NOKIA 8 kwaliteitsproblemen

Goedemorgen, ik zie dat KPN nu adverteert met de Nokia 8. Ik heb zo'n apparaat sinds 01 September 2017. Graag hierbij een waarschuwing; de Nokia 8 heeft gebreken. Ik heb twee weken geleden de fabrikant HMD Global Oy Finland netjes aangeschreven. Of ze willen dat ik mijn toestel naar ze stuur zodat ze e.e.a. kunnen checken. Ik kreeg plots antwoord van een bedrijf Axicom in London dat ik maar naar de dealer moest teruggaan met mijn toestel van ruim 500 euro. Kort daarna kwam wel een electronische enquete in mijn telefoon hoe tevreden ik ben over de Nokia 8. Hier een opsomming:
-2 weken na aankoop (mid September) gaat het toestel +20 geinstalleerde app's updaten. Het toestel wordt bloedheet. Te heet om nog vast te houden. Nokia Customer Care adviseert me zsm het toestel uit te schakelen en naar de dealer te gaan. Voor de goede orde, ik game er niet mee of andere zware app's. Dit waren app's die bij aankoop al op het toestel zaten w.o. Google app's.
-1 maand na aankoop schakelt het toestel zich uit terwijl het in de auto ligt. Waarom? Onduidelijk.
-2 maanden na aankoop ben ik op een ochtend alle data kwijt. Telefoonnummers, sms-berichten. Alles erased. Ik ben de enige die mijn toestel bedient en heb niets verwijderd.
-3 maanden na aankoop. Ik ben op werkbezoek in Azie en het is 34 graden Celsius maximaal. De Nokia 8 ligt in een auto waarvan de ramen ruim geopend zijn. Als ik de Nokia pak blijkt het glasscherm gebroken te zijn door hittewerkingen. Uitzetten / krimpen van materialen.

Ter besluit; accessoires bijna niet te krijgen voor deze telefoon en zonder beschermhoes is de Nokia 8 zo glad als een aal. Hij glijdt spontaan uit je handen zeker met warm weer. De lak van het achtergedeelte beschadigt al bijna als je er na kijkt en een nieuw glasscherm is in back order. Duurt een maand.
Ik ben werkelijk in staat dit toestel kapot te meppen. De grootste frustratie komt van de zijde van Nokia, doodse stilte namelijk.

13 reacties

Ik heb de copper versie vanaf november en ik herken deze problemen helemaal niet. Het toestel kwam toch pas in november uit? Wel is het toestel heel glad. Maar er zijn talloze hoesjes te koop. Het toestel wordt niet heet, ook niet bij het updaten naar android 8 of andere grote updates. Het kan natuurlijk een kwestie van pech zijn, zoals weleens meer met producten. Gewoon terugbrengen, de verkoper moet hem of repareren of omruilen.
Hoi, op 1 September gekocht bij officiele Nokia dealer. Het te heetlopen is sinds het melden aan Nokia Care niet meer gebeurd. Maar nu wel een gebarsten scherm vanwege hittewerkingen. Ik ben Ing. en zou ook zeggen als het om een andere reden kapot zou zijn (gegaan). Maar spontaan gebarsten. In een borstzak van een overhemd. Het glijdt er al uit voordat je werkelijk bukt. De camera prestaties zijn in orde maar een ander merk / type en goedkoperhad het net zo goed gedaan. Ik doe niet vaak een miskoop en ben niet overdreven kritisch maar KPN kan beter afwachten voor een blik wormen te openen met dit apparaat.
Nogmaals: misschien heb je gewoon pech, terugsturen dat apparaat. En die laatste regel is een overdone. Ik ben zeer tevreden, maar als er meerdere klachten komen dan zal KPN daar wel actie op ondernemen, vermoed ik. De camera kan je bv al beter maken door een andere app van XDA te downloaden. Of wachten op de naar Android geporte Lumia app.
Reputatie 7
@Vernoekia, volgens het Nederlands consumentenrecht moet je bij klachten over een gekochte zaak altijd bij de leverancier zijn en nooit bij de fabrikant. Met de leverancier heb je een koopovereenkomst gesloten, niet met de fabrikant. De leverancier is dan ook aansprakelijk bij gebreken. Dat de leverancier voor het oplossen van gebreken een beroep kan doen op de fabrikant waarvoor hij als wederverkoper optreedt is geheel aan de leverancier. Dat HMD je verwijst naar de leverancier (dealer) is dus terecht.
Wat je wel kunt doen is je bevindingen op het forum van Nokia melden (of kijken of er mensen zijn met dezelfde klachten) en kijken of daar een (soort van) oplossing gegeven wordt.
Als de leverancier bij defecten probeert zich er met een Jantje van Leiden vanaf te maken door b.v. te stellen dat het toestel onoordeelkundig gebruikt is moet hij dat de eerste 6 maanden na aankoop kunnen bewijzen (niet makkelijk). Na 6 maanden wordt de bewijslast omgedraaid, dan moet jij kunnen bewijzen dat dat niet zo is en dat is zo mogelijk nog moelijker, dus reageren binnen 6 maanden.
Beste Erick en Henk, bedankt voor jullie reacties. De leverancier komt niet verder dan het aanbieden van een nieuw glasscherm bestellen en plaatsen. Ik beweer dat er sprake is van een design flaw; het type verlijming, frictie glas met de metalen achterzijde bij hogere temperaturen wellicht in combinatie van de soms overdadige hitte die het apparaat zelf ontwikkeld? Dus ik benader netjes HMD Global (zie copy/paste) via hun website contact omdat mijn telefoonprobleem ze wellicht kan helpen...........verbeterpunt met o.a. het scherm wat bij mij spontaan gebarsten is. Erick heeft het toestel sinds November dus misschien een hete zomer afwachten. Ik werk veelvuldig in gebieden met temperaturen boven de 30 graden Celsius.
Ik krijg geen antwoord van HMD Finland maar van een voor mij onbekend bedrijf in London met een antwoord wat me niet verder brengt. Als fabrikant had ik het aanbod van de klant aangegrepen om de telefoon te inspecteren. Na ontvangst van de e-mail van Axicom komt er een plots bericht van Nokia Support. Klaarblijkelijk zien ze mijn locatie en ik krijg het advies om de telefoon 350 km (!0 verderop te brengen.
Ik begrijp dat ik een koopovereenkomst ben aangegaan met de Nokia verkoper en niet met HMD. HMD richt zich voornamelijk op de marketingzijde van dit nieuw 'Flagship'. Ik lees een Engelstalige recensie op de Mediamarkt site zo schromelijk positief overdreven; dat is geen klant die zo schrijft. De Mediamarkt kan mij overigens niet aan accessoires helpen. Een negatieve reactie over de Nokia 8 van mij naar Mediamarkt is niet geplaatst. Nu kan ik het financieel lijden; als het me te zout word en dat is eigenlijk, werp ik het apparaat in de kliko en ga terug naar de Koreanen...... Maar als een gigant als KPN dit product gaat promoten aan clienten voor wie het een enorm aanschafbedrag is en de design fouten spelen dan op. Een moderne smartphone waar spontaan het glas breekt bij zomerse temperaturen, heet loopt bij updaten, zichzelf zomaar uitschakelt en data verlies. Spekglad zodat je in ieder geval een hoes erom MOET doen. De NOKIA 8 heeft thermische problematiek en daar zal meer over loskomen.

Ter besluit, de kwaliteit van de bijgeleverde headset is matig tot slecht met blikkig geluid (dus een ander erbij aangeschaft). En ergerlijk, sinds aanschaf heb ik 4 maal een ongevraagde enquete op de Nokia binnengekregen: "hoe groot acht u de kans dat u deze telefoon aan een vriend zult aanbevelen?". Ik heb 4 x de enquete beantwoord maar telkens als ik contact heb gehad met Support of eerder met Axicom komt die vermaledijde vraagstelling binnen. Het is marketing wat de scepter zwaait. Ondertussen bouwen ze de dingen verder in elkaar in China en is hier met onvolkomenheden op de markt geploft.

---------- Forwarded message ----------
From: Nokia Mobile Care
Date: Dec 15, 2017 at 3:33 PM
Subject: Re: NOKIA 8 thermal problems
To: hvanbeek@gmail.com
Hi J. van beek,
Thank you for contacting Nokia Mobile Care!
In this case, we suggest you to take your phone to the care center.
These are the location of the care center in Bangkok:
131 Ratburana Rd
+6624625933
Please take your phone to the care center to the technician to check.
Best regards,
Nokia Mobile Care.

