Beantwoord

Wifi bellen werkt niet na intensieve vragen ronde bij verschillende partijen

  • 8 January 2020
  • 21 reacties
  • 1323 keer bekeken

Sinds kort is er iets gewijzigd in de dekking van het kpn net waardoor we in huis slecht ontvangst he bben. Vervolgens gekozen voor wifi bellen met kpn en de instellingen gedaan op mijn iPhone7 gedaan. E.e.a. werkt prima op andere locaties maar thuis niet. Ik kreeg steevast de melding “geen service”.

Kpn stelt dat wifi bellen op andere locaties werkt en dus ligt het probleem niet bij hen en moet naar mijn internetprovider Caiway. Caiway stelt dat het niet aan de internet verbinding ligt immers ik heb wel goed internet via mijn thuis wifi.

Vervolgens apple gebeld en we hebben alle settings nog eens nagelopen en gereset en ben naar de apple store nog geweest. Conclussie toestel is goed ligt aan het thuisnetwerk.

 

Het thuisnetwerk vervolgens direct na het glasmodem de router vervangen door een nieuwe en alleen deze zonder andere switches en accespoints en aangesloten op het glasmodem laten draaien. Echter nu ook het zelfde probleem.  De iPhone meldt zich met “geen service”. 

Terug naar caiway gebeld en nogmaals gesproken en zeggen niets voor mij te kunnen doen. Het moet aan het thuisnetwerk liggen en dus nu aan de nieuwe router. Op de router heb ik de firewall uit gezet. Resultaat het zelfde “geen service”. 

 

Kan iemand mij hier mee verder helpen. Ik ben echt te einde raad. Er hangt best veel vanaf omdat ik via een doorbel constructie erg afhankelijk ben van mijn mobieltje thuis.

 

met vriendelijke groet

Alex

 

 

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 21 January 2020, 12:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @alexjes, welkom hier op het Forum. 

Ik lees dat de dekking minder is geworden bij jou. Dat is balen, kan echter komen omdat de mast vervangen wordt. Daarom ben je over gegaan op bellen via WiFi. Dat werkt overal, behalve thuis. Dat is vreemd. Als het overal wel werkt betekent het dus dat de instellingen van jouw telefoon goed staan, maar ook dat jouw simkaart goed ingesteld staat. Het probleem wordt dus wel echt veroorzaakt in jouw thuisnetwerk. Vermoedelijk door het modem van je provider. Die lijkt niet goed samen te werken? Want behalve dat bellen niet goed werkt, werkt de WiFi verder wel goed op jouw telefoon? Ik denk toch dat je nog eens bij Caiway moet aankloppen. 

Reputatie 7
Badge +24

Het ligt waarschijnlijk niet aan het thuisnetwerk of aan de router. Er zal waarschijnlijk gewoon geen goed connectie zijn tussen caiway en KPN. Je denkt bij internet misschien dat alles aan elkaar geknoopt zit, dat alles met elkaar verbonden is, dat je altijd alles bereiken kunt op internet, maar dat is niet altijd zo.

Caiway gebeld, ligt niet aan ons. Apple gebeld ligt niet aan ons. KPN gebeld ligt niet aan ons. Allen leggen het probleem buiten zich zelf neer en wijzen naar hun collega’s of naar het thuisnetwerk. De router vervangen. Zelfde probleem. Firewall uitgezet: zelfde probleem. Ik ben van mening dat de dienstverlener, dus kpn, hierin de lead moet nemen en de verschillende partijen moet aanspreken. Er zijn ontwikkelaars geweest die de applicatie hebben bedacht en dus ook de hele technische route van thuisnetwerk tot de telefoon kennen. Er is op de site van kpn geen enkele informatie over de instellingen van de router gegeven of een advies gegeven welke router hiervoor geschikt zou zijn.

Erg jammer dat dit niet wordt onderkend. Nu moet ik de route weer terug af gaan. Als het niet aan het thuis netwerk ligt, kan het alleen weer aan het glasmodem liggen. Doch ik ben van mening dat KPN zoiets moet oplossen. Zij stellen de dienst beschikbaar.

Wordt vervolgt.

 

mvg

Alex

Reputatie 7
Badge +24

Er zijn ook mensen die hun PlayStation niet werkend op internet krijgen. Het lukt gewoon niet en niemand doet wat. Via hotspot werkt het prima, via KPN thuisnetwerk niet. Tja... wat moet je er mee...

Reputatie 7

Er is op de site van kpn geen enkele informatie over de instellingen van de router gegeven of een advies gegeven welke router hiervoor geschikt zou zijn.

Erg jammer dat dit niet wordt onderkend. Nu moet ik de route weer terug af gaan. Als het niet aan het thuis netwerk ligt, kan het alleen weer aan het glasmodem liggen. Doch ik ben van mening dat KPN zoiets moet oplossen. Zij stellen de dienst beschikbaar.

Ook ik denk dat de oorzaak van dit probleem niet in het thuisnetwerk of de router gezocht moet worden.

Heb je buren/kenissen die ook Caiway hebben?

Zo ja, vraag eens of je bij hun even mag testen of bellen via wifi werkt.

