Beantwoord

Sony Xperia 1 update naar Android 10

  • 8 January 2020
  • 15 reacties
  • 475 keer bekeken

Reputatie 2
Badge

In december is Sony begonnen met het uitrollen van Android 10 voor o.a. de Xperia 1. Echter lijkt het dat KPN zelf nog aanpassingen moet doen en de update dan beschikbaar stelt voor haar klanten. We zijn inmiddels al in de tweede week van januari en ik vraag me toch echt af of de status bekend is, wanneer de update nou daadwerkelijk uitgerold gaat worden..

icon

Beste antwoord door Vikash van KPN 16 January 2020, 10:08

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wat moet KPN updaten dan? Wat werkt er niet?

Reputatie 2
Badge

Wat moet KPN updaten dan? Wat werkt er niet?

Er dienen mogelijk aanpassingen in de software gedaan te worden door de provider zelf. Wat er niet werkt is dat de update bij mij nog steeds niet beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +11

Welkom @s13ymn 

 

Als je Sony-telefoon nog geen update heeft ontvangen, is dat niet vreemd, want de update wordt geleidelijk uitgerold. Het kan dus enkele dagen tot weken is beslag nemen. Je krijgt de update in je meldingenbalk te zien als hij gearriveerd is, maar je kan ook manueel zoeken naar updates vanuit de instellingen.

Lees verder… https://www.google.com/amp/s/androidworld.nl/amp/nieuws/sony-xperia-1-xperia-5-android-10/

Nog even geduld hebben dus😉

 

 

 

 

 

Reputatie 2
Badge

Welkom @s13ymn 

 

Als je Sony-telefoon nog geen update heeft ontvangen, is dat niet vreemd, want de update wordt geleidelijk uitgerold. Het kan dus enkele dagen tot weken is beslag nemen. Je krijgt de update in je meldingenbalk te zien als hij gearriveerd is, maar je kan ook manueel zoeken naar updates vanuit de instellingen.

Lees verder… https://www.google.com/amp/s/androidworld.nl/amp/nieuws/sony-xperia-1-xperia-5-android-10/

 

 

Thanks!

 

Dit bericht ken ik. Volg Androidworld regelmatig namelijk. Ik probeer enkel informatie te krijgen van KPN zelf, of een moderator hier misschien aan meer informatie kan komen dan alleen "het wordt geleidelijk uitgerold". Volgens Sony heeft KPN de update al ontvangen van hen en nu wil ik weten wat de status bij KPN is. :) 

Reputatie 7
Badge +11

Oke duidelijk,een moderator komt hier vanzelf langs.

Reputatie 7
Badge +24

Ik snap het niet helemaal. De fabrikant van die telefoon verzorgt de update toch? Wat heeft KPN hier mee te maken? Mijn telefoon KPN bij belsimpel vandaan. En die krijgt regelmatig updates. Die komen toch ook niet bij belsimpel vandaan? Die komen toch gewoon bij Samsung vandaan? Aangezien mijn mobiel dus een Samsung is.

Reputatie 7
Badge +11

@Nick83 

 

De partijen die ook met de updates te maken krijgen, zijn telecomproviders, telecomwaakhonden en Google. De telecomproviders zijn de tweede partij die de update controleren.  Worden alle netwerken nog wel ondersteund? Is de belkwaliteit afdoende? Als de telecomprovider de update niet accepteert,  moet de Nederlandse divisie van de fabrikant de update aanpassen om deze vervolgens weer ter goedkeuring bij de telecomfabrikant in te dienen.

Hier lees je er alles over https://www.google.com/amp/s/www.androidplanet.nl/nieuws/android-updates/amp/

Reputatie 7
Badge +24

Ja, mijn telefoon werkt prima.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @s13ymn. Ik kan mij voorstellen dat je jouw toestel graag up to date wilt houden. Wij hebben in eerste instantie hier niet veel mee te maken. De nieuwste Android-telefoons krijgen als eerste de nieuwe Android-update. Andere telefoons krijgen de update later of misschien wel niet. Dit komt omdat fabrikanten zelf Android 10 geschikt moeten maken voor hun smartphones. Dat gaan ze niet voor elk toestel doen. Zoals Nick83 al aangeeft komen de updates vanuit de fabrikant van het toestel. Ik heb zelf een Samsung S9+ en op mijn toestel is Android-versie 10 ook nog niet geïnstalleerd.  

Reputatie 7
Badge +24

En ik zal hem op mijn Samsung A8 heel niet krijgen.

Zit met mijn Xperia5 ook nog steeds te wachten op Android 10 én op beveiligingsupdates sinds 1 oktober 2019 …

Het probleem moet door KPN opgelost worden, zegt Sony.

In de Xperia 1 staat ook dat de provider de update verstrekt. Sony staat er om bekend dat ze haar telefoons langer dan 2jaar update maar hoe zit dat met KPN na 2 jaar als het abonnement afgelopen is en het toestel afbetaald is via het abonnement? Tegenwoordig doen we bijna alles via de smartphone zoals betalingen en bankzaken etc dus dan wil je wel dat je telefoon veilig is voor bedreiging van buitenaf.

Reputatie 7
Badge +21

Wanneer Google een update voor Android uitbrengt, duurt het vaak nog een paar maanden voordat je de update kunt installeren op jouw specifieke toestel. De telefoonfabrikanten willen eerst hun eigen aanpassingen doorvoeren en testen. 

In sommige gevallen is er ook nog een derde partij in de keten: de telecomprovider. Providers passen zelf ook nog eens de software aan, bijvoorbeeld met 'een voorgeprogrammeerd voicemailboxnummer' of extra apps. Dan duurt het updaten nóg langer. Tussen het uitbrengen van een update door Google en het beschikbaar komen op bepaalde toestellen of providers kan zomaar meer dan een half jaar zitten. 

Bron: consumentenbond 

 

Op deze pagina vindt je een overzicht van alle smartphones waarvan het bekend is dat ze deze update krijgen.

 

Wanneer Google een update voor Android uitbrengt, duurt het vaak nog een paar maanden voordat je de update kunt installeren op jouw specifieke toestel. De telefoonfabrikanten willen eerst hun eigen aanpassingen doorvoeren en testen. 

In sommige gevallen is er ook nog een derde partij in de keten: de telecomprovider. Providers passen zelf ook nog eens de software aan, bijvoorbeeld met 'een voorgeprogrammeerd voicemailboxnummer' of extra apps. Dan duurt het updaten nóg langer. Tussen het uitbrengen van een update door Google en het beschikbaar komen op bepaalde toestellen of providers kan zomaar meer dan een half jaar zitten. 

Bron: consumentenbond 

 

Op deze pagina vindt je een overzicht van alle smartphones waarvan het bekend is dat ze deze update krijgen.

 

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik heb net mijn IMEI-nummer ingevoerd op de website en mijn Xperia1 heeft de versie Release: 55.0.A.10.26. volgens de website is dit de laatste versie en staat dat Andoid 10.10 inmiddels beschikbaar is voor mijn toestel. Wanneer ik in mijn toestel kijke bij updates staat er dat mijn provider (KPN dus) de update uitrolt. IK moet dus nog even wachten want ze zijn dus niet zo snel als hun eigen glasvezel-netwerk. De vraag is dus: wanneer gaat KPN de uitrol doen en zijn de toestellen na het verstrijken van de einddatum van het abonnement providervrij zodat we de updates dan direct van Sony kunnen ontvangen ivm het veilig internetbankieren en dergelijke?

 

Gr Rene

Reputatie 2
Badge

Dank. Zit er niets anders op dan wachten... :) 

Reageer