Accuduur Sony Xperia Z1 na update gehalveerd


Hallo,

Sinds bijna 2 jaar heb ik naar volle tevredenheid een Sony Xperia Z1, echter is na de laatste update (Lollipop 5.1.1) een vervelend probleem ontstaan.

Voor de update kon ik de hele dag de telefoon normaal gebruiken en had ik 's avonds nog ca. 80% accu capaciteit over, sinds de update loopt de accu ontzettend snel leeg tot 50%, geeft dan de melding accu bijna leeg, schakeld naar stamina modus en meteen daarop ook uit.

Vanaf het moment dat de melding "accu bijna leeg" verschijnt is de telefoon binnen 10sec uit.

Na een downgrade naar Kitkat geen verbetering meer.
Nu overigens weer naar Lollipop gegaan omdat in deze versie een aantal andere probleempjes zijn opgelost.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Kan het zo zijn dat een softwareupdate de accu beschadigd?

Hieronder even een screenshot van mijn laatste  accustatus (gisteravond).

https://


31 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Uh, dat is wel heel gek! Weet je ook welke apps de meeste accuduur gebruikten?
RobinFlikkema schreef op 20 feb '16 om 16:24u

Uh, dat is wel heel gek! Weet je ook welke apps de meeste accuduur gebruikten? 

Facebook pakte bij dit screenshot 29%

Google services 10%

Verder een paar apps tussen de 1 en 3%

Een andere keer zijn het weer andere apps, sommige dagen staat heel Facebook er niet eens tussen.

Er zit niet echt een lijn in zeg maar.

Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Dit is wel erg gek. Echter heb ik met mijn Nexus 5 dit probleem ook enkele weken gehad. Toen had het te maken met exchange synchronisatie wat fout ging.

Toen je em geupgraded hebt van kitkat naar Lollipop, heb je dat zelf geflasht met een reset?

Robin

De telefoon gaf aan dat er een nieuwere versie beschikbaar was en wachtte op een WiFi netwerk.

Heb de update binnen gehaald en gewoon de normale procedure aangehouden.

Ik heb een reset uitgevoerd, erg vervelend elke keer de hele handel weer opnieuw in te moeten stellen.

Bij de update van Kitkat naar versie 4.4.4 heb ik ook een probleem gehad, het probleem dat ik toen had bleef ook na de reset hardnekkig (toen kon ik lopende gesprekken niet beïndigen voordat ik eerst alle andere apps had afgesloten), pas na de upgrade naar Lollipop was dit probleem verholpen, verder heb ik over dat probleem ook niets kunnen vinden, maar dat terzijde.

Nu dus dit probleem, zolang ik boven de 50% blijf is er niets aan de hand, daaronder is het over.

De telefoon wordt niet eens gebruikt voor games of zware apps, alleen voor zo nu en dan een whatsappje of een belletje, en misschien een half uurtje in totaal aan Facebook en/of browsen.

Ik kan nog eens een reset uit gaan voeren, maar ben geneigd aan te nemen dat de accu overleden is, het toestel is nu bijna 2 jaar.

Accu's verliezen na verloop van tijd wel capaciteit, maar dat gaat geleidelijk aan, niet op deze manier.

Ik blijf het ook een raar verschijnsel vinden.

Reputatie 7
Badge +27
Welkom , goed dat je ons forum hebt gevonden! Wat een ontzettend raar fenomeen, zeg. Ik denk dat er toch iets met de update is gebeurd, waardoor de accu zo snel leegloopt. Advies is om toch even naar een KPN (XL) winkel bij jou in de buurt te gaan. 

Als je je aankoopbewijs en natuurlijk je telefoon meeneemt, kunnen mijn collega's er naar kijken. Mocht er iets met de accu zijn, krijg/koop je een nieuwe. Als er een ander probleem is, kan je toestel ter reparatie worden opgestuurd. Vraag om een leentoestel. Die kan je meekrijgen als deze voorradig is. 

Wil je ons laten weten wat eruit gekomen is?