Als het ook daar niet werkt dan kan je er zo goed als zeker vanuit gaan dat het probleem hogerop gezocht moet worden. Het zou kunnen zijn dat Caiway dit blokkeert, wat wettelijk uiteraard niet mag en het zou ook zo kunnen zijn dat de routering vanuit het Caiway netwerk naar KPN niet goed ingericht staat. In beide gevallen is Caiway het aanspreekpunt.

Reputatie 7
Badge +24

Maar ik denk niet dat je caiway er zomaar toe kan bewegen hier verbetering in aan te brengen. 

Reputatie 7

Maar ik denk niet dat je caiway er zomaar toe kan bewegen hier verbetering in aan te brengen. 

Als de oorzaak in hun netwerk/apparatuur zit dan zijn ze wettelijk verplicht dit te herstellen.

Reputatie 7
Badge +20

Wat de heren aangeven lijkt mij goed om te testen. Andere WiFi netwerken. Want als het daar wel werkt. Dan betekent het dat zowel de instellingen op jouw toestel als aan ons mobiele netwerk goed staan. Dan lijkt het toch aan de WiFi van Caiway te liggen. Of aan het modem of wat dan ook daar. 

Ik ga er werk van maken. Jullie krijgen bericht.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben benieuwd. Ik zie je bevindingen graag tegemoet. 

Heeft eventjes geduurd, maar nu ook bij de buren geweest en ook hier werkt wifi bellen niet.

 

Thuis router goed

Thuis internet verbinding goed

Thuis wifi goed

wifi bellen met kpn in een andere steden werkt goed.

apple telefoon goed.

bij de buren werkt het niet.

bij mij werkt het niet.

 

Probleem ligt dus echt definitief bij Caiway.

 

Suggesties?

 

 

Reputatie 7

Het is raadzaam dat je zelf nogmaals contact opneemt met Caiway en dit issue aan hen voorlegt. Mochten ze niet met een oplossing komen dan zal je een schriftelijk formele klacht bij hen moeten neerleggen aangezien zij hun medewerking moeten verlenen aan het kunnen gebruiken van diensten van derden die via hun netwerk geleverd worden. Doen ze dat niet dan is dat in strijd met de telecommunicatiewet. Leidt ook dat niet een bevredigende oplossing dan is de gang naar de geschillencommissie de volgende stap.

 

Mijn suggestie zou daarnaast zijn dat KPN contact opneemt met Caiway om dit aan de kaak te stellen. @Bart_Z, kan jij daar wat mee?

Iets wat me opvalt als meelezer, een stukje uit dit onderwerp :

https://forum.kpn.com/apple-iphone-ipad-21/wifi-call-werkt-niet-meer-op-mijn-iphone-486167#post892004

Als je dan bedenkt dat KPN wificall niet uit het buitenland accepteert, dan is het me duidelijk: de firewall of iets wat bepalend is bij KPN, "denkt" . . .

Er wordt dus op basis van ip adres (ed ?) wel of niet wifi bellen toegestaan, als ik het goed begrijp ?

Zo ja, zou daar iets mis gaan ?

Ik weet het niet.

En @Bart_Z: ik ga er mee aan de slag.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Loopt het verkeer van Caiway misschien via het buitenland? Ik meen me te herinneren dat T-Mobile een paar maanden geleden ook het verkeer via Duitsland liet lopen. Dat ging toen niet goed, dus dat hebben ze toen weer snel terug gedraaid. Maar Caiway is een veel kleinere provider, misschien doet Caiway het wel succesvol. Stel dat da zo is, zou dat kunnen betekenen dat daardoor dan wifibellen geblokkeerd word?

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben benieuwd wat Caiway er over te zeggen heeft. In ieder geval heb ik het ook intern even nagevraagd/doorgegeven. 

En wat betreft een buitenlands IP. Dat kunnen we geloof ik heel makkelijk uitsluiten via een IP Geolocator. Ik ben benieuwd naar de uitkomst. 

Reputatie 7
Badge +20

Nog contact met Caiway gehad? Wat zeggen ze er van?

Had zelfde probleem. Opgelost door op iphone even 4G uit te zetten en 3G aan, daarna iPhone opnieuw aanzetten en 3G weer terug te zetten naar 4G Volte. Wificall werd direct herkend en was zichtbaar in beginscherm en mobiele netwerk instellingen,

succes

Caiway gesproken. Zij stelden dat alle signalen doorgegeven worden en als KPN meent dat dit niet gebeurd, dan moeten zij maar aangeven, welk signaal dat dan zou zijn.

 

Met deze vraag naar KPN-service gegaan en men heeft er notie van genomen met het bericht dat ik antwoord zou krijgen. Ik heb nooit een antwoord gekregen, maar zomaar uit het niets werkte Wifi-bellen probleemlooszonder dat ik iets aan mijn router of instellingen heb gewijzigd.

 

Ik weet niet precies wat ik hiervan denken moet, maar het werkt nu al een tijdje probleemloos. 

 

mvg

Alex

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoe en wat het opgelost heeft is lastig te zeggen. Of dat nou komt doordat Caiway dat doorgegeven heeft of dat er toch al aan onze kant iets aangepast is. Wat ook weer kan zorgen dat je geen antwoord hebt gekregen. Al had dat natuurlijk wel gemoeten. In ieder geval werkt het nu. Dat is het belangrijkste. Bedankt voor het terugkoppelen. 

Mocht er nog eens iets zijn, laat het dan vooral weten.