Vraag

ov-chip wallet geeft problemen

• 31 mei 2017
  • 51 reacties
  • 1834 keer bekeken

Ik begin het vermoeden te krijgen dat ik als pingpong bal gebruikt wordt door zowel de KPN als ov-chipmobiel en daar krijg ik eigenlijk schoon genoeg van.
Als ik de chipwallet wil installeren dan krijg ik de melding dat mijn telefoon niet geschikt is. Huawei P9
Ik heb een nfc simkaart (van KPN)
Op mijn p9 is ook NFC aanwezig.
Ik heb als eerste contact opgenomen met ov-chipmobiel. Zij wisten mij te vertellen dat KPN mijn telefoon niet heeft toegelaten Huawei P9
Vervolgens contact met de KPN gezocht.. Daar wordt mij door de callcenter mede werker verzekerd dat mij telefoon gewoon beschikbaar zou moeten zijn.
Het pingpongen kan nu beginnen.
Wederom contact met ov-chipmobiel gehad.
Zij ontkennen dit glashard. Wederom contact met de KPN gehad. zij beweren dat de fout toch echt bij ov-chipmobiel zit. omdat de P9 gewoon zou moeten werken. De callcenter medewerker had dit geverifieerd bij de technische afdeling. Dat werd mij verteld.
Dus wat doe je dan? Weer terug naar ov-chipmobiel. Ik heb hen vervolgens voor leugenaars uitgemaakt Dat resulteerde in onderstaand e-mailtje,
-------------
Geachte heer Krtbsch,
Op 24 mei nam u telefonisch contact met ons op. In dat gesprek stelde u twee vragen. U wilde weten waarom u de melding krijgt dat uw Huawei P9 niet geschikt is voor OV-chip mobiel. Daarnaast vraagt u waarom het noodzakelijk is om de OV-chip mobiel Wallet te installeren voor het gebruik van OV-chip Mobiel. Zojuist heb ik u gebeld. Helaas heb ik u niet bereikt om dit persoonlijk te bespreken. Om die reden ontvangt u hierbij mijn schriftelijke reactie.

Ik begrijp dat het vervelend is dat u van medewerkers van KPN heeft gehoord dat uw toestel geschikt is voor OV-chip mobiel, terwijl er tijdens het installatieproces iets anders vermeld wordt. Helaas blijkt dat de Huawei P9 op de lijst met toestellen staat, die bij KPN niet in aanmerking komen voor OV-chip mobiel. Ik bied u graag excuses aan voor de onjuiste informatie die daarover is verstrekt.

Het is noodzakelijk om de OV-chip mobiel Wallet te installeren omdat we via die app de OV-chipkaart op uw SIM kunnen installeren. Dat is zonder installatie van die app niet mogelijk.

Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie heeft. Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur, op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur op telefoonnummer 0900-0981 (€ 0,50 per gesprek).

Met vriendelijke groet,
Klantenservice OV-chip mobiel

------------------
Dus weer terug naar de kpn. Je raadt het al....bla bla bla bla..
Ik word heel erg moe van dergelijk gedrag en hoop dat er via dit forum wel eerlijke antwoorden komen.
Want het kan toch niet zo zijn dat er alleen maar leugenaars en onzin verkopers werken bij de kpn of ov-chipmobiel.
Als jullie willen pingpongen doe het dan in je eigen tijd en verspil mijn tijd niet aan die ongein.

Niet met vriendelijk groeten,
Ben

51 reacties

Reputatie 2
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan, zie het topic dat ik hierover gestart heb: https://forum.kpn.com/android-smartphones-tablets-20/ov-chip-mobiel-app-geeft-niet-compatibel-apparaat-melding-433001/index1.html
Helaas, helaas, als je een Huawei hebt, heb je op dit moment gewoon pech. Maar dat is niet alleen het geval met de ov-chipmobiel maar ook met de RABOwallet. Ook die kun je niet op een Huawei installeren. Jammer dat bedrijven (RABO, OV, KPN) dan toch zo'n app (RABOwallet, KPNmanager, OVwallet) lanceren. Dat ze vervolgens heel veel negatieve reacties in de store krijgen, werkt echter als een boemerang (=slechte reclame).
Waarom ontwikkelen bedrijven apps en achterliggende systemen niet eerst helemaal door, zodat het meteen voor iedereen goed werkt? Dat is toch een kwestie van goed testen en de juiste keuzes maken...
Ik heb in een van de vele telefoongesprekken met KPN vernomen dat enkele Huawei toestellen niet geschikt zouden zijn. Het betrof (als ik me goed herinner) de p7 ascent en p8 ascent.
Mij werd verzekerd dat de p9 het volledig zou moeten doen.. Naar nu blijkt, ligt het probleem niet alleen bij de Huawei p9 maar bij alles wat met de KPN en aanhang te maken heeft.
Bij een Vodafone abonnement schijn je geen problemen te hebben. En dan nog blijft KPN zonder blikken of blozen volhouden dat het niet hun probleem is.

