[iPhone X] “Als eerste besteld = als eerste in huis”? of "Maak dat de kat wijs"!

• 2 november 2017
  • 24 reacties
  • 709 keer bekeken

Reputatie 6
Hallo KPN!,

Edit Note!: dit topic heb ik ook maar even 1:1 gekopieerd en geplaatst op het Zakelijk KPN Forum. 🤔

Aanleiding
Ik zie steeds meer-en-meer zeer verontrustende topics en reacties daarop opdoemen hier op ons Forum over met name de bestelprocedure voor een - onze AFC *| - zeer belangrijk nieuwe product: Apple iPhone X!

Eerdere reacties en advies
Ik heb al eerder en vaker aangegeven in bijvoorbeeld ook de topics van andere forumleden, dat het me toch echt een heel goed idee lijkt (zonder altijd maar weer dringend advies te willen geven!), dat KPN nou eindelijk eens echte transparantie laat zien i.p.v. die steeds donker en grijzer wordende mistwolk rondom de bestelling van de iPhone X, door een juiste weergave te geven van de voorraden van alle uitvoeringen van dit nieuwe model: iPhone X!

Klantperspectief
Op deze manier - zeker niet alleen vanuit klantperspectief - wordt het natuurlijk een SOAP met een groot potentieel een zeer slechte clifhanger te worden voor de (aspirant) klanten (voor) van KPN!

“Als eerste besteld = als eerste in huis?” of is het toch "Maak dat de kat wijs!"

Advies
Mede gezien het feit dat jullie een kat hebben gebruikt in jullie wervende video, die ik wederom als zoveelste mailing in mijn mailbox heb mogen ontvangen, zet deze hele gang van zaken rondom het bestellen bij en leveren door KPN van de nieuwe Apple iPhone X, mij toch echt wel aan het denken - twijfelen - hoor! Of worden we door die leuke jongedame in jullie video, dan toch ook stiekem nog gewoon een beetje uitgelachen? Jammer hoor...

Kom op KPN! Dat kan en moet natuurlijk veel beter!

Heb een fijne avond! 😎

*| Apple Fan Club

24 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Je kunt het de KPN niet kwalijk nemen Berend.
Er zijn voor de eerste levering te weinig iPhones beschikbaar.
Dus Apple gaat de voorraad verdelen en dus weet niemand hoeveel ze geleverd krijgen.
Zoals ik al verteld had, ik heb de mijne bij de Mediamarkt besteld omdat ik er een wilde kopen zonder abonnement. Levering binnen 3 a 5 dagen werd gezegd en stond ook op de bevestigingsmail.
's Avonds kreeg ik al bericht: Helaas is de beschikbaarheid beperkt en is de levertijd flink toegenomen...
Zondag kreeg ik bericht: Je bent niet de enige met interesse in APPLE IPHONE X 64 ZILVER met artikelnummer xxxxx. Velen gingen je voor en helaas is het product nu uitverkocht.
Jammer denk je dan, maar beloof het dan ook niet.
Maar voor mij geluk dat hij vanmiddag alsnog bezorgd wordt.
Ik wil maar zeggen Men weet niet hoeveel ze geleverd krijgen en daardoor komen de misverstanden.
Apple hoopt met de volgende levering genoeg voorraad te kunnen leveren.
Reputatie 2
Badge
Je kunt het de KPN niet kwalijk nemen Berend.
Er zijn voor de eerste levering te weinig iPhones beschikbaar.
Dus Apple gaat de voorraad verdelen en dus weet niemand hoeveel ze geleverd krijgen.
Zoals ik al verteld had, ik heb de mijne bij de Mediamarkt besteld omdat ik er een wilde kopen zonder abonnement. Levering binnen 3 a 5 dagen werd gezegd en stond ook op de bevestigingsmail.
's Avonds kreeg ik al bericht: Helaas is de beschikbaarheid beperkt en is de levertijd flink toegenomen...
Zondag kreeg ik bericht: Je bent niet de enige met interesse in APPLE IPHONE X 64 ZILVER met artikelnummer xxxxx. Velen gingen je voor en helaas is het product nu uitverkocht.
Jammer denk je dan, maar beloof het dan ook niet.
Maar voor mij geluk dat hij vanmiddag alsnog bezorgd wordt.
Ik wil maar zeggen Men weet niet hoeveel ze geleverd krijgen en daardoor komen de misverstanden.
Apple hoopt met de volgende levering genoeg voorraad te kunnen leveren.

