Experia Box V11 meer met minder en dat is precies goed [fictief]

  • 20 November 2015
  • 111 reacties
  • 40085 keer bekeken

Reputatie 7

LET OP: Helaas is het onderstaande nog fictie :(.
 

We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk is het dan zover de Experia Box V11. ☺

De V11 is echt meer met minder.

  • Meer snelheid.
  • Meer flexibiliteit.
  • Meer vrijheid.
  • Meer modem.
  • Minder router (niet)!
  • Minder functionaliteit.
  • Minder beperkingen.
  • Minder beheer door KPN.
  • Minder LAN (maar 1 poort).
  • Minder wifi (geen).

KPN biedt met de V11 eindelijk de mogelijkheid om een eigen router te gebruiken bij zowel glasvezel als VDSL aansluitingen.

Hiertoe is de functionaliteit van de Experia Box V11 teruggebracht tot de modem functionaliteit en deze wordt dus puur gebruikt om de VDSL verbinding met het KPN netwerk op te bouwen.

De Experia Box V11 is dus te vergelijken met het glasvezelmodem (NTU) die bij glasvezel aansluitingen gebruikt wordt. De Experia Box V11 wordt dan ook niet aan glasvezel abonnees uitgeleverd immers zij hebben het glasvezelmodem (NTU) die de verbinding met het KPN netwerk onderhoudt. De functionaliteit t.b.v. vaste telefonie is in een aparte VoIP telefoon adapter ondergebracht.

De Experia Box V11 bevat dus geen router functionaliteit en dat is veel minder en toch veel meer, want daarmee ligt de weg open om een eigen router in te zetten die volledig voldoet aan uw eisen.

Het installatie pakket bestaat uit twee doosjes.

Het eerste doosje bevat de Experia Box V11, een VDSL modem.

Deze zal alleen aan abonnees met een VDSL aansluiting uitgeleverd worden.

 

cfa51cc1-d2cc-45d2-85ff-040cb7efd822.png


De achterzijde van de Experia Box V11 bevat maar twee connectoren, de DSL connector om de Experia Box met het ISRA punt te verbinden en een LAN poort om de Experia Box V11 met de WAN poort van de eigen router te verbinden.

 

cec83aa8-8812-4d3a-a992-0dfc602554a3.png


De Experia Box V11 kan dus rustig in de meterkast geplaatst worden, ookal is deze buiten of op een andere verdieping dan de woonkamer. De eigen router kan m.b.v. een netwerkkabel rustig op de daartoe beste plek in de woning geplaatst worden. Dus heeft u een bovenwoning of een appartement met de meterkast misschien wel 2 verdiepingen lager? Geen probleem ook u kunt nu van goede wifi genieten zonder daar een extra wifi accesspoint voor aan te hoeven schaffen.

Het tweede doosje bevat een losse VoIP telefoon adapter van Cisco.

Deze VoIP telefoon adapter vervangt de SIP functionaliteit die tot en met de V10 in de Experia Boxen opgenomen was.

De VoIP telefoon adapter wordt alleen uitgeleverd aan abonnees die hun vaste telefonie bij KPN ondergebracht hebben.

 

eac5a76a-ccaa-411f-9a23-5c896eac5154.png

Uiteraard geldt ook voor de VoIP telefoon adapter dat deze eenvoudig te plaatsen is op de plek waar u hem wilt gaan gebruiken zoals daar waar u uw (dect) telefoon heeft staan.

De Experia Box V11 en de Cisco VoIP telefoon adapter worden door KPN beheerd.

De eigen router zal uiteraard door u zelf beheerd moeten worden.
Voor de klant die ook hier geen omkijken naar wil hebben heeft KPN, op basis van de discussie in dit topic, besloten om toch ook de Experia Box V11 Router te ontwikkelen.

 

De Experia Box V11 Router is gebaseerd op de Experia Box V10 echter is hier juist alle modem functionaliteit verwijderd. Ook het uiterlijk van de Experia Box V11 Router is, zoals je hieronder kunt zien, nauwelijks anders dan die van zijn voorganger, de Experia Box V10.
 

d121be7c-93fe-4535-9ff8-a24f861711cd.png


Daarmee blinkt de V11 dan ook niet uit in schoonheid en is deze ook vrij groot, maar aan de andere kant is dat ook wel nodig om de 6 inwendige wifi antennes te kunnen herbergen.

De Experia Box V11 Router heeft zoals gezegd geen ingebouwd modem en derhalve ontbreekt dan ook de DSL aansluiting. De Experia Box V11 router is via de WAN poort alleen als DHCP cliënt op het bovenliggende netwerk aan te sluiten. Tevens ontbreken de telefoon aansluitingen op de achterzijde van de Experia Box V11 router.

