Beantwoord

NL alert en bellen over WiFi

  • 22 March 2020
  • 13 reacties
  • 372 keer bekeken

Beste KPN forum,

Na de laatste android update was me al opgevallen dat bellen over wifi actief is. Samsung A50

Nu is er vanmiddag een no alert uit gegaan die ik niet ontvangen heb.

Na wat zoeken in diverse instellingen heb ik gevonden dat de voorkeur op gsm netwerk staat. Dus mijn telefoon heeft besloten om voor beide sim kaarten over wifi te doen. (Zakelijk en privé van kpn).

Wanneer schakelt de telefoon weer terug? Want het KPN netwerk is hier niet heel slecht. Als ik wifi uit zet is het signaal 2 a 3 streepjes en blijft hij op gsm.

En komt er een oplossing voor NL alert? Snap dat lokale meldingen niet zal gaan, maar voor landelijk zal toch wel iets te verzinnen zijn.

Groeten Johan

icon

Beste antwoord door Natasja 3 April 2020, 14:46

Bekijk origineel

13 reacties

Bij dat waarschuwings systeem heb ik altijd al ernstige bedenkingen gehad.

Waarom alleen mogelijk op een “slimme” telefoon  ? ? ?

Er zijn genoeg andere mogelijkheden te bedenken, die nog betrouwbaarder zijn ook.

Daar bij is het vreemd dat er geen gradatie in waarschuwing bestaat, als er hier voor de deur iets op ontploffen staat of er komt over een paar uur een storm, da’s nogal een verschil.

Reputatie 7

NL Alert staat los van bellen over WiFi.

Als jij NL Alert geactiveerd hebt op jouw Samsung en je ook maar enige dekking had van een willekeurige gsm mast  (hoeft geeneens van KPN te zijn) dan had je die NL Alert gewoon moeten ontvangen.

Reputatie 7

Daar bij is het vreemd dat er geen gradatie in waarschuwing bestaat, als er hier voor de deur iets op ontploffen staat of er komt over een paar uur een storm, da’s nogal een verschil.

Er zijn toch ook drie gradaties.

 

Hallo @JohanKanters en @wjb , sinds kort kun je ook de NL-Alert-app downloaden en aangeven voor welke locaties je een alert wilt hebben of voor heel NL.

 

 

Reputatie 1

De nl-alert van vandaag heb ik niet op mijn toestel ontvangen, op het toestel van mijn vrouw kwam deze wel. Het verschil tussen beide toestellen is dat het exemplaar van mijn vrouw via 4G is verbonden en mijn toestel via 4G+, beide kpn. Instellingen uitvoerig gecontroleerd, zijn goed.

Ondersteunt kpn nog geen cell broadcast (techniek achter nl alert) via 4G+?

Mijn toestel: Motorola one vision, Android 10.

Anderen gelijke ervaring met nl alert van vandaag? 

Reputatie 5
Badge +4

Vandaag op een Samsung Galaxy A3 via Simyo ook geen NL Alert ontvangen terwijl Noodwaarschuwingen ingeschakeld staat, is zelfs niet uit te schakelen (grijs gekleurde schakelaar) Deze telefoon heeft geen data abonnement maar dat zou niets uit moeten maken. Het moet via 2,3 en 4G binnenkomen. Ruim voldoende signaal.

Op 2 T-Mobile smartphones met data abonnement vrijwel meteen de NL Alert. De ene op 4G en de andere op 4G+

KeesYagi schrijft: Waarom alleen mogelijk op een “slimme” telefoon  ? ? ?

Ik heb een doodsimpele GSM uit 2009 en NL Alert werkt er prima op. Niks geen slimme foon nodig daarvoor.

Reputatie 1

Kan een kpn-medewerker duidelijkheid geven over nl-alert in combinatie feet 4G+? 

Reputatie 1

Feet is: met

@ Peter :

Zo iets heb ik ook, maar nog nooit iets gezien in de menu’s over alarm instellingen.

En de kans is niet groot dat ik ‘m aan heb staan als er een (test)melding komt. Ik ben meestal thuis(=werk) en dan gebruik ik geen mobiel, veel te duur :->

mobiel, veel te duur :->

Onzin. Tenzij je prepaid hebt. En aan laten staan kost alleen een beetje stroom, verder niks.

Reputatie 6
Badge +9

Dag @JohanKanters. Welkom hier. Zoals @wjb al aangeeft: VoWiFi en de NL Alert staan los van elkaar. Als je geen NL Alert hebt ontvangen, kan dat verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat je telefoon uit of in vliegtuigmodus stond, omdat je op dat moment slecht bereik had of omdat je toestel niet goed ingesteld staat. Controleer allereerst de instellingen voor het ontvangen van de NL Alert. Voor bepaalde Samsung toestellen dien je ook een kanaal te selecteren. Als dat allemaal in orde is, hoor je de NL Alert gewoon te ontvangen. Ik verwacht ook niet dat 4G+ er iets mee te maken heeft, maar dit vraag ik voor de zekerheid nog even voor jullie na. 

Reputatie 6
Badge +9

Dag @JohanKanters. Welkom hier. Zoals @wjb al aangeeft: VoWiFi en de NL Alert staan los van elkaar. Als je geen NL Alert hebt ontvangen, kan dat verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat je telefoon uit of in vliegtuigmodus stond, omdat je op dat moment slecht bereik had of omdat je toestel niet goed ingesteld staat. Controleer allereerst de instellingen voor het ontvangen van de NL Alert. Voor bepaalde Samsung toestellen dien je ook een kanaal te selecteren. Als dat allemaal in orde is, hoor je de NL Alert gewoon te ontvangen. Ik verwacht ook niet dat 4G+ er iets mee te maken heeft, maar dit vraag ik voor de zekerheid nog even voor jullie na. 


Hallo allen, ik heb een reactie vanuit de organisatie. 4G+ kan niet van invloed zijn op het wel of niet ontvangen van een NL Alert. Het NL-Alert-systeem werkt namelijk op basis van cell broadcast. Dit is een techniek om tekstberichten te versturen naar mobiele telefoons via de zendmasten van alle providers. Als je geen bericht hebt ontvangen, zit dat in de instellingen. Ontvang je dus geen NL Alert, loop dan eerst je instellingen na.

 

​​​​​

Reageer