Beantwoord

HDCP authentication error, Video and audio on HDMI output are disabled

• 5 April 2012
  • 12 reacties
  • 13494 keer bekeken

HDCP error

Sinds dinsdag 3 april hebben we interactive tv. 

Het kastje is aangesloten via de HDMI uitgang van het kastje op de HDMI ingang van de TV, met de bijgeleverde kabel. Ik kan gewoon tv kijken, dingen opnemen etc. Maar na een paar minuten kijken, krijg ik bovenstaande melding in beeld. Soms is dit 30 minuten, soms is dit na 5 minuten. Daar is géén pijl op te trekken. Maar tijdens een film van ongeveer 2 uur heeft dit zich 4 keer voorgedaan. 

Het beeld blijft zwart, het geluit horen we wel. De enige manier om weer beeld te krijgen is de stroom van het kastje bij de tv te halen, en deze helemaal opnieuw te laten opstarten.

We hebben een pakket met 2 ontvangers, en met beide ontvangers doet dit probleem zich voor. De ontvangers zijn d.m.v. het kpn draadloos verbinden pakket met de experia box verbonden.

Iemand enig idee wat dit probleem kan veroorzaken?

icon

Beste antwoord door lobynnad 12 April 2012, 08:38

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
Badge +2
Beste lobynnad, 

Kun je ook aangeven welke model kasje je hebt gekregen, dus merk in typenummer? Dit zit vermoedelijk wel in de kastjes als ik je storing zo na ga. Wanneer een handshake tussen kasje en tv niet lekker loopt kun je proberen een andere HDMI kabel te gebruiken (tip: Action heeft goeie voor nog geen 3 euro).

Fiberman

Bedankt voor je tip Fiberman, ik zal vanmiddag eens langs de action fietsen (en er ook naar binnen). 3 euro is wel een bedrag waarvoor je iets kan proberen.

Het model kastje wat ik heb gekregen:

Motorola VIP1853

fabricage datum: 2012-02

Groet,

Danny

Ik heb hetzelfde probleem. Ook zelfde kastje. Ik heb vorige week al gebeld met KPN over dit probleem maar zij konden mij geen oplossing geven. Het ligt niet aan de tv die redelijk nieuw en heeft 3 hdmi aansluitingen. Ik heb ook meerdere HDMI kabels gebruikt en dat weer met met de verschillende HDMI ingangen maar het probleem blijft. OOk de diverse insteelingen op tv en de ontvanger helpen niet. Ik heb van nood de scartkabel er maar in gedaan en die werkt wel. Maar dat is natuurlijk net de oplossing HD via scart!!!

Zij (KPN storingsdienst) vroegen om een week geduld zodat ze intern het probleem konden bekijken en een oplossing zoeken. De week is inmiddels voorbij en het functioneert nog steeds niet. HDCP error enz. Dinsdag maar weer bellen.

Reputatie 2
Badge +2
hkoek, 

mijn vermoeden was al inderdaad de kastjes zelf. En dan niet de hardware, maar inwendige software. een andere kabel was te proberen, maar jouw reactie is wel een hele duidelijke. het ligt dus niet aan de hdmi kabel. 

hier gaat iets mis in de zogenaamde 'handshake' tussen televisie en settopbox (itv-tuner van kpn). de oorzaak zit vermoedelijk in de bron (dus de kpn-tuner). wat jullie moeten doen is bellen met de helpdesk en een ticket aan laten maken. dit is een technische storing, neergelegd bij de speciale technische dienst (voor problemen waar de helpdesk niet uitkomt. 

vermoedelijk is het een vrij nieuw probleem, waar nog geen oplossing voorhanden is. vandaar dat werd gesuggereerd om een week onderzoektijd af te wachten. hoe meer mensen het melden, hoe duidelijker het signaal. ik denk wel dat het software matig (*update) is op te lossen. je hoeft dus geen nieuwe tuner te installeren, maar het kan op afstand. 

ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

groeten, 

fiberman.

