Beantwoord

Huawei uit Vietnam

• 9 maart 2016
  • 13 reacties
  • 1425 keer bekeken

Hi lezer,

Tijdens mijn reis door Vietnam ben ik mijn telefoon kwijtgeraakt en heb daar een nieuwe moeten kopen. Ik heb een Huawei Y5 gekocht en men heeft mij verteld dat ik de telefoon ook met een Nederlandse simkaart kan gebruiken. Dit blijkt niet het geval, ik heb geen netwerk. 

Is er een mogelijkheid dat mijn telefoon simlockvrij o.i.d. gemaakt kan worden zodat mijn KPN simkaart ook in deze telefoon werkt? 

Ik heb mijn KPN simkaart in een andere telefoon geprobeerd, en dan werkt ie wel. 

Alvast hartstikke bedankt

icon

Beste antwoord door gewoon_kim 12 maart 2016, 21:26

Het is opgelost! 

Blijkbaar zijn telefoons die je koopt in o.a. Vietnam (maar ook Amerika) niet te gebruiken hier. Er zit standaard een simlock op. Die kan je eraf laten halen, wat ik niet heb gedaan. Ik heb de telefoon aan een telefoonwinkel verkocht die me dit ook hebben verteld. 

Bedankt iedereen voor het meedenken! 

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je bent nu dus weer in Nederland?
Geen netwerk, maar de SIM wordt wel herkend? De Y5 hoort gewoon op de Nederlandse GSM en UMTS frequenties te werken.
Onder Instellingen, heb je daar iets van Meer > Mobiele Netwerken? Kan je daar ook voorkeursnetwerken instellen? Probeer eens 2g of 3g-only

Sim-lock er afhalen gaat niet, tenzij je teruggaat naar Vietnam of het op een iets minder legale weg doet. Maar de vraag is of dit probleem wel aan simlock te wijten is.

Robin
RobinFlikkema schreef op 9 mar '16 om 11:44uHoi,

Je bent nu dus weer in Nederland?
Geen netwerk, maar de SIM wordt wel herkend? De Y5 hoort gewoon op de Nederlandse GSM en UMTS frequenties te werken.
Onder Instellingen, heb je daar iets van Meer > Mobiele Netwerken? Kan je daar ook voorkeursnetwerken instellen? Probeer eens 2g of 3g-only

Sim-lock er afhalen gaat niet, tenzij je teruggaat naar Vietnam of het op een iets minder legale weg doet. Maar de vraag is of dit probleem wel aan simlock te wijten is.

Robin 
Hoi Robin,

Dankjwel voor je reactie. Ja ik ben weer in Nederland.

Ik kan onder Instellingen 'Netwerk' niet selecteren, deze wordt grijs weergegeven (in plaats van zwart, zodat ik er op kan klikken) 

Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Zou je eens naar instellingen > Over de telefoon, kunnen gaan en je Model nummer posten? Of staat daar "Y5"

Robin
RobinFlikkema schreef op 9 mar '16 om 20:56uHmm. Zou je eens naar instellingen > Over de telefoon, kunnen gaan en je Model nummer posten? Of staat daar "Y5"

Robin 
Het modelnummer is: HUAWEI Y541-U02

Reputatie 7
Badge +23
Welkom ! Ik hoop dat je een prachtige reis hebt gehad! Ik zou ook in eerste instantie zeggen dat het zou moeten werken, omdat de frequenties overeen komen zoals zegt. Het kan zijn dat er een simlock opzit. Heb je dit ook gevraagd toen je het toestel kocht? Deze kunnen wij niet voor je verwijderen, omdat het geen KPN toestel is. Heb je nog een andere simkaart liggen, misschien van een andere provider? Ik ben namelijk benieuwd of dat wel lukt. 

Cindy_ schreef op 10 mar '16 om 14:17uWelkom @gewoon_kim! Ik hoop dat je een prachtige reis hebt gehad! Ik zou ook in eerste instantie zeggen dat het zou moeten werken, omdat de frequenties overeen komen zoals @RobinFlikkema zegt. Het kan zijn dat er een simlock opzit. Heb je dit ook gevraagd toen je het toestel kocht? Deze kunnen wij niet voor je verwijderen, omdat het geen KPN toestel is. Heb je nog een andere simkaart liggen, misschien van een andere provider? Ik ben namelijk benieuwd of dat wel lukt. 

