Binnenkort IOS 13 en macOS Catalina

  • 4 June 2019
  • 50 reacties
  • 2433 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21
Binnenkort in IOS 13

IOS13 is in het najaar te installeren vanaf de IPhone's 6S en hoger, en de iPhoneSE.
Voor de iPad vanaf de iPad 2017 of nieuwer, iPad Air 2, iPad Air 2019, iPad mini 4 of nieuwer en alle iPad Pro's.

Enige aankondigen door Apple
Apps worden 50% kleiner, dus meer apps op je scherm.
Mail met extra opmaakopties.
Direct het licht bij portretfoto's aanpassen.
Waarschuwen wanneer een app op de achtergond je locatie gebruikt.
Zoekopdrachten gecombineerd in foto's
Anonieme en onbekende bellers negeren en direct doorsturen naar Voicemail

Meer te lezen op de site van Appletips

MacOS Catalina.
MacOS Catalina komt dit najaar ook beschikbaar en later deze maand als publieke Beta.
ook deze wordt door een hoop Mac's ondersteund.
Alle Macs die nu onder Mojave draaien worden ondersteund.
• MacBook Air 2012 of nieuwer
• MacBook Pro midden 2012 of nieuwer
• iMac eind 2012 of nieuwer
• Mac Mini 2012 of nieuwer
• iMac Pro
• Mac Pro eind 2013 of nieuwer
• Mac Pro midden 2010 of 2012 met externe GPU

Einde voor iTunes, maar het synchroniseren en herstellen van iPhones en iPads blijf bestaan d.m.v. macOS Finder.
Standaard ondersteuning voor iPads als extern Mac-scherm

Meer te lezen op de site van Appletips

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Reputatie 7
Badge +25
Mij lijkt 'Dark mode' wel fijn eerlijk gezegd.🖖🏽
Reputatie 4
Badge +4
Mij lijkt 'Dark mode' wel fijn eerlijk gezegd.🖖🏽
Darkmode is heerlijk, sowieso loopt iOS 13 goed uiteraard kleine probleempjes maar het is ook een beta.

Reputatie 7
Badge +21
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen, ik vind darkmode maar helemaal niks.......
Reputatie 7
Badge +25
Ziet er goed uit @roelfsema, maar wil je jouw iPhone opladen?😉 Ik word zenuwachtig van 3% 🤓
Reputatie 4
Badge +4
Ziet er goed uit @roelfsema, maar wil je jouw iPhone opladen?😉 Ik word zenuwachtig van 3% 🤓
Staat inmiddels weer boven de 85%
Reputatie 7
Badge +28
Leuk natuurlijk, alweer een mooie gratis update voor mijn IMac. Maar het heeft ook een keerzijde:

Stopt de ondersteuning voor 32-bit-apps?

Ja, vanaf Catalina is het niet meer mogelijk om een 32-bit-app te gebruiken op je Mac. Ontwikkelaars hebben de komende maanden de tijd om hun applicaties te optimaliseren naar het 64-bit formaat, als ze dit niet doen zal de app niet meer geopend kunnen worden. Tot die tijd kun je zelf controleren welke apps op je Mac 32-bit zijn en eventueel een alternatief zoeken.


Ik heb hier nu nog Mac Office 2011 draaien. Office 365 wil ik niet, het alternatief wordt dan Mac Office 2019, maar daar zit toch weer een aardig prijskaartje aan.
Reputatie 7
Badge +22
Mij lijkt 'Dark mode' wel fijn eerlijk gezegd.🖖🏽
Ja mij ook!
Reputatie 7
Badge +28
@huistijger schreef :

Je wilt toch geen Microsoft op je Mac installeren?
Gebruik Pages en Numbers en Keynote.
Kun je ook de Office-bestanden mee binnenhalen en je kunt het ook saven als Office.

OK, dan ga ik dat maar eens proberen zodra Catalina beschikbaar komt.
Reputatie 7
Badge +28
De lancering van Catalina gaat nog een paar weken duren.

Overzicht lanceerdatums software-updates

  • iOS 13: 19 september 2019
  • iOS 13.1: 30 september 2019
  • iPadOS 13: 30 september
  • watchOS 6 voor Apple Watch Series 3 en nieuwer: 19 september
  • watchOS 6 voor Apple Watch Series 1 en Series 2: najaar
  • macOS Catalina: oktober 2019
  • tvOS 13: 30 september 2019
  • HomePodOS 13: 30 september 2019
Reputatie 7
Badge +25
Handig lijstje!
Reputatie 7
Badge +22
De lancering van Catalina gaat nog een paar weken duren.

