Beantwoord

Google stopt ondersteuning Huawei apparaten

  • 20 May 2019
  • 42 reacties
  • 5171 keer bekeken

Badge
Google stopt de ondersteuning voor Huawei apparaten ivm het na moeten leven van het handelsverbod met China door de Amerikaanse regering. Hoe gaat KPN, als verkopende partij, ons als klanten garanderen dat onze telefoons de nieuwste updates blijven krijgen. Tijdens de aanschaf was er nog niets bekend dat dit zou gebeuren, ook Google gaf hier geen geruchten over.
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 22 May 2019, 10:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

42 reacties

Daar is KPN geen partij in. Dit is tussen Google en Huawei.
Huawei kan nog wel update's uitbrengen maar op een andere methode.

Het gebrek aan toegang tot het Google Play Services-pakket betekent echter niet dat Huawei het Android-besturingssysteem helemaal niet meer zou kunnen gebruiken. Android wordt ook nog in een open-source variant uitgebracht middels het Android Open Source Project (aosp). Dit is een volledig 'kale' versie van het OS, waar Huawei dan bijvoorbeeld zijn eigen ecosysteem omheen zou kunnen bouwen. Dit zou echter een forse onderneming zijn en is hoogstwaarschijnlijk niet de voorkeur van het Chinese bedrijf.


Bron en bron

Update, 06.43: Google bevestigt dat het moet voldoen aan het handelsverbod van de Amerikaanse overheid en het bedrijf garandeert dat bestaande Huawei-apparaten met Android toegang houden tot Google Play en de beveiliging van Google Play Protect.
Tsja, typisch geval van de pot verwijt de ketel.
Een mooi moment om over te gaan op een open source besturingssysteem.
Wil ik éindelijk een smartphone gaan kopen, was mijn keuze al op een Huawei gevallen....
(P 20, bij KPN € 192)
maar nu dus niet meer. Moet ik weer opnieuw kiezen. (en dat kan ik al zo moeilijk)

En iemand op het forum wil niet dat ik dit zeg, maar ben het met Galdor68 eens: "wend je niet tot KPN maar tot, laten we zeggen, Mr. T." (de lul, maar wel een rijke) Die man brengt eigenhandig de wereldstabiliteit om zeep, omdat ie zgn de Amerikaanse arbeidsmarkt wil beschermen.
Google knikkert Huawei uit Android: de Chinese telefoons hebben straks geen YouTube, Gmail of Maps meer

Volgens Reuters en The Verge verstrekt Google niet langer een Android-licentie aan Huawei. Dat betekent dat de Chinese smartphonefabrikant moet overstappen naar een opensourceversie van Android, zonder Google Play Store en apps als Gmail. Bestaande toestellen houden Play-toegang.

Reuters bracht het nieuws over het intrekken van de licentie zondagavond Nederlandse tijd naar buiten. Het persbureau schrijft dat aan de hand van bronnen die bekend zijn met de zaak; Google en Huawei hebben nog niet gereageerd. De Amerikaanse techsite The Verge zegt het nieuws bij een eigen bron bevestigd te hebben.

Het intrekken van de licentie lijkt een gevolg te zijn van het handelsverbod dat de Amerikaanse overheid vorig week heeft ingesteld. Huawei en zeventig bedrijven die verwant zijn aan de Chinese techgigant zijn door het Amerikaanse ministerie van handel op een lijst gezet van bedrijven waar Amerikaanse bedrijven niet mee mogen handelen.

Ook zonder licentie kan Huawei Android blijven gebruiken, maar niet in de huidige vorm. Huawei zou moeten overstappen naar de aosp-variant zonder toevoegingen als de Play Store en Google-apps zoals Gmail en Maps. Bovendien komen beveiligingsupdates voor de aosp-variant later beschikbaar en zonder licentie krijgt Huawei ook geen toegang tot vroege bèta's van nieuwe Android-versies. Wanneer gebruikers van huidige Huawei-toestellen iets gaan merken van het intrekken van de Android-licentie is nog niet duidelijk.

Google zou intern nog aan het bekijken zijn op welke onderdelen het intrekken van de licentie allemaal invloed heeft. Engadget schrijft dat updates voor Google Play Services en apps kunnen blijven doorgaan, omdat hiervoor geen interactie tussen Google en Huawei nodig is. Huawei zou echter niet langer beveiligingsupdates en nieuwe Android-versies kunnen krijgen van Google.