Hoi Cindy,

Dankjewel. Ik heb daar de simkaart en de telefoon los van elkaar gekocht. Mij is verteld dat de telefoon ook hier gewoon zou moeten werken. Een andere telefoontechneut vroeg mij of ik minimaal 5 minuten heb gebeld met de telefoon in Vietnam, dit is niet het geval en dat zou het volgens hem weleens het probleem kunnen zijn, zei hij.

Ik heb mijn KPN-simkaart nu in een andere telefoon zitten en daar werkt ie wel gewoon.. Ik zal nog een simkaart van een andere provider in de Huawei telefoon proberen, maar ik ben er bang voor..

Reputatie 7
Badge +23
Hoi  Kim, 

Dan ben ik er ook bang voor, als je simkaart het wel gewoon doet in een ander toestel. Super rot! Je wilt je telefoon gewoon gebruiken natuurlijk. Wie heb je daarover gesproken of je gebeld hebt in Vietnam? Voor zover ik weet staat dat er los van, maar ik ben geen telefoontechneut moet ik erbij zeggen 😉. zegt jou dit iets? 

Reputatie 2
Badge +3
Hoi hoi Kim     *>> @ allemaal !

Weet ik niet of zo een link hier plaatsen mag ( ?:$ ? ), maar kwam ik net op YouTube een mogelijke oplossing voor deze hier kwestie

bij filmpje begreep ik dat je alleen maar toestel-afkomst en land toewijzen moet ( ?? ) ..

Voor evt. info *HIER kijken .....

m.z.v.g.

* Admin: link aangepast

Reputatie 7
Badge +30

JoMi001 schreef op 11 mar '16 om 11:48u

Hoi hoi Kim     *>> @ allemaal !

Weet ik niet of zo een link hier plaatsen mag ( ?Verlegen smiley ? ), maar kwam ik net op YouTube een mogelijke oplossing voor deze hier kwestie

bij filmpje begreep ik dat je alleen maar toestel-afkomst en land toewijzen moet ( ?? ) ..

Voor evt. info HIER kijken ..... (* Admin: link aangepast)

m.z.v.g.

Nou.. Die site zou ik niet helemaal vertrouwen

Verder heb ik eigenlijk geen idee waarom dit niet werkt. Ik zou verwachten dat de hele sim niet herkent wordt als er een simlock op zit

Reputatie 2
Badge +3
😳 Och ooke maar dacht ik beter is dan helemaal naar Vietnam-toe te reizen, en op andere kant jij bent toch met goedkope mobieltje bezig en wil je NL SIM-kaartje gebruiken ( ? ) ..

Andere manieren om SIM-vrij maken, hier in NL voor deze toestel is /zijn ze niet meer ....toch ?

Is het niet zo dat in korte verleden Huawei had een productie-serie> (> in Vietnam ! ) toestellen dat niet sim-vrij kan maken en/ of dat sinds kort geleden of sinds enkele jaren sim-vrij kan gemaakt worden ofzo ??

* een retorische vraag/ menig is dat !

RobinFlikkema schreef op 11 mar '16 om 11:54uJoMi001 schreef op 11 mar '16 om 11:48uHoi hoi Kim     *>> @ allemaal !

Weet ik niet of zo een link hier plaatsen mag ( ?Verlegen smiley ? ), maar kwam ik net op YouTube een mogelijke oplossing voor deze hier kwestie

Voor evt. info HIER kijken ..... (* Admin: link aangepast)

m.z.v.g.

Nou.. Die site zou ik niet helemaal vertrouwen

Verder heb ik eigenlijk geen idee waarom dit niet werkt. Ik zou verwachten dat de hele sim niet herkent wordt als er een simlock op zit

Inderdaad... 

Het is opgelost! 

Blijkbaar zijn telefoons die je koopt in o.a. Vietnam (maar ook Amerika) niet te gebruiken hier. Er zit standaard een simlock op. Die kan je eraf laten halen, wat ik niet heb gedaan. Ik heb de telefoon aan een telefoonwinkel verkocht die me dit ook hebben verteld. 

Bedankt iedereen voor het meedenken! 

Reputatie 7
Badge +23
; de aap is uit de mouw dus! Graag gedaan hoor. Als er in de toekomst iets is, laat het me dan vooral weten. We helpen je graag op het forum. 

Reageer