Veiligheid toetsenbord Samsung toestellen S6, S5 en S4

• 17 juni 2015
  • 5 reacties
  • 428 keer bekeken

Hoe los ik het onderzochte probleem van toestel veiligheid (Samsung S6) m.b.t. het onderzoek van Nowsecure op?

'Toetsenbord-app Samsung geeft hackers toegang tot smartphone' http://nu.nl/mobiel/4069879/toetsenbord-app-samsung-geeft-hackers-toegang-smartphone.html (via@NUnl)

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

De tekst: "Contact zoeken met je provider" heeft helaas geen nut. KPN beheert de updates niet, maar Samsung.
Ik mag toch hopen dat Samsung zelf deze update al wel heeft uitgerold.

Zolang je niet met onbekende wifi netwerken verbindt maat gewoon met je thuis netwerk en eventueel mobiel internet ben je redelijk veilig, of in ieder geval veiliger dan wanneer je dat niet doet.

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Kleine toevoeging:
Volgens het artikel gaat het alleen om de telefoons van Swiftkey standaard op geïnstalleerd is.
De "aanvaller" of "hacker" zal de SwiftKey server moeten na bootsen dus zolang er geen "gekken" op je netwerk zitten ben je redelijk veilig.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Sams,

Welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat je graag meer duidelijkheid wilt over de veiligheid van je toestel naar aanleiding van dit artikel. Helaas kan KPN echter in deze niet zoveel doen omdat wij niet degene zijn die de updates/patches uitrollen. De laatste paragraaf van het artikel waarin wordt aangegeven contact op te nemen met je provider is een overblijfsel uit het Amerikaanse artikel.

In Amerika zijn de meeste mobiele toestellen provider gelockt, en is inderdaad de provider degene die updates verzorgt omdat zij ook hun eigen apps en software toevoegen. Dit is bij ons niet het geval. Ik kan je helaas dan ook alleen maar aanraden af te wachten tot Samsung de update zelf pusht, en in de tussentijd geen gebruik te maken van (onbeveilgde) wifi netwerken die je niet vertrouwt.

Hartelijke groet,

Erik

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Er is inmiddels een blogpost van Swiftkey met allerlei informatie: http://swiftkey.com/en/blog/samsung-keyboard-security-vulnerability-swiftkey/

Via Samsung KNOX zal je dus de belangrijkste updates kunnen krijgen, maar eigenlijk is het weinig om je zorgen over te maken:
Je zal verbonden moeten zijn met een wifi netwerk waar een "hacker" op zit met de juiste kennis/apparatuur om de SwiftKey server na te bootsen. Vervolgens zal jouw telefoon op dat moment een taalpakket update moeten uitvoeren.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
, andere forumgebruikers,

We hebben inmiddels ook zelf bij Samsung navraag gedaan en Samsung zal zeer binnenkort met de update komen om dit probleem op te lossen. De update komt automatisch binnen op je toestel. Je krijgt dan een melding om deze te installeren. We raden aan dit dan ook gelijk te doen :)

Hartelijke groet,

Erik

Reageer