Op zich natuurlijk erg grappig dat op de stelling of we al dan niet een kat in de zak hebben gekocht, een huistijger reageert. De reactie daarentegen is allesbehalve grappig.
Je kunt hier zoveel dingen uit opmaken, maar het belangrijkste is misschien nog dat je zelf in de marketingpraatjes van je werkgever bent gaan geloven.
KPN weet al sinds september dat het nooit Nederland gaat bedienen met zijn 1e voorraad.
KPN weet al weken, precies hoeveel ze gaan krijgen van Apple maar houden dit angstvallig stil. Om op die manier de schijn op te houden en " wir haben es nicht gewusst" te roepen.
KPN heeft gewoon twee stapels gemaakt, 1 voor de klantenservice en 1 voor de gewone bestellingen.
De stapel van de gewone bestellingen ging veel harder. Daarom kon je via de klantenservice gewoon nog in de middag bestellen en meteen reactie krijgen.

Ook nu nog, wanneer iemand op mijn topic reageert of mij tagt op dit forum duurt het 3 uur voor daar een mail over komt.

Als ik 1 van de beweringen goed heb, is het een grote schande. Maar de reden waarom ik aan het gissen geslagen ben, is omdat er allerlei vage bewoordingen gebruikt worden, aantoonbaar een loopje genomen wordt met hun eigen beloftes en omdat KPN weer denkt weg te komen met een heel naar potje "Eerst de order, dan het gezeik."
Reputatie 7
Badge +19

Op zich natuurlijk erg grappig dat op de stelling of we al dan niet een kat in de zak hebben gekocht, een huistijger reageert. De reactie daarentegen is allesbehalve grappig.
Je kunt hier zoveel dingen uit opmaken, maar het belangrijkste is misschien nog dat je zelf in de marketingpraatjes van je werkgever bent gaan geloven.

Nee Peter ik ben al 6 jaar gepensioneerd dus mijn werkgever (die overigens niet KPN was en ook geen enkele connectie of wat dan ook met Apple) staat hier geheel buiten. En natuurlijk mag jij er aan andere mening over hebben, gelukkig leven we in een vrije wereld. 🐈 🐱

Maar de reden waarom ik aan het gissen geslagen ben, is omdat er allerlei vage bewoordingen gebruikt worden,

En gissen wil nog wel eens missen.😎
Reputatie 7
KPN is op het wereldtoneel een miniscule speler en derhalve helemaal niet interessant voor leveranciers als Apple.
Dit betekent dat KPN één van de eersten zal zijn die achter in de rij geplaatst zal gaan worden voor aanvulling van de voorraad bij een "tekort".
Wat dat betreft ben je dus veel beter af bij de internationale spelers zoals bijvoorbeeld T-Mobile, Vodafone en Mediamarkt.
Ik snap ook niet waarom mensen zich zo druk kunnen maken over een snelle levering, het is maar een mobieltje en jouw huidige werkt toch nog.
Reputatie 6
KPN is op het wereldtoneel een miniscule speler en derhalve helemaal niet interessant voor leveranciers als Apple.
Dit betekent dat KPN één van de eersten zal zijn die achter in de rij geplaatst zal gaan worden voor aanvulling van de voorraad bij een "tekort".
Wat dat betreft ben je dus veel beter af bij de internationale spelers zoals bijvoorbeeld T-Mobile, Vodafone en Mediamarkt.

De wereldwijde BUZZ! rondom de introductie van de nieuwe Apple iPhone X, is voor KPN natuurlijk een buitenkansje om bestaande klanten langer aan zich te binden, door een verlenging van hun abonnement i.c.m. deze Super Phone aan te bieden. De (potentiële nieuwe) klanten worden op deze manier dan ook als een hapklaar brokje klaargestoomd, om te worden 'opgeslokt' in het bestaande klantenbestand.

