Binnenkort IOS 13 en macOS Catalina

  • 4 June 2019
  • 50 reacties
  • 2433 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +21
Binnenkort in IOS 13

IOS13 is in het najaar te installeren vanaf de IPhone's 6S en hoger, en de iPhoneSE.
Voor de iPad vanaf de iPad 2017 of nieuwer, iPad Air 2, iPad Air 2019, iPad mini 4 of nieuwer en alle iPad Pro's.

Enige aankondigen door Apple
Apps worden 50% kleiner, dus meer apps op je scherm.
Mail met extra opmaakopties.
Direct het licht bij portretfoto's aanpassen.
Waarschuwen wanneer een app op de achtergond je locatie gebruikt.
Zoekopdrachten gecombineerd in foto's
Anonieme en onbekende bellers negeren en direct doorsturen naar Voicemail

Meer te lezen op de site van Appletips

MacOS Catalina.
MacOS Catalina komt dit najaar ook beschikbaar en later deze maand als publieke Beta.
ook deze wordt door een hoop Mac's ondersteund.
Alle Macs die nu onder Mojave draaien worden ondersteund.
• MacBook Air 2012 of nieuwer
• MacBook Pro midden 2012 of nieuwer
• iMac eind 2012 of nieuwer
• Mac Mini 2012 of nieuwer
• iMac Pro
• Mac Pro eind 2013 of nieuwer
• Mac Pro midden 2010 of 2012 met externe GPU

Einde voor iTunes, maar het synchroniseren en herstellen van iPhones en iPads blijf bestaan d.m.v. macOS Finder.
Standaard ondersteuning voor iPads als extern Mac-scherm

Meer te lezen op de site van Appletips

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

50 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Dat Catalina geen 32 bits zou ondersteunen dat was allang bekend.
Het enige wat ik van 32 bits had was Adobe photoshop.
Deze heb ik ge-upgrade naar de 64 bits-versie.
Mijn laserprinter wordt wel ondersteund, maar meestal kun je zo een 64 bit printerdriver downen.
Het enige waar ik tegenaanloop is die Chrome remote desktop, maar daar is mee te leven.
Ik denk dat Chrome eerdaags wel met een update komt
Verder is mijn computer er sneller op geworden, hij was al snel, 'heb een SSD schijf in mijn iMac en dat is al snel, maar hij's nu nog een stukje sneller geworden.
Overigens heb ik me afgemeld voor de Beta's, teveel problemen mee.
Maar misschien meld ik me later wel weer aan, niets is zo veranderlijk als een huistijger😋
Reputatie 7
Badge +21
Heb Chrome remote desktop nu toch onder Catalina aan de praat gekregen.

Reputatie 7
Badge +28

Ik heb al jaren een HP 6520 printer. Die zal wel 32 bits zijn. Op internet lees ik dat 64 bit inderdaad te downloaden is.

Gaat dat min of meer automatisch  na een melding? 
 

En is de printer na het downloaden meteen gebruiksklaar of moet de hele installatie weer opnieuw? 

Bij mij is er een draadloze verbinding tussen de printer en PC in gebruik. 
 

 

Reputatie 7
Badge +21

De driver moet je zelf installeren @Noordzee 
En nee je hoeft niet alles opnieuw te installeren, dat is het voordeel van een Mac, opnieuw opstarten na een installatie? Dat kent de Mac niet het werkt gewoon direct.

Reputatie 7
Badge +28

iOS13 blijft maar met nieuwe updates komen,  vandaag 13.2.3 geïnstalleerd. 

 

Wat betreft Catalina, ik heb besloten om Catalina voorlopig nog niet te installeren. Ik lees nog steeds heel veel problemen en kritische noten op diverse fora. Verder is het niet meer ondersteunen van 32-bits programma's voor mij niet zo fijn. 

 

Ik heb vandaag de steeds maar terugkomende software melding uitgeschakeld via deze methode :

 

macOS Catalina is nu een tijdje beschikbaar voor de Mac, maar dit is niet zonder slag of stoot gegaan. Catalina bevat helaas nog de nodige bugs en problemen, desondanks Apple recent nog een bugfix-update heeft uitgebracht. 