 

 

cbb36b3f-37eb-477d-a9ab-315d7d597b13.png


Ook aan de achterzijde kan je duidelijk zien dat de Experia Box V10 aan de wieg gestaan heeft van deze Experia Box V11 Router.

 

Overigens verandert er niets t.a.v. de KPN TV ontvangers (STB's). Zoals we weten is KPN enige tijd geleden overgestapt van "bridged-ITV" naar "routed-ITV" en dat betekent dat de TV ontvangers ook achter de eigen router geplaatst kunnen worden zolang de IGMP proxy server maar goed geconfigureerd staat. De benodigde informatie is in de bijgesloten handleiding duidelijk beschreven.

Al met al mijns inziens een zeer goede ontwikkeling die denk ik door menig KPN klant met open armen ontvangen zal worden. ☺
Daarnaast denk ik dat de drempel voor klanten van andere providers om naar KPN over te stappen hiermee sterk verlaagd wordt.

Helaas is het bovenstaande momenteel nog fictie 😟, maar de dag dat dit door KPN mogelijk gemaakt gaat worden zal bij mij thuis een mooie fles champagne ontkurkt gaan worden. ☺

Ook vele antwoorden in dit topic zullen helaas meer fictie dan werkelijkheid zijn. 😞 Toch hoop ik dat (op termijn) de V11 in zijn hier voorgestelde vorm werkelijkheid zal zijn. ☺


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik moet hier echt heel hard om lachen! Maar dit is ook zeer serieus te nemen. Ik zeg KPN doe er iets mee!
Reputatie 7
De oplettende lezer heeft waarschijnlijk ook geconstateerd dat de glasvezel abonnee die zijn telefonie elders ondergebracht heeft dus, los van de TV ontvangers, helemaal niets geleverd krijgt bij de V11.

Wat mooi, helemaal niets geleverd krijgen en toch nog alles precies conform de wens van de klant. ;)

Beste KPN,

Als jullie op zoek zijn naar klanten om deel te nemen aan de pilot voor de V11, denk dan vooral aan mij.

Jullie hoeven me dan niets te leveren en dus kunnen we wat mij betreft morgen beginnen. ;)

Reputatie 2
Badge
En hiermee zijn ze (KPN) ook van het WiFi gezeik af....

Reputatie 7
Badge +30

wjb schreef op 21 nov '15 om 13:06u

De oplettende lezer heeft waarschijnlijk ook geconstateerd dat de glasvezel abonnee die zijn telefonie elders ondergebracht heeft dus, los van de TV ontvangers, helemaal niets geleverd krijgt bij de V11.

 


Sterker nog. Hij (de glasvezelklant zonder telefonie) krijgt geen eens een V11 geleverd

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 21 nov '15 om 15:05u
wjb schreef op 21 nov '15 om 13:06uDe oplettende lezer heeft waarschijnlijk ook geconstateerd dat de glasvezel abonnee die zijn telefonie elders ondergebracht heeft dus, los van de TV ontvangers, helemaal niets geleverd krijgt bij de V11.

 Sterker nog. Hij (de glasvezelklant zonder telefonie) krijgt geen eens een V11 geleverd

 
Jij hebt het begrepen, doe je ook mee met de pilot? ;)

Reputatie 7
Badge +11
droomt over glas 🙂
Reputatie 7
Badge +30

wjb schreef op 21 nov '15 om 15:30u


RobinFlikkema schreef op 21 nov '15 om 15:05u


wjb schreef op 21 nov '15 om 13:06u

De oplettende lezer heeft waarschijnlijk ook geconstateerd dat de glasvezel abonnee die zijn telefonie elders ondergebracht heeft dus, los van de TV ontvangers, helemaal niets geleverd krijgt bij de V11.

 


Sterker nog. Hij (de glasvezelklant zonder telefonie) krijgt geen eens een V11 geleverd

 


Jij hebt het begrepen, doe je ook mee met de pilot? Smiley Knipoog

 


Ik ben zeker weer van de partij! Krijg ik daar dan een glas lijntje bij? 

Reputatie 7
Badge +11
Hahahahahaha. Compensatie voor de aardbevingen.
Reputatie 7
annedijkstra2 schreef op 21 nov '15 om 15:35u
@RobinFlikkema droomt over glas @wjb  
O ja, waar ook, hij heeft helaas zelfs nog geen VDSL. :(

Laat KPN de Experia Box V11 nu alleen bij VDSL aansluitingen inzetten.