Huawei werkt al jaren aan een eigen besturingssysteem om eventueel Android te kunnen vervangen. Dat bevestigde Huawei-topman Richard Yu afgelopen maart nog eens in een interview met de Duitse krant Die Welt. Dat eigen besturingssysteem ziet de Chinese fabrikant als een 'plan b', de voorkeur gaat uit naar Android.

De Amerikaanse regering staat al lange tijd kritisch tegenover Chinese fabrikanten zoals Huawei. De Amerikanen stellen dat de Chinese overheid kan spioneren via de hardware. Hard bewijs is daarvoor niet aangedragen.

Google bevestigt dat het moet voldoen aan het handelsverbod van de Amerikaanse overheid en het bedrijf garandeert dat bestaande Huawei-apparaten met Android toegang houden tot Google Play en de beveiliging van Google Play Protect. Bron Tweakersnet. https://www.nu.nl/internet/5900013/chipmakers-intel-en-qualcomm-stoppen-leveringen-aan-huawei.html

Admin: Samengevoegd met bestaand topic
In hoeverre kunnen de Chinese DVB-2 digitenne ontvangers van het merk ZTE ZXV7200 een gevaar vormen voor een boycot?

Admin: Samengevoegd met bestaand topic
In hoeverre kunnen de Chinese DVB-2 digitenne ontvangers van het merk ZTE ZXV7200 een gevaar vormen voor een boycot?

Admin: Samengevoegd met bestaand topic

Niet. De software komt van KPN. Bovendien zenden die dingen niet. En zijn ze niet met een netwerk verbonden.
Zte is geen Huawei tot nu toe is het enkel Huawei die van Spionage wordt beticht.
Alsof uncle Sam onder toeziend oog van Mr. T niet spioneerd.
Off topic
@PeterG kijk eens naar Nokia er is bij ons thuis een 6.1 in gebruik mooi kaal geen merk rommel zoals Sam en Huw zuinig met de batterij.
Goede tip, @Galdor68
Heb er al 2 gevonden die binnen het door mij gestelde budget van € 250 blijven. Een toestellening wil ik liever niet.

Heb altijd Nokia gehad ook.
De oude 3310 (niet het nieuwe type)
de 2600
en nu de 2700c (met als reserve de 2310

Alleen allereersten niet, in 1996 was het een Pocketline Amigo. Eigenlijk een Ericksson. Op het ATF netwerk.
Daarna, op GSM, een Swing 200. V.h. Franse Alcatel.
Het is wel wennen als je een merk schil bent gewent. Ik heb de p10 lite en juist vanwege dit gedoe denk ik steeds meer aan een ander merk zoals Nokia. Als ik zie voor welke gegevens je allemaal toestemming moet geven of uitzetten met de nodige gevolgen. Snap ik in zekere best de afkeer van dit merk.
Update 2, 20-05 11:39: Huawei heeft een korte reactie gegeven tegenover The Verge. In een eerste verklaring onderstreept het bedrijf dat het veel zou hebben bijgedragen aan de wereldwijde groei van Android. Daarnaast geeft het aan dat het after sales-ondersteuning zal blijven bieden voor Huawei- en Honor-toestellen die al verkocht zijn en nog op voorraad zijn. Verder belooft het beveiligingsupdates uit te blijven brengen. Het volledige statement staat hieronder.
“Huawei has made substantial contributions to the development and growth of Android around the world. As one of Android’s key global partners, we have worked closely with their open-source platform to develop an ecosystem that has benefitted both users and the industry.Huawei will continue to provide security updates and after-sales services to all existing Huawei and Honor smartphone and tablet products, covering those that have been sold and that are still in stock globally.We will continue to build a safe and sustainable software ecosystem, in order to provide the best experience for all users globally.”

Bron

En hier een reactie vanuit Android via twitter.
Kan ik nog wel bellen en appen met mijn Huawei-telefoon?

De Chinese mobieltjesmaker Huawei heeft nog maar beperkt toegang tot besturingssysteem Android en het krijgt mogelijk geen chips meer geleverd van Amerikaanse producenten. Werkt je Huawei-telefoon nog wel? Vier vragen.
https://www.rtlz.nl/life/artikel/4718536/huawei-telefoon-boycot-android-apps-smartphone-risico
Kan ik nog wel bellen en appen met mijn Huawei-telefoon?

