Beantwoord

Pocketline 8000

  • 1 January 2020
  • 8 reacties
  • 784 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Beste mensen, allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2020!

Ik verzamel oude mobiele telefoons en ben al een tijd op zoek naar het eerste door PTT Telecom aangeboden GSM-toestel, de Pocketline 8000. Voor zover ik weet is het intern een Ericsson GH172 en was het een zeer exclusief toestel (prijs 9.000+ gulden).

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om via een of andere manier nog aan dit toestel te komen?

Kan verder iemand bevestigen of de 8000 daadwerkelijk GSM is? De 8100 zou ATF-3 moeten zijn, maar hier en daar kom ik ook omgekeerd tegen (8100 = GSM en 8000 = ATF-3).

Wat ik ook wel verwarrend vind, is dat ik in kranten van 1991 de 8000 te koop zie voor 3.490 dan wel 5.290 gulden, terwijl PTT Telecom ‘pas’ in 1994 met GSM begon?

 

icon

Beste antwoord door tobiastheebe 5 January 2020, 04:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Volgens deze lijst zijn de 8000 als 8100 beide ATF-3. Helaas…

Hallo @tobiastheebe , ik heb nog het originele  dealerboek van de toenmalige mobiele PTT toestellen.

Ik zal eens kijken of ik daar nog iets kan vinden en plaats dat dan als pdf in dit topic.

 

Hallo @tobiastheebe , de 8000 komt niet (meer) in mijn documentatie voor, alleen de 8100.

Ik zie alleen nog bladzijden met accessoires en hulpmiddelen voor de 8000/8100 serie. Sorry.

 

Verschil was alleen dat de 8100 aan de achterkant een antenne aansluiting had voor de carkit.

Ben je nog steeds op zoek, ik heb er waarschijnlijk wel eentje.

Vr gr Hans 

Toestellen (GSM / 2G) van voor 2000 werken over het algemeen niet meer. Dit omdat de eerste generatie GSM niet meer ondersteund wordt door het netwerk. GSM (voor iets recentere toestellen) werkt nog tot 1 december 2025. Daarna wordt spraak en sms uitgezet en blijft het nog wel in de lucht voor IoT (Internet of Things).

Ik was destijds één van de eerste bezitters/gebruikers van de Pocketline 8000 …. Ik weet nog dat ik deze in het KPN Telecom business-centre te Den Haag moest komen afhalen.

Kan iemand mij vertellen welk jaar deze eerste exemplaren werden verkocht?

1993 @Ricardo G. Schuëngel Sr. 

https://www.mobilecollectors.net/phone/3109/ericsson-pocketline+8000

Â