Beantwoord

Slecht bereikbaar met Sony Xperia 1 II

  • 6 January 2021
  • 27 reacties
  • 856 keer bekeken

Badge

Goedemorgen beste forumleden, KPN medewerkers,

 

Ik ervaar het bovenstaande probleem helaas ook al sinds ik de telefoon heb aangeschaft in combinatie met een KPN abonnement. Ook hier gaat het om een Sony Xperia 1 ii.

 

Ik moet als het probleem zich voordoet handmatig het gesprek wegdrukken, anders blijft de telefoon eindeloos overgaan. Ik weet dan ook niet of het gesprek goed wordt doorgeschakeld naar mijn voicemail.

 

Daarnaast ervaar ik ook steeds meer problemen met 4G bellen. Dit werkt vaker niet dan wel. Het komt regelmatig voor dat ik een berichtje krijg met de boodschap dat iemand mij probeert te bellen, maar dat dit niet werkt. Mijn telefoon gaat niet over! Zet ik 4G bellen uit, dan werkt het beter, maar dit lijkt mij zeker niet de bedoeling. Ook uitbellen gaat niet altijd goed. Zodra de andere partij opneemt valt het gesprek regelmatig weg.

 

Ik heb dit (dure) toestel bij KPN gekocht en ga er dus van uit dat de combinatie van het netwerk van KPN en de verkochte telefoon goed wordt getest. Ik heb mijn toestel hard nodig voor mijn werk en heb ook regelmatig bereikbaarheidsdiensten, waarbij ik er op moet kunnen vertrouwen dat ik bereikbaar ben!

 

Ik ben na contact met de klantenservice doorgestuurd naar de KPN Winkel waar ze het probleem hebben onderzocht, maar daar werkte het toestel naar behoren en kon niet worden gereproduceerd. Hier baal ik erg van! Ik moest maar een melding op het community forum doen… Dus bij deze.

 

Ik hoop hier wel de juiste ondersteuning te vinden. Ik baal dat er niet met zorg wordt gekeken naar de toestellen die KPN aan biedt. Zaken zoals eSIM en Wifi-bellen lijken ook niet te gaan werken op dit toestel. Dat is het misschien verstandiger het toestel ook niet aan te bieden, of in ieder geval te vermelden dat dit toestel niet volledig ondersteund wordt.

 

Met vriendelijke groet,

Laurens

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 19 February 2022, 15:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Badge

Dit probleem is eerder gemeld door een andere KPN klant met hetzelfde toestel:

  

Mijn Sony Xperia 1 II blijft maar doorgaan met overgaan, zelfs als de bellende partij ophangt.

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op het forum @lpbijker. Ik heb met de gegevens in je profiel de dingen nagekeken. Wat ik zou willen aanraden is om de voicemail instellingen te wijzigen en om, als dat niet al gedaan is, de APN instellingen nog 1 keer bij te werken. Ik zie dat vanuit de klantenservice het advies is meegegeven om het toestel op te laten sturen voor reparatie. Mocht het instellen van de APN en de voicemail niet helpen zou ik me bij dat advies aan willen sluiten.

Badge

Hallo!

 

Ik heb helaas hetzelfde probleem. Ook bij mijn Sony Xperia 1 II vallen de gesprekken weg als ik deze aanneem. Ik zie dan nog even kort boven in het scherm meldingen zoals “SIM card ejected” en “No service”…

 

Het is voor mij dus heel onzeker of ik gebeld kan worden, want meestal gaat dit de eerste keer mis en moet ik de andere persoon zelf terugbellen.

 

Ik verwijs ook graag naar het volgende topic, wat ik eerder op de community heb aangemaakt. Hier wordt verwezen naar reparatie van het toestel, maar ik geloof niet dat dit de oplossing is. Ik zie teveel mensen met deze problemen:

 

 

Ik werk graag mee aan onderzoek van KPN, want ik heb het vermoeden dat het een probleem is tussen het netwerk en dit type telefoons.

