple het niet gaat repareren.

Hoor graag van je hoe het af is gelopen.

Reputatie 4
Badge +2
Beste MeMB,

Ik heb je privébericht beantwoord.

M.v.g,

Jemy

Hallo Jemy__,

Ik heb het privébericht naar je verzonden, met daarin de gegevens waarnaar je vraagt. Alvast bedankt voor je reactie.

Reputatie 4
Badge +2
Beste MeMB,

Zou je in een privébericht je 06-nummer, postcode en huisnummer willen sturen? Dan kijk ik wat ik voor je kan doen.

M.v.g,

Jemy

Bedankt voor je reactie, Shugosha. Dus als ik het goed begrijp is de methode via het postkantoor speciaal bedoeld voor klanten die het garantiebewijs niet (meer) hebben. Overigens wel vreemd dat ze niet bekend zijn met dit proces bij de telefonische klantenservice en de KPN-winkel.

Goede vondst Shugosha, ik wacht wel nog even op een KPN-medewerker die het bestaan van dit proces kan bevestigen.

Reputatie 7
Badge +12
Mocht het toestel moeten worden aangemeld voor een reparatie en u beschikt niet meer over het garantiebewijs dan kan het ook via de postkantoor service gebeuren.

http://kpnmobile.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2390

Mogelijk dat 1 van de webcare specialisten een aanvraag kan doen van een kopie van de gemaakte overeenkomst, echter durf ik dat niet te zeggen :)

Reageer