Beantwoord

KPN Vandaag verwijderen als bladwijzer op iOS

  • 23 November 2020
  • 14 reacties
  • 410 keer bekeken

Oud topic, maar dit probleem is er bij mij nog steeds. Ik heb KPN Vandaag nu al tientallen keren verwijderd en alle bovenstaande ‘oplossingen’ werken niet. Na verwijderen staat hij er een paar uur later weer tussen. Ik denk toch een (waarschijnlijk onbedoelde) push van provider KPN?

 

Hij verschijnt overigens alleen op m’n iPhone en niet in Safari op m’n (verder gesyncte) Macbook. In beide gevallen nieuwste versie van het laatste besturingssysteem.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 5 December 2020, 12:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Hoi @Rudi29 . Ik vrees toch echt dat nog ergens een restantje is van een cookie of iets dergelijks. Als alle tips tevergeefs waren heb ik helaas ook geen andere oplossing. :-(

Hoi @Rudi29 . Ik vrees toch echt dat nog ergens een restantje is van een cookie of iets dergelijks. Als alle tips tevergeefs waren heb ik helaas ook geen andere oplossing. :-(

Hi Erwin,

dat lijkt me heel sterk. Die heb ik echt grondig verwijderd. Het lijkt echt iets te zijn wat KPN (onbewust) naar m’n telefoon pusht.

Ik sluit niks uit maar volgens mij hebben wij niet de techniek in huis om bladwijzers naar klanten te pushen. Ik denk ook niet dat wij zoiets mogen. 

@huistijger : Jij nog een idee wat hier aan de hand kan zijn? 

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Rudi29 

Ik gebruik KPN vandaag niet en ook nog nooit gebruikt ook, dus het probleem ken ik niet.
Moet ik eerst eens kijken wat KPN vandaag inhoudt, is dat een app of een website?
Ah, heb even geGooglet en heb een website gevonden.
Overigens zie ik nu dat ik in het oude bericht ook al geantwoord heb.
Sorry heb hier niets aan toe te voegen, mede doordat ik het niet gebruik en dus het probleem niet ken.
 

Haha, dank voor het checken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik KPN Vandaag zelf ook niet ken. Heb het volgens mij letterlijk nog nooit bezocht. Dat is ook een reden waarom ik denk dat het vanuit KPN komt en niet iCloud/Safari.

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Rudi29 ,

Heb je soms meerdere apparaten van Apple en heb je die aan elkaar gekoppeld? 

Ik het stuk hieronder staat iets over synchroniseren. Mogelijk moet je de bladwijzer op een ander apparaat ook verwijderen. Lees hieronder meer over ICloud-bladwijzers-synchronisren.   

 

Bladwijzers bewerken en verwijderen

Je kunt op elk moment de bladwijzers bekijken, bewerken en verwijderen:

  1. Tik in Safari in iOS op de bladwijzer-knop.
  2. Tik bovenin het scherm op het bladwijzer-icoontje.
  3. Veeg over het scherm om een bladwijzer te verwijderen.
  4. Tik op Wijzig om een nieuwe map te maken of meerdere bladwijzers tegelijk te wissen.
  5. Tik op Gereed als je klaar bent.

Safari bladwijzers wissen

Je kunt de omschrijving van een bladwijzer in iOS wijzigen door rechtsonder op Wijzig te drukken. Tik daarna op de bladwijzer die je wilt aanpassen en je komt terecht op een apart scherm. Als je gebruik maakt van iCloud-bladwijzers synchroniseren kun je de wijzigingen ook uitvoeren op de Mac, waarna ze zichtbaar worden op iPhone en iPad.

BEKIJK OOK

Zo werkt het synchroniseren van bladwijzers met iCloud tussen je apparaten

Zo werkt het synchroniseren van bladwijzers met iCloud tussen je apparaten

Dankzij iCloud kun je bladwijzers uitwisselen tussen meerdere apparaten. Websites die je vaker wilt bezoeken vind je op die manier snel weer terug, ongeacht of je Safari, Chrome of Firefox als webbrowser gebruikt.

Bladwijzers zoeken in Safari

Ben je op zoek naar die ene website en weet je niet meer hoe het heet? Als je een fragment van de naam weet kun je de bladwijzers doorzoeken:

  1. Tik in Safari op de Bladwijzer-knop onderin het scherm.
  2. Selecteer het Bladwijzer-icoontje bovenin het scherm.
  3. Trek de pagina iets naar beneden, zodat het zoekvak zichtbaar wordt.
  4. Vul je zoekbegrip in en de lijst verschijnt (hopelijk).