Inderdaad, een nieuwe kabel is niet de oplossing. De melding blijft zich inderdaad voordoen.

Ondertussen ook via Scart aangesloten. Zodra de melding komt over schakelen naar het veel mindere signaal van scart, en dan maar verder kijken. 

De laatst paar keer kreeg het kastje na een reboot ook moeite met het benaderen van de Experia box. In sommige gevallen als de foutmelding zich voordoet moet ik dus ook de experia box rebooten.

ga het nu inderdaad als ticket melden bij KPN 

Ik heb hetzelfde probleem.

Vanavond was ik het zat en heb met kpn gebeld, deze sturen mij een ander model tuner op.

Als dit werkt dan laat ik jullie dat direct weten.

Blijkbaar toch ondertussen een bekend probleempje bij sommige tv,s?

Hoi,

Ik had hetzelfde probleem. Resolutie van je tv is waarschijnlijk te hoog. Deze verlagen naar 720 ipv 1080 en het werkt weer goed. Dit kan je doen door via Menu op de witte afstandbediening te drukken > instellingen > pincode invoeren, resolutie op 720 zetten en instellingen bewaren. Het is even lastig bij een telkens wegvallend beeld maar als je het een tijdje probeert dan lukt het wel.. Wanneer je de stroom van je Motorola 1853 af hebt gehad dan zal je het waarschijnlijk weer opnieuw moeten instellen.. Bij mijn Philips tv van 3,5 jaar oud werkt het nu iig weer goed!

Bedankt voor het delen van je tip Harold, ik ga het vanavond proberen. 

Ik heb gisteren nogmaals contact gehad met de service desk. 

conclusie

- over een aantal weken of maanden komt er een software update voor het kastje

- tot die tijd is via scart kijken de enige oplossing

Harold, ik heb gisteravond geprobeerd om de ontvanger via de HDMI kabel te laten binnenkomen, volgens jouw methode. Ik heb eerst via instellingen de resolutie verlaagd naar 720 en ben aan de slag gegaan. Ik heb meerdere keren geprobeerd om de ontvanger opnieuw te starten. In bijna alle gevallen ging de ontvanger halverwege de procedure vanzelf in de stand by staan en was opnieuw opstarten de enige oplossing. De keren dat het opstarten wel door liep was er alleen geluid en geen beeld of de melding met het scherm zoals in het eerste bericht. Kortom het werkt bij mij niet. Hopenlijk wel bij een ander. Ik vind een aantal weken of maanden wel lang voor ze bij KPN een oplossing hebben, als die al zou werken.? Als blijkt dat een tijdelijke andere ontvanger wel werkt zou dat voor die enkelen, want daar lijkt het op, een oplossing zijn totdat alles wel vlekkeloos werkt.

@ baco99 ben benieuwd of dat DE voorlopige oplossing is.

Afspraak was gisteren of vandaag zou ik hem hebben.

Wat denk je zelf ?

Pakketdienst is net geweest, dus KPN houdt zich weer lekker aan de afspraak!!

JAMMER HOOR!!

Baal ik weer van.

Reputatie 7
Badge +11
Beste baco99,

Spijtig te horen dat hij nog niet is geleverd.

Om navraag voor u te doen en te zien wat de stand van zaken is, vraag ik u graag om mij via een privebericht uw klantnummer, postcode, huisnummer en een contactnummer toe te sturen.

Met vriendelijke groet,

Cornelis

Ik heb gisteren de instelling toegepast zoals beschreven door Harold, en de hele avond zonder foutmelding via HDMI zitten kijken. Nu brengt 1 zwaluw natuurlijk nog géén zomer, maar dit is nog niet eerder voorgekomen. 

Overigens zie ik dat een eerdere post van mij als oplossing is gemarkeerd. Ik heb dat niet gedaan, enig idee hoe ik kan zien wie en waarom dat heeft gedaan? Ik vind het namelijk geen oplossing, maar een work around. 

Reageer