Beantwoord

HD op 1 vanaf 13 juni. En HD Glas?

• 8 June 2018
  • 27 reacties
  • 3200 keer bekeken

Reputatie 2
Net mailtje gekregen over HD op 1 vanaf 13 juni 2018. Maar, nergens wordt vermeld wat er gebeurt met de HD-Glaszenders. Komen die 10 zenders automatisch op 1?
icon

Beste antwoord door Paul_ 13 June 2018, 14:18

Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Die blijven vooralsnog van 661 t/m 670.
Er is wel aangekondigd dat die ná de volledige uitrol van HD op 1 ook verplaatst worden. Maar de uitrol van HD op 1 duurt minstens nog tot einde dit jaar. Dus HDglas op 1 zal medio 2019 uitgerold gaan worden is mijn verwachting.
Reputatie 7
Badge +24
Hoi! Daar gebeurt inderdaad vooralsnog niets mee. Ze blijven op de plek waar ze nu ook zitten. Verder zijn er nog geen concrete plannen bij mij bekend over het verplaatsen van de HD-Glaszenders dus dat is afwachten...
Reputatie 7
Badge +15
Dus de beste beeld kwaliteit vanaf 1 klopt helaas niet.
HD glas op 661 - 670 is echt veel beter.
Logisch, dat is het originele signaal van de aanbieder.

Ik hoop vooral op meer HD glas zenders.
Het signaal heeft KPN al.

Met de Logitech Harmony One, maakt het niets uit waar ze zitten.
Ik klik gewoon op de zender die ik wil zien en de rest gaat automatisch.
En op dat scherm heb ik ze op de volgorde die ik wil. (touchscreen)
Erg mooie en goede uitvinding moet ik zeggen.
Reputatie 6
Badge +8
Hoi! Daar gebeurt inderdaad vooralsnog niets mee. Ze blijven op de plek waar ze nu ook zitten. Verder zijn er nog geen concrete plannen bij mij bekend over het verplaatsen van de HD-Glaszenders dus dat is afwachten...

Op de website van KPN staat vermeld het volgende vermeld over de Glaszenders:

Ik zie de HD Glas-zenders nog vanaf kanaal 661 en verder, klopt dit?
Als HD Glas kanalen op jouw aansluiting beschikbaar zijn, dan kun je deze blijven bekijken vanaf kanaal 661 en verder. Deze kanalen zullen later ook beschikbaar worden gemaakt vanaf kanaal 1 en verder.

Dus ik ga er vanuit als de uitrol uiteindelijk is afgerond (wat eigenlijk al eind 2016 de bedoeling was) dat de Glas-zenders daarna zullen volgen.

Want voor de Glasvezelklanten is HD op 1 nu nog niet echt een vooruitgang eigenlijk eerder een verslechtering.
Reputatie 7
Badge +24
Vandaar dat ik het woordje 'concreet' gebruik. Ik heb nog geen datum of iets dergelijks over wanneer dat gaat gebeuren.
Reputatie 2
Sowieso vreemd dat KPN Glasvezel niet optimaal benut. Bij glasvezel heb je onbeperkte bandbreedte. Dus kan KPN met het grootste gemak de allerhoogste kwaliteit doorgeven. Men moet het alleen wíllen!
Reputatie 2
Precies.
Wij worden als klanten wel gelokt met glasvezel maar de updates blijven gewoon uit. Slechts 10 zenders. Dat is anno 2018 toch een lachertje?
Wij krijgen er allerlei zenders bij waar het gros van de mensen volgens mij niet op zit te wachten.
Het wordt toch tijd dat wij als consumenten zelf kunnen bepalen welke zenders je precies zou willen ontvangen. Maar dat lijkt mij nog heel ver weg.
Er wordt ook niets gecommuniceerd over meer GLAS zenders.
Och, klanten met glas hebben al zoveel voordelen tov. klanten met koper terwijl de prijs voor beiden hetzelfde is. Bovendien wordt je tegenwoordig niet meer gelokt met glasvezel want als glasvezel op je adres mogelijk is wordt je daar automatisch op aangesloten. Ik wil graag met je ruilen.
Is er al iets meer bekend of en wanneer we HD Glas op 1 kunnen verwachten?

Gr., Maarten
Reputatie 2
Badge
Is er al iets meer bekend of en wanneer we HD Glas op 1 kunnen verwachten?