 

Met vriendelijke groet,

Laurens Bijker.

admin: met eigen topic samengevoegd

Reputatie 7
Badge +17

@lpbijker vanuit onze kant staan de instellingen verder goed. Ik kan niet met zekerheid zeggen of er, omdat er meerdere mensen met het probleem zijn, bijvoorbeeld een fabricagefout in het toestel zit. Wel is het zo dat dit niet vanuit onze kant opgelost kan worden zonder dat het toestel ter reparatie aangeboden wordt. Vandaar dat we dit aanraden.

Badge

Hoi Bram,

 

Dan zal ik dat gaan doen. Echter heb ik niet zo'n vertrouwen meer in het toestel en zou ik (als het toestel vervangen moet worden) een grote voorkeur hebben voor een toestel/merk waar geen problemen mee zijn. Ik moet op mijn toestel kunnen vertrouwen. Ik werk in de zorg en moet bereikbaar zijn. Afgelopen week is het weer meerdere keren mis gegaan en valt het gesprek weg als ik het aan neem.

 

Komen vervangingen met een ander toestel voor of is dat geen mogelijkheid?

 

Ik ga eerst proberen om het toestel aan te melden en dan hoop ik dat het goed komt. Ik kan niet blijven testen/wachten of telkens het toestel opnieuw opstarten zodat het weer even goed gaat.

 

Bedankt voor je antwoord.

 

Groet,

Laurens.

Reputatie 7
Badge +17

Dat je een goed werkend toestel wilt is uiteraard begrijpelijk. Dat is dan ook waar we naar toe willen werken. Wat betreft vervolgstappen als reparatie niet lukt, die zou ik graag bewaren voor het moment dat dit ook echt het geval is. Op dit moment wil ik er vanuit gaan dat het iets is dat we goed kunnen repareren zodat je straks naar volle tevredenheid gebruik kan maken van de Sony Xperia! :relaxed:

Badge

Hoi Bram,

Eergisteren heb ik mijn telefoon terug mogen ontvangen van de reparatiedienst. Ik heb deze meteen weer in gebruik genomen en helaas ben ik gisteren in het opnieuw twee keer geconfonteerd met hetzelfde probleem. Daal baal ik enorm van en het bevestigt waar ik al bang voor was, een reparatie (wat volgens de werkbon van de repratiedienst slechts een software-flash was) helpt niet voort dit probleem. Dit lijkt echt een probleem met de compatibiliteit van het KPN-netwerk en dit type toestel.

 

Ik heb ik de tussentijd mijn simkaart gebruikt in een (toch al vrij oude) Samsung Galaxy S7 en heb het probleem niet meer gehad. De simkaart doet zijn werk dus goed. Ook 4G-bellen en bellen over WiFi werkten probleemloos.

 

Ik stap nu weer terug naar de S7 omdat ik op deze manier mijn werk niet kan doen, maar wat is nu de beste stap om tot een oplossing (een goed alternatief) voor deze telefoon te komen?

Ik hoor graag van jullie, want dit is een 1200 euro waard…

 

Met vriendelijke groet,

Laurens.

Reputatie 7
Badge +17

Het moet niet de bedoeling zijn dat een toestel van 1200 euro niet kan bellen. In dit geval hebben we de reguliere stappen gevolgd en heeft dat dus helaas niks opgeleverd. Om die reden heb ik contact gezocht met een expert om te kijken wat we hier verder aan kunnen doen. Zodra ik reactie heb zal ik het je hier laten weten.

Badge

Hoi Bram,

Bedankt voor je reactie en het doorzetten naar een expert. Ik wacht het antwoord af. Hopelijk wordt er snel een oplossing gevonden.

Met vriendelijke groet,

Laurens.

Ik heb dezelfde problemen ik heb al 5 keer een nieuwe simkaart gehad niks werkt.

Als ik gebeld wordt dan hangt de telefoon gelijk op .

