Slim speelgoed

Privacy van kinderen online
Vorig jaar heeft mijn neefje voor zijn verjaardag een tablet gekregen van VTech, hij werd 3 jaar. Mijn zus en zwager wilden spelletjes downloaden voor hem, maar dit kon niet. Dit hebben ze een aantal keren geprobeerd. Ze konden zich niet registreren bij het bedrijf, hierover wilde ze even contact hebben met het bedrijf. VTech heeft toen uitgelegd dat het programma die zij gebruiken voor de registratie gehackt was. In het artikel die ik er nog over heb gevonden stond ook duidelijk dat de hackers dit zelf aan VTech hebben laten weten want VTech had het nog niet eens door. Het werd wel snel duidelijk dat betaalgegevens via een ander systeem werd geregistreerd. Dit was voor een periode heel jammer voor mijn neefje, want hij kon zijn nieuwe tablet nog niet gebruiken. Door deze situatie zijn wij wel gaan nadenken over de privacy die niet altijd aanwezig is op het internet. Want wat kunnen ze nog meer met deze tablet naast de registratiegegevens hacken. Zal het dan niet zo kunnen zijn dat ze via de tablet contact kunnen maken met het kind. Er zit ook een camera op zo een tablet, wat voor mogelijkheden zijn er aanwezig voor een buitenstaander? Dit is vorig jaar gebeurd en later is deze gebeurtenis weer een beetje weggezakt in ons geheugen. Ik ben wel bewuster geworden van de privacy geworden van mijn eigen gebruik van de media.
Dit jaar werd er speelgoed verkocht in de speelgoedwinkels waarmee je heel handig via bluetooth contact kan maken. Dit word slim speelgoed genoemd. Dit is een pop waartegen gesproken kan worden door de kinderen en dan kan de pop terug praten. Dit klinkt natuurlijk super leuk voor kinderen! Ik denk dat dit speelgoed vast goed in de markt ligt. Dit denk ik omdat het speelgoed wordt over gebracht als speelgoed die ook je beste vriend kan zijn. Het nadeel is, is dat het contact maken met de pop niet beveiligd was. Dit betekend dat iedereen die een smartphone of tablet heeft contact kan maken met deze pop. Niet alleen de ouders kunnen dit, maar de buurman bijvoorbeeld ook. Dit was weer zo een onderwerp waardoor ik aan het denken werd gezet. Is de media wereld wel veilig genoeg? Betekend dit dat kinderen en wij volwassenen worden bespioneerd zonder dat wij het weten? Door dit speelgoed moest ik ook meteen denken aan de tablet van mijn neefje. Ik denk dat ik daardoor ook meer bang was dat dit zou kunnen bij de tablet van mijn neefje. Zelf weet ik dat dit ook gedaan word bij de laptops van volwassenen, ik plak bijvoorbeeld altijd een stickertje op de webcam van mijn laptop. Ik wil niet dat zij mij kunnen bekijken zonder dat ik het door heb en ook niet als ik het door zou hebben trouwens. Wat het verschil is, is dat wij volwassenen hier heel bewust mee om kunnen gaan en onszelf hiertegen kunnen beschermen.
Ik vind het nogal een bedreiging voor de ontwikkeling van de kinderen. Naast een bedreiging voor de ontwikkeling is het ook onveilig. Stel dat iemand dit had gedaan met zo een pop, kinderen geloven in zo een pop en zullen snel geneigd zijn om te luisteren naar de opdrachten van de pop. Een pedofiel zou zo makkelijk contact kunnen maken met het kind en wanneer hij/ zij de opdracht geeft om bijvoorbeeld de deur open te doen, dan is de kans groot dat het kind het zal doen. Dit kan ervoor zorgen dat het kind in situaties komt die nog helemaal net bij zijn of haar ontwikkeling past. De bedreiging voor de ontwikkeling is dan ook dat ze schokkende dingen mee kunnen krijgen, waardoor zij misschien niet meer zorgeloos zullen opgroeien.
Ik vind het onverantwoord dat er zulk speelgoed gemaakt word en dat er zo weinig controle op zit. Ik denk dan die fabrieken weten toch dat ze te maken hebben met kinderen? Alleen dan word ik me weer bewust van het feit dat het in deze wereld zoveel om geld draait. Dat is het enige waar zo een speelgoedfabriek mee bezig is. Naast te bededreiging van de kinderen wordt de privacy van de volwassenen ook geschaad. Zonder toestemming worden er geluidsopnames gemaakt van wat er in het gezin gebeurd. Dit is het soort privacy die een bedrijf niet hoeft te weten.
Naast de privacy die wordt geschonden zijn er ook andere aspecten aan zulk speelgoed die de ontwikkeling zouden kunnen belemmeren. Kinderen gaan al op jonge leeftijd buiten spelen en tijdens het spelen maken ze nieuwe vrienden. Door dit speelgoed die zo interactief is met de kinderen kunnen ze denken dat ze misschien geen vrienden meer nodig hebben. Ze kunnen bijna alle sociale aspecten vinden in zo een stuk speelgoed, misschien voelen ze dan de drang niet meer om naar sociale contacten op zoek te gaan. Naast de sociale aspecten gaat er naar mijn idee ook creativiteit ontbreken van het kind. Wanneer de kinderen altijd antwoord krijgen op vragen en alles word ingevuld door bijvoorbeeld een pop, dan zullen ze minder snel een eigen verhaal bedenken om met hun pop te spelen. Deze bedreigingen die ik heb opgenoemd zie ik als mogelijkheid, maar het kan ook zo zijn dat de reactie op dit speelgoed ook verschilt van kinderen. Dit kan verschillen door middel van het karakter van het kind en de opvoeding van de ouders.
Nu wil ik niet het beeld wekken dat ik tegen het gebruik van media ben. Ik vind het ook een positieve ontwikkeling die vele kansen bied voor een ieder. Alleen we moeten wel onze kinderen ondersteunen in de ontwikkeling die ze door maken met het gebruik van media.
Het speelgoed klinkt leuk om te kopen voor je kinderen, maar kijk uit en hou ze in de gaten. Let er op dat de beveiliging van het speelgoed op een juiste manier gemaakt is. En als je ervoor kiest om dan dit speelgoed te kopen hou dan ook de ontwikkeling van de kinderen in de gaten. Naar mijn mening is het belangrijk voor kinderen om op te groeien met fantasie, creativiteit en vrienden om ze heen.

0 reacties

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste.

Reageer