Dear customer,
Please contact support@nokiaphones.com for any technical enquiries.
Kind regards,

Sabine Jursane | axicom | Sabine.Jursane@axicom.com
Registered in England and Wales No. 2997975. Registered office: axicom | 121-141 Westbourne Terrace | London | W2 6JR

From: J. van beek [mailto:hvanbeek@gmail.com]
Sent: 12 December 2017 09:28
To: info@hmdglobal.com
Cc: press@hmdglobal.com
Subject: NOKIA 8 thermal problems
"................To be frank with you all; I have never had a phone of so poor quality. Bringing it now to the dealer to have a new glass screen fitted will not solve the problem. The problem is the Nokia 8 in hot & humid conditions. As it is now, the model I have got, it is not fit to be used in a hot to tropical region.
IMEI (Position 1): 3560 2708 1658 588
IMEI SV (1): 14
IMEI (Position 2): 3560 2708 1658 596
IMEI SV (2): 14
Please let me know if you want my phone to be couriered to Finland to be inspected. The dealer can not say more than 'sorry' and please leave it here for 1 month. But as said, the problem is the design of this phone, not a glass repair job.
Best Regards"
Reputatie 7
Je verhaal doet me enigszins denken aan een bepaald type Samsung telefoon probleem. De accu die warm werdt en daardoor bol kwam te staan en bubbeltjes had. Ik heb onlangs ook een Android Nokia (5) gekocht, hoop niet zoiets mee te maken, kan idd pech zijn. Je kunt niet meer deksel verwijderen en batterij nakijken.
Reputatie 7
@VernoekiaToch is de leverancier het enige aanspreekpunt. Je moet hem in de gelegenheid stellen het probleem op te lossen. Op de website van de Consumentenbond kun je vast vinden hoe je dat moet aanpakken (voorbeeld brieven en zo). Als de leverancier er na een paar keer niet in slaagt het probleem op te lossen heb je wellicht zelfs recht op een nieuw toestel, want de leverancier moet zorgen (wettelijke verplichting) voor een deugdelijk product dat redelijkerwijs aan de verwachting voldoet. Weet jij of er (veel) meer mensen zijn met hetzelfde probleem (Nokia forum)?
Reputatie 7
Badge +27
Hallo @Vernoekia, welkom! Wat jammer om dit te lezen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet veel eerder langs heb zien komen hier, dus ik kan er eigenlijk niet zoveel over zeggen helaas. Wel heeft Henk gelijk: je kunt gewoon terug naar de leverancier. Heb je het toestel bij KPN gekocht? Dan zou ik eens een KPN winkel binnenstappen, of ben je nog steeds in Azië?
Beste Marcia, Henk en Dreekuh. Bedankt voor jullie inbreng. Zeker zal ik een KPN winkel binnenlopen zodra er gelegenheid toe is om garantie e.d. te bespreken. Dat het toestel niet fit-for-the-market is staat voor mij vast. Wellicht teveel op marketing gefocust (de nieuwe Nokia trots) terwijl het product nog niet uitontwikkeld was. Een scherm wat zomaar knapt, of heetlopen ondanks de liquid cooling. Hopelijk gaan airlines er dingen mee meemaken. Wordt vervolgd.
Ik kreeg van Nokia Customer Support een e-mail 3 dagen geleden; 'çase closed'. Maar er is niets gebeurd / ondernomen door hen. Afgeserveerd met een inferieure GSM van +500 euro. Dit zal me nooit meer gebeuren. Voortaan enkel nog aankopen van producten waarvan de ontwikkelingsfase werkelijk afgerond en okay is.
Reputatie 7
Badge +27
Wat gek zeg! Ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen durfal ben en ik lees altijd eerst tientallen recensies op verschillende websites, vergelijk me suf en kies dan uiteindelijk nooit een heel nieuw toestel. Jammer dat dat deze keer geen succes was, hopelijk de volgende keer beter!
Reputatie 7
Vernoekia schreef:

Ik kreeg van Nokia Customer Support een e-mail 3 dagen geleden; 'çase closed'.

Begrijpelijk. Zij hebben geen overeenkomst met jouw gesloten en zijn niet aansprakelijk. Dat is - zoals ik al eerder heb gezegd - de leverancier. Ben je daar nu al verhaal wezen halen?
Vernoekia schreef:

Ik kreeg van Nokia Customer Support een e-mail 3 dagen geleden; 'çase closed'. Maar er is niets gebeurd / ondernomen door hen. Afgeserveerd met een inferieure GSM van +500 euro. Dit zal me nooit meer gebeuren. Voortaan enkel nog aankopen van producten waarvan de ontwikkelingsfase werkelijk afgerond en okay is.

Misschien toch weer terug naar iPhone? Zit nu ook met een Nokia 8 van bijna 600 € waar je niets aan hebt. ’HalfScreen’ probleem, schijnt ook typisch Nokia 8 dingetje te zijn. Met 3x iPhones en 2 x iPads 1 x onder garantie appatatus vervangen, geen gedoe. Belangrijk. Ivm idioot hoge Apple-prijzen overstap gemaakt. Jammer.

Reageer