De Chinese mobieltjesmaker Huawei heeft nog maar beperkt toegang tot besturingssysteem Android en het krijgt mogelijk geen chips meer geleverd van Amerikaanse producenten. Werkt je Huawei-telefoon nog wel? Vier vragen.https://www.rtlz.nl/life/artikel/4718536/huawei-telefoon-boycot-android-apps-smartphone-risico

Waarom zou je denken van niet? Dit heeft met de manier van updates leveren te maken en het mogen gebruiken en installeren van Youtube op een Huawei toestel.

Het is deels alweer versoepeld mede in belang van het eigen land
https://tweakers.net/nieuws/153018/amerikaanse-bedrijven-mogen-tijdelijk-beperkt-weer-handelen-met-huawei.html


*Edit*
Dat was geen vraag maar de titel van het rtlz artikel. Note to self eerst lezen dan reageren🤐
Óók soft- en hardware die niet uit China komen zijn notoir onveilig.

Hacken is het probleem, niet Huawei Investeren in encryptie is verstandiger dan het weren van Chinese software voor een Nederlands 5G-netwerk, betoogt advocaat Ot van Daalen. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/ook-soft-en-hardware-die-niet-uit-china-komen-zijn-notoir-onveilig-hacken-is-het-probleem-niet-huawei~b675fc66/?utm_source=VK&utm_medium=email&utm_campaign=20190521%7Cochtend&utm_content=Opinie%3A%20Óók%20soft-%20en%20hardware%20die%20niet%20uit%20China%20komen%20zijn%20notoir%20onveilig.%20Hacken%20is%20het%20probleem%2C%20niet%20Huawei&utm_term=89435&utm_userid=&ctm_ctid=c8a247485c7d232be1a238ae1cf7c0de
Mr. T. weet wel goed de aandacht zo af te leiden van de afluister- en spionagemogelijkheden van de Amerikanen. Daar hebben we volgens mij meer van te vrezen.
Al ben ik er op m'n mobiel niet zo bang voor.
@PeterG open zetten van je microfoon of camera? Maar inderdaad werelds grootste legale spionage dienst (Google) mag even niet samenwerken met Huawei. Alsof deze niet gebruikt wordt door de acronymen nsa etc.

Ik heb de link niet bij de hand ZTE lag naast Huawei in 2012 al onder vuur. Dat moet ik wel rectificeren.
Reputatie 7
Wat mijns inziens met name zorgwekkend is, is het feit dat wij veel te afhankelijk zijn van Amerikaanse organisaties zoals Google en Microsoft. Denk eens na wat het betekent als die bedrijven geen zaken meer zouden mogen doen met Europa omdat "Trump ruzie heeft met bijvoorbeeld de staal en automobiel industrie in Europa".
Ik denk dat ook wij in Europa eens goed na moeten denken hoe wij onze afhankelijkheid kunnen verkleinen.
Eerst dan maar routers in Europa liefst Nederland gefabriceerd. Idem dito voor telefoons en noem alles maar op.


Die afhankelijkheid kan bijna niet kleiner door alle schaalvergroting.

Maar hoewel dit politieke oorsprong heeft lijkt het beter dat terzijde te houden.
Reputatie 7
Maar hoewel dit politieke oorsprong heeft lijkt het beter dat terzijde te houden.
Maar de politiek is nu net de aanstichter van de huidige problemen en voor mij de reden om minder afhankelijkheid na te streven.
Dat is sinds 45 al dat we braaf aan het usa handje lopen, politie acties georkestreerd door het white house wie staan er vooraan.

En dit is eerder zakelijk dan politiek aan de andere kant nu vind er onder blondie actie plaats de aanleiding ligt al in de barrack periode

Na de Brexit dus een Nexit. Lekker zelf supporting dat gaat ook niet lukken.
Reputatie 7
En dit is eerder zakelijk dan politiek aan de andere kant nu vind er onder blondie actie plaats de aanleiding ligt al in de barrack periode
De huidige problematiek met Huawei is mijns inziens absoluut niet zakelijk.
Zakelijk gezien zijn er alleen maar verliezers. Huawei, Google, Qualcomm, Intel, ..., allemaal verliezers die hier absoluut niet voor hebben gekozen. De enige die hiervoor kiest is de politiek.
Met een zakenman als MP is voor mij elk besluit wat hij maakt zakelijk. Nu zal hij de eerste zijn die wel zelf beslissingen maakt alle voorgangers hadden daar raadgevers en tekst schrijvers voor.

