Beantwoord

Android 6 firmware upgrade Sony Xperia M4 Aqua

• 21 oktober 2016
  • 13 reacties
  • 578 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag die hoogstwaarschijnlijk door de heren technici beantwoord kan worden.
Heel veel mensen weten dat Android 6 vorig jaar is uitgekomen en dat Sony toen heeft aangekondigd deze upgrade uit te rollen naar, in mijn geval, de Sony Xperia M4 Aqua..

Nu is ergens eind juli 2016 door Sony eindelijk de firmware upgrade vrijgegeven om uit te rollen.
Wat mij opvalt is echter dat KPN zo allemachtig achter blijft liggen bij andere providers met het daadwerkelijk beschikbaar stellen van deze upgrade.

Ik zou dan ook bijzonder graag willen weten wanneer jullie als KPN zijnde dat eens denken te gaan doen? Het begint zo zoetjes aan een beetje boel van de zotte te worden dat een upgrade zo vreselijk lang erover doet om de eindgebruiker(s) te bereiken. Dat kan, en moet in de huidige IT wereld toch echt een stukje vlotter.

Graag hoor ik van jullie.

Mvg,
Demon666
icon

Beste antwoord door Koen_1 24 oktober 2016, 14:43

Hoi @Demon666, zoals Robin aangaf is de KPN firmware gelijk aan de standaard firmware die de fabrikant uitbrengt! Het beschikbaar stellen ervan is ook in handen van de fabrikant zelf. Intern was de vraag inmiddels uitgezet bij Sony en zij gaan de nieuwe firmware nu zo snel mogelijk klaarzetten op de update server! Deze had er al lang op moeten staan, maar omdat jij het gemeld hebt wordt dit nu alsnog gedaan. Bedankt voor het melden hiervan! Laat je het me weten als het updaten van je Xperia M4 Aqua gelukt is?
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hoi Demon666, welkom op het forum! Goed dat je je vraag hier stelt! Ik kan me voorstellen dat je je Sony Xperia M4 Aqua zo snel mogelijk naar Android 6 wilt upgraden. Ik ga intern navraag naar de status van de uitrol van deze firmware voor jouw toestel! Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen laat ik het je hier weten.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @Demon666, zoals Robin aangaf is de KPN firmware gelijk aan de standaard firmware die de fabrikant uitbrengt! Het beschikbaar stellen ervan is ook in handen van de fabrikant zelf. Intern was de vraag inmiddels uitgezet bij Sony en zij gaan de nieuwe firmware nu zo snel mogelijk klaarzetten op de update server! Deze had er al lang op moeten staan, maar omdat jij het gemeld hebt wordt dit nu alsnog gedaan. Bedankt voor het melden hiervan! Laat je het me weten als het updaten van je Xperia M4 Aqua gelukt is?
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @Demon666, goed om te lezen dat het updaten gelukt is! Sony had de firmware niet klaargezet op de firmware update-server: deze fout is vervolgens ook door hen hersteld naar aanleiding van jouw melding van de situatie. Wij hoeven geen eigen of aparte testen uit te voeren of een eigen vrijgave te doen. Het uitbrengen van de firmware is volledig in handen van de fabrikant, in dit geval Sony dus.
Reputatie 7
Badge +30
Maar KPN doet niets aan die firmwares. Als jij je telefoon bij KPN gekocht hebt is dit gewoon een unbranded toestel en krijg jij updates rechtstreeks van Sony.

Sony Support roept direct dat je bij je provider moet zijn waarschijnlijk (netzoals alle andere fabrikanten) maar als je vervolgens meld dat je een unbranded toestel hebt zullen ze waarschijnlijk wat anders zeggen.
Reputatie 7
Badge +30
Wat ik uit de nodige bronnen op het internet begrepen heb is dat een provider kan bepalen of een firmware versie geschikt is voor communicatie met hun netwerk en dat ze daarom invloed hebben op het wel of niet beschikbaar stellen van de firmware.
Link?

Welke versie draait je telefoon nu dan?

Wat als je hier je IMEI invult? http://support.sonymobile.com/nl/xperiam4aqua/software/
Reputatie 7
Badge +30
Die uitleg ken ik, echter KPN doet gewoonlijk helemaal niets aan firmware updates. Bij o.a Samsung en LG maar ook bij de Sony Z2 en Z3 kwamen de Android updates rechtsteeks van de fabrikant. (klik, klik

Er word dan bij vele GSM providers ook niet gecontroleerd op compatibiliteit wat bij de meeste CMDA providers wel gebeurd. Vodafone NL doet dit volgensmij wel, en T-Mobile NL ook bij sommige toestellen
T-Mobile US is hier bijvoorbeeld een uitzondering op maar dat komt omdat zij ook 4G netwerken hebben die niet terugvallen op 3g wanneer je wilt bellen. Anders is het namelijk mogelijk om volledig bereik te hebben, maar bijvoorbeeld geen 112 (911) te kunnen bellen.