Wie nog macOS Mojave of eerder heeft geïnstalleerd krijgt in Systeemvoorkeuren een melding te zien dat macOS Catalina beschikbaar is om te installeren. Via de 'Werk nu bij-knop' is het dan mogelijk om de update uit te voeren. Mocht je nog liever willen wachten of heb je helemaal geen interesse in macOS 10.15? Dan kun je de update verwijderen en verbergen in Systeemvoorkeuren. 

macOS Catalina-update verwijderen uit Systeemvoorkeuren

  • Open Terminal via Programma's â–¸ Hulpprogramma's
  • Kopieer onderstaand commando (command⌘ + C)
  • Plak het commando in een leeg venster (command⌘ + V)
  • Druk op enter om het commando uit te voeren

sudo softwareupdate --ignore "macOS Catalina"

macOS Catalina-update melding verwijderen uit Systeemvoorkeuren

Vul het wachtwoord van je Mac in en druk op enter om het commando uit te voeren. Wanneer je nu Systeemvoorkeuren ▸ Software-update opent zal je merken dat de Catalina-update verwijderd is. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +22

@Noordzee ik vind het vreemd dat jij kinderziektes heb met Catalina, ik heb nergens last van. Je verteld dat je geen Catalina hebt, zou je dan eens willen verwoorden wat de foute buys zijn? 
 

@huistijger heb jij last van Buys met Catalina? 🤔

Reputatie 7
Badge +28

Dennis, ik heb zelf geen problemen ervaren, want ik heb het nooit geïnstalleerd. Alleen veel over gelezen. Maar de doorslag geeft het niet meer ondersteunen van 32 bits programma's. Ik wil eigenlijk gewoon mijn huidige programma's behouden. 

Reputatie 7
Badge +22

iOS13 blijft maar met nieuwe updates komen,  vandaag 13.2.3 geïnstalleerd. 

 

Wat betreft Catalina, ik heb besloten om Catalina voorlopig nog niet te installeren. Ik lees nog steeds heel veel problemen en kritische noten op diverse fora. Verder is het niet meer ondersteunen van 32-bits programma's voor mij niet zo fijn. 

 

Ik heb vandaag de steeds maar terugkomende software melding uitgeschakeld via deze methode :

 

macOS Catalina is nu een tijdje beschikbaar voor de Mac, maar dit is niet zonder slag of stoot gegaan. Catalina bevat helaas nog de nodige bugs en problemen, desondanks Apple recent nog een bugfix-update heeft uitgebracht. 

Wie nog macOS Mojave of eerder heeft geïnstalleerd krijgt in Systeemvoorkeuren een melding te zien dat macOS Catalina beschikbaar is om te installeren. Via de 'Werk nu bij-knop' is het dan mogelijk om de update uit te voeren. Mocht je nog liever willen wachten of heb je helemaal geen interesse in macOS 10.15? Dan kun je de update verwijderen en verbergen in Systeemvoorkeuren. 

macOS Catalina-update verwijderen uit Systeemvoorkeuren

  • Open Terminal via Programma's â–¸ Hulpprogramma's
  • Kopieer onderstaand commando (command⌘ + C)
  • Plak het commando in een leeg venster (command⌘ + V)
  • Druk op enter om het commando uit te voeren

sudo softwareupdate --ignore "macOS Catalina"

macOS Catalina-update melding verwijderen uit Systeemvoorkeuren

Vul het wachtwoord van je Mac in en druk op enter om het commando uit te voeren. Wanneer je nu Systeemvoorkeuren ▸ Software-update opent zal je merken dat de Catalina-update verwijderd is. 

 

 

 

Als ik op die link klik, dan zie ik alleen die afbeelding van de MacBook. Dacht dat het een link was naar een website. 😉

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Noordzee 
Ik begrijp dat je nog 32 bits app's hebt die je wilt gebruiken.
Dat probleem had ik ook alleen omdat ik verouderde versie van Adobe gebruikte.
Nu heb ik de nieuwste Adobe CC2019 inclusief Photoshop aangeschaft een fantastisch programma, kun je veel meer mee dan de oude photoshop. De kosten zijn 12,90 maand.

Je kunt het 1 maand op proef krijgen en zeg je het binnen die maand op dan kost het je ook niets.
Ik ben het abonnement aangegaan en heb er veel plezier van.
Het enige nadeel is dat ik ook Dreamweaver veel gebruik voor het maken van websites, maar als ik die er ook bij neem dan wordt het abonnement een stuk duurder.

Dus heb ik op een aparte partitie Mojave geïnstalleerd en daar heb ik de oude adobe nog op staan en daar kan ik dus nog dreamweaver op draaien.
Gewoon ff opnieuw opstarten in Mojave en ik kan Dreamweaver gebruiken.