Reputatie 7
Badge +30

Marcia_ schreef op 23 feb '16 om 10:15u


Welkom @Eagle1982, goed dat je ons forum hebt gevonden! Wat een ontzettend raar fenomeen, zeg. Ik denk dat er toch iets met de update is gebeurd, waardoor de accu zo snel leegloopt. Advies is om toch even naar een KPN (XL) winkel bij jou in de buurt te gaan. 

Als je je aankoopbewijs en natuurlijk je telefoon meeneemt, kunnen mijn collega's er naar kijken. Mocht er iets met de accu zijn, krijg/koop je een nieuwe. Als er een ander probleem is, kan je toestel ter reparatie worden opgestuurd. Vraag om een leentoestel. Die kan je meekrijgen als deze voorradig is. 

Wil je ons laten weten wat eruit gekomen is?



Als je dit gaat doen, kan je ook eerst contact met Xperia Support opnemen

Reputatie 7
Badge +27
Hele goede aanvulling! Dat mag je natuurlijk altijd doen, wellicht hebben zij dit al vaker gehoord. 

, ,

Dank tot zover, ik kom hier zeker even op terug als ik meer weet.

Eerst maar even contact hebben via Xperia support, dan verder kijken.

Ik las op een paar Engelse fora wel een gelijksoortig probleem met screenshots die erg veel leken op die van mij.

Wellicht dat ik langs die weg ook nog één en ander te weten kom.

reactie op het accuduur

Ik heb ook een sony Zperia Z1 en hetzelfde probleem

het toestel wordt warm en na 50% accuu wordt het toestel uitgeschakeld en geeft aan accu leeg

Opnieuw aan het opladen duurt erg lang.

Reputatie 7
Badge +27
Ik heb het topic even doorgelezen, wat een vreemd probleem! heb je nog een oplossing kunnen vinden hiervoor? Misschien dat janusrowie daar dan wat aan heeft :)

Toestel is via KPN opgestuurd naar Sony exper op 30 maart 

Geen leentoestel meegekregen wel gevraagt

Het duurt ongeveer 2 weken 

Afwachten op het resultaat

Reputatie 7
Badge +27
Jammer dat er geen leentoestellen waren, janus! Ik ben heel benieuwd wat er uit de reparatie komt. Hou je ons op de hoogte?

Ik zal jullie op de hoogte houden. Maar het vervelende is dat ik nu ongeveer 2 weken geen toestel bezit en dat in deze moderne tijd!!

Wat mindere service van KPN dat had ik niet verwacht!!.

Men schermt dat je een leentoestel kan krijgen.In het verleden had ik ook al eens een probleem toen ook geen leentoestel gekregen.

Het probleem blijkt de batterij zelf te zijn, aangezien ik aan het einde van mijn 2 jaar zat en ik een nieuw toestel uit mocht zoeken heb ik er voor gekozen de reparatie (nog) niet te doen.

Ik kan dit op een later tijdstip altijd nog eens overwegen om zelf te gaan doen, maar de noodzaak is er nu niet meer.

Niemand kan blijkbaar zo zeggen wat er aan de hand is zonder zelf onderzoek te moeten doen, maar het lijkt mij als ik dit probleem opzoek (op met name engelstalige fora) toch niet een heel onbekend fenomeen te zijn.

Bij vrijwel alle berichten blijkt na vervangen van de batterij het probleem te zijn opgelost.

Wel vreemd dat een accu van het ene op het andere moment besluit om "stuk" te gaan en dat net voordat het abonnement afloopt, op die manier dus minder aantrekkelijk om een overstap naar Simonly te maken omdat het "oude" toestel nog wel even mee kan, dit was in eerste instantie namelijk wel mijn doel.

Nu ik de oude telefoon helemaal niet meer gebruik kan deze 2 dagen standby staan op 1 acculading (nou ja 1/2 dus).

Het is inderdaad een vreemd fenomeen .

Het doet zich voor als de batterij 100% is geladen daarna ongeveer op 50% batterij dan ontstaat het probleem.

Hierna maak ik een filmpje van 1 min of gebruik auto cam of tomtom dan klapt deze naar de ontlading van 0 procent batterij.

