Galaxy S20 (Ultra) review

  • 19 May 2020
  • 0 reacties
  • 62 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

Als je mij vraagt welke telefoon de trend van het jaar neerzet, dan is het wat mij betreft het laatste paradepaardje van Samsung, namelijk de S20-Serie. Het lukt ze op een of andere manier tot mijn stomme verbazing om keer op keer op keer om telkens de voorgangers te overtreffen. Zo heeft Samsung het design verbeterd en het nagenoeg perfecte scherm nóg beter gemaakt. Onder de motorkap zijn ook verbeteringen aangebracht, waardoor het toestel soepeler werkt dan ooit.

 

De alleskunner
Het is geen geheim dat de S-Serie de beste allround telefoons op de markt zijn. Op vrijwel alle vlakken kan ik de Galaxy S20 serie bestempelen van “goed” tot “geweldig” en wat bij betreft is de S20 Ultra het simpelweg de beste telefoon die je kan kopen (Als je geen S-Pen wilt, dan is het de Note10+ 😉 ).

 

Het scherm:

Het is geen geheim dat Samsung de beste schermen op de markt maakt, dit jaar is ook absoluut niet anders. Van een geweldige kleurechtheid, tot een enorme helderheid tot een van de soepelste “refreshrates” die er te vinden zijn – van maar liefst 120hz!

 Ik had het scherm vergeleken met mijn “oude” note10+ en wonderbaarlijk genoeg zie ik echt een verschil qua helderheid op de S20 Ultra, ik durf het zelf bijna niet te geloven.

Hoe geweldig het scherm ook is, er zit wel een klein addertje onder het gras. Het is helaas niet mogelijk om WQHD+ (3200 x 1440) te gebruiken in combinatie met de 120hz refresh rate, gelukkig heb je wel toegang tot FHD+ (2400 x 1080px). Wat op zich dik in orde is voor de schermgrote.

Wat mij betreft is het addertje het meer dan waard, ik heb namelijk nog nooit een telefoon gehad die zo soepel werkte.

Ik durf dan ook het scherm volmondig “geweldig” te noemen.

 

Met een brein dat het aankan

Een scherm dat zodanig snel is heeft natuurlijk een goed brein nodig. Gelukkig bouwt de S20 met de zeer goede Exynos 990 chip op het succes van de voorganger. Je gooit er iets tegen aan, en de Exynos chip kan het aan.

Daarnaast is de snelle Exynos chip ook nog eens klaar voor 5G, dus wanneer het gelanceerd wordt sta je op de eerste rang.

 

Een geweldige camera

Waar de S20 een goede camera heeft, blinkt de S20 ultra echt uit. Ik heb wel begrepen dat er wat problemen waren met de Autofocus voordat ik de camera had. Hieronder een paar “quarantaine” foto’s als voorbeeld:  

Lamp 100x "space" zoom:

20200516_134158.jpg20200516_133015.jpg

 

Auto ver weg. 

20200518_165301.jpg20200518_121336.jpg

 

Schilderij dichtbij:

Foto van onderen, vervolgens aangepast om het " rechter"  te maken. Dit gezien er glas overheen zit en weerspiegeling te voorkomen. Verder geen wijzigingen toegepast.Foto van onderen, vervolgens aangepast om het " rechter" te maken. Dit gezien er glas overheen zit en weerspiegeling te voorkomen. Verder geen wijzigingen toegepast.

In het geval van de Galaxy S20 Ultra zal je prima tot 30x inzoomen voordat verlies van kwaliteit aanzienlijk merkbaar wordt. In het geval van de S20(+) kan zal je een aanzienlijk kwaliteit verlies merken vanaf circa 5x zoom.

Eerlijk gezegd heb ik veel klachten gehoord maar wat mij betreft heeft de S20 Ultra de beste camera die ik heb mogen ervaren, waarschijnlijk zijn de ergste “problemen” dan ook opgelost met updates 

 

De puntjes op de I

Van de Galaxy S20 serie kan je natuurlijk verwachten dat de specificaties simpelweg top zijn, maar Samsung gaat verder dan dat! 

Zo heeft de Galaxy S20 serie bijvoorbeeld ook goed geluid, een goede microfoon en een haptic engine die echt goed aanvoelt. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog de One UI omgeving die superfijn werkt en wanneer nodig, naar wens is in te stellen.

 

Zal ik de S20 kopen?

Gezien ik de telefoon gratis heb gekregen, heb ik mijzelf de volgende vraag gesteld: Stel dat ik de telefoon niet had – Zal ik hem dan kopen?

Ik zou volmondig ja gezegd hebben als ik nog gebruik zou maken van mijn goede ouwe vertrouwde Galaxy S9+, alleen had ik net een paar maanden voor de lancering een Galaxy Note10+ gekocht. De Galaxy S20 Ultra is zeker een beter toestel dan de Galaxy Note10+ maar de Galaxy Note10+ is voor mij gewoon “te goed” om een nieuwe telefoon te veroorloven.

Het is duidelijk dat de S20 Ultra een grote stap voorruit is, zelfs vergeleken met mijn oude Note10+ en ik zal met veel plezier van het toestel gebruik blijven maken.

 

Full disclosure

Ik heb een geheel verzorgde VIP-Reis gewonnen naar San Francisco waar S20 Series gelanceerd is, verder heb ik een gratis Galaxy S20 Ultra mogen ontvangen voor persoonlijk gebruik, deze is onder andere gebruikt voor het schrijven van deze review, voor de rest heb ik mijn ervaringen van unpacked 2020 gebruikt om de overige gaatjes in te vullen.

 

Samsung heeft mij niet gevraagd om deze review te schrijven en ik verwacht hier ook geen compensatie voor. Tot slot is deze review volledig mijn persoonlijke mening gebaseerd op mijn eigen ervaringen met de product(en).


0 reacties

Er zijn nog geen reacties. Reageer als eerste.

Reageer