Eigenlijk vreemd, want het modem dat aan de basis staat van de Experia Box V11 is de Draytek Vigor 130 en die is, zonder de door KPN doorgevoerde modificaties van de firmware, ook geschikt voor ADSL.

KPN dacht natuurlijk sneller te kunnen zijn met de landelijke uitrol van VDSL, maar helaas weten we allemaal de stand van zaken.

Overigens zijn, in tegenstelling tot voorgaande Experia Boxen, de door KPN doorgevoerde aanpassingen in de firmware van de V11 dit keer wel heel goed en zinvol. Zo verzorgt de Experia Box V11 de pppoe verbinding en wordt de achterliggende router als DHCP cliënt aangesloten. Dit vereenvoudigt het aansluiten van de eigen router aanzienlijk en voorkomt het problemen bij het configureren. Tevens is dit de enige manier waarop KPN de verbinding met de infrastructuur bij de klant kan beheren zonder dat daar hardware van de klant bij betrokken is.

Interessant is ook dat de DHCP server van de Experia Box V11 maar één IP adres uitdeelt het dat is het publieke IP adres. De Experia Box V11 opereert dus feitelijk in "managed bridge mode". Ik weet niet of deze term bestaat 😳, maar anders bij deze. ;)

Bovenstaande zou eventueel ook met de standaard firmware kunnen door deze in bridge mode te zetten. Hierbij moet op de eigen router dan wel de pppoe instellingen geconfigureerd worden.

Wat mij betreft zou ook hiermee kunnen participeren in de pilot. ;)

Reputatie 7
Badge +11
Knipsel.PNG

Ik vind dat ik wel een Experiabox V11 a la Draytek Vigor 130 pilot tester waard ben (*maakt  even jaloers*)

Reputatie 7
Met die waarden vind ik ook dat jij in aanmerking komt om aan die pilot deel te nemen. Met de Experia Box V11 zou de snelheid nog verder verbeterd moeten kunnen worden. De huidige Experia Boxen gaan niet sneller dan profiel 17a, maar de Experia Box V11 is de eerste die ook profiel 30a ondersteunt.

Overigens zal ik helaas deze Experia Box V11 nooit mogen aanschouwen omdat ik een glasvezel aansluiting heb.

Maar goed, ik mag ook niet klagen met mijn glasvezel verbinding.

(Speciaal voor annedijkstra2 ;))

Bovenstaande waarden zijn overigens gemeten op een PC aangesloten op onze eigen Cisco router die als DMZ op onze huidige V10 ingesteld is. Zonder die V10 tussen de Cisco en Internet zal het er ook bij ons alleen maar sneller op kunnen worden. ;)

Toch hoop ik dat de Experia Box V11 snel uitgerold zal gaan worden immers dat betekent dat

  • voor VDSL abonnees snelheden tot 200Mbps haalbaar kunnen worden.
  • alle abonnees een eigen router kunnen gebruiken die precies voldoet aan de eisen van de abonnee. 
Reputatie 7
Badge +30
Maar 30a kan niet samen met 17a worden gebruikt toch?

Omdat de bandbreedte van 8b precies 2x in 17a past. Maar 30a een andere bandbreedte gebruikt(?)

Robin
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 22 nov '15 om 16:34u
Maar 30a kan niet samen met 17a worden gebruikt toch?

Omdat de bandbreedte van 8b precies 2x in 17a past. Maar 30a een andere bandbreedte gebruikt(?)

Robin 
Ze hoeven toch ook niet samen gebruikt te worden.

Het verschil zit in de bandbreedte per draaggolf (zie Wikipedia.), maar KPN gaat maatwerk leveren.

Dus kan jouw lijn 200Mbps aan, dan wordt jij aangesloten op een 30a kaart, anders op een 17a of 8b kaart.

Overigens wordt momenteel samen met Draytek onderzoek gedaan om de Experia Box V11 ook geschikt te maken voor profiel 35b.

Oei ik was echt zeer verheugd toen ik de openingspost las, maar helaas bleek het een fabeltje.

Maar dit zou wel echt een mooi aanachtspunt zijn voor de toekomstige v11 een echte bridge funtinaliteit, dan is de overgang van Ziggo - bridged " alleen modem kastje vervangen " :D

Reputatie 7
Wopper schreef op 22 nov '15 om 21:31u
Oei ik was echt zeer verheugd toen ik de openingspost las, maar helaas bleek het een fabeltje.

Maar dit zou wel echt een mooi aanachtspunt zijn voor de toekomstige v11 een echte bridge funtinaliteit, dan is de overgang van Ziggo - bridged " alleen modem kastje vervangen " Smiley Vrolijk

 
Sorry :$ dat ik je zo teleurgesteld heb, maar dit zijn wel mede de uitspraken die ik met dit topic wil ontlokken.