KPN wordt het niet eens tijd dat jullie een EERLIJKE opheldering geven?
Ik heb hetzelfde probleem gehad, het scherm met "ophalen OV-chip mobiel" bleef maar op mijn Samsung Galaxy S8+ staan.
Contact opgenomen met helpdesk OV-Chip mobiel, werd daarna teruggebeld door de 2e lijn. Zij zagen dat het product niet correct was weggeschreven op mijn NFC-SIM. Hij probeerde het product te verwijderen, maar dit lukte niet. Mij werd geadviseerd om een nieuwe NFC-SIM aan te vragen.
Meteen hierna Klantenservice KPN gebeld, probleem voorgelegd, en medewerker zag meteen dat ik een "verkeerde" NFC-SIM had voor OV-Chip mobiel: ik had een "v1 NFC-SIM" terwijl voor OV-Chip mobiel een "NFC-SIM v2" benodigd is (zie bijgevoegde foto).
Deze werd met opgestuurd, en na activatie meteen weer geprobeerd OV-Chip mobiel te installeren/registreren en het lukte meteen!
OV-Chip mobiel kaart werd correct weggeschreven op mijn NFC-SIM v2-kaart, en kan nu gebruik maken van OV-Chip mobiel!
Na betalen €0,01 voor check van je rekening, duurt het even dat de kaart wordt gedownload/geïnstalleerd, maar wordt uiteindelijk geïnstalleerd op je NFC-SIM...

Check welke NFC-SIM je hebt, en staat er geen "v2" op je NFC-SIM (zie foto), dan dien je een nieuwe aan te vragen bij de klantenservice van KPN...
Ik heb de v2 nfc sim, dus de goede.
Wat het installeren van de 3 apps betreft; De eerste app, NFC manager was geen probleem.
Kpn ov-chip wallet was het probleem die weigerde te installeren omdat ik geen geschikt toestel zou hebben.
Reputatie 7
Gisteren stond in de krant (Telegraaf) dat de ov-chip smartphone app teveel problemen geeft i.c.m. KPN gerelateerde providers. Men heeft voor die groep het systeem uitgezet. Alleen Vodafone abonnees kunnen momenteel op het ov inchecken met hun mobiel.
http://www.telegraaf.nl/digitaal/28276844/__Uitchecken_met_mobiel_stagneert__.html

Volgens ov-chipkaart.nl staat er op https://www.ov-chipmobiel.nl/ meer info. Maar die site lijkt niet te bestaan....
Gisteren stond in de krant (Telegraaf) dat de ov-chip smartphone app teveel problemen geeft i.c.m. KPN gerelateerde providers. Men heeft voor die groep het systeem uitgezet. Alleen Vodafone abonnees kunnen momenteel op het ov inchecken met hun mobiel.
http://www.telegraaf.nl/digitaal/28276844/__Uitchecken_met_mobiel_stagneert__.html

Volgens ov-chipkaart.nl staat er op https://www.ov-chipmobiel.nl/ meer info. Maar die site lijkt niet te bestaan....

O jawel hoor: https://www.ov-chipkaart.nl/ovchipmobiel.htm
Reputatie 7
Ah, thanks, @henklbr. Die link werkt wel:D. Mijn link (ook geprobeerd?) heb ik n.b. via ov-chip.nl (hier) en die is dood:S:(.
Via jouw link is ook te lezen dat het momenteel allleen voor Vodafone-abonnees werkt.
Reputatie 7
Badge +30
Mwa, bij Vodafone abonnees gaat het ook totaal niet vlekkeloos.
Reputatie 7
Eén ding is i.i.g. simpel en helder:
Het werkt momenteel niet voor KPN, Telfort, Simpel en Yes Telecom. En overigen.

