Vraag

Koppelen van een Nokia 6.1 met Android Auto

  • 24 August 2019
  • 16 reacties
  • 1120 keer bekeken

Ik heb net een nieuwe Honda CR-V Hybrid. Hieraan wil ik de Nokia 6.1 koppelen met Android Auto.
Ik heb op de telefoon via APK Mirror het bestand Adroid Auto gedownload. Hierbij heb ik rekening gehouden met de juiste processor. Als ik de telefoon koppel met de originele usb kabel op de juiste usb aansluiting van de auto, krijg ik uitsluitend op het scherm van de telefoon de melding van bestandsoverdracht. Hier stop het verbinden met de auto. Ik heb ook nog een oude Motorola. hierop ook Android Auto gedownload, en deze werkt wel perfect. Weet iemand of er ergens een instelling verkeerd staat? Ik heb alles nagelopen, maar kom er niet uit. Hellup!!!!!!!!!!!!

16 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom @HansLuca! Ik ben niet echt bekend met Android Auto, kun je uitleggen wat het einddoel precies is? 🙂 Ik begrijp dat deze Honda een ingebouwd scherm heeft. Is het doel om de Android Auto app op je telefoon daar op weer te geven? Als je alleen de app op je telefoon wil gebruiken hoef je, lijkt mij, niets te koppelen.
Reputatie 7
Badge +28
@HansLuca: Nog hulp nodig of werkt het al? Ik hoor het graag 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@HansLuca

Updaten
App instellingen open via android os. Cache en gegevens wissen. De gegevens wissen zit wel een beetje verstopt bij de app instellingen.
Geforceerd stoppen
Android Auto open en de configuratie volgen. Dan bij instellingen staat bovenaan probeer de nieuwe android auto 2019!

Vervolgens naar je auto lopen en je telefoon aan de usb zetten en tadaaa

Of een uitgebreidere toelichting:


Google is begonnen met de distributie van Android Auto 2019 met een verbeterde interface en nieuwe functies. In Nederland en België is wel een aantal kunstgrepen nodig om het nieuwe besturingssysteem voor infotainmentsystemen in auto's aan de praat te krijgen.
Gebruikers van Reddit melden sinds dinsdag dat zij de vernieuwde versie van Android Auto hebben ontvangen. In veel landen, waaronder Nederland en België, is het besturingssysteem officieel nog niet beschikbaar, maar kan de software bijvoorbeeld wel worden binnengehaald via een site als APK Mirror. De nieuwste versie 4.5.5928 toont echter niet onmiddellijk de vernieuwde interface en de knop om die te activeren, verschijnt niet bij iedereen. Hiervoor bestaat een work-around, maar ook die lijkt niet bij iedereen te werken.
In landen waar Android Auto 2019 officieel beschikbaar is, verschijnt bij de instellingen de functie 'Try the new Android Auto' met een schakelaar ernaast. Is dat niet het geval, dan kan de gebruiker dit in sommige gevallen als volgt forceren. Ga naar de instellingen van de Android-smartphone, klik door naar 'Apps' en selecteer de app Android Auto. Kies vervolgens voor Geheugen en wis daar zowel de gegevens als de cache van de app. Klik tot slot op 'Nu stoppen' om Android Auto geforceerd af te sluiten.
Als de app vervolgens opnieuw wordt gestart, moet de gebruiker het korte configuratieproces opnieuw doorlopen. Daarna moet de functie 'Try the new Android Auto' in principe wél in de instellingen verschijnen. Op ons testtoestel was dat, zelfs na verschillende pogingen, niet het geval. De taal van de smartphone in Engels veranderen bood geen soelaas. Het lijkt er dus op dat de work-around niet bij iedereen werkt of dat Google het intussen via omweggetjes heeft geblokkeerd.
De opgefriste look van Android Auto 2019 omvat een donker thema, nieuwe lettertypes die volgens Google beter leesbaar zijn en knoppen die wat uiterlijk betreft nauwer aansluiten bij de interface van Android Pie. Ook kan de nieuwe versie van Android Auto beter gebruikmaken van het beeldformaat van grote schermen. Verder zijn in de nieuwe interface minder handelingen nodig om bepaalde functies te bereiken. Zo kan de gebruiker via één scherm bijvoorbeeld navigatieaanwijzingen opvragen, een podcast terugspoelen en een telefoongesprek aannemen.
Bedankt voor het meedenken echter:
Helaas werken al deze handelingen niet. De allernieuwste Android Auto gedownload via APK Mirror, Ook van de app alle cash gegevens gewist, geforceerd afgesloten en weer opgestart. Originele kabel gebruikt. De telefoon eerst een soft reset gegeven, werkt niet, daarna de telefoon teruggezet in fabrieksinstelling, alles opnieuw gedownload, geen resultaat. Als ik de telefoon aansluit middels de enige correctie USB aansluiting (deze is geschikt voor overdracht data) krijg ik op de telefoon het venster met de mededeling dat de telefoon aan het laden is. Op de buitenlandse forums kom ik dezelfde problemen tegen en dan ook heel vaak met de Nokia 6.1 (Android Pie). Dit probleem zit dan ook bij andere automerken. Het is toch van de gekke dat niemand hier een degelijke oplossing voor heeft! Dan te bedenke dat een oude Motorola, waarvan alle updates zijn verlopen wel perfect werkt.
Reputatie 7
Badge +28
Tsjaa,

