Welkom op het

KPN Forum

Recent online

Deze apparaten krijgen Android 8 / O

Reputatie 6
Badge +17
Zoals misschien bekend is komt binnenkort de Android O update er aan. Zoals elke keer is het de vraag welke apparaten de update krijgen en welke niet omdat dat een keuze is van de fabrikant.

In onderstaand overzicht is te zien welk apparaten de update krijgt. De lijst is gegroepeerd op merk.

Google

Zoals gewoonlijk is google een van de eersten met de updates, en zijn de previews beschikbaar voor de nieuwere Google-apparaten.Oudere apparaten (Nexus 4, 5) krijgen de update niet. Deze kregen Android 7 ook al niet officieel.

Samsung

Alhoewel Samsung niet bekend staat om hun updates, zijn ze toch redelijk op tijd met updates voor hun vlaggenschepen zoals de laatste telefoons uit de S en Note serie.
  • Samsung Galaxy S8
  • Samsung Galaxy S8 Plus
  • Samsung Galaxy S7
  • Samsung Galaxy S7 Edge
  • Samsung Galaxy Note 8 (Komt nog uit)
  • Samsung Galaxy A3 2017
  • Samsung Galaxy A5 2017
  • Samsung Galaxy A7 2017
  • Samsung Galaxy A8 2017
  • Samsung Galaxy A5 2016
  • Samsung Galaxy A7 2016
  • Samsung Galaxy A8 2016
  • Samsung Galaxy A9 2016
  • Samsung Galaxy C9 Pro
  • Samsung Galaxy J3 2017
  • Samsung Galaxy J5 2017
  • Samsung Galaxy J7 Max 2017
  • Samsung Galaxy J7 Pro 2017
  • Samsung Galaxy J7 Prime (2017)

Moto

Motorola was altijd na Google een van de snelste die Android updates uitrolde. Dit kwam doordat ze voorheen onderdeel waren van Google.
  • Moto G5
  • Moto G5 Plus
  • Moto G4
  • Moto G4 Plus
  • Moto Z
  • Moto Z Play
  • Moto Z Style
  • Moto Z Force
  • Moto Z2 Play
De eerste, tweede en derde generatie zullen waarschijnlijk geen Android O meer krijgen.

LG Electronics

LG is nog altijd flink bezig om meer telefoons te verkopen en qua marktaandeel dichterbij Samsung te komen.
  • LG G6
  • LG G5
  • LG V10
  • LG V20
  • LG V30
  • LG Q6
  • LG Q8

Huawei

• Huawei P10
  • Huawei P10 Lite
  • Huawei P10 Plus
  • Huawei Mate 9
  • Huawei Mate 9 Pro
  • Huawei Honor 8
  • Huawei Honor 8 Pro
  • Huawei Honor 9

Sony Xperia

• Sony Xperia X
  • Sony Xperia X Performance
  • Sony Xperia X Compact
  • Sony Xperia XZ
  • Sony Xperia XZS
  • Sony Xperia XA
  • Sony Xperia XZ Ultra
  • Sony Xperia Z5
  • Sony Xperia Z5 Premium

HTC

• HTC U11 - Datum onbekend - Bevestigd, maar originele bron is niet meer beschikbaar
  • HTC U Ultra
  • HTC U Play
  • HTC 10
  • HTC 10 Evo
  • HTC Desire 10 Pro
  • HTC Desire 10 Lifestyle

Nokia

Nokia, of eigenlijk HMD Global (het bedrijf achter Nokia Mobile), is goed bezig met een goede lineup van smartphones neer te zetten. De Chief Product Officer heeft al bevestigd dat alle Nokia smartphones de update krijgen.

OnePlus

De OnePlus 2 en ouder krijgen de Android O update niet.

Ik zal proberen deze lijst te updaten! Heb je zelf iets (betrouwbaars) gevonden, laat het hieronder weten. Als je graag zelf een fabrikant wil vragen, noem dan dat KPN/Telfort je carrier is maar dat hun unbranded telefoons leveren. De updates komen namelijk rechtstreeks van de fabrikant terwijl bij andere providers het vaak langer duurt vanwege goedkeuring door de provider.

Let wel op dat een deel van deze lijst op geruchten berust.

Robin

13 reacties

Reputatie 6
Badge +12
Thanks voor de headsup Robin! Ik zag het al een kopje langskomen op Tweakers. Naar mijn idee is Android 7 nog maar "net" uit, maar blijkbaar is dit al wat langer. Verwacht je dat deze update de moeite waard is Robin? Dan weet ik of ik de S7 van mijn vriendin tzt moet updaten 😁
Reputatie 6
Badge +17
hrh schreef:

Thanks voor de headsup Robin! Ik zag het al een kopje langskomen op Tweakers. Naar mijn idee is Android 7 nog maar "net" uit, maar blijkbaar is dit al wat langer. Verwacht je dat deze update de moeite waard is Robin? Dan weet ik of ik de S7 van mijn vriendin tzt moet updaten 😁

Updaten zou ik sowieso doen, maar persoonlijk vind ik het een super update!

Gebruikt je vriendin password managers? Die kunnen nu direct met het systeem praten en wachtwoorden voor je invoeren.
Verder kan je nu Picture in Picture doen met apps.

Als je alles wilt weten moet je even Googlen, maar nogmaals ik zou zeker updaten!

