Beantwoord

Ongevraagde verificatiecodes ontvangen

  • 7 January 2020
  • 7 reacties
  • 3021 keer bekeken

Goedemiddag!

 

Ik ontving vanmiddag 2 keer een smsje met daarin een verificatiecode voor whatsapp.

Daarnaast werd ik zojuist ook gebeld door een nummer uit Manchester, niet opgenomen, omdat ik het niet vertrouwde. Diegene heeft mijn voicemail ingesproken. Toen ik deze beluisterde was dit zo'n automatische stem die wederom een verificatiecode insprak!

 

Nu heb ik de pincode van zowel mijn telefoom als whatsapp al veranderd. Maar ik vroeg me af of het verder nog kwaad kan of dat jullie tips hebben?

 

 

icon

Beste antwoord door Noordzee 7 January 2020, 20:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Je kunt er verder niets aan doen. Het wordt ook wel "Wangiri" genoemd.  Gewoon nooit reageren, niet op een link klikken, nooit de telefoon opnemen bij  een buitenlands nummer en zelfs bij onbekende Nederlandse nummers moet je uitkijken. 

Als je wel terugbelt, kunnen er hoge kosten voor jou ontstaan, want vaak bel je dan een betaalnummer. 

Als jij een buitenlands betaalnummer belt, dan zijn daar naast de buitenland toeslag voor de provider(s) ook extra kosten bij voor het betaalnummer. Die gaan naar de houder van het nummer.    De buitenlandse provider belast deze kosten door aan KPN die het bij jou in rekening brengt. Dit geldt voor alle gesprekken, dus ook voor deze “Wangiri” nummers. KPN kan het verschil niet zien. Wat is een “legitiem” nummer of niet?.

Daarom blijft de regel: Nooit terugbellen naar onbekende buitenlandse nummers.

Reputatie 7
Badge +24

Hi G, welkom hier. 

Prima uitgelegd door Noordzee. Kleine toevoeging: de code die je krijgt komt doordat iemand probeert om Whatsapp te installeren en te koppelen op hun telefoon met jouw mobiele nummer. Die sms’jes gewoon verwijderen en de code's aan niemand doorgeven!

Top! Ik had al zo'n klein vermoeden. 

 

Dank voor jullie reactie! 🙏🏻

Reputatie 7
Badge +24

Graag gedaan uiteraard. 

Reputatie 7
Badge +28

Graag gedaan👍.

Reputatie 7
Badge +28

@Alex_P Precies tegelijk! 

Reputatie 7
Badge +24

@Alex_P Precies tegelijk! 

Great minds reageren alike, in dit geval tegelijk. :sweat_smile: