Beantwoord

WiFi Call werkt niet meer op mijn iPhone

  • 19 December 2019
  • 22 reacties
  • 2170 keer bekeken

LS,

voorheen hadden wij KPN Compleet, en WiFi Call werkte prima op mijn iPhone 6s.

Sinds wij Glasvezel in het Buitengebied hebben, hebben wij KPN niet meer als provider van het vaste netwerk, aangezien KPN niet aanbood en niet aanbiedt op dit netwerk (Salland Zuid, omgeving Deventer).

Volgens Plinq, provider van het glasvezelnetwerk, staat alles open voor WiFiCall, en zou het moeten werken. KPN vandaag een aantal keer aan de telefoon gehad en daar kon men niet begrijpen waarom het niet werkt, ondanks de juiste instellingen in de telefoon. 

Ik zie op het forum dat dit probleem vaker is opgelost. Kan iemand helpen? Bij voorbaat dank!

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 6 April 2020, 11:21

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Michiel H., wat gek dat je niet meer kan met jouw mobiel over WiFi kan bellen. Hier heb je al contact over gehad, maar ze konden je niet helpen. Je hebt alle instellingen op jouw iPhone ook nog even weer doorlopen? Dat staat ook allemaal goed? Ook wil ik graag aan onze kan nog even meekijken. Dan kan ik ook even zien wat je al met mijn collega's hebt besproken. Ik heb alleen nog geen gegevens van je. Zou je jouw Forumprofiel willen voorzien van in ieder geval het mobiele nummer? Ik hoor graag als je dat gedaan hebt, dan weet ik wanneer ik aan de slag kan. 

Wow Bart, dank je welvoor de service. Ik heide instellingen doorlopen. Gek genoeg stond WiFi Call bij mobiele aanbieder aan en bij de door jou genoemde instellingen uit. Dat is gecorrigeerd.

 

Nog steeds geen WiFiCall. ik heb de phone wel uitgeschakeld en waar aan gezet. 

 

Mijn nummer staat in mijn profiel. alvast mijn dank voor jouw hulp!

 

Groet, Michiel

Reputatie 7
Badge +20

De instellingen staan dus nu ook op jouw toestel goed, maar helaas geen verbetering. Ik heb ook nog even aan de instellingen gekeken, die staan inderdaad goed. 

Ik vermoed dat het ergens wel in jouw toestel mis gaat met de WiFi. Ik wil je aanraden om alle instellingen die te maken met bellen via WiFi te verwijderen van jouw telefoon. Dus instellingen uitzetten, alle WiFi netwerken helemaal vergeten van jouw telefoon. Vervolgens kun je deze dan helemaal opnieuw instellen. Helpt dat?

 

Hoi Bart,

dank je wel voor je hulp!

Ik heb de telefoon de draadloze netwerken laten vergeten, alle switches in de telefoon uitgezet, vervolgens de telefoon uitgezet.

Telefoon weer aan, alles opnieuw ingesteld, zonder resultaat.

Telefoon uitgezet, even wachten en weer aan gezet.

Geen resultaat helaas……. nog steeds geen WiFiCall.

Kan ik ergens een trace aanzetten, om te zien of de telefoon überhaupt probeert om WiFiCall in te schakelen, en indien dat zo is, waar het mis gaat?

Dank en groet, Goede Kerst!

Michiel

Reputatie 7
Badge +20

Wat ontzettend balen zeg. Ik kan zo niet achterhalen waar het vandaag zou komen. Ik had verwacht dat het in de instellingen zat. Een trace hiervoor uitzetten is bij mijn weten niet mogelijk. Maar wat denk ik nog wel euk is om te testenn is of het elders werkt. Dus bijvoorbeeld op de WiFi van de buren of ergens bij familie. Zo kunnen we uitsluiten of het aan de WiFi ligt, of wellicht aan het toestel. 

Reputatie 7
Badge +20

Heb je al iets verder kunnen testen?

Hoi Bart, ja, inderdaad. Ik was 28 december bij vrienden met Caiway glasvezel. Zodra ik het wifi password had ingegeven schakelde WiFiCall meteen in.

Het lijkt me daarom dat de oorzaak in de instellingen van mijn router zit, of in de lijn tussen mijn router en de KPN WiFiCall server, dus Plinq…

Wat denk jij?

Reputatie 7
Badge +20

Als het elders dus wel werkt, dan staat het zowel in jouw toestel en in ons mobiele netwerk goed. Ik denk net als jij dat het modem of dergelijke van jouw provider de boosdoener is. Ik zal nog eens contact met ze zoeken met deze bevindingen. Hopelijk hebben ze iets over het hoofd gezien of dergelijke of staat er toch ergens een instelling niet goed. Ik ben benieuwd. 

Hoi Bart,

ik hernieuwde informatie. Plinq, onze huidige internet provider, heeft extra IP adressen ingekocht, waarvan wij er één hebben. Die komen oorspronkelijk uit Griekenland denk ik, want in het begin dacht elke site dat ik uit Athene kwam, nu is dat vrijwel nooit meer. Alleen timeanddate.com nog wel.

Als je dan bedenkt dat KPN wificall niet uit het buitenland accepteert, dan is het me duidelijk: de firewall of iets wat bepalend is bij KPN, "denkt" dat ik in Griekenland ben. 

Plinq heeft al lang de geolocation database bijgewerkt, maar kennelijk is dat nog niet overal doorgegeven.

Weet jij hoe KPN kan zorgen dat de juiste informatie opgehaald wordt, en mijn IP adres gewoon uit Nederland komt?

Dank je wel! Groet, Michiel

Reputatie 7
Badge +20

Heb je gecheckt op jouw ip adres nog steeds in het buitenland geregistreerd staat? Dan kan via bijvoorbeeld iplociationfinder. Het is in ieder geval interessant nieuws. Het zal een hele logische verklaring lijken. Als dat het is, dan moet de eigenaar van het adres het in ieder geval aanpassen, daar hebben wij geen invloed op. 

Hoi Bart, inderdaad heeft Plinq dit al meteen gedaan. De meeste geolocatie databases staan ook goed, zo kon ik makkelijk controleren door de link die je gaf (waarvoor mijn dank dus! :_) ). Desondanks vond ik via de link in jouw antwoord naar findmyip.org nog steeds Athene als locatie staan. Ik heb geen idee waar zij hun informatie vandaan halen en hoe Plinq daar invloed op uit kan oefenen. Als jij idee hebt, dan hoor ik dat graag! 

Reputatie 7
Badge +20

Athene, dat is niet goed. Als Plinq eigenaar is van het adres kunnen zij dit op een of andere manier aanpassen. Wij kunnen dat niet in ieder geval. 

Hoi Bart, wellicht ook Jasper?

Reactie op jouw laatste antwoord: nee dat is ook niet de vraag. Natuurlijk kunnen jullie dat niet. Wat je wel kunt, is zorgen dat jullie systemen naar de juiste Nederlandse database kijken, namelijk bijvoorbeeld Legaco. Jullie kunnen dat zeker, maar als klant kom ik niet in gesprekken de mensen die daar iets mee kunnen.

Ik heb momenteel de klantenservice weer aan de lijn (ongeveer een uur nu!), want dit issue is nog steeds niet opgelost.Plinq heeft keurig alle Nederlandse referentie databases bijgewerkt. Hoofdaanbieder van dit soort services is in Nederland Legaco. Ook daar alles prima in orde.

KPN komt niet verder dan "wij hebben geen idee". Ook de simpele vraag of ze even kunnen controleren uit welk land dat de KPN systemen denken dat mijn ip adres komt is te veel.

KPN was zó goed met klantenservice. Maar, dat is echt verleden tijd. Wat een schandelijk laag niveau. Ik ben echt zwaar teleurgesteld en verlies mijn bereidheid om dit geklungel en dit gebrek aan klantgerichtheid nog langer te accepteren.

Ik denk dat er niet veel anders op zit dan bij anderen te gaan kijken of hun systeem wel werkt. Of hebben jullie nog opties?

Reputatie 7
Badge +20

Ik verwacht eerlijk gezegd wel dat we naar de juiste database kijken. Zeker weten hoe dit precies zit weet ik niet. Ik ga hiervoor nog even navraag doen of wij hier invloed op hebben. Zodra ik een reactie heb ontvangen hoor je weer van mij. 

Reputatie 7
Badge +20

Zoals afgesproken zou ik nog even bij je terug komen. Excuses dat het wat langer duurder dan gehoopt. Volgens de specialisten zou het nu moeten werken. Ik ben dus benieuwd of dat  ook het geval is als je het test. Ik hoor graag van je. 

Hoi Bart, inmiddels een nieuw, puur Nederlands, IP adres gekregen via Plinq!.

Maar, nog steeds geen resultaat.

 

Een andere post gaf hetzelfde probleem, maar dan met als omschrijving dat WiFiCall of VoWiFi via Caiway deelnetwerken niet werkte.

Dat is opgelost door KPN, door de VoWiFi database voor geautoriseerde providers bij te eren.

Blijkt dus niet aan IP adres te liggen maar aan een tabel die KPN in beheer heeft. Ik zit nu aan de lijn met Iris van de klantenservice, die dit verhaal ook doorzet aan de "achterban". 

Laten we hopen dat het gaat werken…..

 

Hoi Bart, nog een toevoeging: Iris heeft geen idee waar ze moet zoeken.

de link naar het draadje is https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/bellen-via-caiway-wifi-werkt-niet-489989#post918129 

Zou jij willen kijken wat je er aan kunt doen?

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik ga weer navraag doen. Mogelijk om nik nog wel bij je terug voor meer informatie. Je hoort in ieder geval nog weer van mij. 

Hoi Bart, dank je wel.

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan. Kan je mij jouw huidige ip adres in een privébericht sturen? Daar vroegen mijn collega's om, dan kunnen ze het verder uitzoeken. Bedankt.

Hoi Bart, enorm bedankt! Hij doet het. Plopt zomaar ineens op het schermpje van mijn iPhone op: KPN WiFiCall.

Geweldig! Hartelijk dank voor de hulp!

Reputatie 7
Badge +20

Ik stuur hier even weer de reactie. Zoals ik privé al had gemeld werd het onderzocht. Ik heb de reactie inmiddels binnen, het is opgelost. :)