Beantwoord

schermoverlay uitschakelen

• 1 november 2016
  • 15 reacties
  • 58044 keer bekeken

Sinds een paar dagen kan ik geen namen meer zien bij mijn whats app contacten. Mijn Samsung s5 geeft aan dat ik op instellingen > permissies en dan contacten in moet schakelen. Hetzelfde probleem heb ik als ik een foto wil maken. Alle app-machtingen heb ik op dit moment uitstaan en ik kan ze niet meer aanzetten. Dan zegt die ''Schermoverlay gedectecteerd. Als u deze instelling voor rechten wilt wijzigingen, moet u eerst de schermoverlay uitschakelen via instellingen > apps''.

Ik heb alles geprobeerd. Alle apps uit- en ingeschakeld, maar niks helpt. Ik zie op het internet dat dit probleem vaker voorkomt, maar een oplossing kan ik maar niet vinden.
icon

Beste antwoord door Jootje40 17 november 2016, 22:25

Je moet je gsm in de veilige modus opstarten. Zet je toestel uit, zet hem dan weer aan, houd de volume (zachter) knop ingedrukt terwijl je toestel opstart. Je toestel komt dan in veilige modus. Ga dan naar applicaties en zet in elke app de machtigingen aan. Herstart je toestel en het is opgelost. Er zit een fout in de update naar android 6.0.1 Als je een nieuwe app download krijg je weer de schermoverlay, dan weer naar veilige modus en app machtigingen van die app activeren.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom Etienne! Vervelend probleem dit.

Een schermoverlay is een app die op het beeld kan 'tekenen.' Een voorbeeld hiervan is Screen filter, een app die de schermhelderheid nog donkerder kan krijgen. In theorie kunnen deze apps informatie achterhalen over wat er op het scherm staat, dat kan een beveiligingsrisico zijn.

Andere apps waaraan je kunt denken zijn Lux en Twilight. Op deze pagina meer info (Engels): How to fix "Screen overlay detected

Kun je hiermee uit de voeten? Ik hoor graag of het probleem hiermee is opgelost. Zo niet help ik (of andere forumgebruikers) je graag verder 🙂
Het is van mij nog altijd niet gelukt
Reputatie 7
Badge +30
Wat voor apps gebruik je zo al? Apps zoals Twilight en F.Lux (Facebook messenger?) tekenen over je scherm heen waardoor je geen "gevoelige" instellingen meer mag wijzigen. Dit beschermt je tegen ""clickjacking"
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Ina, jammer dat het jou nog niet gelukt is! Ik ben benieuwd naar een antwoord op de vragen die Robin je stelt, laat je ons dat weten?
Reputatie 1
Je moet je gsm in de veilige modus opstarten. Zet je toestel uit, zet hem dan weer aan, houd de volume (zachter) knop ingedrukt terwijl je toestel opstart. Je toestel komt dan in veilige modus. Ga dan naar applicaties en zet in elke app de machtigingen aan. Herstart je toestel en het is opgelost. Er zit een fout in de update naar android 6.0.1 Als je een nieuwe app download krijg je weer de schermoverlay, dan weer naar veilige modus en app machtigingen van die app activeren.
Reputatie 1
Sinds een paar dagen kan ik geen namen meer zien bij mijn whats app contacten. Mijn Samsung s5 geeft aan dat ik op instellingen > permissies en dan contacten in moet schakelen. Hetzelfde probleem heb ik als ik een foto wil maken. Alle app-machtingen heb ik op dit moment uitstaan en ik kan ze niet meer aanzetten. Dan zegt die ''Schermoverlay gedectecteerd. Als u deze instelling voor rechten wilt wijzigingen, moet u eerst de schermoverlay uitschakelen via instellingen > apps''.

Ik heb alles geprobeerd. Alle apps uit- en ingeschakeld, maar niks helpt. Ik zie op het internet dat dit probleem vaker voorkomt, maar een oplossing kan ik maar niet vinden.
Reputatie 1
Hallo, ik heb de oplossing op het forum geplaatst.
Reputatie 7
Badge +28
Bedankt @Jootje40! Ina, is het jou met deze tips gelukt?
Jootje40. Hartelijk dank. Een ware bron van ergernis was het. Trial en error, maar zonder resultaat. Apps verwijderen, herinstalleren waar je helemmal niets meer mee kan aanvangen omdat je intussen alle nog werkende machtigingen ook al hebt uitgeschakeld. Heel veel fora die het probleem herleiden naar één van je apps.. Maar begin maar te zoeken. De voorgestelde oplossingen werkten totaal niet. Veilige modus. Instellingen. Applicaties. Per appa de machtigingen anpassen. Heropstarten. De max! Bedankt
Hallo.

Ik had hetzelfde probleem ineens vandaag, op mijn Sony Xperia Z5.
Ook ik kon er maar niet achter komen waar de schermoverlay vandaan kwam. Zelfs nadat ik alle overlays (plus die van het systeem) uit had gezet, kreeg ik nog steeds dezelfde error melding.

De tip van de veilige modus, heeft mij geholpen en alles werkt weer zoals het moet. En zo niet, dan weet ik nu hoe ik het moet oplossen.
Dank je wel Jootje40!
this might help you out to solve screen overlay issue...
https://wildtricks.com/screen-overlay-detected-solve-problem-android-device/
Een grote app die dit ook veroorzaakt is es file Explorer ik had gelezen dat een paar apps je een schermoverlay stuurde ik had dat zelf es file Explorer leek op zo een app dus ik verwijderde het en nu werkt alles weer met vriendelijke groet Bedankt!
Reputatie 7
Badge +30
Mag ik hier aantoevoegen dat ES File Explorer tegenwoordig bagger is en dat het je lockscreen ongevraagd vervangt met advertenties
Jootje40 TOP
Hallo, ik heb de oplossing op het forum geplaatst.

Super!!! Pefect!!! Bedankt Jootje40!!! Ik had hetzelfde probleem, jouw oplossing geprobeerd en inderdaad alles werkt nu weer perfect!!! You rock Jootje40!!!

Reageer