Beantwoord

Persoonsgegevens bij aflevering mobiel toestel

  • 3 June 2020
  • 8 reacties
  • 806 keer bekeken

Goedemiddag, waarom word er bij bezorging van je nieuwe mobiel naast scannen van je bankpas en rijbewijs ook nog foto’s van genomen? Dit vind ik niet van deze tijd. 

Mvg, Miriam

icon

Beste antwoord door Susan_ 9 June 2020, 20:11

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Goedenavond @Miriam50, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Dit klopt inderdaad, deze wordt ingescand. Hierbij worden wel bepaalde delen van het identiteitsbewijs gecoverd. Deze gegevens zijn nodig om bijvoorbeeld fraude tegen te gaan, dat iemand niet zomaar op iemand anders zijn of haar naam een toestel kan kopen. Gelukkig hoeft dit niet al te vaak, alleen bij het leveren van een nieuw toestel / abonnement :wink:
 

Beste Susan, bedankt voor je antwoord maar dat was niet echt mijn vraag. Ik wil weten waarom er ook nog daarnaast foto’s worden gemaakt van mijn bankpas en rijbewijs. 

Reputatie 7
Badge +24

Hi Miriam. Dit wordt vooral bij het afleveren van toestellen gedaan om fraude tegen te gaan, een kopie dat wij ook kunnen reproduceren mocht er wel fraude optreden. 

Mag ik uit nieuwsgierigheid vragen wat je hier niet van deze tijd aan vindt? Dan kan ik het misschien nog beter uitleggen. 

Hoi Alex,

 

Je moet erg voorzichtig zijn met je gegevens nu heeft iedereen toegang toe. Van overheid mag je gegevens niet zomaar geven omdat fraude gevoelig is. 
Ik hoop dat ik nu duidelijk ben. 
Mvg. Miriam

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

Ik maak vaak een kopie met een tekst er door voor welke gelegenheid of instantie het bedoeld is.

Is je telefoon op afbetaling ?

. . .Dit vind ik niet van deze tijd. 

Ben ik met je eens, maar er is nog niet echt een beter systeem.

En was het de bezorgdienst die een foto maakt met z’n eigen telefoon  . . . hmmmmm.  :-/

Voor en achterkant ? Of nee, dat is alleen bij ID bewijs.

 

 

Ja, is voor een mobiel met abonnement. 
 

Bezorger maakte foto niet met zijn mobiel niet met zijn mobiel maar met een foto toestel. Alleen van voorkant. Wel van mijn rijbewijs plus bankpas. 

Best Kees,

 

Ik heb de link doorgenomen. Bedankt, de link is duidelijk en zie dat het volgens overheid regels is gegaan. 

Stelt mij geruster. Alleen jammer dat het niet op een andere manier kan gaan. Je weet maar nooit...

Dank voor je reactie.

Een apart fototoestel geeft aan dat er over na is gedacht.

Het blijft natuurlijk een zaak van gemengde belangen, de een wil zekerheid, de ander wil niet te veel weggeven.

En wie vertrouwd wie, elkaar als alles goed is.

Reageer