Ok, t kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

En net als Dennis heb ik totaal geen problemen met Catalina.
En je kunt met wat kunstgrepen nog terug naar Mojave dus je kunt Catalina eerst proberen.  (Maak eerst een volledige backup op de Timemachine)

Reputatie 7
Badge +21

 

@huistijger heb jij last van Buys met Catalina? 🤔

Nee en zelfs ook niet van Bugs @Dennis Schreve  :joy::rofl:

Badge

Auto-dark mode is er dan eindelijk! Wat een heerlijke toevoeging :-) 

Reputatie 7
Badge +22

Auto-dark mode is er dan eindelijk! Wat een heerlijke toevoeging :-) 

Ik heb hem continu op Darkmode staan, geeft veel meer rust aan mij ogen.

Badge

Auto-dark mode is er dan eindelijk! Wat een heerlijke toevoeging :-) 

Ik heb hem continu op Darkmode staan, geeft veel meer rust aan mij ogen.

Meestal werkt dat indd het beste alleen als je even in de zon komt (wat zeldzaam is natuurlijk!) valt het zicht zo snel weg.. 

 

Ik hoop dat de meeste apps (WhatsApp bijv) ook snel deze functie implementeert :) 

Reputatie 7
Badge +22

Meestal werkt dat indd het beste alleen als je even in de zon komt (wat zeldzaam is natuurlijk!) valt het zicht zo snel weg.. 

 

Ik hoop dat de meeste apps (WhatsApp bijv) ook snel deze functie implementeert :) 

Dat hoop ik ook wel. :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Noordzee 
Ik begrijp dat je nog 32 bits app's hebt die je wilt gebruiken.
Dat probleem had ik ook alleen omdat ik verouderde versie van Adobe gebruikte.
Nu heb ik de nieuwste Adobe CC2019 inclusief Photoshop aangeschaft een fantastisch programma, kun je veel meer mee dan de oude photoshop. De kosten zijn 12,90 maand.

Je kunt het 1 maand op proef krijgen en zeg je het binnen die maand op dan kost het je ook niets.
Ik ben het abonnement aangegaan en heb er veel plezier van.
Het enige nadeel is dat ik ook Dreamweaver veel gebruik voor het maken van websites, maar als ik die er ook bij neem dan wordt het abonnement een stuk duurder.
 

 

Ik heb dus ook 32 bits programma's in gebruik. Wil ik die vervangen door de 64-bits versies dan ben ik daar flink wat geld voor kwijt. Daar heb ik eigenlijk niet zo veel zin in. 

Dat verwijderen van de melding voor updaten via systeemvoorkeuren werkt niet goed. De melding blijft gewoon komen.  Alles maar weer teruggezet.

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Auto-dark mode is er dan eindelijk! Wat een heerlijke toevoeging :-) 

Op de iPhone en de iPad is het inderdaad wel prettig, maar op de iMac vind ik het maar niks.
Deze staat dus bij mij in de gewone modes, 'vind dat veel prettiger.
Zo zie je maar weer, smaken verschillen nu eenmaal.

Reputatie 7
Badge +28

@huistijger @Dennis Schreve 

Na een half jaar lang gewoon nog Mojave heb ik vandaag toch maar eens de stap gezet. 

De computer is drie uur (!) lang bezig geweest met de installatie van Office 2019, Catalina en de noodzakelijke update van KPN Veilig. 

En ja huistijger, ik weet dat jij KPN Veilig totaal overbodig vind. Zelf vond ik het al typisch dat het überhaupt werkt op mijn Mac. Ik heb hier toch aardig wat topics zien langskomen van mensen die KPN Veilig niet werkend krijgen met Catalina. Ik zie het even aan. Alles staat nu aan, zelfs de firewall  en de browsebeveiliging. Als het mij stoort, dan kan het altijd uitgezet worden. 

Office wilde ik toch best graag houden, ik had een kortingsbon gekregen van een bedrijf en daardoor kon ik Office 2019 nu met korting aanschaffen. En dat gaf de doorslag om nu maar eens de stap naar Catalina te zetten. 

Zover ik tot nu kon testen, werkt alles. Ook de printer die kennelijk geen handmatige update nodig had naar "64 bit".  

