Vraag

Surface 3 gaat van LTE naar HSPA+ waarna tablet blokkeert

Badge
Ik heb een microsoft surface 3 LTE, daarmee ben ik vaak onderweg en heb 100% van de tijd internet nodig, dat is namelijk mijn werk, onderweg zijn (met schepen). Ik heb een KPN sim voor LTE, maar op sommige plekken (vooral op de rivier bij Maasluis en op zee) valt LTE uit en schakelt de surface radio naar HSPA+ Dat is helemaal niet erg, behalve dat dan het hele apparaat blokkeert tot een (harde) restart. Het is een bekend probleem waar meer surface gebruikers in nederland mee te maken hebben. Microsoft schuift het probleem naar de service-provider. Andere gebruikers op bv Vodafone hebben exact hetzelfde. Een goede oplossing voor mij zou een APN zijn die niet zoekt naar een mindere verbinding, maar gewoon helemaal uitschakelt als LTE niet beschikbaar is. De radio op de surface is helaas niet helemaal uit te zetten, of zodra HSPA+ wordt gekozen voor de simkaart loopt de tablet vast. Er is dan niets meer aan te doen, geen enkele softwarematige reset werkt (adapter, devmgmt, airplanemode). De radio resetten zou een goede workaround zijn (via script als het moet), maar daar geeft microsoft geen hints over, omdat de markt voor LTE hier te klein is. Ik hoop dat een alternatieve APN iets voor me kan doen.. Alle suggesties zijn echter welkom. Met vriendelijke groet, Aart

9 reacties

Reputatie 7
Badge +29
Er zijn wel alternatieve APNs, zoals KPN4g (die overigens ook gewoon HSPA doet) en advancedinternet maar geen een van alle zorgt voor 4g-only.

Is er op de surface geen optie voor 4g-only?

Ik kan op dit moment de netwerken op mn telefoon niet scannen, maar voorheen hadden sommige providers een apart 4G netwerk. In Windows kun je ook één specifiek netwerk kiezen ipv automatisch. Kun je daar ook uit KPN 4G kiezen?
Badge
Hoi Robin, bedankt voor je tip. Weet je waar in windows (10)? Zou mooi zijn!

Ben nu aan het testen met PAP toegevoegd aan fastinternet. (Eerlijk gezegd geen idee hoe het intrinsiek allemaal werkt) Ik krijg nog steeds HSPA+, maar ik heb nog geen vastloper gehad. Moet nog even wat meer testen, houdt me aanbevolen. Groet 🆒
Reputatie 7
Badge +29
PAP is toch voor authenticatie? Want dat heb je niet nodig bij de KPN APNs (tenzij je groot zakelijk een of andere dienst afneemt)

fastinternet, advancedinternet, kpn4g.nl en portalmmm.nl zijn volgensmij allemaal zowel 3 als 4g.

In de Engelse versie van Windows 10 staat dit onder Instellingen (duh), Network & Internet, Cellular, naam van verbinding, Advanced.
Welke opties heb je daar als ik vragen mag? Ik heb zelf geen Windows 10 apparaat die een mobiele verbinding heeft. Als ik het zo lees kan je onder Network Selection alle netwerken scannen en 1 kiezen.

@annedijkstra2, weet jij hier iets over?
Badge
Je hebt gelijk. PAP is voor authenticatie, misschien was dat het niet, hoewel het wel een zakelijke abo is. Ik had daarnaast ook selective suspend gedisabled in de eigenschapen van de adapter. Verder niets verandert. Ik denk dat dat laatste ervoor zorgde dat de simkaart niet uitgeschakeld werd, wat ervoor zorgde dat alles vastliep. Chrome kon ik vandaag (voor het eerst sinds een jaar van deze ellende) weer zomaar uitzetten! Echter andere internetverbindingen (tethering van mijn android) maakte wel verbinding (wifi) maar gaven geen internet. Een en ander geprobeerd uit te schakelen via taskmanager, maar dat resulteerde in een blauw scherm met een Smiley en uiteindelijk een restart (zelfs dat lukte eerder al niet, moet harde restart via aan/uit-knop 10 seconden ingedrukt houden gebruiken). Er was wel een verbinding met KPN, maar geen internet. Dus probleemoplosser erop losgelaten, die zei dat mijn simpin niet werd geaccepteerd. Nu net een simpin ingegeven (was standaard 0000, dus die zat er wel in, maar 1234 werkte niet en niets invoeren werkte wel??), morgen weer testen.