Gr., Maarten

Ik ben ook erg benieuwd. Duurt toch al een geruime tijd voor deze stap genomen wordt.

En ook ik zou graag de glaszenders naar 1,2,3…. willen!

Reputatie 7

Ik ook!!!

Reputatie 2

Ik ook!!!

Reputatie 7
Badge +24

Update, maar eigenlijk niet: ik heb nog niets nieuws gehoord over glaszenders. Dit gaat dus nog altijd niet binnenkort gebeuren.

Reputatie 2

KPN had dit wel beloofd. 

Zo zie je maar weer dat beloftes vaak niet waar gemaakt worden.

Zo staat het aantal glaszenders  jaren stil. 

Ik dacht dat met glas de mogelijkheden onbeperkt zouden zijn. Nou ik zie nog geen verschil met Ziggo.

Het wordt tijd dat we zelf de zenders kunnen kiezen en in welke kwaliteit. Dan zou een stap voorwaarts zijn.

Reputatie 7

KPN had dit wel beloofd. 

Klopt en het wordt hoog tijd dat daar eindelijk eens wat beweging in komt of in ieder geval dat KPN aangeeft dat deze functionaliteit direct na de migratie naar het nieuwe IPTV platform toch echt opgepakt gaat worden.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar het ontbreken van deze functionaliteit zorgt er voor dat de opname functionaliteit binnen de iTV app volstrekt onbruikbaar is. Het kan toch niet waar zijn dat KPN zo'n enorme tekortkoming in haar functionaliteit laat zitten, wetende dat het aantal "glas-abonnees" aanzienlijk en groeiend is.

Reputatie 6
Badge +7

Update, maar eigenlijk niet: ik heb nog niets nieuws gehoord over glaszenders. Dit gaat dus nog altijd niet binnenkort gebeuren.

Dan was eigenlijk de volgende melding op jullie website:

Ik zie de HD Glas-zenders nog vanaf kanaal 661 en verder, klopt dit?
Als HD Glas kanalen op jouw aansluiting beschikbaar zijn, dan kun je deze blijven bekijken vanaf kanaal 661 en verder. Deze kanalen zullen later ook beschikbaar worden gemaakt vanaf kanaal 1 en verder.

eigenlijk een beetje een leugen of op zijn minst misleiding? Ik weet dat “later” een relatief begrip is, maar echt netjes is deze houding van KPN niet. Daarnaast doet het natuurlijk gewoon amateuristisch aan en geeft het ook een flinke desinteresse vanuit KPN naar de klant aan.

Reputatie 7

KPN heeft alles waar daarop hint (zie quote bij TFHFony) zorgvuldig van de website en forum gesloopt.

Alle links die ik daarvan heb in berichten mbt hd van af 1 op Breedbeeldweetjes lopen dood.

Reputatie 6
Badge +7

KPN heeft alles waar daarop hint (zie quote bij TFHFony) zorgvuldig van de website en forum gesloopt.

Alle links die ik daarvan heb in berichten mbt hd van af 1 op Breedbeeldweetjes lopen dood.

Ai… dat is nou niet zo netjes van KPN eigenlijk.

En de vraag is waarom het zo moeilijk is om te implementeren. Maak desnoods 2 firmwaregroepen aan zoals ze doen met de pilots. Eentje voor glas en eentje voor non-glas. Met 3 profielen kan je zelfs de SD varianten weer op 1,2,3 krijgen voor de mensen met een echt slechte verbinding.

Een beetje creatief zijn en wat investeren in de software….

Reputatie 7

En de vraag is waarom het zo moeilijk is om te implementeren. Maak desnoods 2 firmwaregroepen aan zoals ze doen met de pilots. Eentje voor glas en eentje voor non-glas. Met 3 profielen kan je zelfs de SD varianten weer op 1,2,3 krijgen voor de mensen met een echt slechte verbinding.

De uitdaging zit niet in de firmware en ook niet in het IPTV server platform. Sterker nog, die omgevingen hebben de benodigde functionaliteit waarschijnlijk al onder de moterkap zoals lang geleden bleek omdat er een bugje in de firmware zat waarmee zichtbaar werd dat opnames voor alle varianten vastgelegd worden, ook als een opname voor de HD-"Glas" variant ingepland werd.

Ook in de app zie je dat vandaag de dag nog steeds gebeuren.