  

Reputatie 7
Badge +22

Beste @Noordzee 

PC Veilig werkt bij mij gewoon prima: 

Dit is de laatste versie:

:wink:

Reputatie 7
Badge +22

Apple brengt iOS 13.4.1 en iPadOS 13.4.1 met bugfixes uit: dit is er verbeterd:

Apple heeft iOS 13.4.1 uitgebracht, een nieuwe bugfix-update voor de iPhone. Ook iPadOS 13.4.1 is verschenen, met dezelfde bugfixes op de iPad. Lees hieronder de details over de update.

Apple is na het uitbrengen van iOS 13.4 alweer druk aan de slag gegaan met het wegwerken van alle bugs en andere problemen. Vandaag verschijnen daarom iOS 13.4.1 en iPadOS 13.4.1, met onder andere bugfixes voor FaceTime en Bluetooth.

 

iOS 13.4.1 en iPadOS 13.4.1 beschikbaar

Het is nog maar een paar weken geleden dat Apple iOS 13.4 uitbracht, waarin diverse verbeteringen en nieuwe functies toegevoegd zijn. Apple loste er ook een groot aantal beveiligingsproblemen mee op, maar er zijn toch nog een aantal bugs op de plank blijven liggen. Eén van de problemen is de VPN-bug met onveilige verbindingen. Dit probleem speelt al sinds iOS 13.3.1 en is ook in iOS 13.4 nog aanwezig. Mogelijk heeft Apple dit nu opgelost in iOS 13.4.1.

Sinds iOS 13.4 is het niet mogelijk om te FaceTimen met oudere apparaten met iOS 9. De timing is erg ongelukkig, omdat vooral veel ouderen met verouderde iPads zitten om contact te blijven houden met kinderen. Dat probleem is nu aangepakt.

Hieronder vind je de changelog:

iOS 13.4.1 bevat probleemoplossingen voor je iPhone.

  • Er is een probleem verholpen waarbij apparaten met iOS 13.4 niet konden deelnemen aan FaceTime-gesprekken met apparaten met iOS 9.3.6 en lager of OS X El Capitan 10.11.6 en lager.
  • Er is een probleem verholpen met de app Instellingen waarbij ‘Bluetooth’ niet kon worden gekozen in het snelmenu in het beginscherm.

Sommige functies zijn mogelijk niet in alle regio’s of op alle Apple apparaten beschikbaar. Raadpleeg voor meer informatie over de beveiligingsaspecten van software-updates van Apple de volgende website:
https://support.apple.com/kb/HT201222

Reputatie 7
Badge +22

@huistijger en/of @Noordzee,

Hoe krijg ik dit uit:

Iedere keer als ik de Command lang ingedrukt hou komt dit in beeld op mijn iPad. Want ik wil dan een screenshot maken, dan komt hij al na 2 seconden in beeld. Om een screenshot te maken moet ik command + Shift + 4 ingedrukken om een screenshot te maken. Maar dat lukt niet, want dan komt hij in beeld. Dat heeft ie eerst niet gedaan, maar wat ik wel weet is dat ik dit een tijdje geleden had aangezet om die toetsencombinatie te kunnen zien. Maar nu wil ik hem dus uitzetten, maar waar??? 🤔

Reputatie 7
Badge +28

Hier staat een lange lijst met mogelijkheden:  

https://support.apple.com/nl-nl/HT201236

Reputatie 7
Badge +22

Hier staat een lange lijst met mogelijkheden:  

https://support.apple.com/nl-nl/HT201236

Daar staat niet bij hoe ik die venster met de toetsencombinatie uit kan zetten in beeld. :disappointed_relieved::thinking:

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Dennis Schreve 
Ga naar Systeemvoorkeuren - Toetsenbord en dan tabblad toetscombinaties.
misschien het handigste om het dan met de tab Standaardinstellingen weer te resetten.

Pas op welke toets je welke functie geeft, want dan kun je dus deze gekke situaties krijgen.

Reputatie 7
Badge +22

Hoi @Dennis Schreve 
Ga naar Systeemvoorkeuren - Toetsenbord en dan tabblad toetscombinaties.
misschien het handigste om het dan met de tab Standaardinstellingen weer te resetten.

Pas op welke toets je welke functie geeft, want dan kun je dus deze gekke situaties krijgen.

Dat is op mijn iMac @huistijger, het gaat om mijn iPad dat ik dit krijg te zien als ik de ‘command’ iets te lang ingedrukt houd: 

 

Reputatie 7
Badge +21

Verkeerde topic