Robin
Reputatie 2
Badge
@RobinFlikkema https://drive.google.com/file/d/0B_27KWTExbbpZUFXaWJ3ZDRuejQ/view hier heb je een lijstje
Reputatie 6
Badge +11
Zoals altijd heb je weer een geweldig topic Robin!

Mag ik zeggen dat ik het fijn vindt dat KPN niet een al te grote vinger in de pap wilt hebben met het update beleid? 🙂 Ik heb veel liever unbranded devices dan dichtgetimmerde apparaten met veel troep 😉
Reputatie 6
Badge +17
TimvanMeerveld schreef:

@RobinFlikkema https://drive.google.com/file/d/0B_27KWTExbbpZUFXaWJ3ZDRuejQ/view hier heb je een lijstje

Dankewel! Deze komt wel redelijk met mijn lijst overeen, vermoedelijk omdat elke site praktisch dezelfde apparaten noemt.

Als er wat meer bekend is over de iets minder populaire apparaten (Asus, Acer, ZTE, Xiaomi & Lenovo) zal ik die ook toevoegen!
Reputatie 2
Badge
heb zelf een lenovo p2 denk dat de update wel komt ookal is hij nog android 7.0
Reputatie 6
Badge +13
Ik zie dat de Huawei P9 hier buiten valt? 😮 beetje absurd, ik heb hem met me 2-jarig contract afgesloten. Moet ik nou me foon afkopen? 😮 Ik stap denk ik naar de IPhone. 🙄 begin een beetje genoeg te krijgen van Android. Het is na 1 jaar absurd dat ze dan de Huawei P9 niet meer updates krijgt. Toestel van meer dan € 200,-
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Dennis,

Ik snap je niet helemaal. Tuurlijk hoef je je telefoon niet af te kopen. Verder kan je altijd overstappen naar iPhone.

De P9 valt hier misschien net buiten of net niet. Dat is niet helemaal zeker en Huawei wil hier nog niets over weggeven.
DennisSchreve schreef:

begin een beetje genoeg te krijgen van Android. Het is na 1 jaar absurd dat ze dan de Huawei P9 niet meer updates krijgt. Toestel van meer dan € 200,-

Dat is net wat jij wil. Huawei is hier de partij die je moet aanwijzen. Mijn Nexus 5 heb ik sinds eind 2013. Eind 2015/Begin 2016 kwam de laatste grote software update maar zelfs in Juli komen er nog beveiligingsupdates uit. En dat terwijl hij nu bijna 4 jaar oud is.
Verder heb ik zelf ook al Android 7 geïnstalleerd. Ookal is dat niet officieel ondersteund.

Met Android O wordt ook Project Treble gelanceerd wat er voor moet zorgen dat "probleemupdaters" zoals Huawei en Samsung hun apparaten sneller er vaker updaten. Dit wordt gedaan door alle "rommel" van fabrikanten zo veel mogelijk te scheiden van het besturingssysteem zelf.

Robin

EDIT: @DennisSchreve, ik heb em ook aangepast!
Reputatie 6
Badge +13
RobinFlikkema schreef:

Hoi Dennis,

Ik snap je niet helemaal. Tuurlijk hoef je je telefoon niet af te kopen. Verder kan je altijd overstappen naar iPhone.

De P9 valt hier misschien net buiten of net niet. Dat is niet helemaal zeker en Huawei wil hier nog niets over weggeven.

Robin

Oké, EDIT: ik had het bericht van daarnet even aangepast
Reputatie 6
Badge +13
Ik had KPN mobiel even gebeld, en ik moet € 349,- betalen, dan hoef ik de Huawei niet meer p.m. af te betalen. Dus deze toestel is tegen de € 400,- lijkt mij dan. 😐 dan laat ik het maar even zo. En ik ga met Huawei contact opnemen. Fijn dat je deze topic hebt geplaatst, top hoor Robin! 🙂
Reputatie 6
Badge +12
Dennis, je hoeft je abonnement helemaal niet af te kopen. Als je echt wilt overstappen kun je gewoon jouw Huawai verkopen en een iPhone kopen. Dan druk je daar je huidige SIM gewoon in.
Reputatie 6
Badge +17
hrh schreef:

Dennis, je hoeft je abonnement helemaal niet af te kopen. Als je echt wilt overstappen kun je gewoon jouw Huawai verkopen en een iPhone kopen. Dan druk je daar je huidige SIM gewoon in.

Precies. Je kan gewoon maandelijks doorbetalen en eventueel een losse iPhone kopen. En eventueel de Huawei verkopen

Verder zou afkopen even duur zijn als het resterende bedrag die je normaliter per maand betaald dus onder de streep maakt het niets uit.
Reputatie 6
Badge +13
Ik heb trouwens Dit op een site gevonden:

Huawei en dochterbedrijf Honor staan er niet om bekend snel updates uit te rollen, maar topmodellen worden vaak wel van een update voorzien. Toestellen die een jaar oud zijn, lijken wel pech te hebben. Huawei moet nog bekendmaken welke smartphones precies een Android 8.0-update krijgen.

Huawei P10 (aannemelijk)
Huawei P10 Plus (aannemelijk)
Huawei P10 Lite (aannemelijk)
Huawei P9 (aannemelijk)
Huawei P9 Lite (aannemelijk)
Huawei Nova (onzeker)
Huawei Mate 9 (onzeker)

Hier de link

Reageer