Beantwoord

hoe lang duurt de terugbetaling na annulering van een order?

• 26 september 2017
  • 14 reacties
  • 458 keer bekeken

Bestelling van een Nokia 6 geannuleerd. Hoe lang duurt het voordat KPN het geld terug stort?
icon

Beste antwoord door Joran 4 oktober 2017, 15:27

De informatie van de ACM klopt helemaal. Ik heb hier ondertussen ook navraag over gedaan bij diverse afdelingen. Het is de informatie op onze site (30 dagen) en op de interne kennisbank (4-6 weken) dat niet meer klopt. We zorgen dat dit op korte termijn wordt aangepast.

Het goede antwoord is daarom binnen 14 dagen na de annulering, of binnen 14 dagen nadat de apparatuur is teruggestuurd (als de telefoon al is aangekomen). Mijn excuses dat dit verkeerd op de site staat.

@jseijbel: Ik ben voor jou nog bezig maar ben bij de goede afdeling terecht gekomen. Ik hou je op de hoogte in je eigen topic en ga ervan uit dat we snel duidelijkheid hebben.
Bekijk origineel

14 reacties

Ik zit in hetzelfde schuitje. Volgens de telefonische helpdesk moest ik rekenen op 4-6 weken voor afhandeling. Dat lijkt me te gek voor woorden.
En dan moet je weten dat KPN het betaalde bedrag al bijna 2 maanden in bezit heeft. 12 september geannuleerd. als dat nog nu nog 4 weken duurt dan hebben ze 3 maanden mijn geld in bezit. Kan eigenlijk niet. Zeker niet icm de onduidelijkheid omtrent de levering van de Nokia 6.
Ik ga uitzoeken wat hier precies de regels voor zijn. Dit kan inderdaad echt niet.
ok super. ben heel erg benieuwd.
Ik heb de vraag bij de Autoriteit Consument en Markt neergelegd. Zodra ik antwoord heb, laat ik het weten.
super, ik ben heel erg benieuwd.
Reputatie 7
Badge +27
Welkom Stevie en jseijbel! De termijn is 30 dagen, zie ook Alles wat je wilt weten over de wet Koop op afstand. Op deze pagina meer informatie over het annuleringsproces: Alles over annuleren, wijzigen en terugsturen. Hopelijk wordt het hiermee wat duidelijker, ik hoor het graag als dat niet het geval is.
Bijgaand het antwoord van de Autoriteit Consument en markt:

Praktisch advies van de overheid over uw rechten als consument

Geachte heer Seijbel,

Hartelijk dank voor uw bericht van 26 september 2017. Hierin geeft u aan dat u een iPhone had besteld en betaald bij KPN. KPN heeft de bestelling geannuleerd. Maar u hebt uw geld niet ontvangen. In deze e-mail vertellen we wat uw rechten zijn en wat u kunt doen om uw probleem op te lossen.

Ons advies
Is de koopovereenkomst ontbonden? Dan moet u binnen veertien dagen uw geld terugkrijgen.

Dat is dus een stuk korter dan vier tot zes weken of de termijn die Joran noemt.
De ACM zal ook bekijken of er nog verdere actie nodig is tegen de KPN.
Overigens heeft Joran aangegeven met mijn klacht bezig te zijn. Hoop dat het geen valse belofte is zoals de vorige keren.
Reputatie 7
Badge +27
De informatie van de ACM klopt helemaal. Ik heb hier ondertussen ook navraag over gedaan bij diverse afdelingen. Het is de informatie op onze site (30 dagen) en op de interne kennisbank (4-6 weken) dat niet meer klopt. We zorgen dat dit op korte termijn wordt aangepast.

Het goede antwoord is daarom binnen 14 dagen na de annulering, of binnen 14 dagen nadat de apparatuur is teruggestuurd (als de telefoon al is aangekomen). Mijn excuses dat dit verkeerd op de site staat.

@jseijbel: Ik ben voor jou nog bezig maar ben bij de goede afdeling terecht gekomen. Ik hou je op de hoogte in je eigen topic en ga ervan uit dat we snel duidelijkheid hebben.
Helaas moet ik mij ook bij de slachtoffers melden .Ik heb de Nokia 6 per internet besteld op 9-8-2017 en nadat levering van het Nokia 6 een uitgestelde droom is gebleken(nu wordt weer half november genoemd)
heb ik op 7-9-2017 in de KPN winkel geannuleerd en in de KPN XL winkel gelijk de Nokia 5 gekocht en betaald.Ik opperde nog het idee het verschuldigde bedrag te voldoen met het tegoed wat ik ruimschoots ter beschikking had door de annulering, 240 euro dus.Maar dat was volgens de administratieve medewerkster niet de weg die de KPN hanteerde.Alles bij elkaar kan ik nu(9-10-2017)meer dan 60dagen niet kan beschikken over mijn betaalde 240 euro.Het gevoel van machteloosheid(wachten en wachten) en ook dat ik mij nu wel slachtoffer voel van praktijken die eigenlijk niet zouden moeten kunnen.Ik ben een trouwe klant van de KPN maar deze manier van omgaan met klanten doet geen goed aan de relatie.
Wettelijk is er een terugbetalingstermijn van twee weken! Dat is door Joran, met steun van de juridische afdeling, bevestigd. Helaas houdt de KPN zich daar totaal niet aan zoals uit diverse reacties op het Forum blijkt. Een klacht per brief naar de KPN zou kunnen helpen. Je kan het ook melden bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hoe meer signalen zij krijgen, hoe eerder ze actie ondernemen om een eind te maken aan deze malafide praktijken.

Ik dacht zelf dat er voor mij een eind aan dit gedoe zou komen, maar een telefoontje van de KPN heeft die hoop vrijdag weer de bodem ingeslagen. Volgens de laatste berichten staat mijn geld pas eind deze week op mijn rekening. Maar afwachten of dat dan klopt en het is in ieder geval een week te laat.
Beste jseijbel
Mijn bericht op KPN Forum dat heb ik dus vanmorgen geplaatst en wat gebeurt?In de loop van de dag is er door de KPN 240 euro op mijn rekening bijgeschreven.Dus klagen zal ik niet meer ,maar netjes dat zal het niet meer worden.Ik bedoel na 60dagen niet over mijn geld te kunnen beschikken.En ik ben dus niet de enige met een slechte ervaring.Daar zou de KPN eens over na moeten denken. Ik hoop voor jou/u dat je geld ook snel weer op jouw rekening staat. sterkte en gegroet Gerrit
Beste jseijbel
Fijn dat u/je mijn bericht leuk vindt.Als afsluiter voor deze paar berichten vind ik het leuk om u te vertellen dat in de omschrijving van de overschrijving die op mijn giro-betaalrekening weergegeven wordt een zet/schrijf fout zit en wel deze; Online Besteling Er wordt denk ik bedoelt Online Bestelling. Ik vind dat nu nadat het bedrag op mijn rekening bijgeschreven is wel humor. Gegroet Gerrit
Beste Gerrit,
Leuke grap van de KPN, maar zal wel niet zo bedoeld zijn. Mijn geld is zowaar op mijn rekening bijgeschreven. Toeval? Het is inderdaad ongelofelijk hoe dit bedrijf met zijn klanten omgaat. Zo zullen er op termijn weinig overblijven, denk ik. Beraad me nog over een melding aan de ACM over dit soort praktijken.
Groeten.

Reageer