Wel Vodafone, maar ook niet probleemloos.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi krtbsch, Katana en henklrb.
Ik zie dat er al heel wat gezegd is door anderen. Het verloopt helaas niet helemaal vlekkeloos en daarom is de aanmelding voor KPN, Simyo en Telfort stilgelegd in overleg met OV Chipkaart. Wanneer dit weer open wordt gezet is afhankelijk van wanneer het goed functioneert en ik hoop dat dat snel is. @henklrb, mijn vermoeden is dat daar de problemen met het koppelen ook inzitten en niet zozeer in de simkaart zelf.
Doorgaans zijn bijna alle Android toestellen die niet ouder dan 3 jaar zijn geschikt. De P9 is geschikt hiervoor @krtbsch, maar ook hierbij geldt dat het aanmeldingsproces niet goed verloopt en dat daardoor problemen zijn. Ik hoop jullie allen snel een update te kunnen geven over wanneer we weer verder gaan. Excuses voor het ongemak!
We zijn inmiddels 3 maanden verder.
Vandaag met blijdschap een mailtje ontvangen van de KPN.
Voor het gemak de tekst hier maar even heen gekopieerd.
Naar later blijkt van de blijdschap van ZEER korte duur.
De rode tekst is de exacte tekst uit het email bericht dat door campagne@kpn.com verstuurd is.

Beste meneer/mevrouw,
Je hebt er even op moeten wachten, maar je geduld wordt beloond. Vanaf vandaag kun je je aanmelden voor OV-chip mobiel via de Google Playstore. Installeer en open de OV-chip wallet-app en volg het registratieproces door op ‘KAART TOEVOEGEN’ te klikken.
Installeer OV-chip wallet

OV-chip mobiel is een nieuwe manier van reizen, die nu nog voor maximaal 10.000 mensen beschikbaar is en nog volop in ontwikkeling is. We zijn dan ook blij je te kunnen verwelkomen bij deze eerste groep gebruikers van OV-chip mobiel.

Aanmelden bij OV-chip mobiel doe je eenvoudig én binnen 10 minuten.

Wat heb je nodig?

smartphone met Android 4.4 of hoger
Versie 7, geen probleem dus.

Een abonnement bij KPN, Telfort, Simyo of Yes Telecom
Aanwezig, dus ook OK

Een NFC-simkaart en een telefoon die geschikt is voor NFC
Is OK laatste versie nfc chip.
Contactloos betalen via bank app werkt feilloos, dus daar kan het niet aan liggen
Bankpas en reader of TAN-code voor check rekeningnr. iDEAL
Allemaal aanwezig en binnen handbereik.
NFC Manager KPN
Geinstalleerd

Zo nu gaan we er even voor zitten want installeren van ov-chip wallet, waar de link naar verwijst moet nu een fluitje van een cent zijn.
Doe ik wat verkeerd? Het werkt niet. De installatie gaat fout. Mijn toestel zou niet geschikt zijn volgens de app.

Dus KPN gebeld. Nee hoor uw toestel is geschikt. U moet bij OV chipmobiel zijn, het is hun app.
OV chip mobiel gebeld. Nee u moet niet bij ons wezen. Volgens de app is uw toestel niet geschikt dus U moet bij de KPN wezen.
Volgens mij gaat deze pingpong wedstrijd weer HEEL lang duren.
Ik word HEEL ERG moe van deze afschuif praktijken.
Idem bovenstaande verhaal. Wanneer gaat KPN dit regelen ?
Reputatie 7
Je schiet er niks mee op maar . . .
DIT werkt altijd. En heeft bij mij de voorkeur.
Reputatie 4
Badge +1
Ai, geen sterke mail, ik heb 'm ook gekregen. In de mail (die van KPN is, dus niet van ov-chipmobiel) wordt genoemd wat je nodig hebt. Ik heb alles: mobiel met android 5.1, abo van KPN, een NFC-simkaart die zelfs versie 2 is. Helaas helaas. Ik kan de OV-chip-wallet die dus eerst geïnstalleerd moet worden, niet installeren omdat mij mobiel niet compatibel zou zijn.
KPN, alsjeblieft zeg. Zorg ervoor dat de inhoud van zo'n mail gecheckt en gedoublecheckt is. De inhoud moet gewoon kloppen. De dingen die genoemd worden die nodig zijn, zijn niet het enige. Blijkbaar is het op dit moment nog steeds zo dat de benodigde apps alleen op heel specifieke mobieltjes geïnstalleerd kunnen worden. Zet dat er alsjeblieft bij in die mail.
Dit was weer een dooie mus...
Hier precies hetzelfde. E-mail gekregen. Even zien: vereisten. Telefoon met Android 4.4 of hoger: OnePlus 3T met Android 7.1... OK! Abonnement van KPN... OK! KPN SIM met NFC... Versie 2 zelfs. OK! Telefoon met NFC... OK! iDeal aanwezig... OK!