Ik snap ook niet waarom mensen zich zo druk kunnen maken over een snelle levering, het is maar een mobieltje en jouw huidige werkt toch nog.

Dat is en blijft natuurlijk altijd een arbitrair argument. "Het snel willen hebben" is nou eenmaal - ook - een stukje aangeleerd gedrag, dat natuurlijk ook door alle reclame uitingen van KPN zelf ook enorm is aangewakkerd.

Ik ken dat gevoel van het als eerste iets willen hebben/kunnen gebruiken en de daarmee samenhangende emoties - lees voorpret - zelf ook maar al te goed. Ik ben zelf dan ook - zoals men dat in Marketingtermen noemt - een echte "Early Adopter"! Kost wat, maar dan heb je iets waar je dan ook per direct ontzettend veel lol aan kunt beleven.

Mijn verwondering behelst nog steeds de wijze waarop KPN hierover met haar - potentiële - klanten communiceert, dat verdient m.i. zeker niet altijd de schoonheidsprijs.

Al doende leert men...! 😎
Reputatie 7
...deze Super Phone...Dat is jouw mening maar absoluut niet de mijne.
Reputatie 7
Badge +19
Ach ja, de één houdt van de moeder, de ander van de dochter.
Gelukkig is er verschil van smaak.🐈
Reputatie 7
Gelukkig wel, ik heb nog altijd een HTC One M7 uit 2013.

Dat ding is niet stuk te krijgen.
Reputatie 7
Badge +19
Gelukkig wel, ik heb nog altijd een HTC One M7 uit 2013.Dat ding is niet stuk te krijgen.

Wedden van wel wjb ?😂 🤣 😀

Reputatie 6
Gelukkig wel, ik heb nog altijd een HTC One M7 uit 2013.Dat ding is niet stuk te krijgen.

Wedden van wel wjb ?😂 🤣 😀

TOUCHÉ! 🤣
Toch wel fijn dat je niet in de rij hoeft te staan voor een kwalitatief hoogwaardig product.
😉

Reputatie 7
Badge +19
En kun je er ook nog mee bellen? 🤔 😝
Uhh, denk net zo goed als met een aaifoon x die niet op voorraad is. 😀
Reputatie 2
Badge
Maar de reden waarom ik aan het gissen geslagen ben, is omdat er allerlei vage bewoordingen gebruikt worden,
---------------------------------------------------------------
En gissen wil nog wel eens missen.😎

Dat is ook mijn betoog. Communiceer met je klanten. Dat laat geen ruimte voor allerlei giswerk en verkeerde verwachtingen. Wanneer KPN aan mij een belofte doet, ben ik sneller geneigd ze te geloven door de status die een bedrijf als KPN verworven heeft. Als de lokale 2ehandsautoverkoper iets roept denk ik sneller bij mezelf dat deze belofte wel eens op losse schroeven zou kunnen staan.
Nu echter, breken ze toezegging na toezegging.

En vwb. @wjb zegt: Ik betaal genoeg om als early adopter het genoegen te mogen smaken, als één van de eersten het cellofaantje van de iPhone X af te halen. Noem het kinderachtig, noem het hebzucht. Maar ik betaal ervoor. Doe er de moeite voor. En -niet onbelangrijk- ik wordt er blij van.
KPN stelt mijn geduld extreem op de proef door, een door henzelf gecreëerd probleem niet adequaat aan te pakken en mij, en vele andere klanten met een kluitje het riet in te sturen.
Reputatie 7
...En vwb. @wjb zegt: Ik betaal genoeg om als early adopter het genoegen te mogen smaken, als één van de eersten het cellofaantje van de iPhone X af te halen. Noem het kinderachtig, noem het hebzucht. Maar ik betaal ervoor. Doe er de moeite voor. En -niet onbelangrijk- ik wordt er blij van...Dat is uiteraard prima en al helemaal omdat je er blij van wordt. Mijn keuze is een andere en daar wordt ik dan weer blij van.
Reputatie 7
Badge +31
Wereldwijd is er een tekort. Schuif dat toch niet op KPN. Bij KPN gaat het echt "op volgorde van bestelling".
Zelfs Apple zelf, via de Apple Stores, moe(s)t kopers teleurstellen.