Overzicht lanceerdatums software-updates

  • iOS 13: 19 september 2019
  • iOS 13.1: 30 september 2019
  • iPadOS 13: 30 september
  • watchOS 6 voor Apple Watch Series 3 en nieuwer: 19 september
  • watchOS 6 voor Apple Watch Series 1 en Series 2: najaar
  • macOS Catalina: oktober 2019
  • tvOS 13: 30 september 2019
  • HomePodOS 13: 30 september 2019

MacOS Catalina pas in oktober??? 😩 Wat raar! Die zou toch ook op 19 september worden uitgerold? 🤔 @Noordzee waar komt dit lijstje vandaan? Zou je eens een linkje kunnen plaatsen? 😉
Reputatie 7
Badge +28
Zeker, dit is de link:

Lijstje
Reputatie 7
Badge +22
Zeker, dit is de link:

Lijstje

Thanks!!!
Reputatie 7
Badge +22
OPGELET!!!

Donderdag verschijnt iOS 13, maar de beveiliging van het systeem is nu al omzeild. Zonder pincode kan in de contactenlijst van een iPhone worden gekeken.

De kwetsbaarheid kan misbruikt worden door tijdens een FaceTime-gesprek Siri via de toegankelijkheidsfuncties te vragen om toegang tot de contactenlijst. Zelfs als het toestel op slot zit, geeft iOS 13 toch toegang tot alle gegevens in het adresboek van gebruikers: namen, adressen, telefoonnummers en emailadressen.



De truc werd in juli al ontdekt door de ethische hacker Jose Rodriguez, die Apple op de hoogte bracht. Maar in de iOS 13-versie die donderdag door Apple wordt vrijgegeven, werkt de bug nog steeds, meldt The Verge. In bètaversies van de volgende update iOS 13.1 werkt de hack niet meer. iOS 13.1 verschijnt op 30 september.

Dit komt vaker voor

iOS is in het verleden veelvuldig geplaagd door zogenoemde 'lockscreen bugs', waarbij toestellen zonder pincode toch toegang gaven tot informatie. Al in iOS 6.1 gaf een vergelijkbare hack toegang tot het adresboek en de foto's van gebruikers, iOS 7 had opnieuw zo'n fout, iOS 8.1 een jaar later weer. Een jaar geleden vond Rodriguez nog een soortgelijk lek in iOS 12.1, ook door vanaf het vergrendelscherm misbruik te maken van een FaceTime-gesprek.

Om misbruik te maken van het lek in iOS 13.1 zou een kwaadwillende de iPhone van een slachtoffer eerst in handen moeten krijgen. Daarna moet die telefoon ook nog met een ander apparaat worden gebeld via FaceTime.

BRON
Reputatie 7
Badge +22
MEDEDELING:

macOS Catalina nu beschikbaar: nieuwe grote update voor de Mac


Het is zover: je kan vanaf nu macOS Catalina downloaden! De grote update voor de Mac werd al in oktober beloofd, maar is nu voor iedereen met een geschikte Mac beschikbaar. Lees hier alles over deze nieuwe update.
macOS Catalina werd in juni aangekondigd. De afgelopen maanden is Apple druk bezig geweest met het testen van de update en nu is het moment daar dat iedereen ermee aan de slag kan. In macOS Catalina zitten een aantal grote veranderingen, zoals het einde van iTunes, SideCar en nog veel meer. Lees hier hoe je macOS Catalina kan installeren en al het andere dat je wil weten over deze update.

macOS Catalina downloaden

Om macOS Catalina te downloaden, is het belangrijk dat je eerst de stappen in ons voorbereidingsartikel volgt. Voordat je begint met het installeren van macOS Catalina, check je bijvoorbeeld eerst of je nog een recente backup hebt en of er apps zijn die mogelijk na de update niet meer werken.

macOS Catalina installeren: zo bereid je je voor

macOS Catalina is uit en in dit artikel laten we je zien hoe je je kan voorbereiden op het installeren van macOS Catalina. Wat heb je allemaal nodig en wat moet je voor die tijd doen?
Heb je alles goed doorlopen? Volg dan deze stappen:
  1. Ga naar  > Systeemvoorkeuren.
  2. Klik op de optie Software-update.
  3. Je Mac gaat nu zoeken naar de nieuwste versie.
  4. Is de update beschikbaar, dan verschijnt dat op het scherm. Klik op de knop om deze te downloaden en te installeren.

Reputatie 7
Badge +21

Mij lijkt 'Dark mode' wel fijn eerlijk gezegd.🖖🏽Ja mij ook!

Op de iPhone en de iPad wel, maar op de iMac vind ik het niks.
Gauw weer in de oude mode hersteld.