Kan je niet via Over de Telefoon, of een verborgen servicemenu zien welke firmware (KPN NL, Customized NL) er op je telefoon draait?
Reputatie 7
Badge +30

Kan je niet via Over de Telefoon, of een verborgen servicemenu zien welke firmware (KPN NL, Customized NL) er op je telefoon draait?

Ja, dat kan ik (moest wel even zoeken naar die code)...
Om je nieuwsgierigheid te bedwingen staat het zwikkie hieronder.

Phone Software version 1291-5963_26.1.A.3.111
File System version: Generic 26.1.A.3.111
Customization Version: 1294-3925_R6A
Active Customization: 1294-3925_R6A

Overigens: wat ik niet snap is dat als volgens jullie de upgrade direct bij Sony vandaan moet komen er toch sprake is van een customization version... Als het enkel en alleen daarom zo gruwelijk lang duurt voor die upgrade eens beschikbaar komt dan zou ik zeggen: kappen nou...

Aller eerst, bedankt voor de informatie m.b.t. de versies.

Verder deel ik jouw mening dat het gek is dat Sony deze update toch onder KPN zet i.p.v. Customized NL. Echter is, zoals ik al zij, KPN niet betrokken bij software updates. Ik vraag me dan ook af of Sony zelf niet iets verkeerd doet.
Reputatie 7
Badge +30
Klopt. Echter ligt dit groot en deels bij de fabrikant. Zelf ben ik dan ook groot liefhebber van Nexus toestellen, aangezien ik daar binnen 1 dag(!) de update kan downloaden.

Bovenstaande afbeelding geeft de meest recente beschikbare firmware versie voor een model aan.
De Customized NL versie is recentelijk omhoog gegaan, die van KPN blijft het oudje van vorig jaar.
Wat ik uit de nodige bronnen op het internet begrepen heb is dat een provider kan bepalen of een firmware versie geschikt is voor communicatie met hun netwerk en dat ze daarom invloed hebben op het wel of niet beschikbaar stellen van de firmware.

Mocht ik (of iemand anders) met een KPN toestel dus uit enthousiasme of euvele moed de upgrade doen en deze versie blijkt met het KPN netwerk niet te functioneren dan ben ik het haasje want ik heb zelf voor een firmware gekozen die KPN dan niet heeft goedgekeurd. En dat is een scenario waar ik geen zin in heb met een relatief nieuw toestel dat nog steeds onder garantie valt.
Die link van Sony roept al weken, zo niet maanden dat er nog geen Android 6 voor mijn M4 Aqua.
De versie die daarop nu op draait is, niet heel verrassend Android 5.0 - Build 26.1.A.3..111.
De info die Sony geeft mbt Android 6 voor de M4 Aqua is dat het om Build 26.3

Bekijk bijvoorbeeld de volgende link eens:
http://gizmodo.com/5987508/why-android-updates-are-so-slow

En scroll naar beneden naar het kopje The Big Hold-Up.
Daar staat een redelijke uitleg die an sich een goed argument is voor de nodige vertraging, maar het mag in mijn ogen een stuk rapper.
... Laat je het me weten als het updaten van je Xperia M4 Aqua gelukt is? ....

Doe ik zeker als een en ander niet zo lang duurt dat ik deze belofte dan vergeten ben 🙂

Ja, dat kan ik (moest wel even zoeken naar die code)...
Om je nieuwsgierigheid te bedwingen staat het zwikkie hieronder.

Phone Software version 1291-5963_26.1.A.3.111
File System version: Generic 26.1.A.3.111
Customization Version: 1294-3925_R6A
Active Customization: 1294-3925_R6A

Overigens: wat ik niet snap is dat als volgens jullie de upgrade direct bij Sony vandaan moet komen er toch sprake is van een customization version... Als het enkel en alleen daarom zo gruwelijk lang duurt voor die upgrade eens beschikbaar komt dan zou ik zeggen: kappen nou...
Beste Robin, Koen,

Geloof het of niet, maar ik heb vandaag via Xperia Companion dan eindelijk m'n M4 kunnen bijwerken.
De nieuwe versie op het ding is 26.3.A.1.33 / R2C (vraag me niet waarom dat dan geen R6A meer is..).

Vooralsnog werkt het, heb wel al een paar dingen gevonden die of door Sony onlogisch gemaakt zijn of in Android 6 niet heel goed doordacht zijn (iig mijn gevoel dat dat zegt). De duur van de upgrade zelf (dus niet het downloaden van de firmware) is niet iets waar je heel blij van wordt. Android krijgt wat Windows 7/8/8.1/10 en wordt er logger en logger op.

Reageer