Beantwoord

Sony Xperia 5 vage klachten

  • 11 February 2020
  • 5 reacties
  • 797 keer bekeken

Geachte lezer,

 

Vorige week kreeg ik ineens vage klachten met mijn Sony Xperia 5. Het toestel is nieuw gekocht bij een KPN XL winkel en is 2 maand en 12 dagen oud. Het toestel had nog geen gebruikssporen.

Klachten:

  • Loopt willekeurig vast.
  • Vingerprint scanner werkt willekeurig niet en dan weer wel.
  • Met foto’s maken loopt het toestel willekeurig vast en moet ik hem uitzetten en dan weer aan. Hierna werkt het vaak weer even goed.
  • Afgelopen weekeind liep hij weer eens vast en toen maar gebeld met de klanten service. Telefoon naar fabrieksinstellingen teruggezet in de hoop dat het een software probleem is. Helaas heeft het terugzetten naar fabrieksinstellingen niet tot verbeteringen geleid.

Omdat ik er klaar mee ben, ben ik terug gegaan naar de winkel om garantie te claimen. Ben op zich keurig geholpen door de medewerker. Kon mijn verhaal doen en waar aantekeningen van gemaakt zijn. Het gesprek liep op het laatst alleen wat stroef. Ik kreeg de terugkoppeling dat als het geen software probleem is, de telefoon gerepareerd zou worden of dat ik een refurbished telefoon zou krijgen. Dit schoot me beetje in het verkeerde keelgat. Het toestel is nog geen 3 maand oud.

 

Als eerste wil ik benadrukken dat ik hoop dat het een software probleem is en dat ik mijn eigen toestel terugkrijg.

Maar als tweede ben ik nieuwsgierig naar mijn rechten. Wat nu als het toestel niet gerepareerd kan worden en ze bieden met een refurbished telefoon aan, moet ik dit dan accepteren? Dit voelt namelijk niet goed. De verkoper had een mooi verhaal over refurbished telefoon na garantie zijn nieuw. Deze mening deel ik niet.

Ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen en hoe jullie naar het tweede punt kijken.
icon

Beste antwoord door Natasja 15 February 2020, 11:54

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Neptunus10000. Van harte welkom hier. Ik lees dat je onlangs een nieuw toestel hebt aangeschaft en dit nu al kuren begint te vertonen. Ik kan me levendig voorstellen dat je daarvan baalt. Als ik het goed begrijp, ben je toen teruggegaan naar de KPN winkel waar je het toestel hebt gekocht en is je toestel opgestuurd ter reparatie. Klopt dat? 

Als het toestel niet gerepareerd kan worden, ontvang je inderdaad een vervangend toestel. Het klopt dat dit ook een refurbished toestel kan zijn. Ik snap wel dat je dit niet wenselijk vindt, maar kan daar helaas niets aan veranderen. In de KPN Toestelverzekering Voorwaarden staat hierover het volgende vermeld: “Het vervangend toestel hoeft niet nieuw te zijn, maar kan ook gereviseerd zijn tot onze ‘als nieuw’ standaard waarbij enkel gebruik is gemaakt van originele onderdelen van de fabrikant. Een gereviseerd toestel is een gebruikt toestel dat door ons is geïnspecteerd, getest en weer is teruggebracht naar de fabrieksinstellingen en waarop de laatste versie van het besturingssysteem is geïnstalleerd door een daartoe bevoegde derde.”

Hallo @Natasja de samenvatting van de eerste alinea is correct. Terugkomende op twee alinea is niet bevredigend om te lezen. Ik hoop als eerste dat toestel gerepareerd kan worden, maar mocht dat niet het geval zijn en ik een refurbished toestel krijg ik mijn mening als klant van KPN moet bijstellen. Maar laten we daar voorals nog maar niet vanuit gaan. Ben al jaren tevreden als klant met zowel TV, Internet en twee mobile telefoon abonnementen.

PS je link naar KPN Toestelverzekering Voorwaarden verwijst naar .pdf. Dit werkt vanzelf sprekend niet.

Admin: link naar PDF verwijderd i.v.m. privacy.

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Neptunus10000. Allereerst vind ik het leuk om te lezen dat je zo tevreden bent. En goed dat je aangeeft dat de link niet werkt! Had inderdaad het verkeerde linkje toegevoegd. Ik heb het aangepast. 

Ik kan me goed voorstellen dat je er niet op zit te wachten dat je een refurbished toestel ontvangt ter vervanging van je huidige toestel, mocht dit niet gerepareerd kunnen worden. Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Ik hoop met je mee dat je toestel gerepareerd kan worden. 

Vandaag zelf naar de winkel geweest omdat ik toch graag iets wou weten van de status (online kon ik het niet nakijken met het reparatienummer). Toestel is gerepareerd. Gelukkig geen refurbished toestel gekregen, wel is het binnenwerk vervangen. Medewerker vertelde dat ik een nieuw IMEI nummer heb.

Reputatie 6
Badge +9

Vandaag zelf naar de winkel geweest omdat ik toch graag iets wou weten van de status (online kon ik het niet nakijken met het reparatienummer). Toestel is gerepareerd. Gelukkig geen refurbished toestel gekregen, wel is het binnenwerk vervangen. Medewerker vertelde dat ik een nieuw IMEI nummer heb.

Hallo @Neptunus10000. Ik zie nu je privébericht. Vreemd dat je de status online niet kon opvragen. Als dat niet lukt kun je ook bellen met de KPN Reparatiedesk, zoals ik je eerder liet weten. Maar ik lees dat je inmiddels zelf naar de winkel bent geweest en je toestel is gerepareerd. Dat is goed nieuws! :slight_smile:  Laat het gerust weten als ik nog iets voor je kan betekenen. 

Reageer