Dan krijg ik of geen netwerkverbinding of geen simkaart.

Doe ik WiFi uit werkt het wel.

Deze telefoon kan volgens mij geen wifi bellen dat vind ik wel belachelijk voor een toestel van 1200 euro.

Beste Bram, 

 

Ik heb exact dezelfde problemen met het zelfde toestel als die Laurens heeft ervaren en heb ook een nieuwe sim geplaatst. Ik ben zelfstandig ondernemer en mijn telefoon zou mijn belangrijkste hulpmiddel moeten zijn. Maar het apparaat is hopeloos slecht met haar bereik. Ik heb van 5g geswitcht naar 4g netwerk en dat heeft even fatsoenlijk gefunctioneerd en maar ondertussen is het probleem weer actueel. Ik, mijn personeel en vooral mijn klanten storen zich mateloos aan dit mankement. Moet ik ook in de reparatie molen om er dan vervolgens achter te komen dat het niet opgelost kan worden of is er ondertussen al een oplossing?! 

 

Graag een antwoord 

Beste Bram,

Ik sluit me aan bij de groep mensen die dit probleem ervaren heb het toestel inmiddels al bijna een jaar. Maar nu begint het zo irritant te worden. Dat ik het opgezocht heb. En blijkbaar ben ik bij KPN niet de enige met dit probleem.

Beste Bram,

 

Jullie vertrouwende dat dit niet tot een kastje van de muur situatie leidt: ik heb hetzelfde probleem met mijn Xperia 5 ii, bij zowel KPN als Vodafone.

Dit probleem lijkt dus voor alle type Sony Xperia ii toestellen te gelden (in ieder geval de 1 en de 5). Het probleem ontstaatbij mij alleen op de 4g en 5g netwerken (Xperia ii werkt standaard op 5g) en niet op de netwerken daaronder. Daarnaast heb ik twee tests uitgevoerd en het volgende bleek: 1) het 4g bereik is goed met mijn kpn simkaart in een Samsung telefoon en 2) het 5g bereik is even slecht als bij KPN, met een Vodafone simkaart in mijn Xperia ii. Voorzichtige conclusie zou dus zijn dat het aan alle flagship modellen van Sony Xperia (ii) ligt. Jullie hulp hier op zal nodig zijn om dit op te lossen richting Sony.

kun je helpen?

Ook beperkt dit probleem zich niet tot NL:

US: https://us.community.sony.com/s/question/0D54O00006gJ3TW/my-xperia-1-ii-have-bad-network-reception?language=en_US

UK:

https://community.sony.co.uk/t5/1-series/very-bad-signal-on-sony-xperia-1-ii/td-p/3750812/page/4

UK: https://community.sony.co.uk/t5/5-series/xperia-5-ii-poor-signal/td-p/3758781

Developers forum

https://forum.xda-developers.com/t/poor-signal-strength.4191835/

 

Ik heb in december vorig jaar de sony xperia 1ll aangeschaft, ik heb de telefoon al 3x opgestuurd naar dynafix en al 2x hebben ze het moederbord vervangen.

Heb me telefoon nu net een paar dagen terug en nog steeds het zelfde, als ik bel valt de verbinding weg en moet ik wachten totdat het signaal weer terug is, dit gebeurd dagelijks minimaal 1x

Heb gekeken of het aan het simkaartje lag maar nee in me oude vertrouwde samsung s8 heb ik die problemen nooit ervaren.

Waar zou het aan kunnen liggen want blijkbaar bij dynafix weten ze niet.

Ik geen Sony Xperia meer ik ga wel naar Samsung ofzo

Ik sluit me aan bij de klachten in deze thread. Zelfde symptomen bij mijn Sony Xperia 1 II.

Het was opgelost door het bellen via 4g uit te zetten. Doordat ik afgelopen week werd gemailed dat 3g in maart uitgezet wordt, had ik bellen via 4g weer aangezet.
Maar helaas, bij het eerste het beste telefoontje is het euvel weer terug.

