Beantwoord

Privacywaarschuwing Wifi netwerk iOS

  • 9 April 2021
  • 25 reacties
  • 24801 keer bekeken

Op mijn mobiele telefoon zie ik bij de WiFi-instellingen ‘Privacywaarschuwing’ staan. Weet iemand wat dit inhoudt en wat ik er aan kan doen? Mijn telefoon (iPhone) is up-to-date.

 

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 9 November 2021, 13:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Pssst, ‘Versleuteld DNS verkeer’ staat ook wel bekend als DNS-over-HTTPS, iets dat Apple heeft geïntroduceerd met iOS 14 en ik moet bekennen dat ik verder weinig van af weet en ok niet weet waarom je deze melding nu te zien krijgt. Zie je deze melding bij élk wifi netwerk waar je mee verbonden bent? Of komt dit bij 1 specifiek netwerk tevoorschijn?

 

Hallo Maja, ik heb het bij één ander Wifi-netwerk gecheckt en daar verscheen de waarschuwing niet. Inmiddels ook contact gehad met Apple Support. Die geeft aan dat het in dat geval aan de ‘router’ zou kunnen liggen.

Reputatie 7

Welke versie van iOS staat op jouw iPhone?

Ik heb gelezen dat een update de waarschuwing zou doen verdwijnen, maar de software op mijn telefoon is alup-to-date: versie 14.4.2.

Reputatie 7

Dan zal je bij Apple aan moeten kloppen want de Experia Boxen en vele vele andere routers ondersteunen nog geen DoH en DoT.

Reputatie 7
Badge +20

Dan zal je bij Apple aan moeten kloppen want de Experia Boxen en vele vele andere routers ondersteunen nog geen DoH en DoT.

Dit vermoeden had ik al, maar ik kon er intern geen informatie over vinden, dank voor deze bevestiging @wjb!

 

Ik heb hetzelfde nu ook, althans, het viel me zojuist pas op (iPhone is intussen aan het updaten naar 15.1)

Is het schadelijk?

Is er een manier waarop ik kan zien welke apparaten op dit moment aangesloten zijn op mijn wifi-netwerk, en of daar ‘vreemde’ apparaten tussen zitten, bijvoorbeeld?

Hallo @Yohji , je zou in je modem eens kunnen kijken of bij wifi-beveiliging WPA/WPA2 aan staat of alleen WPA, dan is het zaak dit te veranderen en op te slaan als WPA2

Staat er nog een aparte rubriek in je modem met TKIP/AES of alleen TKIP, dan is het zaak dit te veranderen en op te slaan als AES.

Dan met je met je huidige apparatuur optimaal beveiligd.

 

Ok thnx

Reputatie 7
Badge +30

Voor de meelezers in dit topic even een korte uitleg over de melding ‘Dit netwerk blokkeert versleuteld DNS-verkeer'. Als je deze melding krijgt, is het mogelijk dat de instellingen op jouw Experia Box anders staan dan hoe Apple dit adviseert. Je kunt op hun website kijken wat volgens hen de gewenste instellingen zijn. Als dit als zodanig ingesteld is, zou je hier niet meer tegenaan moeten lopen 😊. Je kunt dit controleren door in te loggen op de webinterface van jouw Experia Box. Wij bieden voldoende bescherming vanuit de Experia Box: je hoeft je hier geen zorgen over te maken.

 

Update 17-01-2022: mocht je hier tegenaan lopen, update dan je iPhone naar de laatste iOS 15.2.1. Dan zou je de melding niet meer moeten krijgen.

Ik krijg nu ook een privacy waarschuwing op mijn Android toestel, alles is up to date, hoe schadelijk is dit?

Reputatie 7

Ik krijg nu ook een privacy waarschuwing op mijn Android toestel, alles is up to date, hoe schadelijk is dit?

Niet.

Ik blijf de melding houden ondanks dat ik mijn telefoon en iPad op 17-01-2022 heb geüpdatet. Het hindert mij bij veel apps, oa bankieren lukt nu alleen via 4G. Iemand nog tips voor deze digibeet😫

Reputatie 7

Ik blijf de melding houden ondanks dat ik mijn telefoon en iPad op 17-01-2022 heb geüpdatet. Het hindert mij bij veel apps, oa bankieren lukt nu alleen via 4G. Iemand nog tips voor deze digibeet😫

Wat een ramp is dat iOS van Apple toch.

Ik heb geen iOS dus kan ik je ook niet echt helpen maar ik neem aan dat je die belachelijke controle ergens uit kunt zetten.