De oorzaak moet je dan toch bij de Nokia 6.1 zoeken.
Voor nu is de oplossing om jouw oude Motorola te gebruiken.

Niet ideaal, maar wel bruikbaar....
Bedankt voor alle goede raadgevingen. Dat het probleem bij Nokia zit, was al vanaf het begin duidelijk. Alleen jammer, dat in ons land niemand is, die dit probleem voor mij op kan lossen. Maar de uiteindelijke schuld ligt bij Nokia zelf.
Wellicht wordt het probleem opgelost met de update naar Android 10. Volgens de bekende gegevens zit dan Android Auto ingebakken in het besturingssysteem.
Nogmaals dank en ik wacht lijdzaam af.

Ook na installatie van Android 10 werkt Android Auto nog steeds niet, terwijl dat nu onderdeel uitmaakt van Android 10.  Betreft nog steeds de Nokia 6.1.

Heeft iemand nog een ideetje

Reputatie 7
Badge +17

@HansLuca  Welkom terug op ons Forum! Leuk dat je dit topic aanhoudt. Ik neem dit topic even over van Joran. Omdat ik totaal niet bekend ben met Android auto, heb ik even gegoogeld. Het zou moeten werken met minimaal Android 5. Dat het wel werkt met een (oud) Motorola toestel is gek. Je hebt waarschijnlijk de onderstaande stappen netjes doorlopen, of niet. 

  1. Download de gratis app ‘Droid Hardware Info’ uit de Play Store;
  2. Geef akkoord voor de machtigingen en druk op het tweede tabblad: ‘Systeem’;
  3. Noteer wat er op jouw scherm onder ‘Processor’ staat. In mijn geval is dit “arm64-v8a”;
  4. Sluit de app en ga op je Android-smartphone naar APK Mirror en selecteer de nieuwste versie van Android Auto;
  5. Kies de versie die bij jouw processor past. In mijn voorbeeld is dit de tweede (“arm64-v8a”);
  6. Wacht totdat Android Auto is gedownload en installeer de app.

Deze stappen heb ik gevonden op androidplanet.nl. Als je naar die website gaat, wordt er verwezen naar een artikel die zich ook bezig houdt met de installatie. 
Volgens mij heb je niet per se een probleem met het installeren van de app op de telefoon, meer met de connectie naar de auto. Hier heb ik dus iets meer info voor nodig om je goed te kunnen helpen. Welke melding krijg je precies te zien in beeld? 
 

Je sluit de kabel aan: Wat komt er precies in het beeld van de Nokia te staan. Het kan namelijk zijn dat een bepaalde administratief (geïnstalleerde) app de gegevensoverdracht dwars zit. Althans dit lees ik op het internet. 

