Beantwoord

Mobiel bellen: slecht te verstaan op kantoor, goed bereik.

  • 16 April 2019
  • 3 reacties
  • 1024 keer bekeken

Badge
Ik heb sinds kort een nieuwe telefoon. Ik heb deze aangezet en hij is zelf op het KPN netwerk gegaan.
APN KPN4G.nl
KPN/HI 4g LTE mobiel internet
proxy poort gebruikersnaam wachtwoord server verificatietype niet ingesteld
MMSC http://mp.mobiel.kpn/mmsc
MMS proxy 10.10.100.20 poort 5080
MCC 204
MNC 8
APN type default,supl,mms
(Roamingprotocol voor) APN protocol IPv4
APN ingeschakeld
Drager niet opgegeven
MVNO type geen en waarde niet ingesteld

Roaming staat uit
PLMN not defined
4g netwerk
System select change the CDMA roaming mode
CDMA subscription change between RUIM/SIM and NV
Automatically select network

Ik lijk overal waar ik ben goed te verstaan te zijn als ik aan het bellen ben. Het kan ook zijn dat het me nu alleen opvalt op één locatie. Als ik op kantoor ben, ben ik na enkele seconden heel slecht te verstaan als ik bel. Dat terwijl dat ik vol bereik heb volgens het icoontje. Zoals ik het begreep ben ik nog maar heel zachtjes te horen. Mijn mobiele telefoon staat ingeschakeld op het WIFI netwerk, maar ik ben alleen maar aan het bellen, dus dat zou geen effect moeten hebben. Ik kan niet zien of mijn telefoon zelf het gesprek over VOIP laat lopen. Ik neem aan dat mijn telefoon hiervoor een icoontje heeft. Ik las ergens echter dat iemand pas goed te verstaan was, als hij de WIFI router uit het stopcontact trok. Dat is op kantoor echter niet mogelijk. Ik wacht nog af wanneer ik weer een telefoontje heb of het beter gaat als ik de wifi op de telefoon uit zet. Omdat ik nu alleen even tijd heb en straks weer heel de tijd bezet ben, post ik dit toch alvast maar zonder de WIFI check te doen in de hoop dat er misschien andere zaken spelen die ervoor zorgen dat ik slecht te verstaan ben.

Ik begreep dat het aan de SIM kan liggen, maar dan zou ik het op meer of alle plekken hebben waar ik bel.
Het is wel vervelend, want ik heb soms zeer urgente telefoontjes en als ze mij dan bijna niet verstaan dan is de ander aan de lijn hierdoor extra geirriteerd, dat kunnen ze er slecht bij hebben.

Mijn telefoon:
Black Shark 2 (submerk van Xiaomi)
NETWORK Technology
GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE
SIM Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)
Resolution 1080 x 2340 pixels, 19.5:9 ratio (~403 ppi density)
Always-on display
100% DCI-P3
PLATFORM OS Android 9.0 (Pie)
Chipset Qualcomm SDM855 Snapdragon 855 (7 nm)
CPU Octa-core (1x2.84 GHz Kryo 485 & 3x2.41 GHz Kryo 485 & 4x1.78 GHz Kryo 485)
GPU 640
Internal 256 GB, 12 GB RAM
MAIN CAMERA Dual 48 MP, f/1.8, 1/2", 0.8µm, PDAF
12 MP, f/2.2, (telephoto), 1.0µm, PDAF, 2x optical zoom
Features LED flash, HDR, panorama
Video 2160p@30fps, 1080p@30fps, 720p@120fps
SELFIE CAMERA Single 20 MP, f/2.0, 0.9µm
Features HDR
Video 1080p@30fps
Active noise cancellation with dedicated mic
COMMS WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, hotspot
Bluetooth 5.0, A2DP, aptX HD, LE
GPS Yes, with A-GPS, GLONASS, BDS
Radio No
USB 2.0, Type-C 1.0 reversible connector

Ik hoop dat ik wat meer opties kan verzamelen om uit te proberen voor als ik weer tijd heb. Hierdoor kan ik voortvarend aan de slag, anders gaat het helemaal dagen duren en dat kan ik de andere kant van de lijn niet aandoen. Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Alex van KPN 19 April 2019, 12:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hoi Black Shark, welkom hier. De vraag is of dit aan het bereik ligt op die locatie, of overal. De vraag is dan ook, heb je hier overal last van? Thuis, werk, bij de schoonfamilie? 😉 Daarnaast wil ik je vragen om te proberen of het wel goed werkt als je de simkaart in een ander toestel plaatst. Zo kunnen we duidelijker maken waar het aan ligt.

Zou je ook je profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens?
Badge
Ik dacht eerst dat het op kantoor was, maar het kan overal gebeuren. De telefoon is gemaakt om in europa te verkopen, maar misschien dat er toch iets ontbreekt qua frequenties, daarom heb ik die even opgezocht.

GSM standaarden: EDGE, GSM, GPRS, HSPA, HSPA+, LTE, LTE Advanced,
UMTS GSM frequenties: 850, 900, 1800, 1900 MHz
UMTS HSDPA frequenties: 850, 900, 1900, 2100 MHz
4G frequenties: 800, 900, 1700, 1800, 1900, 2100, 2300, 2500, 2600 Mhz

Dat lijkt niet het probleem te zijn. De telefoon is net nieuw en in korte tijd heb ik twee telefoons gehad hiervoor waarbij het met de simkaart goed ging. Een voor de chinese markt gemaakte ZTE AXON 9 en als laatste enkele maanden een Xiaomi Redmi 2 (uit mijn hoofd) of die in Nederland te koop is. Ik ga morgen op vakantie, dus ik kan pas hierna de test doen om de sim weer in de Xiaomi te steken.

Een grote kans is dus dat het ligt aan de telefoon. Misschien klopt het niet, maar ik krijg het idee dat het voorkomt als ik een instantie/bedrijf aan de lijn heb die werken met een digitale telefooncentrale, zoals VOIP. Misschien gaat het alleen om vaste telefoon aansluitingen. Ik heb in ieder geval nog genoeg uit te zoeken, maar wellicht dat iemand hier al zaken kan uitsluiten (bijvoorbeeld dat het niet kan komen door het bellen met VOIP of een centrale).

Ik begrijp van de mensen die mij moeten verstaan, dat ik heel even goed te verstaan ben en daarna heel zacht. Ik moet dus heel hard praten, maar dan verstaan ze me wel een stuk beter. Ik ga in ieder geval nog van alles uitproberen, zoals bellen over de koptelefoon en zonder WIFI aan en dan hoop ik meer te weten te komen. (Alvast) bedankt voor het achterlaten van een reactie om mij te helpen!
Reputatie 7
Badge +24
Ik kan in ieder geval zeggen dat ons netwerk, zover ik weet, geen problemen geeft met bepaalde centrales of telefoonnummers. Ik kan je in ieder geval een nieuwe simkaart sturen om te kijken of het daar aan ligt maar verder heb ik weinig opties meer.