Waarom is Siri nu in het Engels?
was niet zo bij Mojave
'kan geen instelling vinden.
Afijn het is ook wel goed voor mijn taalontwikkeling om mijn Engels te verbeteren 😋

Update:
Gevonden
't staat in de systeeminstelingen
Reputatie 7
Badge +21
Leuk die Siri, ik heb de stem van de Vlaamse vrouw geselecteerd:
Op mijn vraag wat voor weer we morgen hebben kwam het antwoord:
Ik zou maar een paraplu meenemen.
Ik lag onder het bureau van het lachen 😂🤣
Reputatie 7
Badge +22
Leuk die Siri, ik heb de stem van de Vlaamse vrouw geselecteerd:
Op mijn vraag wat voor weer we morgen hebben kwam het antwoord:
Ik zou maar een paraplu meenemen.
Ik lag onder het bureau van het lachen 😂🤣

Ik vroeg hier ook naar het weer voor morgen, antwoord:
  • Ik zou maar morgen de paraplu bij de hand houden! 😂🤣
Reputatie 7
Badge +28
@huistijger @Dennis Schreve

Hadden/hebben jullie hier last van? :

macOS Catalina: Mac blijft vragen om wachtwoord van Apple ID

Reputatie 7
Badge +22
@huistijger @Dennis Schreve

Hadden/hebben jullie hier last van? :

macOS Catalina: Mac blijft vragen om wachtwoord van Apple ID


@Noordzee ik heb het even getest en bekeken, deze melding heb ik dus niet.
Reputatie 7
Badge +21
HOi @Noordzee
Ja, dat deed hij bij mij ook.
Heb hem uitgezet met de schakelaar achterop en weer aan en toen was het goed.
De tips van Appletips hoefde niet, mijn sleutelhanger stond al aangevinkt, maar geforceerd opstarten hielp wel.
Reputatie 7
Badge +28
Hi Huistijger,

Ik lees her- en der op internet toch nog best wat klachten. Ik heb dan ook besloten om nog even op Mojave te blijven. Maar er komt volgende maand een update aan.....

Apple heeft de eerste publieke beta van iOS 13.2 en iPadOS 13.2 beschikbaar gesteld, ook kun je macOS Catalina 10.15 beta 10 en tvOS 13.1 beta 1 installeren. Ontwikkelaars kunnen iOS 13.2 beta 2 downloaden, maar ook de tweede beta versie van iPadOS 13.2 en tvOS 13.2. Daarnaast is ook watchOS 6.1 beta 3 beschikbaar om te installeren.
De nieuwe software-updates zorgen extra stabiliteit en lossen verschillende problemen op. Daarnaast worden er een paar nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Zo ondersteunt iOS 13.2 en iPadOS 13.2 meldingen aankondigen via AirPods, HomeKit-routers, HomeKit Secure Video en kun je AirPlay 2-speakers in scenario's en automatiseringen toevoegen. Verwacht wordt dat de updates in november beschikbaar komen voor iedereen.
Reputatie 7
Badge +22
Welke update komt er dan van Catalina? En kun je dan eens vertellen wat er zoal voor problemen kunnen zijn @Noordzee? Ik heb nog geen problemen kunnen ontdekken. 😉
Reputatie 7
Badge +21
Ik heb alleen problemen met de Chrome Remote Desktop, die met geen mogelijkheid onder Catalina draait.
Hij geeft alleen mijn achtergrondplaatje weer en geen icons of programma's of wat dan ook.
Draaide perfect op Mojave.
Op de iPad de iMac bedienen via de Catalina-optie is niets waard, dat staat niet in verhouding tot wat je kan met Chrome Remote Desktop.
Het probleem is dat hij het bestandje "org.chromium.chromoting.me2me.sh" niet in de Systeemvoorkeuren zet. dat accepteert Catalina niet.
Eigenwijs mens die Catalina 😋
Reputatie 7
Badge +28
Welke update komt er dan van Catalina? En kun je dan eens vertellen wat er zoal voor problemen kunnen zijn @Noordzee? Ik heb nog geen problemen kunnen ontdekken. 😉

De komende update van Catalina staat drie berichten terug beschreven. Die is nu in beta vorm al te downloaden.

Wat betreft problemen: huistijger beschrijft al het een en ander. Hieronder een citaat van een ander hobbyboard:
Ik zou even wachten om naar Catalina te upgraden, althans ik ben na de installatie van Catalina weer teruggegaan naar Mojave.

Eerstens ondersteund Catalina geen 32-bits programma en dat zijn er nog meer dan je vaak zelf in de gaten hebt, zoals b.v. Logitech Harmony software, printer drivers en ander externe apparaten.

Daarnaast had ik na de upgrade geen beeld op mijn externe LG 4K Monitor, moest toen via het beeldscherm van mijn Samsung TV weer teruggaan naar Mojave.
Ik zou persoonlijk toch nog even wachten met upgraden...

Het is voor mij niet absoluut noodzakelijk om nu al over te gaan, dus ik zie het nog even aan.