Overstap Android naar Windows phone, ervaringen

• 9 december 2015
  • 9 reacties
  • 914 keer bekeken

Ik overweeg om van Android over te stappen naar Windows Phone.

Zijn er leden met ervaring?

Is je google account te syncen/integreren?
Agendafuncties?
Mail?

Maar ook apps als navigatie?

klein voorbeeld: Ik heb een app nu op android die whatsapp mappen synced met onedrive. Zit die funtie dan al in de onedrive app op de windows phone of is er een alternatieve app?

En zo meer zaken. Wie kan mij meer info geven?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +11
waardd schreef op 9 dec '15 om 21:24u
Ik overweeg om van Android over te stappen naar Windows Phone.

Zijn er leden met ervaring?

Is je google account te syncen/integreren?
Agendafuncties?
Mail?

Maar ook apps als navigatie?

klein voorbeeld: Ik heb een app nu op android die whatsapp mappen synced met onedrive. Zit die funtie dan al in de onedrive app op de windows phone of is er een alternatieve app?

En zo meer zaken. Wie kan mij meer info geven?

Ben onlangs overgegaan van Android naar Windows 10 Mobile.

Je Google account is inderdaad toe te voegen, waarbij je dan ook je agenda en mail kan gebruiken. De agenda is overzichtelijk en uitgebreid in Windows. Ik adviseer je uiteindelijk wel over te gaan op een Microsoft account. Die heb je overigens ook nodig voor de Windows Store.

Apps als navigatie zijn aanwezig, bijvoorbeeld Waze (een erg goede). 

Die app die je Whatsapp synct weet ik niet, wel kan ik je vertellen dat je een grote mappenstructuur hebt net als op je computer. Wellicht is 1 van die mappen een Whatsapp map, die je vervolgens met Onedrive kan uploaden. Zoiets moet wel mogelijk zijn. 

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel!

Reputatie 7
Badge +30
Navigatie? HERE Maps is volgensmij beschikbaar voor Windows Phone (en Android)

Robin
Reputatie 7
Badge +11
RobinFlikkema schreef op 9 dec '15 om 22:03u
Navigatie? HERE Maps is volgensmij beschikbaar voor Windows Phone (en Android)

Robin 
En 'Windows Kaarten' kan ook navigeren. Nog niet getest zelf overigens.

Reputatie 7
Here Maps is niet meer beschikbaar op Windows 10 Mobile. Er gaan allerlei geruchten waarom niet en dat het wel weer terug komt. De standaard app Kaarten is (in de korte tijd dat ik dat heb kunnen proberen) net zo goed en gebruikt wel de kaarten van Here (online (als je een ruime databundel hebt) en offline (die worden regelmatig ververst)); ze zijn gratis. Je kunt kiezen voor auto, OV of voetganger voor navigatie met Kaarten.

Google accounts kunnen op Windows 10 Mobile toegevoegd worden (Google wordt bij de functie Kies een account zelfs expliciet genoemd). Maar als hoofdaccount zou ik - zoals al opgemerkt - toch een Microsoft-account (outlook.com, live.nl, hotmail.com, misschien heb je er daar nog wel eentje van) instellen (is min of meer verplicht) anders heb je inderdaad geen toegang tot de Store.

Windows 10 Mobile maakt net als de voorgaande versies regelmatig kopieën van instellingen. Dat kan handig zijn als je na een factory reset alles weer net zo wilt als daarvoor (indeling van het getegelde startscherm, geïnstalleerde apps, e-mail, kalender, contacten e.d.). Zelfs als je in de toekomst weer eens een nieuwe Windows telefoon aan zou schaffen worden de instellingen van je vorige telefoon via het Microsoft account weer netjes terug gezet (bij mij dus van m'n vorige Lumia 1020 met Windows Phone 8.1).

Reputatie 4
Badge +2
Zelf heb ik al een behoorlijk lange tijd ervaring met Windows Phone (inmiddels 10). Navigeren met Here Maps en/of Kaarten werkt uitstekend. Downloaden van wereldwijde kaarten om offline te navigeren. Bij Windows 10 kan je de kaarten (opnieuw) op de SD opslaan. Zelf heb ik Gmail laten doorsyncen naar mijn Live account. Samengevat... Even wennen maar daarna een verademing.
Oke... ik ben al redelijk overtuigd... zit ik alleen nog met 1 grote vraag.

Kan ik een smartwatch (buiten de Microsoft eigen) grbuiken bij een Windows 10 phone?

Ik had het idee om ene pebble classic te gebruiken bij de 950 XL maar nu begrijp ik dat dat niet 100% goed gaat....

Reputatie 7
waardd schreef op 11 dec '15 om 15:04u
Oke... ik ben al redelijk overtuigd... zit ik alleen nog met 1 grote vraag.

Kan ik een smartwatch (buiten de Microsoft eigen) grbuiken bij een Windows 10 phone?

Ik had het idee om ene pebble classic te gebruiken bij de 950 XL maar nu begrijp ik dat dat niet 100% goed gaat....

Met excuses voor de late reactie, er is een gratis Pebble Watch Lite en een Pebble Watch Pro (€ 1,99). Beiden zijn echter niet-officieel.

Verder kan ik uit ervaring melden dat er nog wel wat stabiliteitsproblemen zijn met de 950 en de 950 XL. Het gebruik van Bluetooth-gekoppelde devices levert soms crashes op vooral als er dan ook nog gebeld wordt ('t is nog steeds een telefoon, toch?!).

Gisteravond heb ik een nieuwe firmwareversie gekregen en twee weken geleden al een nieuwere build (10.0.10586.29) van Windows 10 Mobile en er is een paar dagen geleden nog weer een nieuwere versie (....36) uitgekomen maar die laatste heb ik nog niet.

Of daarmee de problemen opgelost zijn weet ik niet, ik had vooral problemen met bellen via een Bluetooth carkit en in deze kerstvakantieperiode doe ik dat eigenlijk niet.

Standaard krijg je voor navigatie Here. Dit is recentelijk overgenomen door BMW en Audi omdat deze software zeer precies is.

Reputatie 7
frank_hoof schreef op 27 feb '16 om 23:22u
Standaard krijg je voor navigatie Here. Dit is recentelijk overgenomen door BMW en Audi omdat deze software zeer precies is.

Nee, niet meer, dat was destijds alleen op Nokia slimfoons; nu die het Microsoft-logo dragen krijg je standaard bij Windows 10 Mobile alleen nog Microsoft Kaarten (Maps) waarmee je ook goed kunt navigeren.

Inmiddels is Here Maps (en Here Drive+ voor (auto)-navigatie) weer beschikbaar, ook voor Windows 10 Mobile. Ik ben er nog niet uit wat nu de beste is, Kaarten of Maps/Drive+. Met Here Transit kun je je reizen via het OV plannen. En Here City Lens laat je zien wat voor toeristische mogelijkheden (musea, attracties, horeca etc.) er in de omgeving zijn.

Reageer