Beste KPN, het is, al zeg ik het zelf, zo gek nog niet wat er in dit topic geschreven wordt. ;)

Haha geeft niet 🙂 maar wel zo enthousiast dat ik het naar een paar mede tweakers had door geappt:)

Dus ja vote +1 voor bridge modus zoals Ziggo hem kent. VoIP mag gewoon op het modem van de provider blijven dan hebben zij ook de controle over QoS.
Reputatie 7
Badge +30
Maar kan ik mijn 10€ routertje direct achter de V11 zetten, of moet ik zelf een PPPoE/A sessie maken?

hoe zit dat bij Ziggo?

Ik dacht dat je bij KPN zelf de PPP sessie moest maken, en bij Ziggo "gewoon" de WAN zijde verbinden en klaar

Robin
Jeps bij ziggo is het alleen DHCP en dan krijg je direct een WAN adres direct bij inpluggen.

Bij glasvezel van KPN moet je een PPP sessie starten en dan krijg je een WAN adres.
Reputatie 7
Wopper schreef op 22 nov '15 om 22:04u
...VoIP mag gewoon op het modem van de provider blijven dan hebben zij ook de controle over QoS. 
Nee, ook VoIP zie ik liever op een VoIP adapter aangezien de VoIP adapter gewoon overal in huis geplaatst kan worden zonder dat daar dedicated telefoonsnoeren voor getrokken hoeven te worden. En dat zelfs als ik op de derde verdieping zou wonen van een appartementen complex en de meterkasten zich in de technische ruimte op de begane grond bevinden.

Keep It Stupid Simple (KISS) en dus voor 100% van de installaties gelijk, dat is wel zo eenvoudig voor een monteur en voor de administratieve processen van KPN. ;)

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 22 nov '15 om 22:07u
Maar kan ik mijn 10€ routertje direct achter de V11 zetten, of moet ik zelf een PPPoE/A sessie maken?

@Wopper hoe zit dat bij Ziggo?

Ik dacht dat je bij KPN zelf de PPP sessie moest maken, en bij Ziggo "gewoon" de WAN zijde verbinden en klaar

Robin 
Achter de Experia Box V11 kan je elke router gebruiken die op basis van DHCP aangesloten kan worden.

Die eigen router hoeft/mag dus geen ADSL/VDSL modem bevatten en heeft een RJ45 WAN netwerk poort.

De PPPoE sessie wordt immers door de Experia Box V11 zelf onderhouden.

De meeste routers van €10,- tot €350,- (en meer) voldoen wel aan deze specificaties.

Je hebt het nu toch nog over een "idealistisch beeld" toch want zoals ik het nu lees lijkt het alsof de v11 morgen in de schappen ligt ;-)

Ik denk niet dat het werkt, want alleen het device wat de PPP sessie opzet krijgt IN/MET die sessie een IP adres. Dus je maakt het de ontwikkel afdeling wel lastig als je dat IP wat hard aan de PPP sessie hangt ook transparant wilt doorzetten op de LAN 1 interface. 

Het gemakkelijkste zou zijn als je PPP vanaf je ASUS (of ander merk) router kan doen dan komt het WAN IP namelijk wel op de juiste plek. Dan is de v11 slechts transparant, overigens hoop ik wel dat de bridge modus je nog wel in laat loggen op de EB v11. Bij Ziggo kan je ook nog steeds inloggen op je modem om bijvoorbeeld de coax waardes uit te lezen ondanks dat hij in bridge staat (op het default ip 192.168.178.1, hij proxy-arpt gewoon voor dat adres voor management only).

Reputatie 7
Wopper schreef op 23 nov '15 om 08:42u
Je hebt het nu toch nog over een "idealistisch beeld" toch want zoals ik het nu lees lijkt het alsof de v11 morgen in de schappen ligt ;-)

Ik denk niet dat het werkt, want alleen het device wat de PPP sessie opzet krijgt IN/MET die sessie een IP adres. Dus je maakt het de ontwikkel afdeling wel lastig als je dat IP wat hard aan de PPP sessie hangt ook transparant wilt doorzetten op de LAN 1 interface. 

Het gemakkelijkste zou zijn als je PPP vanaf je ASUS (of ander merk) router kan doen dan komt het WAN IP namelijk wel op de juiste plek. Dan is de v11 slechts transparant, overigens hoop ik wel dat de bridge modus je nog wel in laat loggen op de EB v11. Bij Ziggo kan je ook nog steeds inloggen op je modem om bijvoorbeeld de coax waardes uit te lezen ondanks dat hij in bridge staat (op het default ip 192.168.178.1, hij proxy-arpt gewoon voor dat adres voor management only).