Op persoonlijke titel.
Je moet dit walgelijk dure apparaat, waar Apple zelf zeker € 500 per stuk aan verdiend, niet eens willen. Alle goedkopere smartphones, ook de iphones, werken prima. Laat je toch niet afzetten.
Apple laat zijn toestellen assembleren in zeer-lage-lonen landen. Die werknemers kunnen zelf nooit van z'n lang zal ze leven überhaupt een smartphone aanschaffen.
Reputatie 2
Badge
Wereldwijd is er een tekort. Schuif dat toch niet op KPN. Bij KPN gaat het echt "op volgorde van bestelling".

Het probleem is, dat dit AANTOONBAAR onjuist is. Diverse mensen (Zelfs in de topic) hebben na +/- 11:00 uur besteld. Hebben gewoon vrijdag de telefoon gekregen. Dezelfde configuraties.
Apple houdt de bestellers van dag tot dag op de hoogte over de situatie.

Je persoonlijke noot heb ik gelezen. Zoals eerder gezegd, de één houdt van de moeder, de ander van de dochter.
Reputatie 6

Op persoonlijke titel.
Je moet dit walgelijk dure apparaat, waar Apple zelf zeker € 500 per stuk aan verdiend, niet eens willen. Alle goedkopere smartphones, ook de iphones, werken prima. Laat je toch niet afzetten.
Apple laat zijn toestellen assembleren in zeer-lage-lonen landen. Die werknemers kunnen zelf nooit van z'n lang zal ze leven überhaupt een smartphone aanschaffen.

Hallo @PeterG,

Bedankt voor je reactie en natuurlijk ook voor je persoonlijke noot!

Bij dat laatste voel ik me toch wel ietwat ongemakkelijk. Ik vind het erg jammer dat je in het debat over het onderwerp van dit topic, over de niet zo heel lekker lopende bestelprocedure bij KPN, de schuld blijkbaar neer wil leggen bij een vermeend 'wereldwijd tekort' van de iPhone X. Ik ken zelf 'de getallen' dan ook niet, dus kan ik daar niet over oordelen.

Je - toch ook ietwat sociaal gekleurde - opmerking over de medewerkers die in opdracht van Apple de iPhone (X) assembleren, treft in ieder geval bij mij zeker geen doel. Ik zal uitleggen wat ik hiermee bedoel. Heel erg veel van de producten die wij in het 'beschaafde Westen' consumeren, worden geproduceerd en/of geassembleerd in zeer-zeer-lage-loonlanden, dat is simpelweg een feit.

Echter dit topic gaat m.i. nergens anders over, dan primair over de bestelprocedure van deze iPhone X en niet in de laatste plaats de communicatie vanuit KPN als er iets fout gaat / dreigt te gaan. Juist daarom ben ik van mening dat je persoonlijke noot dan ook eigenlijk hier niet goed op zijn plaats valt.

Jammer vind ik ook dat heel veel discussies, over - helaas maar waar - Apple producten, dan ook ontsporen in dit soort geneuzel. Dat vind ik persoonlijk altijd erg jammer, zeker in een topic over onze - over het algemeen zeer betrouwbare - leverancier KPN!

Ik ben van mening dat we, door het kraken van kritische noten over de producten, diensten en services van KPN, onze leverancier juist een heel groot plezier doen. Kritiek is een kans om het beter te doen.

Het wordt pas echt een vervelende issue, als ik mijn topics ga afsluiten met de woorden: "Zie mij niet meer als een boze klant, maar gewoon als een zeer teleurgestelde vriend!" Voel je met mij mee?