Safari-bladwijzers

Het nadeel is dat je in de juiste map moet zoeken, anders werkt het niet. Dit werkt dus vooral goed als je een map hebt met heel veel bookmarks. Het is daarom beter om zoveel mogelijk bladwijzers in dezelfde map te stoppen dan een hele boomstructuur te bouwen van mappen en submappen.

Dank je, maar dit gaat wederom om iOS-settings. Dat is het echt niet, het komt van buitenaf.

Ik heb geen oplossing. Ik kan alleen maar aangeven dat wij dit niet veroorzaken. Ik hoop dat je een oplossing vind.

Twee maanden later en nog steeds moet ik dat ding dagelijks wissen 😞 Zo frustrerend, het komt zeker weten bij KPN vandaan. Ik wis mijn Safari-cookies wekelijks, het is geen synchronisatieding (de bladwijzer verschijnt niet op mijn macbook terwijl de overige bladwijzers wel synchroniseren) en tot op de dag van vandaag heb ik de website nog nooit bezocht, dus het komt ook niet uit de geschiedenis.

Helaas moet ik er toch nog een keer op terugkomen. Het probleem is er nog steeds en ik heb inmiddels alles wat níét bij KPN zelf ligt uitgesloten. Wat ik o.a. gedaan heb:

  • Handmatig álle bladwijzers in Safari op m’n gelinkte iPhone (alleen daar zit de KPN Vandaag-bladwijzer) en Macbook verwijderd.
  • Direct nadat die leeg waren op beide devices de cookies meermaals verwijderd.
  • Op beide devices Safari ontkoppeld van iCloud (zodat ze niet syncen) en beide devices herstart.
  • Op beide devices Safari weer gekoppeld aan iCloud.
  • In Safari op m’n Macbook nieuwe bladwijzers aangemaakt die vervolgens ook naar m’n iPhone werden gepusht.
  • Een dag lang waren de bladwijzers op beide devices identiek. Na een dag kwam enkel op de iPhone KPN Vandaag erbij…

Dat is voor mij bewijs genoeg dat dit toch echt bij jullie zit. Ik heb er vervolgens ook nog grondig op gegoogled en bij álle soortgelijke gevallen trad het probleem op bij websites van de provider van die iPhone en werd de bladwijzer niet naar andere devices in iCloud gepusht.

Ik geloof zeker dat jullie dit niet met opzet doen, maar toegeven dat het probleem wel aan de kant van KPN zou kunnen zitten zou alvast chique zijn. Hopelijk is er ook alsnog een oplossing mogelijk.

Hoezo bewijs dat het bij KPN ligt? Kan  een Apple dingetje zijn, jij hebt verbinding met KPN en Apple pusht de KPN site in safari.

Jij zegt dat het via Google alleen op de iPhone voorkomt met de website van de provider.

Hoezo bewijs dat het bij KPN ligt? Kan  een Apple dingetje zijn, jij hebt verbinding met KPN en Apple pusht de KPN site in safari.

Jij zegt dat het via Google alleen op de iPhone voorkomt met de website van de provider.

Waarom zou Apple een willekeurige website van bepaalde providers selecteren en haar klanten lastigvallen door die website van een andere partij naar ze te pushen?

Uit de reacties van de Google searches bleek ook dat het bij een selectief aantal providers gebeurt. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Apple een selectie maakt voor welke andere ondernemingen het (op een vrij agressieve manier) reclame maakt. Als het een bewuste actie van Apple was, zou het bij alle providers gebeuren, lijkt me.

Omdat KPN deze site niet zomaar kan puschen in safari, vind het vreemd dat het alleen bij Apple producten gebeurd, wat gebeurd er als je een alternatieve browser gebruikt, dus geen safari?

Als KPN deze site zou pushen zouden er veel meer klachten hier komen.

Ik heb precies hetzelfde probleem als Rudi29. Ik deel het sterke vermoeden dat het onbedoeld bij KPN vandaan komt.

 

Bij Instellingen > Mobiel netwerk > Voorzieningen aanbieder zie ik, naast Klantenservice 1200, ook de KPN Vandaag website staan. Misschien kan KPN eens kijken waar deze data precies vandaan komt (simkaart of door de ether)?