Is er inmiddels via ‘de expert’ die 10 maanden geleden in dit topic werd genoemd door @Bram_ al meer duidelijkheid?

Reputatie 1

Ik sluit me aan bij de klachten in deze thread. Zelfde symptomen bij mijn Sony Xperia 1 II.

Het was opgelost door het bellen via 4g uit te zetten. Doordat ik afgelopen week werd gemailed dat 3g in maart uitgezet wordt, had ik bellen via 4g weer aangezet.
Maar helaas, bij het eerste het beste telefoontje is het euvel weer terug.

Is er inmiddels via ‘de expert’ die 10 maanden geleden in dit topic werd genoemd door @lpbijker al meer duidelijkheid?

Ik ga gewoon 4G uitlaten. KPN heeft mij verteld dat je dan gewoon nog gebeld kan worden via het 2G netwerk. 

Ben bang dat het een kastje-muur verhaal blijft namelijk.

Reputatie 7
Badge +17

@Goldlion en @LordEdmund ik heb navraag gedaan. Daaruit is geen goed nieuws gekomen. Sony heeft ondersteuning voor mobiele toestellen in Nederland na vorig jaar gestopt. Dat is ook de reden geweest dat we gestopt zijn met het verkopen van Sony toestellen. Dit betekent dus ook dat we niet meer individuele gevallen direct naar Sony terug kunnen koppelen.

Het enige dat ik nog kan aanraden is contact op te nemen met Sony Benelux. Dit kan je doen via 020 - 658 1911 op werkdagen tussen 09:00 en 17:00. Ik heb nog navraag gedaan naar alternatieven maar die zijn er verder niet. Ik hoop oprecht dat Sony Benelux wat kan betekenen. Dat het ergens een instelling is. En als je gegevens nodig hebt van KPN om naar ze terug te koppelen, laat dat dan hier weten. Dan help ik daarbij. Maar dat is ben ik bang het enige dat ik kan doen. 

 

Ik ervaar hetzelfde probleem, echter het verwijzen naar de fabrikant of importeur kan niet de verkopende partij moet dit voor de koper oplossen. En niet anders, dit is ook wat de wetgever voorschrijft. Mvg Paul

Reputatie 7
Badge +17

@Ouwen071 ik snap dat het goed werken van een toestel erg belangrijk is. Dat is ook waarom ik uitgebreid op zoek ben gegaan naar alle mogelijkheden om de verbindingsproblemen op te lossen. Alleen kan KPN in dit geval niet iets aanpassen om het structureel op te lossen. Dat is ook waarom we zijn gestopt met het verkopen van Sony toestellen toen de ondersteuning is stopgezet. 

Bram, wat schrijft de wetgever. Als reparatie of herstel niet mogelijk is dan dient de verkopende partij een gelijkwaardige of nieuwe product aan te bieden aan de koper. De wetgever is hier erg duidelijk in. Dus laat KPN hier zijn verantwoordelijkheid nemen 

Oktober kan ik verlengen geen Sony meer Ik weet ook niet wat wel.

Misschien hebben jullie een idee.

Reputatie 7
Badge +17

@Ouwen071 ik heb na je bericht van 20 februari navraag gedaan. Daaruit kwam het antwoord dat dit niet zo is. Ik kan je dus moet dat verzoek ook helaas niet verder helpen. 

Reputatie 7
Badge +17

@Birdexpress ik ben zelf een fan van Samsung telefoons. Maar dit komt doordat ik binnen mijn budget een telefoon kan kiezen die kan wat ik wil dat deze doet. Mijn advies zou dan ook zijn om eerst te kijken wat je wilt. Goede camera, snelle processor voor spelletjes, helder scherm? En daarna met je budget te kijken wat de beste telefoon is die daarbij past. Voor meer algemene informatie kan je op deze kieskeurig.nl pagina kijken die nog meer informatie geeft.