Alles over iOS 10. Wat is er nieuw?

• 11 juli 2016
  • 11 reacties
  • 1423 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +24

Meer dan 80% van de Nederlanders tussen de 18 tot 80 jaar zijn in het bezit van een smartphone. Ongeveer een kwart van die Nederlandse smartphones zijn een iPhone. Apple heeft op 13 juni het nieuwe besturingssysteem aangekondigd dus de hoogste tijd om te kijken wat er op het programma staat. Hier lees je informatie over iOS 10 en wat de nieuwe functies zijn!

Wat is iOS 10?

We beginnen bij het begin! iOS 10 is de 10e generatie van het besturingssysteem van Apple. Apple noemt iOS 10 het meest geavanceerde besturingssysteem ter wereld. Het draait op de iPhone, iPad en de iPod touch.

Wanneer is iOS 10 beschikbaar voor mij?

Dat zal dit najaar zijn. Hoogstwaarschijnlijk rond half september bij de lancering van de nieuwe iPhone.
De bèta van iOS 10 is inmiddels wel beschikbaar als je echt niet kan wachten :)

Gaat iOS 10 werken op mijn iPhone, iPad of iPad touch?

Apple heeft aangekondigd dat iOS 10 gaat werken op de volgende Apple apparaten:
  • iPhone 6S
  • iPhone 6S Plus
  • iPhone 6
  • iPhone 6 Plus
  • iPhone SE
  • iPhone 5S
  • iPhone 5C
  • iPhone 5
  • iPad Pro 12.9-inch
  • iPad Pro 9.7-inch
  • iPad Air 2
  • iPad Air
  • iPad 4e generatie
  • iPad mini 4
  • iPad mini 3
  • iPad mini 2
  • iPod touch 6e generatie

Deze Apple toestellen krijgen geen update naar iOS 10:

• iPhone 4S
  • iPad 2
  • iPad 3
  • iPad mini 1
  • iPod touch 5G

Kan ik de standaard apps van Apple verwijderen?

Je kent de apps misschien wel die je wellicht nooit gebruikt maar niet kan verwijderen. Bijvoorbeeld de Aandelen-, Dictafoon-, en Tips-app. In iOS 10 is het wel mogelijk om de meeste standaard apps te ‘verwijderen’. Ze worden niet volledig verwijderd maar verborgen. Het scheelt wel opslagruimte op je Appleproduct.

Welke nieuwe functies krijgt Foto’s?

Foto’s gaat veel nieuwe functies krijgen. iOS 10 gaat gebruik maken van ‘deep learning’. Apple noemt het ‘advanced computer vision’. Hele interessante termen allemaal maar het komt erop neer dat Apple daarmee het organiseren van de foto’s makkelijker wil maken.

Om de privacy te beschermen geeft Apple duidelijk aan dat het lokaal gebeurt. Je krijgt bijvoorbeeld een extra mapje “Plaatsen” zodat je je foto’s op een kaart kan zien. IOS 10 heeft de functie om dingen te herkennen zoals gezichten, bergen en dieren. Zo worden foto’s gekoppeld en krijg je bijvoorbeeld ook een mapje “Aandenkens”.

Wat een gave toevoeging is, is als je bijvoorbeeld op vakantie bent geweest en veel foto’s hebt gemaakt. De foto's worden aan elkaar gekoppeld en kan je makkelijk een video maken van je foto’s met een bijbehorend zwoel muziekje eronder. Toch niet tevreden? Dan kan je de video naar wens aanpassen.

Wordt Siri slimmer?

Ik moet zeggen dat ik Siri niet veel gebruik behalve voor de lol 🙂. Een grote verandering gaat komen voor Siri. Ontwikkelaars krijgen toegang tot een speciale ‘SiriKit’ waarmee ze ondersteuning van Siri kunnen bouwen in hun apps. Je kan bijvoorbeeld denken aan dat Siri een Whatsapp voor je verstuurt of dat Siri snel door je foto’s zoekt. De mogelijkheden worden daardoor enorm uitgebreid!

Het beginscherm en notificaties

In iOS 10 zijn meerdere vernieuwingen op het beginscherm, zoals uitgebreide notificaties. Je kan dan met de 3D Touch functie meer opties krijgen. Je ziet dan niet alleen dat ene berichtje maar het volledige gesprek. Heb je geen 3D Touch? Geen zorgen, deze functie komt ook voor de andere toestellen met iOS 10. Hoe Apple dat precies laat werken is nog onduidelijk maar een logische gedachte is bijvoorbeeld door je vinger wat langer op het bericht te houden.

Een volledig nieuwe functie voor de iPhone is ‘Raise to Wake’. Je scherm springt aan zodra je de iPhone oppakt.

Het ontgrendelen van je beginscherm zal ook anders gaan. Het opzij vegen en dan je pincode invoeren is verleden tijd. Het zal via de Touch ID-knop gaan. Ook als je geen vingerafdruk hebt ingesteld.

Wat gaat er veranderen in Apple Maps (Kaarten) met iOS 10?

Apple Maps wordt op dit moment voornamelijk gebruikt om een route te bekijken en te plannen. Dus puur van A naar B. Er komen echter goede verbeteringen aan zoals de functie om verkeersdrukte te zien. Zo voorkom je dat je in de file komt te staan want Apple Maps geeft ook alternatieve routes aan. Is je tank bijna leeg? Apple Maps geeft de dichtstbijzijnde benzinepomp aan en hoever het nog rijden is.

Een andere aanpassing die veel impact gaat hebben is dat Apple Maps beschikbaar komt voor ontwikkelaars. Dat houdt in dat je bijvoorbeeld via Apple Maps bij een restaurant kan reserveren en gelijk de route kan plannen. Zodra Apple Pay beschikbaar wordt in Nederland kan je zelfs direct betalen via jouw iPhone. Het wachten is alleen nog op de introductie van Apple Pay in Nederland.