In het onderstaande screenshot zie je dat "Per seconde wijzer" opgenomen gaat worden.

Dat is inderdaad het geval immers op onze TV ontvanger hebben we de opname gepland staan voor de HD-"Glas" variant.

Blijkbaar is er dus al veel van de benodigde functionaliteit beschikbaar.

Ik heb het vermoeden dat het puur hangt op het activeren/vrijgeven van die functionaliteit. Het lijkt er echter op dat KPN als de dood is dat het netwerk de extra belasting niet aan kan als alle "glas-abonnees" ineens automatisch naar de HD-"Glas" zenders gaan kijken. Een aanzienlijk percentage "glas-abonnees" kijkt nog altijd gewoon naar kanaal 1 omdat ze geen weet hebben van het bestaan van kanaal 661. Als al die abonnees ineens uitgesteld naar HD-"Glas" gaan kijken dan leidt dat tot een flink grotere belasting van de centrale infrastructuur. Om die reden duurde de uitrol vsn HD-op-1 ook zo verschrikkelijk lang.

Ik zal mij er niet bij neerleggen en blijven vechten voor HD-"Glas"-op-1.

Dat wij ruim 95% van onze opnames niet via de iTV app kunnen terugkijken is natuurlijk van de zotte. Ik hoop dat de product owner van de iTV app daar ook zo over denkt en anders zou ik heel graag eens met hem/haar hierover van gedachte willen wisselen.

Reputatie 6
Badge +7

Ik vind het ook redelijk belachelijk dat dit nog niet geïmplementeerd is. En blijkbaar, gezien het verwijderen van alle referenties op kpn.nl hier naar, probeert KPN het gewoon in de doofpot te steken.

Maar goed, er is wel meer mis met het TV aanbod van KPN. De bitrate op een aantal SD zenders is dusdanig bedroevend dat je meer naar een mozaiek-show aan het kijken bent dan iets anders. De beeldkwaliteit (of beter het gebrek er aan) is ook zo'n beetje de standaardreden welke je leest op Ziggo fora en op t.net als het aankomt op het niet willen overstappen op KPN.

Reputatie 7

De beeldkwaliteit (of beter het gebrek er aan) is ook zo'n beetje de standaardreden welke je leest op Ziggo fora en op t.net als het aankomt op het niet willen overstappen op KPN.

Als men veel kijkt naar SD only zenders dan wel. Maar dat zijn alleen nog een paar themazenders.

Dit is bij KPN nog in SD (idd. mpeg2 3,5 Mb/s t.o.v. SD Ziggo 5 Mb/s)

43 NPO Nieuws
49 ARTE
52 Nick Toons (P)
53 Nick jr. BG (P)
54 Nick Music
57 Baby TV (P)
58 NPO Zappelin extra
62 Euronews
71 Comedy central extra BG (P)
76 NPO 1 extra BG/T (P)
81 NPO Politiek BG/T (P)
82 Crime & Investigation BG (P)
84 Discovery World (4:3 !!) BG (P)
88 NPO 2 extra BG (P)
89 ONS BG (P)
93 RTV-7 (Surinaams)
96 Rai Uno BG
110 MTV 24 (16:9 sinds 29-1-’19, non stop clips) BG (P)
111 Slam! TV (P)
112 Oranje tv (P)
113 192tv BG (P)
114 100 % NL (P)
129 Star Bharat

(P) = pluspakket zender

Reputatie 6
Badge +7

192tv & MTV Music 24 wil ik nog wel eens aanzetten.

Heeft KPN nog STB's welke niet met h264 om kunnen gaan bij de mensen thuis staan? Anders zouden ze met dezelfde bandbreedte toch een veel betere beeldkwaliteit moeten kunnen halen.

Reputatie 7

@TFHFony Ik heb sterk de indruk dat de NPO GOS zenders (191 t/m 193) in SD met mpeg4 H.264 worden doorgegeven. Die zijn prima.

Reputatie 6
Badge +7

@TFHFony Ik heb sterk de indruk dat de NPO GOS zenders (191 t/m 193) in SD met mpeg4 H.264 worden doorgegeven. Die zijn prima.

Zou ook heel logisch zijn. Waarom ze dat dan niet met de rest van de SD zenders doen, tenzij die nog door een aantal dedicated mpeg2 decoders worden gedaan. Maar dan nog...

Reageer