Reputatie 7
Badge +27
We geven leentoestellen uit bij reparatie mits de winkel deze op voorraad heeft. Elke winkel heeft een aantal. Als deze op zijn kan er pas weer een uitgeleend worden als er een teruggekomen is. Het lijkt erop dat jij net pech hebt gehad :( Misschien heeft iemand in je omgeving nog een toestel dat je kunt lenen?

Dank je voor je terugkoppeling, Eagle! Met een snelle google zie ik inderdaad ook best veel meldingen. Dat klinkt dan wel alsof het met een batterijwissel opgelost zou moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +30
En een accuwissel is natuurlijk dezelfde dag nog opgelost 😉 maar KPN Reparaties kennende duurt het iets langer
Heb hetzelfde probleem, tot 50% accu gaat in een normaal tempo, dan ineens, bv bij het maken van een foto of fb bekijken, krijg ik de melding accu bijna leeg, toestel wordt uitgeschakeld. Eer ik iets kan ondernemen, wordt mijn telefoon al uitgeschakeld. Word hier pisnijdig van! Zijn er inmiddels tip waarmee ik mn gsm weer "normaal" kan krijgen?
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Hannie, welkom op het forum! Wat onhandig dat jouw toestel ook deze batterij-problemen heeft. Het issue lijkt hem echt te zitten in de batterij. Een nieuwe batterij lijkt dan de snelste oplossing. Als je het toestel bij ons hebt gekocht (in combinatie met een abonnement of los) kun je hem inleveren ter reparatie. Het makkelijkst is om dit via de dichtstbijzijnde KPN winkel te doen. Hier kun je kijken waar deze zit.
Nee, helaas Erik_, heb hem van mn zoon overgenomen en heb geen idee welk abo hij heeft of had. Telefoon is nu 2 jaar oud en ik krijg nogal eens de neiging hem in de prullenbak te gooien als hij weer eens spontaan uitgaat, had vanochtend niet eens de melding dat hij uitgeschakeld werd, maar ging plots op zwart. Toch bleek bij het opladen dat ik nog 57% batterij had!
Reputatie 7
Badge +27
In dat geval kun je het beste een nieuwe batterij los aanschaffen, Hannie. Er zijn veel webwinkels die losse batterijen verkopen voor allerlei toestellen, de prijs valt meestal mee.
Reputatie 7
Badge +30
Maar Erik, een Z1 gaat niet zo makkelijk open. Hiervoor heb je hitte nodig (niet te veel) om de lijm van de achterkant zacht te maken. En vervolgens de achterkant er af te halen. De batterij zit gewoon met een kabeltje vast net als bij andere telefoons uit de Z-serie

Echter, hiermee is de telefoon niet meer waterdicht. En verbreek je je garantie.

Robin
RobertFikkema, daar heb je gelijk in en die waterdichtheid is juist een van de voordelen van de Z1
Reputatie 7
Badge +27
Oeps, daar heb je helemaal gelijk in, Robin. Dat was me even ontgaan. Dan is de batterij zelf vervangen nog niet zo makkelijk. Je kunt ook na twee jaar het toestel via ons laten repareren. Dat kost dan alleen wel geld, en je hebt alsnog een aankoopbewijs nodig. Als je die niet hebt is de kortste klap om rechtstreeks contact op te nemen met Sony. Ik ga ervan uit dat zij de batterij voor je kunnen vervangen. Via deze pagina kun je contact met Sony opnemen.
Ik heb ook sinds een poosje dit probleem met mijn z1, en mijn man zn toestel begint ook al. Ik mag deze week een nieuw toestel uitzoeken maar wil dit toestel graag doorgeven aan familie. Wat mij is opgevallen is dat als het toestel uit is en aan de oplader het percentage van de batterij niet gelijk is aan het percentage als ik hem aanzet. Ik heb al geprobeerd om hem volledig op te laden terwijl hij uit is zodat ie eigenlijk volledig opgeladen. Ook dat heeft niet voldoende geholpen. Helaas

Reageer