Eerst dus maar even op de telefoon naar de Google Store om de gewenste apps OV-chip Wallet en KPN NFC Manager te installeren. Hé, niet te vinden! Op de PC dan maar. Deze app is niet compatibel met de OnePlus 3T... Pardon!? Daar staat niets over in de e-mail! Zijn de apps niet compatibel met de OnePlus? Waar kan ik dat vinden? En waarom niet eigenlijk?

Drie maander geleden werkte het niet, en na al die tijd werkt het nog steeds niet. Zeer teleurstellend allemaal en slechte reclame voor KPN.
Reputatie 7
Van de site van ov-chip:
Heb je een telefoonabonnement van KPN, Telfort, Simyo of Yes Telecom? Check of je de NFC Manager-app al succesvol hebt geïnstalleerd. Lukt dit niet? Neem contact op met de klantenservice van KPN. Is het installeren van de NFC Manager-app gelukt, maar kun je de installatie van de OV-chip wallet niet afronden? Neem dan contact op met Klantenservice OV-chip mobiel. Als je een andere telefoonprovider dan KPN, Telfort, Simyo of Yes Telecom hebt, kun je de OV-chip wallet niet installeren.
(bron)
faq ov-mobiel (wallet)
Reputatie 7
Badge +30
Waarschijnlijk zijn die niet zichtbaar vanwege root of andere modificaties op je apparaat. Als je de APK los download werkt t waarschijnlijk wel
Reputatie 4
Badge +1
Op mijn mobiel geen modificaties of root. Mijn mobiel voldoet aan de vereisten maar toch kan ik geen ov-wallet installeren. Dit was trouwens een paar maanden geleden helaas ook al zo. Toen werden door ov-chipmobiel dezelfde eisen gepubliceerd maar lukte installatie toch niet. Ik heb mij toen opgegeven om bericht te krijgen als ze het voor kpn-klanten weer zouden vrijgeven. Van ov-chipmobiel heb ik die vrijgave nog steeds niet gekregen. Daarom verbaasde de mail van KPN me ook enigszins.
Mijn mobiel is trouwens een Huawei P7
Root of andere wijzigingen zou een verklaring kunnen zijn, alleen gaat het bijvoorbeeld bij mijn telefoon om een ongewijzigde versie, dus niet geroot of op een andere manier gewijzigd, met de meest recente officiële versie van het OS (niet de beta).
Van de site van ov-chip:
Heb je een telefoonabonnement van KPN, Telfort, Simyo of Yes Telecom? Check of je de NFC Manager-app al succesvol hebt geïnstalleerd. Lukt dit niet? Neem contact op met de klantenservice van KPN. Is het installeren van de NFC Manager-app gelukt, maar kun je de installatie van de OV-chip wallet niet afronden? Neem dan contact op met Klantenservice OV-chip mobiel. Als je een andere telefoonprovider dan KPN, Telfort, Simyo of Yes Telecom hebt, kun je de OV-chip wallet niet installeren.
(bron)
faq ov-mobiel (wallet)