Netwerk selectie is alleen beschikbaar bij Roamen. Ik heb net deze site uitgekamd en die geeft haarscherp alle mogelijke weer (zeer weinig): https://support.microsoft.com/nl-nl/help/10739/windows-10-cellular-settings. Daardoor wel op het idee gekomen eens een pin in te geven. Hopen dat het werkt. Het lijkt erop dat wisselen van netwerk de computer vast doet lopen. Als ik nu maar eens een manier had om gewoon het simkaartslot, of de breedbandmodem te restarten (zonder dat alles vastloopt). Ik denk steeds meer APN veranderen weinig zin heeft. Helaas kan ik alleen testen als ik door een gebied vaar waar geen LTE beschikbaar is. HSPA+ werkte trouwens vandaag bij opstarten van de tablet stond hij daarop. Wisselen is het probleem zo lijkt het.

Sorry voor de lengte van mijn reply, ik probeer gedetailleerd te zijn. En bedankt voor het nemen van de tijd. Groet, Aart
Reputatie 7
Badge +29
In Apparaatbeheer kan je denk ik het apparaat uit en inschakelen, en dan herstart ie ook toch?

In Windows Phone was er altijd een registry-entry die 4g-only kon activeren maar ik kan deze zo 123 niet vinden op Windows 10 (Desktop). In Windows 10 Mobile is gewoon een instelling voor de dataverbinding volgensmij.
In het register onder HKLM - Software - Microsoft - Cellular is geen key te vinden die zoiets doet?
Badge
Hoi Robin, Bedankt voor je vasthoudendheid. Helaas adapter uitzetten en aanzetten deed alles blokkeren tot een harde restart, volledige vastloper. Eigenlijk wil ik juist niet steeds hoeven herstarten. Bij HKLM - Software - Microsoft - Cellular staat alleen een sms sleutel, waar geen specifieke protocol instellingen in staan. Het enige wat je kunt doen met de dataverbinding is hem uit of aan zetten. Maar die functionaliteit viel weg bij vastlopen als LTE verloren was en HSPA+zonder internet automatisch werd geselecteerd.

Ik spreek in vtt want volgens mij heb ik het voorlopig opgelost. Selective Suspend van de adapter gedisabled en nu loopt hij niet meer vast. HSPA+ nog steeds geen internet, maar na verloop van tijd maakt hij weer verbinding met LTE!!! Ik ben erg blij. Nog steeds voorzichtig mee omgaan, want als je Chrome uitzet (kon eerst niet eens, liep vast) en weer aanzet terwijl internet nog niet terug is, loopt zo ie zo weer vast. Maar als je wacht tot internet hersteld is, dan blijft het werken.

Nu rustig verder zoeken naar reset internet zonder dat alles vastloopt, bij verlies van LTE. In ieder geval weer een stap in de goede richting. Nogmaals bedankt voor je support.
Reputatie 7
Ik blijft het vreemd vinden. Het aan- en/of uitzetten van een netwerkadapter is iets wat ik regelmatig doe, zonder de door jouw geschetste problemen. Ik denk dat er met jouw Surface ergens iets grondig mis is. Ik weet dat het veel werk is maar een refresh van Windows (via Settings > Update & securty > Recovery) is wellicht aan te raden.
Je kunt natuurlijk ook ff op de Creators Update w88 (wordt vanaf 11-4 uitgerold, het eerst naar de "eigen" computers van Microsoft, zoals die uit de Surface-lijn). Wellicht dat daarmee ook weer een aantal zaken rechts gericht wordt.
Badge
En dat snap ik. Het is vreemd. Het ligt niet aan mijn Surface. Dit is de derde vervanger (op garantie) en alle drie hadden ze exact hetzelfde. De onderstaande link is naar een draad op het microsoftforum opgezet door een andere nederlander, die aan zijn 4de Surface 3 bezig is en exact dezelfde issue op alle machines heeft, met als provider Vodafone. Een reset (zou de 6de of 7de zijn) gaat niet helpen, is een serieuze verkwisting van tijd. Over het algemeen ben ik huiverig voor updates, maar idd, misschien gaat er iets verbeteren (meestal niet wat jij nodig hebt). Ik blijf doorzoeken naar een reset-mogenlijkheid, heb iig voor elkaar dat hij niet meer totaal vast komt te staan. Iedereen van het forum bedankt!

Aart
Badge
https://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/surf3-surfmobile/surface-3-lte-has-no-internet-on-hspa-network/83c1f235-b530-45d6-8b46-125275c0e26e?rtAction=1490963546741

Reageer