 
Ik zou willen dat de Experia Box V11 al in de KPN XL winkels beschikbaar is, maar inderdaad blijft dat waarschijnlijk nog even fictie. :(

Overigens zijn/waren er al ADSL modems die precies doen/deden wat hier beschreven is, de PPPoE sessie opbouwen en in stand houden en verder als bridge fungeren. Dit is dus niets nieuws, zoals helemaal niets in dit topic echt nieuw is en daarmee dus ook op korte termijn te realiseren zou moeten zijn.

Ik maak me meer zorgen om de firmware aanpassingen voor de Genexis en andere NTU's (glasvezelmodems), want ook die zullen van firmware voorzien moeten worden dat ze zelf de PPPoE verbinding opbouwen en in stand houden.

Toch is het niet goed om "in problemen te denken", dus weet ik zeker dat deze uitdagingen door de experts snel gekraakt zullen worden. :D

Eens, denken in oplossingen is goed, maar ik werk als netwerk consultant dus op dit gebied ervaar ik ook een groot deel realtiteit in mijn dagelijkse job.

Maar ik heb op mijn wensenlijst ook nog HD steams op de iTV online mobile app 😉 en ik krijg niet helder of de V11 met bridge of het ergeren aan SD kwaliteit nu zwaarder weegt 😉 Owh ja en 12Mbit plus steams naar de IPtv decoders ook voor VDSL klanten ipv de huidige 8Mbit.

Ja de v8 kon wel in bridge begreep ik maar ik ben wel benieuwd hoe, technisch onder water op detail niveau bedoel ik dan. Maar dat zal lastig uit te vinden zijn...

Reputatie 7
Die HD("Glas") streams staan bij mij ook op het wensenlijstje, maar dan in een iets groter kader. Zie dit bericht.

En inderdaad, de HD-"Glas" zenders moeten mijns inziens ook "gewoon" op VDSL geleverd kunnen worden zodra de bandbreedte toereikend is.

Het klopt dat je de V8 onder water in bridge mode kon/kan plaatsen. De vraag is of deze mogelijkheid nog steeds beschikbaar is sinds de laatste firmware update van de V8. Daarnaast heeft KPN daarmee geen toegang meer tot de V8 en kan dus geen aanpassingen meer doorvoeren in bijvoorbeeld de telefonie instellingen. Zo hebben klanten die hun V8 in bridge-mode hadden staan een mail gekregen om de bridge-mode ongedaan te maken en de V8 daarmee weer toegankelijk te maken voor KPN zodat noodzakelijke aanpassingen doorgevoerd konden worden.

De Experia Box V11 is overigens geen router die in bridge-mode geplaatst wordt, maar puur een modem die wel zelf de PPPoE sessie onderhoudt maar verder alles één op één doorgeeft aan de achterliggende router.

Reputatie 2
Dit klinkt natuurlijk allemaal geweldig voor de wat meer geavanceerde gebruikers onder ons, maar ik vraag me af of 'normale' klanten zonder specifieke IT kennis hier echt op zitten te wachten. De klant krijgt tegenwoordig met de Experiabox v10 een een behoorlijke wifi router, voor een vergelijkbare AC Wifi router is de klant makkelijk zo'n €100 kwijt. Ik vraag me af of een groot deel van de klanten daar op zit te wachten.

Ook vraag ik me af of Routed ITV voor de minder technische personen gemakkelijk via een eigen router aan de praat is te krijgen, ook zal niet iedereen het handig vinden dat ze nu alles in 1 kastje kunnen hebben (Modem+Wifi Router+VOIP), dan 3 afzonderlijke apparaten krijgen. Daarbij is de QoS nu direct in het modem geregeld, mocht de gebruiker een behoorlijk torrent aanzetten met (teveel) simultane verbindingen dan wordt bij een losse VOIP adapter deze compleet weggedrukt indien de gebruiker op z'n eigen router de QoS niet goed heeft geconfigureerd.

Er zitten dus mijn inziens nogal wat haken en ogen aan dit verhaal, ik zou het wel waarderen als KPN een goedwerkende Bridge Modus zou kunnen aanbieden op z'n DSL modems echter doen ze dit waarschijnlijk niet omdat ze een goedwerkende Interactieve Tv dienst willen garanderen. De helpdesk zou het ook nog knap lastig krijgen door al die verschillende configuraties bij de gebruikers, dat is bijna niet meer te supporten op zo'n manier.