HTC Desire 601 - Batterijverbruik op Android 4.4.2

Vorig jaar september kocht mijn vriendin in de KPN winkel een HTC Desire 601. Prima toestel, mooie prijs. Een paar weken geleden heeft ze deze geüpdatet naar android versie 4.4.2, welke "belangrijke verbeteringen" en "bug fixes" zou moeten bevatten.

Sindsdien is het batterijverbruik dramatisch. Waar ze eerder nog prima twee dagen voort kon met een volle batterij, mag ze nu blij zijn als ze de werkdag haalt. Bijzonder frustrerend om overal waar je bent meteen op zoek te moeten naar een stopcontact, omdat anders je telefoon het begeeft.

Hierin is ze niet de enige. Heel veel gebruikers van deze telefoon melden exact hetzelfde issue. Er blijkt een bug in android 4.4.2 te zitten, die in het geval van de 601 het toestel 'aan' houdt, ook al staat het scherm uit. Er wordt een aantal "oplossingen" aangedragen zoals een factory reset, het opschonen van de cache partitie, zelfs het aanpassen van GPS instellingen. Uiteraard Alles wat de garantie op het toestel niet in gevaar brengt heb ik inmiddels geprobeerd, niets helpt.

Deze bug zou opgelost moeten zijn met de volgende update naar versie 4.4.3. Helaas heeft HTC aangegeven voor dit toestel geen nieuwe updates meer uit te gaan brengen. Daar zijn we mooi klaar mee.

Op dit moment heeft ze een toestel van nog geen jaar oud, welke door een officiële software update van de fabrikant niet meer fatsoenlijk te gebruiken is. Hoe gaat KPN hier mee om?

Een aantal forum berichten over het probleem:

http://forums.androidcentral.com/ask-question/425992-battery-drain-htc-desire-601-google-play-services.html

http://androidforums.com/threads/battery-problems.846216/

http://www.techsupportforum.com/forums/f312/solved-htc-desire-601-a-828586.html

12 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Dit is erg vervelend. Er zijn op internet grotere batterijen te koop al werken deze meestal niet zo goed als de originele.

Zou je GPS op hoge accuraatheid kunnen proberen? Als het goed is er ook een optie om voor locatie alleen GPS te gebruiken en niet wifi/mobiele data. Kan je dit aanzetten, mits je het vinden kan?

Robin

Reputatie 7
Badge +23
Hoi , 

Wat lastig, een mobiele telefoon die niet lang meegaat is niet wenselijk natuurlijk! Heb je de tips van al geprobeerd? Als het toestel van je vriendin nog binnen de garantietermijn zit, dan kan deze opgestuurd in de winkel worden ter reparatie naar HTC. Echter ben ik bang dat het niet gaat om een defect, omdat je er zelf ook al meerdere topics over gevonden hebt. Het enige dat je dan kunt doen is kijken hoe je de batterij zo lang mogelijk kunt sparen, zoals je WiFi uitzetten wanneer je geen WiFi netwerk in de buurt hebt. Zo zoekt het toestel niet continu naar een netwerk. Het is geen oplossing ervoor, maar hopelijk houdt het toestel van je vriendin het zo wel langer vol! 

Met hartelijke groet, 

Cindy

Hi Robin en Cindy,

Dank voor de snelle reacties. In de veronderstelling dat het aan de batterij moest liggen, heeft ze al een nieuwe batterij gekocht... wat helemaal niets heeft opgeleverd.

GPS op hoge accuraatheid aan of uit heeft geen invloed op het probleem, beide instellingen langere tijd geprobeerd. Die suggestie komt inderdaad ook in de verschillende forum topics naar voren, maar voor zover ik heb kunnen zien komt men uiteindelijk altijd terug met de boodschap 'nee, dat was het ook niet'.

Het toestel zit natuurlijk nog binnen de garantietermijn, maar hardwarematig is er niets mis mee. De oorzaak is de software, waar HTC naar eigen zeggen niets meer aan gaat doen.

Je wilt niet weten hoeveel tools ik er al op los gelaten heb om het gebruik van de telefoon te analyseren en vervolgens het stroomverbruik te minimaliseren... die tools gaan echter allemaal uit van een normaal functionerende telefoon, het probleem van 'aan' blijven terwijl het scherm uit staat kennen ze niet. Dat is onderdeel van het core android proces, wat natuurlijk niet uitgeschakeld kan worden.

Terug naar android 4.2.2 zou ideaal zijn, die werkte prima... maar dat gaat natuurlijk niet. Opsturen naar HTC kan altijd, maar ik verwacht niet dat dat iets op zal leveren.  En daar laten ze jullie bij KPN dan mooi mee zitten... je geeft zelf ook aan dat spaarzaam omgaan met de batterij geen oplossing is (dat hebben we overigens echt geprobeerd), hier valt niet tegenop te sparen.