Reputatie 5
Badge +5

Mijn iPad heeft IOS 15.2.1. Is dus up to date. 

Ik heb een ZTE Experiabox v10. 

Hoe ernstig is nu deze melding? Hoe kom ik er van af?

Verbinding maken met iPad is soms ook niet optimaal. Apps haperen enkele keer.

Wat kan ik hier zelf aan doen? Ik ben geen netwerk beheerder. 

Met onderstaande instructie kan ik dus niet veel.

 

https://support.apple.com/nl-nl/HT202068

Reputatie 7
Badge +21

….

Mijn iPad heeft IOS 15.2.1. Is dus up to date. 

Ik heb een ZTE Experiabox v10. 

Hoe ernstig is nu deze melding? Hoe kom ik er van af?

Verbinding maken met iPad is soms ook niet optimaal. Apps haperen enkele keer.

Wat kan ik hier zelf aan doen? Ik ben geen netwerk beheerder. 

Met onderstaande instructie kan ik dus niet veel.

 

https://support.apple.com/nl-nl/HT202068

Hallo @An-DH , het enigste dat je binnen je modem kunt controleren bij de wifi instellingen of de beveiliging op WPA2 staat en niet op WPA/WPA2.

 

Reputatie 5
Badge +5

Mijn iPad heeft IOS 15.2.1. Is dus up to date. 

Ik heb een ZTE Experiabox v10. 

Hoe ernstig is nu deze melding? Hoe kom ik er van af?

Verbinding maken met iPad is soms ook niet optimaal. Apps haperen enkele keer.

Wat kan ik hier zelf aan doen? Ik ben geen netwerk beheerder. 

Met onderstaande instructie kan ik dus niet veel.

 

https://support.apple.com/nl-nl/HT202068

Hallo @An-DH , het enigste dat je binnen je modem kunt controleren bij de wifi instellingen of de beveiliging op WPA2 staat en niet op WPA/WPA2.

 

Hallo Jan,

Dank voor je reactie.
Wifi beveiligingstype staat al op WPA2. 

Reputatie 7

Dan is er dus geen enkel risico en kan je die gelding van Apple het beste gewoon negeren.

Reputatie 7
Badge +7

Melding heb ik ook gehad op mijn iPhone 13 Pro.

Opgelost door te klikken op de Wifi verbinding, in de instellingen, vervolgens klik

op ‘vergeet dit netwerk’. Daarna wederom in te loggen met Wifi wachtwoord, melding weggebleven.

Reputatie 5
Badge +5

Melding heb ik ook gehad op mijn iPhone 13 Pro.

Opgelost door te klikken op de Wifi verbinding, in de instellingen, vervolgens klik

op ‘vergeet dit netwerk’. Daarna wederom in te loggen met Wifi wachtwoord, melding weggebleven.

Dank je wel. Het werkte meteen!
Ik wilde al de netwerk instellingen gaan herstellen. Had het vast ook opgelost. 
Maar dit is veel sneller 😊👍🏻

Bericht negeren had natuurlijk ook gekund. 
Maar dit soort meldingen negeren kan ooit fout af lopen. 
 

Reputatie 7
Badge +7

Op een oude iPhone 7 ben ik de melding, ondanks 15.2.1, nog een keer tegengekomen, na bovenstaand (nogmaals) uitgevoerd te hebben, melding weggebleven.  

Reputatie 7
Badge +20

Melding heb ik ook gehad op mijn iPhone 13 Pro.

Opgelost door te klikken op de Wifi verbinding, in de instellingen, vervolgens klik

op ‘vergeet dit netwerk’. Daarna wederom in te loggen met Wifi wachtwoord, melding weggebleven.

Dank voor deze tip @driemaster, super dat dit er bij jou direct voor heeft gezorgd dat de melding verdwijnt @An-DH :smiley:

Op mijn mobiele telefoon zie ik bij de WiFi-instellingen ‘Privacywaarschuwing’ staan. Weet iemand wat dit inhoudt en wat ik er aan kan doen? Mijn telefoon (iPhone) is up-to-date.

 

Vergeet wifi en vul je naam en wachtwoord weer opnieuw in,en weg is de waarschuwing 

Naar mij weten ouderlijk toezicht staat aan of je gebruikt een wifibooster waar open is voor administrator die kan zien op welke sites je gesurft hebt. Meestal als je open wifi (hotspot) gebruikt, hebben deze instellingen. Dus check je modem settings of er geen ouderlijk toezicht aanstaat. En anders de oplossing van @Theo Uitendaal werkt ook, ff verwijderen en opnieuw verbinden indien ourderlijk toezicht uit staat.