Beantwoord

Mijn telefoon belt naar een nummer dat ik niet herken

  • 23 January 2020
  • 6 reacties
  • 1004 keer bekeken

Badge

Onlangs ontdekte ik dat vanaf mijn sim kaart wordt gebeld naar nummers die ik niet herken en die ook niet tot een van mijn contacten zijn te herleiden.

Bijv. 062087****, bijna dagelijks. Er worden soms ook SMS naar gestuurd. De duur van gesprekken varieert van enkele seconden tot enkele minuten. De gesprekken vallen buiten de bundel, maar kosten worden niet in rekening gebracht.

De KPN klantendienst suggereert dat apps op mijn telefoon dit doen. Dat zou goed kunnen. Ik doe het in ieder geval niet. 

Herkent iemand dit?

Is er iemand die weet wat voor apps dit doen?

Ik heb alle app-machtigingen voor telefoongebruik door apps waarvan ik geen idee heb waarvoor of waarom zij via mijn SIM moeten telefoneren of SMS versturen inmiddels ingetrokken. Waren er best veel.

Alvast bedankt voor een reactie.

Groeten,

Rolf

icon

Beste antwoord door Rolf van Brummen 27 January 2020, 19:12

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Rolf van Brummen Wat vreemd verhaal. Er vinden dus uitgaande oproepen vanaf je telefoon plaats die je niet herkent? Zie je de oproepen en sms-berichten wel terug in je telefoon? Kan het zijn dat je belt naar een nummer dat is doorgeschakeld naar een nummer dat jij niet kent? 

Badge

Beste Bart,

Vreemd, inderdaad, vind ik ook.

Nee, ik zie de oproepen niet terug in de telefoon. Het viel mij voor het eerst op toen ik mijn rekening controleerde op SMS-en vanuit het buitenland: de kosten waren hoger dan ik verwachtte. Daar zag ik SMS-en naar dit nr 062087**** tussen staan. (ik heb een abonnement met onbeperkt bellen en SMS-en en maak mij dus gewoonlijk niet zo'n zorgen over wat er op de rekening staat, keek er eigenlijk nooit naar. :slight_frown: ) In de lijst met telefoongesprekken zag ik toen 062087**** (meest frequent, zijn er nog een of twee, denk ik) ook staan. Bijna dagelijks.

In mijn repertoire staan geen nummers die met deze combinatie beginnen. In de lijst van gesprekken in de telefoon komt het nummer niet voor. Ook kan ik zo geen gesprek aanwijzen dat zou kunnen zijn doorgeschakeld; zou ik toch telkens naar hetzelfde nr moeten bellen?

Groet,

Rolf

 

Reputatie 7
Badge +28

@Rolf van Brummen 

Zomaar een oprisping: Gaat het niet om een alarmsysteem? 

Badge

Nee! Goed idee, maar nee. Ook dan een app die dat zou mogen doen, trouwens.

Ik vermoed dat daar ergens de bron zit.

Badge

Oorzaak achterhaald!

Het zijn wel degelijk afgeschermde nummers, waar ik zelf naar heb gebeld. Maar ik weet niet dat ze zijn afgeschermd :

-op de rekening staan ze als 062087**** ;

-ze staan in mijn repertoir als +31 6 2087...

Zoeken op 06 2087 levert dan niets op. Zoeken op 2087 wel.

Dank voor het meedenken!

Reputatie 7
Badge +20

Ha @Rolf van Brummen Goed om te zien dat je de oorzaak hebt gevonden en dat alles duidelijk is! 

Reageer