wifi op telefoon schakelt naar 4g

  • 4 April 2016
  • 11 reacties
  • 21751 keer bekeken

Hallo,

Ik ben voor het eerst op dit forum dus weet ik niet of alles goed gaat. Proberen dan maar.

Ik heb een Samsung A3 2016 (de nieuwste dus)

omdat we alles van KPN betrekken, hebben we KPN compleet.

Ik heb mijn toestel zo ingesteld dat het toestel het WIFI signaal gebruik als dat er is. Onder andere thuis hebben we WIFI. Een sterk signaal.

Nu schakeld mijn toestel toch over op het 4G netwerk. Dat kost mij data uit de bundel. Omdat ik bijna alleen op plaatsen kom waar WIFI is, heb ik een kleine databundel. Maar nu is deze snel op.

Bij de KPN winkel kreeg ik te horen dat mijn A3 uit 2016 te snel zou zijn voor mijn WIFI.

Dat vind ik vreemd.

Ook op andere plaatsen schakeld mijn toestel regelmatig van WIFI naar 4G.

Iemans hier ervaring mee en/of tips om dit te voorkomen?

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


11 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Kijk even onder WiFi > (die drie puntjes) > geavanceerd. Daar staan instellingen zoals misschien slimmenetwerkwissel

Robin
Hoi Robin,

Begrijp even niet wat je bedoeld. Kan op mijn toestel geen 3 puntjes onder WIFI vinden. Heb bij instellingen > WIFI gekeken maar dar staat niks.

Ik kan dan ook nergens iets vinden van 'geavanceerd'.

Mijn 'slimme netwerkwissel'staat aan.

Jos

Reputatie 7
Badge +30
Maar zet die slimmenetwerkwissel eens uit. Deze optie zorgt namelijk dat je "slim" tussen 3/4g en WiFi netwerken wisselt
Reputatie 7
Badge +22
Hoi , welkom op het forum! Heeft de suggestie van Robin je probleem verholpen? Slimme netwerkwissel zorgt er namelijk voor dat je telefoon automatisch overschakelt op 4G als het Wi-Fi signaal wat zwakker wordt. Als je die uitzet, blijft je telefoon verbonden met je Wi-Fi netwerk. Ik ben benieuwd naar je reactie. 

Helaas,

Ik heb de slimme netwerkwissel uitgezet maar dat neemt niet weg dat, wanneer ik bijvoorbeeld 'Facebook' aan zet, het zeker 3 a 4 minuten duurt eer mijn nieuwe berichten geladen zijn. Of de berichten worden helemaal niet geladen.

Zet ik dan de WIFI uit, dan stromen de meldingen binnen.

Zet ik WIFI en de netwerkwissel aan, zie de een constante wisseling tussen WIFI en 4G.

Ik sta open voor nieuwe ideeen.

Reputatie 7
Badge +30
Maar dan is je probleem dus niet dat je veel 4g gebruikt. Maar dan is je probleem dat WiFi traag is, en het gevolg dat er veel 4g gebruikt wordt?

Als ik het goed lees heb je ook Internet van KPN. Welke Experiabox heb je? Is die aangesloten op Glasvezel of DSL?
Kan je bijvoorbeeld eens een speedtest op je telefoon doen via WiFi (speedtest.net app) en een speedtest via een bedraad aangesloten PC/Laptop?

Robin
Wij hebben de Experia Box V10, die is aangesloten op DSL.

Ik heb op 1 dag meerdere metingen gedaan.

Via mijn telefoon (draadloos) op 07-04-2016:

tijd      download   upload    ping

05:51     40,77       29,27     10

21:46     23,45       22,36     10

21:48     39,39       29,98     10

middels PC (bedraad)

21:58     94,68       30,95      7

22:01     76,31       29,06      7

Hopelijk heb je er iets aan.

Gr. Jos

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Die waarden zien er goed uit. En dit is geen reden voor de telefoon om over te schakelen op 4g.

Heb je nog andere netwerkapparatuur wat WiFi uitzend?
Heb je ooit iets aan gewijzigd aan je netwerk instellingen op de V10 of je telefoon?

Robin
Geen ander apparatuur die WIFI uitzend. Wel hebben we 2 apparaten die het signaal doorzetten / versterken.

Ik heb op de telefoon geen netwerkinstellingen gewijzigd.

Mijn vrouw heeft het probleem in de KPN winkel voorgelegd en daar kreeg zij te horen dat dit mogelijk te maken zou hebben met de experiabox.

Advies was om te bellen met KPN.

Dat heb ik zojuist gedaan en men heeft ons WIFI kanaal nu op kanaal 10 gezet. Dat zou moeten resulteren in een rustiger WIFI signaal.

Indien dit niet het geval is, dan zouden wij terug moeten bellen.

Reputatie 7
Badge +30
Ah, persoonlijk denk ik dat het aan de repeaters ligt, tenzij je WiFi eerst op kanaal 13 uitzond.

Robin
Even een update;

Na 3 dagen lijkt het of het iets beter gaat. Maar nog steeds schakelt mijn GSM met grote regelmaat van WIFI naar 4G netwerk.

Daardoor duurt het lang(er) om filmpjes af te laten spelen. Ook stoppen de filmpjes regelmatig.

Nu had ik de 'slimme netwerkwissel' weer aangezet.

Misschien dat dat ook invloed heeft. Dus maar weer uitgezet. We wachten af.

Tot zover.

PS. Ik sta nog steeds open voor suggesties en/of oplossingen.

Reageer