Apple Music

Ik zal eerlijk zijn. Ik ben fan van de producten van Apple maar ik gebruik geen Apple Music. Ik gebruik zelf Spotify aangezien dat bij mijn abonnement van KPN in zit. Apple Music bestaat ongeveer 1 jaar en heeft inmiddels 15 miljoen betalende abonnees. Tijd voor een opfrisbeurt. Apple gaat de interface van de tabbladen versimpelen. Ook krijg je elke dag een persoonlijke afspeellijst in het tabblad ‘For You’. Apple Connect heeft geen apart tabblad meer en komt daarmee iets meer op de achtergrond. Een andere nieuwe functie is dat de liedteksten beschikbaar zijn in de app. Lekker zingen dus.

HomeKit

In iOS 10 komt er een aparte app voor de bediening van je HomeKit-apparaten: Home. Dankzij deze app heb je geen losse apps nodig voor afzonderlijke apparaten. Via Home kan je elk apparaat afzonderlijk bedienen maar het is ook mogelijk om ‘scènes’ in te stellen zodat je met 1 druk op de knop de juiste sfeer hebt gemaakt voor het romantische diner met je partner 😉
Als je bijvoorbeeld een camera hebt bij de voordeur die wordt ondersteund door HomeKit kan je op je beginscherm van je iPhone zien wie er op de bel drukt.

Home wordt beschikbaar voor de iPhone, iPad en Apple Watch (WatchOS 3). Om er gebruik van te maken heb je wel HomeKit-accessoires nodig zoals Philips Huelampen. De ondersteuning van HomeKit wordt flink uitgebreid van 9 type apparaten, naar 14 type apparaten. Nu heb je lampen en thermostaten en er komen dingen bij zoals camera’s, deurbellen en airconditioners.

De berichten-app is ook flink onder de loep genomen en er zijn veel nieuwe functies aan toegevoegd. Dat moet ook wel, want als je kijkt naar bijvoorbeeld Whatsapp blijft de berichten-app nog flink achter. Ik gebruik bijvoorbeeld bijna alleen nog Whatsapp. Jij ook?

Apple heeft veel functies geadopteerd van apps zoals Facebook, Snapchat en Whatsapp. Zo kan je in de nieuwe versie (full-screen) animaties sturen, tekst vergroten of verkleinen en tekeningen maken met ‘Digital Touch’. Dit was al beschikbaar op de Apple Watch maar komt nu ook op de iPhone, iPad en Mac. Je kan ook tekenen op foto’s die je hebt genomen om iets duidelijk te maken of om rare snorretjes te tekenen op die foto van je vrienden.

Andere nieuwe functies zijn dat woorden makkelijk omgezet kunnen worden in emoji’s, en kan je tekst die je typt met een 3 verschillende animaties laten aankomen.

Omdat het mogelijk wordt voor ontwikkelaars om extensies te ontwikkelen voor de berichten-app zijn er ontzettend veel nieuwe opties en gaat dat alleen maar groeien. Denk aan Gifjes en stickers sturen om je gevoel duidelijk te maken. Ken je de app JibJab? Daarmee kan je hoofden van jou en je vrienden plakken op animaties onder een muziekje. Hilarisch. Dat kan dan ook via de berichten-app.

Dit zijn de grootste wijzigingen en vernieuwingen in iOS 10. Waar kijk jij het meest naar uit in iOS 10? Of wil je gewoon de iPhone 7? ;)

11 reacties

Reputatie 7
Badge +13
iOS 10 vanaf 13-9 te downloaden
Zie hier op de site van appel
Reputatie 7
Badge +13
iOS 10 bijna aanwezig nog 1,5 dag dan is het zo ver hallo iOS 10
en dan maar installeren 😃
Weet er iemand hoe je een screenshot kan maken met de nieuwe upgrade van ios 10 ? want de oude manier werkt niet meer
Reputatie 7
Badge +13
Weet er iemand hoe je een screenshot kan maken met de nieuwe upgrade van ios 10 ? want de oude manier werkt niet meer
Met de power en home knop tegelijk voor schreenshots
Ah, super , thx 🙂
Reputatie 7
Badge +13
Ah, super , thx :-)
Geen dank 😉
Reputatie 7
Badge +12
iOS 10 heeft mij nog niet overtuigd. Ik kan mijn mail niet meer deleten vanaf het homescreen. Ook moet ik nu de homeknop nu fysiek indrukken, wil ik het toestel ontgrendelen. En ben ik ook niet gewend aan de wolkjes op het homescreen met diverse meldingen. iOS 10 heeft bij mij nog even tijd nodig... ;p

Hoe is dit bij jullie?
Reputatie 5
Badge +8
Fysiek ontgrendelen op de iPhone kan nog gewoon met de Touch ID
Ga naar algemeen>instellingen>toegankelijkheid>thuisknop:
'plaats vinger op de thuisknop om te openen' aanzetten

Ik heb iOS 10 net gedownload voor mijn iPhone en iPad dus voor de rest is het voor mij ook nog een ontdekkingsreis 🆒
Reputatie 5
Badge +8
Ben blij met deze update want de sync tussen iPhone en iPad verliep niet goed
Reputatie 7
Badge +24
@hrh, JochMa geeft een goede tip. Ik heb dat ook gelijk aangepast. Heel irritant. En dat van die mails snap ik ook eerlijk gezegd. Verder merk ik niet heel veel verschil in het dagelijks gebruik.
Reputatie 5
Badge +8
Ik gebruik vaak de websites http://www.iculture.nl/ en http://computertotaal.nl/ om info op te zoeken:

Reageer