Ik wil graag even verder neuzen op het internet voor je en hoor dus graag van je. 

Als k de telefoon aansluit met USB kabel wordt keurig netjes op de telefoon Android Auto opgestart. Vervolgens de volgende melding op de telefoon:

USB gebruiken voor bestandsoverdracht?

Nadat u verbinding hebt gemaakt kunt u bestanden over brengen op de computer die u vertrouwd en gegevens openen op de telefoon.

Dus er is een verbinding gemaakt voor overbrengen van data.  Op het scherm van de auto verschijnt Android Auto niet en geeft de melding:. Geen apparaat gevonden.

 

Met de update van Android 10 maakt Android Auto deel uit van de standaard software.

De gedownloade versie vanuit apk mirror werkt niet meer, en de app van Android Auto kan ook niet meer uit het systeem verwijderd worden.

 

Bedankt voor de genomen moeite,.

Hans

 

Reputatie 7
Badge +17

@HansLuca Duidelijk, bedankt voor de uitgebreide uitleg:grin:

Toch wel vreemd dat het niet werkt, aangezien je dataoverdracht wel gewoon accepteert. Ik kom herhaaldelijk de volgende twee tips tegen als ik zoek naar dit probleem: 

  1. Ik weet even niet of dit al is gebeurd, maar heb je het toestel ook ‘gekoppeld’ aan de auto via bluetooth? 
    1. Hier wordt in een video uitgelegd hoe je dit kan doen in de jouw auto.
    2. Kort samengevat zijn dit de stappen: home > phone > add phone > continue > press phone [NOKIA 6.1] > paring code > done!
  2. Had je overigens al eens een andere USB kabel geprobeerd? 

Ik hoor graag van je. 

Bedankt voor alle moeite. Nokia is verbonden met bluetooth, maar dit is geen oplossing voor Android Auto. Volgens mij is er maar 1 type Samsung die werkt op bluetooth.

Ik geef het op, want dit gaat niet lukken zo. Ik heb met de Nokia  een hotspot gemaakt, en daar heb ik de Motorola aan gekoppeld. Dat werkt wel. (Op de gedownloade apps van Apk mirror.). Wellicht worden ze bij Nokia nog wel een keer wakker.

Nogmaals bedankt voor alle genomen moeite.

Hans

Reputatie 7
Badge +17

Jammer om te horen, hopelijk gaat het in de toekomst werken na een update o.i.d. Het topic blijft gewoon bestaan dus misschien komt er nog een gebruiker langs die een creatieve oplossing weet voor dit probleem. 
 

Voor Android 10 is er nu Android auto phone screens  , omdat er veel problemen waren met Android 10

Afgelopen weekend mijn Astra laten updaten met Android auto.

Nu met m,n Nokia 6.1 een werkende Android auto(wat een genot)

 

Dus voor smartphones met Android 10 Android auto phone screens downloaden.

Als je voor het eerst in de auto verbinding maakt eerst stappenplan via menu in Android auto app doorlopen ( dat je overal mee akkoord gaat)

Daarna vraagt hij vanzelf raak shortcut aan op toestel van auto en dan zou het moeten werken

Daarna is het alleen verbinding maken met USB snoer en werkt direct via scherm auto radio

 

Als u uw apparaat niet via Android Auto met uw auto wilt verbinden, kan dit een USB-foutopsporingsprobleem zijn. Schakel de ontwikkelaaroptie in uw instelling in en schakel vervolgens de USB-foutopsporingsinstelling in. Hoop zal voor jou werken

Als u uw apparaat niet via Android Auto met uw auto wilt verbinden, kan dit een USB-foutopsporingsprobleem zijn. Schakel de ontwikkelaaroptie in uw instelling in en schakel vervolgens de USB-foutopsporingsinstelling in. Hoop zal voor jou werken

Beetje late reactie op een topic van 3 jaar oud @neeraj216 

Reageer