Het toestel functioneert niet (meer) naar behoren, valt binnen garantie, maar repareren is niet mogelijk. Grote vraag is dan natuurlijk: hoe nu verder?

Met vriendelijke groet,

Egbert

Reputatie 7
Badge +23
Hoi Egbert, 

Dank voor je toelichting. Wat jammer dat er geen update voor het toestel van je vriendin komt dat dit probleem verhelpt of dat je het toestel niet terug kunt zetten naar Android 4.2.2. Heeft ze al gekeken of ze al mag verlengen? Dan zou dat een optie zijn om te verlengen met een nieuw toestel. Iets anders kan ik helaas niet voor jullie betekenen hierin, hoe vervelend ook natuurlijk! 

Met hartelijke groet, 

Cindy

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Als je handig bent met computers en telefoons, en je weinig geeft om je garantie, kan je op internet wel 4.2.2 of een 'betere' 4.4.2 vinden en deze installeren. KPN zal je hier niet mee helpen en HTC ook niet, maar op andere fora (zoals XDA) is veel info te vinden.
Denk er wel goed over na, als het verkeerd gaat is de kans groot dat de telefoon "stuk" is.

Robin
Hi Cindy,

Ze heeft het toestel los aangeschaft, zonder koppeling aan abonnement. Die laatste mag binnenkort vernieuwd worden, maar daar hebben we niet zoveel aan zoals je zult begrijpen.

Ik vind het nogal wat... voor een toestel binnen garantie aangeven niets meer te doen. KPN staat bij mij bekend als een degelijk merk, maar op deze manier laat je je klanten toch wel in de kou staan.

Door dit probleem zijn we als alternatief rond gaan kijken naar een nieuw toestel wat weer even mee kan, wellicht in combinatie met abonnement. Kunnen jullie daar dan als coulance iets betekenen?

Met vriendelijke groet,

Egbert

Hi Robin,

Ja dat ben ik, op mij eigen toestel heb ik dan ook een custom rom draaien. Daarmee ben je zoals je al aangeeft de garantie in ieder geval kwijt, vandaar dat ik eerst wil zien wat KPN kan en wil doen.

Voor de Desire 601 blijkt het wat lastig te zijn een goed werkende rom te vinden. Er zijn wel wat dubieuze builds te vinden, maar veel vertrouwen heb ik daar niet in. De kans op bricken wordt dan ineens ook aanzienlijk. Jammergenoeg is er geen Cyanogenmod 12 voor het toestel, dan was dat een backup geweest.

Groet,

Egbert

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Het dan aan de ene kant wel jammer dan KPN niks doet aan software updates, want deze hadden dit kunnen fixen of deze update niet kunnen uitgeven.

Er zijn inderdaad weinig Custom ROM's. Er is een MIUI ROM die totaal niet meer op Android lijkt. Maar er is wel een Clockworksenseless 4.2.2 ROM. Dan zit je weer op 4.2 met allerlei extra's en een YouTube en Play Music die half werkt.

Robin
Ah die Clockworksenseless 4.2.2 zou best kunnen werken. Even afwachten of er nog een positieve reactie vanuit KPN komt, anders is dit nog een backup optie. Dank voor de tip!

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Egbert,

Ik neem het even van Cindy over.

Hebben jullie het toestel dan via een KPN winkel aangeschaft? Dan adviseer ik je sowieso om terug te gaan naar de winkel. Wellicht kan het toestel dan teruggestuurd worden naar HTC. 

Je geeft aan dat het abonnement wel bijna verlengbaar is. Dat zou betekenen dat je bij verlenging een ander toestel uit kunt kiezen. Als je wilt dat ik dat controleer, ontvang ik graag het 06-nummer, postcode + huisnummer en de laatste 3 cijfers van je rekeningnummer in een privébericht

Weer even terug op het forum in plaats van privé berichten. Het blijkt toch een toestel met abonnement te zijn, welke op z'n vroegst in september verlengd kan worden. Het officiële advies van KPN is om 'nog even geduld' te hebben met een telefoon waar je dagelijks ergernissen van ondervindt.

Helder antwoord, maar ik ben erg teleurgesteld in de wijze waarop dit wordt 'opgelost': niet.

Met de huidige stand van zaken verwacht ik dan ook niet dat een verlenging aan de orde is, KPN daalt een paar plaatsen op de ranglijst. Jammer.

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Egbert,

Jammer dat je niet tevreden bent met de geboden opties. Zoals privé aangegeven, kan je eventueel contact opnemen met HTC, wellicht dat zij een oplossing hebben voor dit probleem. Ook kan je, wat Cindy eerder opperde, langs bij de winkel om het toestel ter reparatie in te sturen. 

Verdere opties heb ik helaas niet, daarom adviseer ik je inderdaad om af te wachten tot je kunt verlengen of los een nieuw toestel aan te schaffen. 

Reageer