Als de AIVD hun zin krijgt kan KPN ook op zoek naar een andere partner voor de 5G plannen.

Wat mijns inziens met name zorgwekkend is, is het feit dat wij veel te afhankelijk zijn van Amerikaanse organisaties zoals Google en Microsoft. Denk eens na wat het betekent als die bedrijven geen zaken meer zouden mogen doen met Europa omdat "Trump ruzie heeft met bijvoorbeeld de staal en automobiel industrie in Europa".
Ik denk dat ook wij in Europa eens goed na moeten denken hoe wij onze afhankelijkheid kunnen verkleinen.


Moeten we dan wel afhankelijk willen zijn van China en Huawei en ZTE en noem maar op?
Dat is net zo zorgwekkend.
Ik ben waarschijnlijk dezelfde mening toegedaan als wjb. Vergelijk het maar met ruimtevaart, we hebben ook een Europese ruimtevaartorganisatie. Denk maar aan het GPS systeem, stel dat Amerika hier ook strengere restricties instelt.

Leesvoer

We zouden idd in Europa na moeten denken of we wel afhankelijk willen zijn van een paar grootmachten en diens opperhoofden.

Alleen al de handelsoorlog tussen de 2 bekende kan en zal ons ook raken. Waar rook is is ook vuur

Om weer terug te komen bij telefonie. Denk eens terug aan de Nokia Lumia lijn. Opzich was dat geen slechte lijn maar als je dan kijkt naar de alternatieve apps die toen werden gebruikt, bijvoorbeeld voor YouTube, dan weet denk ik iedereen met als ik, wat het struikelblok zal zijn.

Slaat het aan bij het grote publiek?
Reputatie 7
Moeten we dan wel afhankelijk willen zijn van China en Huawei en ZTE en noem maar op?
Maar we zijn helemaal niet afhankelijk van Chinese hardware, er zijn voldoende alternatieven die niet uit China komen zoals bijvoorbeeld Samsung, Sony of Nokia.
Voor besturingssystemen ligt dat anders, die komen allemaal uit Amerika en daarmee zijn we wat dat betreft overgeleverd aan de grieven van de Amerikaanse regering.
Waarom wil KPN dan Huawei voor het 5G gebeuren?
Waarom hebben we geen Europeese routers van bijvoorbeeld AVM?

Allemaal centen kwestie aliexpres doet niet voor niks goede zaken hier.

De ingeburgerde besturings systemen die komen uit amerika dat klopt wel dat is pure marketing.
Eigen systemen komen simpelweg niet van de grond, daar wordt niet of nauwelijks software voor ontwikkelt. Dus slaat het niet aan bij jan publiek mede door de prijs.

Als de Samsungs en de Huawei's eigenlijk alle smartphone's en tablet merken met hun eigen os op de markt kwamen dan werdt er maar 1 de grootste niet speciaal de beste.

Kom maar met een goed alternatief velen kunnen en willen niet meer zonder Youtube en maps ook dat mag mogelijk niet meer op de nieuwe huawei's.

Bijna alles vind zijn bron bij Big Blue.
Reputatie 7
Badge +30
Hoe gaat KPN, als verkopende partij, ons als klanten garanderen dat onze telefoons de nieuwste updates blijven krijgen.

We zijn bekend met de actualiteit rond Huawei. Er is op dit moment nog veel onduidelijkheid over de toekomst. We volgen de ontwikkelingen, en staan in goed contact met Huawei hierover.

Vanuit Huawei hebben we ook de volgende informatie:
  • apps en diensten van Google blijven werken op alle Huawei toestellen die we verkocht hebben, en op dit moment nog verkopen
  • deze toestellen blijven ook beveiligingsupdates van Google krijgen, en Androidupdates van Huawei
  • het is nog niet bekend of deze toestellen ook zullen kunnen gaan updaten naar Android Q

Het handelsverbod staat op dit moment gepland om in te gaan op 19 augustus. Ik ga er van uit dat we voor die tijd meer informatie hebben over wat Huawei vanaf dan met zijn toestellen gaat doen.