Beantwoord

Melding schermoverlay

• 30 augustus 2016
  • 6 reacties
  • 8983 keer bekeken

Ik krijgt telkens iets over een schermoverlay of zo iets. Kan sommige app's niet gebruiken en ik hen van alles al geprobeerd. Dus help

Admin: titel van je bericht aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 5 februari 2017, 18:33

Aangezien deze post als 1 van de eerste is die opkomt, als je dit probleem in de zoekmachine van google doet, quote ik hier even de reactie van Jootje40 uit een andere post:

Je moet je gsm in de veilige modus opstarten. Zet je toestel uit, zet hem dan weer aan, houd de volume (zachter) knop ingedrukt terwijl je toestel opstart. Je toestel komt dan in veilige modus. Ga dan naar applicaties en zet in elke app de machtigingen aan. Herstart je toestel en het is opgelost. Er zit een fout in de update naar android 6.0.1 Als je een nieuwe app download krijg je weer de schermoverlay, dan weer naar veilige modus en app machtigingen van die app activeren.

Dit werkte ook voor mijn Sony Xperia Z5.
Hopelijk helpt dit voor degenen die hetzelfde probleem ondervinden en waarbij het nog niet is opgelost met de reactie van @RobinFlikkema. Succes!

Dit is inderdaad een workaround, maar toch vind ik dit een beetje omslachtig. Er is geen bug in Android 6.0.1. (en deze heb ik ook niet kunnen vinden op de Android Bug Tracker) die dit veroorzaakt, er is een app die dit veroorzaakt. Goede voorbeelden zijn CleanMaster (sowieso troep), Twilight of Messenger
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Er is een app die over andere apps heen mag tekenen. Hierom mag je o.a. verschillende instellingen niet meer aanpassen.

De bekendste zijn screenfilters zoals Twilight die je scherm iets "roder" maken. Onder Instellingen > Apps > *moertje helemaal boven in* > Over andere apps tekenen, kan je zien welke apps kunnen tekenen. Als je ze een voor een uitzet kan je zien welke app dit doet en deze app verwijderen of zijn teken-permissie uitzetten.
Reputatie 7
Badge +24
Hi @Maaike1980, welkom op het forum. Wat een gek probleem! Gelukkig is @RobinFlikkema een echte Android kenner! Heb je bovenstaande al geprobeerd? Ik hoor graag of je er daarmee uitkomt.
Aangezien deze post als 1 van de eerste is die opkomt, als je dit probleem in de zoekmachine van google doet, quote ik hier even de reactie van Jootje40 uit een andere post:

Je moet je gsm in de veilige modus opstarten. Zet je toestel uit, zet hem dan weer aan, houd de volume (zachter) knop ingedrukt terwijl je toestel opstart. Je toestel komt dan in veilige modus. Ga dan naar applicaties en zet in elke app de machtigingen aan. Herstart je toestel en het is opgelost. Er zit een fout in de update naar android 6.0.1 Als je een nieuwe app download krijg je weer de schermoverlay, dan weer naar veilige modus en app machtigingen van die app activeren.

Hopelijk helpt dit voor degenen die hetzelfde probleem ondervinden en waarbij het nog niet is opgelost met de reactie van @RobinFlikkema. Succes!
Reputatie 7
Badge +30

Dit is inderdaad een workaround, maar toch vind ik dit een beetje omslachtig. Er is geen bug in Android 6.0.1. (en deze heb ik ook niet kunnen vinden op de Android Bug Tracker) die dit veroorzaakt, er is een app die dit veroorzaakt. Goede voorbeelden zijn CleanMaster (sowieso troep), Twilight of Messenger
Ik had alle app overlays uitgeschakeld. Zelfs die van het android systeem zelf. Ook die van Messenger en Clean Master. En nog kreeg ik dezelfde melding wanneer ik rechten wou verlenen aan wat voor een app dan ook. Zelfs Whatsapp wat het altijd al had gedaan, kon ik niks geen rechten meer geven, waardoor ik ineens mijn contacten niet meer bij naam kon zien.
Dus als het geen bug is of wat dan ook, maar een app, mag je mij vertellen welke dat dan moet zijn. Want blijkbaar is er dan een app die nog steeds een overlay maakt nadat je hem uit hebt gezet.
Had hetzelfde probleem met een aantal apps. Iets geprobeerd en tot mijn verbazing deed alles het daarna. Vroeg nog wel om machtigingen hier en daar maar die kon je nu gewoon met een klik geven. Dit waren de stappen:
1. Zet ontwikkelaarsopties aan: Instellingen->Telefooninfo/Over dit toestel-> tik 7 keer op Build-nummer. Hierna staat er onder Instellingen de menu-ingang ontwikkelaarsopties.
2. Ga naar instellingen->ontwikkelaarsopties. Zoek daar de optie die heet 'HW-overlays uitschakelen.' Rechts met de knop deze inschakelen. Dus de optie ‘uitschakelen’ inschakelen.

Reageer