Beantwoord

Regiolock op telefoon?

  • 11 March 2019
  • 5 reacties
  • 890 keer bekeken

Heb een Huawei P9 lite telefoon. Ga naar Japan met een mobiele modem en koop daarvoor op vliegveld Tokio Narita een Sim-kaart. Is er kans dat ik vanwege een Regiolock toch geen gebruik kan maken van mijn mobiel. Ik ben een digitale zandhaas, dus graag advies. Want moet ik vooraf bij KPN om een ontsleutelcode vragen? Of is er tegenwoordig geen Regiolock meer? En zo ja, hoe werkt het ontsleutelen? Doen ze dat in KPN winkels voor je?

Admin: titel aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 12 March 2019, 11:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi onderweg, welkom op het forum! Wat leuk dat je naar Japan gaat :)

Je vraagt of het mogelijk is dat er een regiolock op je telefoon zit, en of wij die dan zouden kunnen ontsleutelen. Dat zijn echter twee verschillende dingen.

Een simlock is het vastzetten van een telefoon zodat deze alleen met een simkaart van bepaalde aanbieder gebruikt kan worden. Een simlock wordt op een toestel gezet door een provider. Die provider kan dan ook zorgen voor een unlockcode om het simlock te verwijderen. Toen KPN nog echt toestellen had waar ook KPN op stond, waren deze vaak voorzien van een simlock. Dit doen we echter al jaren niet meer. Het is dan ook in de basis geen probleem om een simkaart van een andere provider in je telefoon te gebruiken.

Daarnaast is er dus iets als een regiolock.Deze wordt door een fabrikant op een toestel gezet. Dit vaak om te zorgen dat mensen niet en masse toestellen kopen in landen waar ze goedkoper zijn, om ze dan vervolgens mee te nemen naar een duurder land om ze daar door te verkopen. Of vanuit garantieredenen. Meestal wordt, bij dit soort locks, de wereld onderverdeeld in Amerika, Asië en Oceanië, en EMEA (Europa, Midden Oosten en Afrika). En soms ook nog Europa apart. Een regiolock kan niet door ons worden verwijderd. De fabrikant kan dit doen, en er zijn vaak allerlei webshops en telefoonwinkeltjes die aangeven dat ze dit ook kunnen doen. In hoeverre dat laatste waar en betrouwbaar is, kan ik geen uitspraken over doen.

Als er een regiolock op je telefoon zit, dan kan het dus zijn dat je inderdaad straks in Japan geen gebruik kunt maken van de Japanse simkaart. Echter kan ik niet van te voren zeggen of er een regiolock op je telefoon zit.
dank je wel Erik. Duidelijk, maar kun je nu al ergens op (in) je telefoon zien of er al dan niet zo'n regiolock op zit. Anders maak ik me zorgen om niks. Ik heb overigens een mobiele modem geleend en koop daar dan op het vliegveld in Tokio een simkaart voor. Ik heb gehoord dat het op deze manier, dus via mobiele wifi geen probleem meer vormt en je regiolock dan niet van toepassing is. Weet jij dat?
Reputatie 7
Badge +30
Je kunt, aan de hand van de firmwarenaam achterhalen op welke regio je telefoon staat ingesteld. Het fijne weet ik daar ook niet van, maar de firmwarenaam begint met de letters die aangeven welk model telefoon je hebt en eindigen met het versienummer. En in het midden staat dan C gevolgd door een aantal cijfers. Die geven aan op welke regio het toestel ingesteld staat. Nu kon ik niet ergens een echt officiële lijst vinden, maar dit topic en dit topic op het externe XDA Android forum geven beide een lijst.

Gebaseerd daarop verwacht ik dat jouw telefoon op C432, noord/west Europa staat en dat hij dan niet gaat werken met een Japanse simkaart. Nu wordt daar in die topics wel verwezen naar manieren om die regiocode te wijzigen, maar dat vereist dan (blijkbaar) het installeren van custom firmware. Hoe dat dan gaat weet ik niet, en (voor de volledigheid) kunnen we je ook niet bij helpen.

Het gebruiken van het mobiele modem zou moeten kunnen verwacht ik. Maar je kunt nog even googlen op merk en type van dat apparaat om te kijken of die in Japan te gebruiken is.
  • Hoe gaan we dit oplossen ? 

     

hey denielson, inderdaad wat super kut ik heb hier ook last van zit in Amerika, heb een simkaart gekocht wat denk je doet het niet regiolock of iets wazigs zelfde als jou.KPN kan ik ik niet te pakken krijgen. En bellen wordt wel een beetje duur vanuit hier. Wat kut geen internet geen plezier. Wat vind kpn hier zelf van?Â