De grap is dat wat zij op hun site schrijven, NIET het probleem is.
Het probleem is de melding dat het apparaat (telefoon) niet geschikt is. Dus je kunt dan de ov-chip wallet NIET installeren.
Als je hierover contact opneemt met de fa OV chip mobiel dan verwijzen ze je naar de KPN want die is verantwoordelijk voor het al dan niet toelaten van telefoons.
Klop je vervolgens bij de KPN aan dan word je linea recta terug verwezen naar fa. OV chip mobiel of
- je krijgt zoals ik inmiddels tot 2 keer toe te horen heb gekregen dat de afzender van het bewuste mailtje GEEN kpn emailadres is.
- je krijgt de mededeling dat zij er niets aan kunnen doen want KPN is geen eigenaar van app ov-chip wallet.
Kortom allemaal verschillende en nietszeggende reacties van beide bedrijven.
Verder.
Mijn toestel is NIET geroot.
Heeft voldoende opslag geheugen vrij.
Heeft Android 7
NFC Manager-app is succescol geinstalleerd.
Laatste versie NFC sim. V2
Toestel is een Huawei P9. Volgens de KPN is deze geschikt.
Reputatie 4
Badge +1
Waarschijnlijk zijn die niet zichtbaar vanwege root of andere modificaties op je apparaat. Als je de APK los download werkt t waarschijnlijk wel
@RobinFlikkema Ik heb in het verleden wel 's een apk v.e. app geïnstalleerd. Maar het lijkt mij een beetje tricky om dit te doen met de ov-wallet. Want als het misgaat, heb je wellicht een groot probleem en geen poot om op te staan. (Waarmee ik niet zeg dat dat nu anders is: KPN en ov-chipmobiel lijken erg veel op kastje en muur). Robin, weet jij of dit veilig is? Weet jij dan een betrouwbare site?
Reputatie 7
Badge +27
@krtbsch en alle anderen: dank voor jullie berichten! Ik had me er nog niet erg in verdiept, maar ik lees hier dat het beter kan. De klachten geef ik intern door aan de betreffende afdeling, hopelijk heb ik dan vandaag of later deze week meer inhoudelijke informatie voor jullie hierover.
@krtbsch en alle anderen: dank voor jullie berichten! Ik had me er nog niet erg in verdiept, maar ik lees hier dat het beter kan. De klachten geef ik intern door aan de betreffende afdeling, hopelijk heb ik dan vandaag of later deze week meer inhoudelijke informatie voor jullie hierover.

Dat de app ov-chp wallet een probleem geeft is heel vervelend, maar VEEL ergerlijker vind ik het dat het KPN personeel die je na een zoveelste telefoontje over dit onderwerp steeds met een verschillend afschuif verhaal probeert af te schepen.
Stem op zijn minst die sprookjes op elkaar af zodat jullie naar de buitenwacht in ieder geval allemaal de zelfde onzin verkondigen en niet elkaar probeert te overtreffen in het verkondigen van onzin.
Dat maakt n.l. niet een erg professionele indruk.

Ja. Ik ben zo langzamer hand pisnijdig over dat gezwam aan de telefoon.
Het enige dat er gedaan wordt is strikt het script volgen dat op het scherm staat en als dat geen uitsluitsel geeft over te gaan op onzin voorstellen.
Helemaal witheet word ik als ze weer met hun bekende riedeltje tijdens de gesprekken komen;
- Ik hoor wat u zegt,
- Ik voel met U mee,
- Ik snap wat U bedoelt,
- Ik begrijp uw probleem.
Om vervolgens enkel het probleem te noteren en over te gaan tot de orde van de dag.

Ik had 100 keer liever dat men zou zeggen:
- Ik vind U een etterletter, maar ik ga nu zorgen dat er daadwerkelijk aan uw vraag gewerkt gaat worden.
Reputatie 7
Badge +27
Ik ben nou wel benieuwd naar wat jou verteld is, naast een bak empathie! Vandaag zou ik reactie krijgen van de afdeling die zich ermee bezig houdt, maar ik heb nog niets vernomen. Morgen ben ik in de avond aan het werk, hopelijk kan ik dan een inhoudelijke terugkoppeling geven. Dan kom ik er in ieder geval op terug.
Hier een kleine bloemlezing samengevat uit meerdere gesprekken die ik gevoerd heb met de KPN.
Heeft u een nfc chip in uw telefoon (In datzelfde gesprek had ik al aangegeven dat ik mijn telefoon gebruik voor contactloos betalen via een app van de bank)
Welke versie android heeft u?. ANTW. versie 7. Ohh maar dat is te nieuw.
Uw telefoon is geschikt. U moet niet bij ons wezen maar bij OV chip mobiel.
De email die u ontvangen heeft komt niet van de KPN. (zie bericht van 6 dagen geleden)
Ov chip mobiel is goed in afschuiven....... U moet echt daar wezen.
Op mijn vraag of de KPN de telefoon ook zelf heeft uitgeprobeerd is het antwoord NEE. Volgens ons moet het werken.
Als Ov chip mobiel zegt dat uw toestel niet geschikt is dan zal dat wel zo wezen.
U krijgt binnen 1 en 5 werkdagen bericht van onze technische dienst... Ik ben benieuwd. Morgen is de 5e werkdag. Dus het kan nog net voor het weekend.

Naar nu blijkt uit het laatste contact met ov-chip mobiel is de Huawei p9 NIET geschikt. Er schijnt hardware matig iets te zijn dat niet samenwerkt met de OV-chip wallet.
Niet alleen de Huawei met een KPN abonnement maar ook de Huawei met een Vodafone abonnement.

Reageer