Beantwoord

Kan geen email versturen

Email ontvangen gaat goed, maar versturen is me nog nooit gelukt; niet met mijn vorige (Samsung S4), en nu ook niet met mijn huidige telefoon Wileyfox Swift 2X.
Ik gebruik uitgaande server naam smtp.kpnmail.nl. Ik kan kiezen tussen SSL/TLS en STARTTLS.
Ik heb beide geprobeerd met poortnummers 465 en 587., zowel met als zonder gebruikersnaam en wachtwoord (die zijn gecontroleerd en goed). Alleen de combinatie STARTTLS met 587 met gebruikersnaam/wachtwoord geeft geen foutmelding bij het instellen, de andere combinaties geven "Kan geen verbinding met server maken".

Maar als ik dan een email probeer te versturen krijg ik de foutmelding:
Fout bij verzenden van berichten
Need Rcpt command

Maakt niet uit of ik via WIFI op het KPN netwerk zit, of via een mobiele data verbinding.

Iemand enig idee?
icon

Beste antwoord door Erik_ 16 maart 2018, 16:52

Ik heb inmiddels meer duidelijkheid. Er zit inderdaad een blokkade op. Die kan verwijderd worden, maar dan hoort onze Abuse afdeling graag even van jou. En het is belangrijk dat je het wachtwoord van je e-mail aanpast. Dit kun je doen door, met je KPN ID, in te loggen op email.kpn.com.

Als je daarna (via de webmail) een e-mail stuurt naar abuse@kpn.com regelen zij dat de blokkade verwijderd wordt. Vermeld in je mail in ieder geval het e-mailadres, en dat je het wachtwoord hebt aangepast.

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Die instellingen zijn correct (smtp.kpnmail.nl STARTTLS port 587 met gebruikersnaam/wachtwoord) en daarmee zou je gewoon mails moeten kunnen versturen.
Wat is het domein (alles achter @) waarmee je mails verstuurt?
@kpnmail.nl
Reputatie 7
Badge +29
Need RCPT command is een foutmelding vanuit de SMTP server die aangeeft dat je email probeert te verzenden met te veel of verkeerde of geen ontvangers. Zou dat kunnen?
Lijkt me niet waarschijnlijk; Ik heb getest met simpel emailtje gericht aan mijn email adres bij mijn werkgever. Dus maar 1 geadresseerde.
Reputatie 7
Badge +29
Gebruik je de standaard email app? Of heb je een speciale app die je op beide telefoons gedownload hebt en gebruikt?
heb altijd K-9 Mail gebruikt. Wat is de "standaard" email app? Ik heb zoiets niet kunnen vinden op de Wileyfox (Android 7.1.2)
Reputatie 7
Badge +29
De Wileyfox heeft standaard volgensmij geen email app, maar je kan bijvoorbeeld proberen de Gmail app te gebruiken om eventueel de emailapp uit te sluiten. Als je liever een andere app hebt kan je bijvoorbeeld ook Microsoft Outlookapp kiezen of een willekeurige andere goede emailapp.
De Samsung had wel degelijk een standaard (Samsung) Emailapp.

Robin
Geprobeerd met MS Outlook: De foutmelding is anders, maar verzenden lukt ook hier niet.

"Er is een fout opgetreden
Verzenden van je bericht is mislukt. Neem contact op met de e-mailbeheerder voor extra ondersteuning..."
Reputatie 7
Toch apart, ik gebruik Outlook op een Android 7 tablet (Huawei MediaPad M3) en een Android 8 telefoon (OnePlus 5T). Op beide apparaten zonder problemen.
Als jij een simpel mailtje naar jezelf verstuurt dan lukt dat niet?
Reputatie 7
Badge +29
Dat is een goede! Maakt het nog uit waar je heen stuurt?
Reputatie 3
Badge +3
Beste Hans-57, Dank voor het openen van dit topic en natuurlijk welkom op het forum! Wat vervelend dat je problemen ervaart met het versturen van e-mail op je telefoon. Wanneer de instellingen in orde zijn moeten we verder puzzelen. Ik lees dat er al wat ideeën zijn geopperd. Ik ben ook benieuwd of een testmail naar een ander adres nog iets anders aangeeft. Zie je reactie tegemoet.
Hallo Bart II,
Inderdaad heb ik al geprobeerd een test email naar een ander adres te sturen, maar de foutmelding blijft hetzelfde. Ik heb ook al het account opnieuw aangemaakt, maar dat helpt niet.
Wat me wel opvalt als ik naar de instellingen kijk zoals je die aangeeft is dat de instelling voor uitgaande server IMAP - smtp.kpnmail.nl - SSL/TLS - 587 niet werkt (zoals al eerder aangegeven): "Kan geen verbinding met server maken". De enige combinatie waarbij ik geen foutmelding krijg bij het instellen is
smtp.kpnmail.nl - STARTTLS - 587.
Maar dan gaat het dus fout bij het verzenden van een email.
Reputatie 7
Badge +27
Hallo Hans, vreemd dat het niet werkt. Voor de volledigheid toch nog even: je hebt in de instellingen aangevinkt staan dat voor de uitgaande server authenticatie vereist is? Zo ja, dan ga ik dit eens voorleggen aan onze e-mailmensen.
ja, authenticatie staat aan voor uitgaande server.
Reputatie 7
Badge +27
Dank je, Hans.

Ik heb hier inmiddels ook iets meer kunnen uitvogelen. Het lijkt erop dat er een blokkade op je gebruikersnaam zit. Hierdoor kun je nog wel ontvangen, maar dus inderdaad niet verzenden. Deze zit er dan blijkbaar ook al jaren op. Ik heb gevraagd waarom dit zo is, en of ze die kunnen verwijderen. Ik kom er z.s.m. bij je op terug.
hallo Erik

Al iets meer bekend geworden?
Reputatie 7
Badge +27
Ik heb inmiddels meer duidelijkheid. Er zit inderdaad een blokkade op. Die kan verwijderd worden, maar dan hoort onze Abuse afdeling graag even van jou. En het is belangrijk dat je het wachtwoord van je e-mail aanpast. Dit kun je doen door, met je KPN ID, in te loggen op email.kpn.com.

Als je daarna (via de webmail) een e-mail stuurt naar abuse@kpn.com regelen zij dat de blokkade verwijderd wordt. Vermeld in je mail in ieder geval het e-mailadres, en dat je het wachtwoord hebt aangepast.
ok, wachtwoord email account aangepast (was even zoeken tussen al die redirects van KPN...) en email gestuurd. Ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +27
Goed om dat te horen, Hans. Ben je inmiddels ook al gedeblokkeerd?
gisteren lukte het verzenden wel. maar vandaag kon ik zelfs niet meer versturen. Account op telefoon verwijderd en opnieuw aangemaakt, en nu lijkt zowel lezen als schrijven te werken..

Verder heb ik nog een probleem met het KPN spam filter, maar daar wordt al aan gewerkt.

Bedankt voor de assistentie.
Reputatie 7
Badge +27
Mooi zo, goed om dat te horen.

We vechten continu tegen spam. Dat blijft een lastig fenomeen. Wat ervaar je? Dat er veel spam in de spammap binnenkomt, dat er spam niet als spam herkend wordt, of dat juist niet-spam als spam wordt gemarkeerd?

Reageer