Heb een fijne avond! 😎
Reputatie 7
Badge +31
Wat betreft de bestelprocedure: kpn had al toegeveven dat er een storing was die na enkele uren is opgelost. Verder kan KPN ook niet helpen dat ze vooralsnog minder toestellen dan bestelt geleverd krijgen. Ik blijf het derhalve niet eens met de stelling in dit topic om "alle schuld" bij KPN te leggen.
In de media zijn duidelijk berichten dat lang niet alleen KPN hierdoor leveringsproblemen heeft, maar andere bedrijven evenzo! Dat je moet wachten op je toestel moet je dus echt niet naar kpn wijzen. Hiervoor moet je naar APPLE wijzen; zie alle berichten in media.
Reputatie 7
Toch denk ik dat KPN hier verantwoordelijk is voor:
1) Te lage "voorraad"/inkoop.
2) Slecht bestelproces waarbij niet aangegeven wordt of jouw bestelling uit voorraad geleverd kan worden.
3) Slechte communicatie met de klant omtrent de voortgang van de levering en verwachte termijnen.

Mijns inziens valt er KPN dus voldoende te verwijten.

...Verder kan KPN ook niet helpen dat ze vooralsnog minder toestellen dan bestelt geleverd krijgen...Bedoel je hiermee het aantal toestellen dat door de klant bij KPN besteld is of het aantal toestellen dat door KPN bij Apple besteld is?
Reputatie 2
Badge
Wat betreft de bestelprocedure: kpn had al toegeveven dat er een storing was die na enkele uren is opgelost. Verder kan KPN ook niet helpen dat ze vooralsnog minder toestellen dan bestelt geleverd krijgen. Ik blijf het derhalve niet eens met de stelling in dit topic om "alle schuld" bij KPN te leggen.
In de media zijn duidelijk berichten dat lang niet alleen KPN hierdoor leveringsproblemen heeft, maar andere bedrijven evenzo! Dat je moet wachten op je toestel moet je dus echt niet naar kpn wijzen. Hiervoor moet je naar APPLE wijzen; zie alle berichten in media.

Niemand verwijt KPN dat ze niet voldoende hebben. De enorme irritatie is dat KPN slechts aan damage control doet op social media en nog niet EEN keer mij, als klant op de hoogte heeft gesteld.
Overigens, heeft de KPN aan MIJ nog niet laten weten dat er een storing was.
Beste lui, ik begrijp het punt wel van de heren @BerendDeMeyer_ en @PeterRosier en er zijn er ongetwijfeld meer. Apple weet als geen ander hoe je een hype creëert rondom je nieuwste product. Ik zal nu wel mensen op hun tenen trappen, maar juist daar zit het probleem. Apple weet dat de vraag bij de winkels/providers groot is. Als er gemiddeld een 20 worden geleverd bij de 1e ronde en er staan al op 1 locatie als voorbeeld een 300/400 mensen te wachten, hoopvol. En je staat daartussen. Of je denkt eerst even naar de tandarts zoals in het voorbeeld, je verwacht ik ben dan nog bijtijds..

Communicatie is belangrijk, de basis voor een communicatiebedrijf. Gelukkig heeft KPN wel de info op de site bijgewerkt inmiddels naar 3 weken. Ik ken een provider waar men hanteert op voorraad terwijl de klant al veel langer wacht dan 3 weken.

Beetje off topic, excuses, zelf heb ik ooit een auto gekocht zou voor me klaar staan op mijn verjaardag. Je raad het al, pa en ik naar de garage om hem te halen, maar NEE. Teleurstelling? Ja.
Of zoals mijn pa dan zegt, een ervaring rijker en een illusie armer.
Reputatie 2
Badge

Communicatie is belangrijk, de basis voor een communicatiebedrijf. Gelukkig heeft KPN wel de info op de site bijgewerkt inmiddels naar 3 weken. Ik ken een provider waar men hanteert op voorraad terwijl de klant al veel langer wacht dan 3 weken.

Zie je, ze vallen steeds in de eigen valkuil. Er komt wel een nieuwe batch over drie weken maar die gaat op aan de wachtende klanten. De reële levertijd is veel meer dan 3 weken. Maarja, ook hier begint: "Eerst de order, dan je klep houden en een callcenter inhuren voor het gezeik. "
Het valt me op dat je voor ze/mij slechts een klein deel citeert en niet mijn volledige begrijpende reactie. Maar ik hoop dat wanneer je het toestel hebt dat je hem niet laat vallen per ongeluk en dat je het w88 dan snel bent vergeten en blijheid overheerst.

Reageer